Författare Ämne: Thermia duo paralellkoppling.  (läst 17258 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Store

  • Gäst
Martin Store
Thermia duo paralellkoppling.
« skrivet: 27 februari 2017, 22:35:53 »
Hej!

Grubblar på ett problem angånde värmepumparna vi har vid mitt jobb.
Det gäller 2 stycken Thermia Duo pumpar som är kopplade till 2 olika bergslingor.

Till förfogandet finns ett borrhål på 220m samt ett borrhål på 130M
Till en början var pumparna kopplade helt parallellt, varefter de blev separerade för att kunna styra sekundärsidan bättre.

Jag är inte övertygad av att "separationen" blivit helt optimal.
Utrymmerna är följande:

n1: en slinga till ett rum på 675 m2 (rumstermostater kopplade på stocken)
n2: en slinga till 2 rum på sammanlagt 675 m2. Denna slinga är delad i 2 delar varav en tvätthall har ca 75m2 av ytan.
n3: en värmeelementkrets som värmer ett utrymme på ca 200 m2.

För tillfället är pump 1: kopplad till n1 och n2.
Pump 2 värmer varmvattnet samt värmelementkretsen.

Problemet:

Pump 1 använder tilläggsvärme 3+3 kw och går 24/7
Pump 2 går på samma tid ungefär halva tiden av pump 1.

Pump 2 är kopplad till en ackumulatortank, värmelementkretsen har samma vatten som både acktanken och pumpen. Kretsen har en egen pump.

Utrymmet med värmelementen är lite för kallt, dvs värmeavgivningen är inte tillräckligt hög.

Den stora frågan är. Hur kunde man koppla dessa pumpar för att undvika tilläggsvärme i form av elstav.

Kan rita upp ett schema om det behövs.

H, Martin



Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #1 skrivet: 27 februari 2017, 23:16:53 »
Om någon ska kunna svara så behövs nog ett schema för att flödesdelarna ska kunna ses och vad som kan avvika i funktionen

Martin Store

  • Gäst
Martin Store
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2017, 23:39:55 »
här är en förenklad bild.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2017, 07:02:29 »
Koppla in Värmepump 1 till tanken också, låt värmepump 2:s styrdator styra både tempen i tanken, start och stopp av värmepump 1, samt en shunt som ser till att slinga 1 och 2 får lagom varmt vatten.
Nu vet jag inte om de där pumparna både kan kaskadstyra flera kompressorer, samt styra en värmekurva 2 till shunten, men det borde dom kan jag tycka utan att ha kontrollerat i manualen.

Att det är för kallt i elementkretsen kan ni justera genom att höja kurvan i den värmepumpen.

Funktionen enligt ovan skulle då bli.

När acktanken behöver mer värme för att värma elementen (som kräver högst temperatur) så startar värmepump 2, den styr också shunten som shuntar ut en lite lägre temp till slinga 1 och 2, om effekten från värmepump 2 inte räcker till så kaskadstyr den värmepump 1 till start.
Om värmepump 1 och 2 inte räcker till så aktiveras elpatronen.

Varmvattnet bereds som tidigare genom att värmepump 1 växlar ventilen mot vvb.
Detta sagt med en liten passus, dels att jag  kan ha fel... men framförallt har jag svÃ¥rt att se hur varmvattnet värms.
Kan du förklara vad elpatronerna i VVB:n är till för, är den bara till för att värma vattnet i VVB, och i så fall när?
Normalt har man prioritet på varmvattnet, så att värmepumpen värmer det med sin effekt, och man låter elpatron spetsa i acktanken.
Men visst, det är effektivare om man värmer huset med låg framledning och låter elpatron värma tappvarmvatten om effekten från värmepumparna inte klarar båda delarna.
Vet du hur det där styrs?
« Senast ändrad: 28 februari 2017, 07:09:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2017, 07:35:51 »
Koppla in Värmepump 1 till tanken också, låt värmepump 2:s styrdator styra både tempen i tanken, start och stopp av värmepump 1, samt en shunt som ser till att slinga 1 och 2 får lagom varmt vatten.
Nu vet jag inte om de där pumparna både kan kaskadstyra flera kompressorer, samt styra en värmekurva 2 till shunten, men det borde dom kan jag tycka utan att ha kontrollerat i manualen.

Att det är för kallt i elementkretsen kan ni justera genom att höja kurvan i den värmepumpen.

Funktionen enligt ovan skulle då bli.

När acktanken behöver mer värme för att värma elementen (som kräver högst temperatur) så startar värmepump 2, den styr också shunten som shuntar ut en lite lägre temp till slinga 1 och 2, om effekten från värmepump 2 inte räcker till så kaskadstyr den värmepump 1 till start.
Om värmepump 1 och 2 inte räcker till så aktiveras elpatronen.

Varmvattnet bereds som tidigare genom att värmepump 1 växlar ventilen mot vvb.
Detta sagt med en liten passus, dels att jag  kan ha fel... men framförallt har jag svÃ¥rt att se hur varmvattnet värms.
Kan du förklara vad elpatronerna i VVB:n är till för, är den bara till för att värma vattnet i VVB, och i så fall när?
Normalt har man prioritet på varmvattnet, så att värmepumpen värmer det med sin effekt, och man låter elpatron spetsa i acktanken.
Men visst, det är effektivare om man värmer huset med låg framledning och låter elpatron värma tappvarmvatten om effekten från värmepumparna inte klarar båda delarna.
Vet du hur det där styrs?
Du tänkte att P1 agerar externt tillskott till P2 helt enkelt.
Fråga till TS: Hur stora är pumparna? Kan tänka mig att det är bra om den som ska agera tillskott är den mindre pumpen av dom två...

Det är ju smartare om elpatronerna sitter i VVB, så har jag för att de satt där sedan tidigare, och när det är svinkallt (precis så att VP räcker till för värme) brukar jag skruva på elpatronerna för att slippa att VP ställer sig och gör VV när den som du säger är bättre på att göra värme.
« Senast ändrad: 28 februari 2017, 07:41:39 av Heddan »
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2017, 07:56:24 »
Ja, precis, att kaskadstyra en värmepump innebär ju i praktiken att pump 2 blir elpatronsteg 1, och om den inte räcker till så aktiveras elpatronerna.
Om styrningen kan hantera värmeproduktion och spetsa el i beredaren så är det perfekt, men jag är som sagt inte så bra inläst på Thermia att jag vet tvärsäkert hur de är konstruerade i sin styr.
Hade varit bra med någon Thermia-expert som kunnat svara på denna typ av fråga.
Men det där går ju läsa sig till, eller ringa till den som levererat anläggningen, de skall kunna ge ett korrekt svar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2017, 08:14:45 »
Ja, precis, att kaskadstyra en värmepump innebär ju i praktiken att pump 2 blir elpatronsteg 1, och om den inte räcker till så aktiveras elpatronerna.
Om styrningen kan hantera värmeproduktion och spetsa el i beredaren så är det perfekt, men jag är som sagt inte så bra inläst på Thermia att jag vet tvärsäkert hur de är konstruerade i sin styr.
Hade varit bra med någon Thermia-expert som kunnat svara på denna typ av fråga.
Men det där går ju läsa sig till, eller ringa till den som levererat anläggningen, de skall kunna ge ett korrekt svar.
Jag tror inte Thermia automatiskt kan sköta spetsning av VVB, jag har gjort det manuellt de få gånger det händer, kanske en gång per år...när det kryper ner mot -32 så har jag skjutit upp tempen i beredaren till 70-80 grader en gång och det har oftast räckt...
Men det hade ju faktiskt varit guld värt om man hade kunna prioritera värme och stödspetsa med el direkt i VVB...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2017, 09:08:56 »
Det brukar finnas ett val "prioritet" där man kan välja värme eller tappvarmvatten, men jag kan inte hitta nåt sånt när det gäller Thermias värmepumpar.
Märkligt.
Å andra sidan hittade jag bara en manual där större delen av deras produktutbud avhandlades i en och samma PDF, de är verkligen usla på att dela med sig av info, tyvärr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2017, 09:10:16 »
Det kanske finns bättre manualer för motsvarande Danfoss-pumpar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2017, 09:42:25 »
Storlek på pumpar , det är stora ytor att värma särskilt tvätthallen är törstig räcker dom till

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2017, 09:44:18 »
Det kanske finns bättre manualer för motsvarande Danfoss-pumpar?
Sant men inte ens dom har någon publik manual för servicemenyerna. Allt annat som installationsmanualer och mer detaljerade datablad kan man hitta hos Danfoss.

Det brukar finnas ett val "prioritet" där man kan välja värme eller tappvarmvatten, men jag kan inte hitta nåt sånt när det gäller Thermias värmepumpar.
Märkligt.
Å andra sidan hittade jag bara en manual där större delen av deras produktutbud avhandlades i en och samma PDF, de är verkligen usla på att dela med sig av info, tyvärr.
Den enda typ av prioritet man kan göra är att välja hur länge den ska köra värme respektive vv om behov av båda finns samtidigt...
Jag skulle vilja kunna helt nedprioritera VV så att det bara körs om värmebehov saknas...Då skulle man ganska enkelt kunna stötta med en elpatron med en enkel termostat...billigare och bättre att stötta VV med el än värme.

Storlek på pumpar , det är stora ytor att värma särskilt tvätthallen är törstig räcker dom till
Precis min tanke också, och då är det ännu större anledning om de kan samarbeta och hjälpa varandra. Allt för minska eltillskottet.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2017, 09:45:14 »
Ja lär ju knappast räcka till, men kompressorerna bör ju i alla fall gå 24/7 innan elpatronerna kickar in.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4653
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2017, 10:40:22 »
Hur är det ,har funderingar detta med kaskadkoppling , gÃ¥r det inte att koppla ihop dom till en ev. större tank eller 2 parallellt och ställa in radiatorkretsens behov  ( s.k högtemp ) pÃ¥ den ena pumpen och den andra nÃ¥got under sÃ¥ om den första inte orkar sÃ¥ gÃ¥r den andra in och stöttar när tempen pÃ¥ utgÃ¥ende inte räcker samt nÃ¥gon styrning i VP som drar EL-patronerna , hur mycket VV behöver ni  , möjligt att förvärma i tank till sep VVB  lite tips om el: det gÃ¥r även att koppla sÃ¥ om P1 startar och inte räcker , ett tidrelä styrs som efter  ca 1 tim startar P2 den kommer att gÃ¥ sÃ¥ länge P1 gÃ¥r ,för jag tror inte att P1 orkar annat än pÃ¥ sommaren , det blir nog P1 24/7 och och P2
24/7 , du kan ju klura på det , detta är bara ett exempel på styrning


 

Martin Store

  • Gäst
Martin Store
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2017, 20:32:25 »


Kan du förklara vad elpatronerna i VVB:n är till för, är den bara till för att värma vattnet i VVB, och i så fall när?


Bilden är vvb:n aningen missvisande. "snurren" där är för tappvattnet. inte en elpatron. Elpatroner finns 9kw per värmepump. Dessa är dessutom i 2 steg, dvs steg1 6kw steg 2 3kw.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo paralellkoppling.
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2017, 20:45:48 »
Bilden är vvb:n aningen missvisande. "snurren" där är för tappvattnet. inte en elpatron. Elpatroner finns 9kw per värmepump. Dessa är dessutom i 2 steg, dvs steg1 6kw steg 2 3kw.
Är inte Thermias inbyggda elpatroner i 3 steg, steg 1 - 3kW, steg 2 - 6kW och steg 3 - 9kW?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!