Författare Ämne: Erfarenheter eller Ã¥sikter om DAIKIN SIESTA C50 -R  (läst 10629 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« skrivet: 13 oktober 2016, 00:01:46 »
Hej.
Är ny här, men gammal pÃ¥ poolforum 😀

Har ett stort tegelhus i Skåne byggt 1950.
Värms idag med fjärrvärme. Åtgången är ca 26.5 MW. Fönster och dörrar är bytta till 3-glas.
Kalla golv är ett gissel och därför kikar jag lite på en luft-luft som dels kan cirkulera luften men givetvis även kapa topparna de vintermånaderna då förbrukningen sticker uppåt 4-5 MW. Det är ett 1.5 plans hus med källare, men källaren kan vi bortse från då den till större delen är rå med ett fåtal vattenradiatorer. Boytan är specificerad till 160m2. Planlösningen är relativt öppen och det finns inte möjlighet till duo med ett aggregat på våning 2.

Jag har kikat på DAIKIN SIESTA C50 -R men har även konstaterat att det finns andra Daikin modeller som jag inte kan finna priser på. Däribland Ururu-R och Emura-R.

Någon som har erfarenhet av DAIKIN SIESTA C50 -R eller andra större pumpar?

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #1 skrivet: 13 oktober 2016, 01:06:20 »
Jag har i princip samma koncept. Mitt hus är byggt 1960. Tror du kan spara in mycket pengar med en pump. Vad har ni för avtal? Kwh pris och fast kostnad? Köp så stor/kraftig pump plånboken tillåter. Har kapat min fjärrvärmeförbrukning från drygt 20mwh till uppskattningsvis max 5mwh, hade jag bott i skåne så hade nog hälften räckt. Givetvis har elförbrukningen ökat, från ca 4mwh till ca 7-8mwh. Har varmare i huset (förutom i källaren) sedan jag skaffade pump.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #2 skrivet: 13 oktober 2016, 09:31:29 »
Tack för ett intressant svar.
Riktigt så lågt är jag tveksam på att vi kommer komma då våra billigaste sommarmånaderna med i princip bara varmvatten förbrukar 500kw fjärrvärme.
-Dagens avtal är:
4000kr/Ã¥r -abb
2500kr/Ã¥r - avbetalning central fram till 2020
0.75kr/ kW - förbrukning

Sen finns det en annan variant där den fasta avgiften läggs på förbrukningen.
Ett abb gör dom som förbrukar lite mindre.
103.50öre / kW

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #3 skrivet: 13 oktober 2016, 13:23:18 »
Jag kör en Daikin Siesta C50 Om den heter R eller ej vet jag inte.

Jag bytte från en gammal 2006 Panasonic 9 någonting.

Jämförelsen blir ju lite hackande då jag jämför en stor krallig pump mot en mindre. Men jag är hur som skitnöjd.
Värmen är enorm, den når ut på sätt den gamla bara kunde drömma om. Så nöjd att en polare köpte en lika dan samt min far. Polaren hade en mitsu FH35(hette dom FH?) från 2009/10. Pappa min en gammal Hitachi från 05.
Alla är skitnöjda med sin nya pump. Tyst och flyttar mycket luft.

Jag klarade husets värme när det var 15minus på dagen och droppade ner mot 21 på natten. Något man bara kunde drömma om med den gamla utan stöttning. Sen hur det blir när det ligger 20 grader kallt ett par dagar vet jag ej.
Energiförbrukningen pÃ¥ huset har sjunkit lite, jämfört mot Panasonicen, men vi pratar max 1000kWh/Ã¥r. Om det är väder, pumpen eller eldningen kan jag inte svara pÃ¥. 
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #4 skrivet: 13 oktober 2016, 13:37:03 »
Tack för en intressant jämförelse.
( R-versionen är ganska ny den kör med R-32 vätska eller om det kallas köldmedium och har nog kommit under 2016)

Min far satte med in en Panasonic Sverigepumpen för 10 år sedan som komplement till den oljepanna han hade då och halverade oljeförbrukningen. Nu är pannan visserien utbytt mot en IVT Luft-vatten.

Det händer mycket pÃ¥ 10 Ã¥r och som du säger sÃ¥ är C50 en mycket kraftig pump som troligen  drar mer men gÃ¥r mindre. Det verkar vara en grym pump med sin dubbel-swing kompressor.

Tack för ditt svar och att du tog dig tid.

NÃ¥gon som har kommentarer kring andra kraftiga pumpar eller Daikin Ururu alt Emura

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #5 skrivet: 13 oktober 2016, 13:59:11 »
Hej Bozton,

Du tittar på bra maskiner. C50R är en effektivare maskin än C50. Dock så kvarstår Ururu Sarara R-serien som det bästa du kan köpa på marknaden I dagsläget.

/Daikin

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #6 skrivet: 13 oktober 2016, 14:01:49 »
Tuborg4
Mitsubishin var nog en FD eller FA.
Var det en FA så är dom inte jämförbara.

Andra kraftiga modeller när det är kallt ute är tex Mitsubishi FH35VEHZ som troligen är den mest prisvärda på grund av konkurrensen bland nätföretagen.
Riktigt vass är FH50VEHZ som levererar 6kW vid -15 men ska man utnyttja full fläkthastighet så låter det för mycket för att vara i en villa för åtminstone min smak.

Vet inte vad C50-r  har för effekt och effektivitet vid tex  -7 eller minus -15.
Har du mer effekt och effektivitetsuppgifter vid olika temperaturer så kan du nog få fler förslag på olika märken och modeller.

Grym skillnad på nyare modeller jämfört med dom vanliga gamla modellerna från tex Panasonic så vad man än byter till så lär man bli nöjd, självklart beroende på att den placeras på ett bra ställe.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2016, 14:02:21 »
Hallå Daikin.
Tack för ditt svar.
Då återstår bara frågan var fasen man hittar dessa maskiner....?

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2016, 14:06:09 »
TS Comfort.
Tack för ditt svar.

Börjar inte Mitsubishis FH-modeller bli lite till åren och väntar på en ersättare?

-Jag tror dock inget ont om pumparna som i sig är riktigt bra enligt allt jag läst.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9520
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2016, 14:24:19 »
Hallå Daikin.
Tack för ditt svar.
Då återstår bara frågan var fasen man hittar dessa maskiner....?

Går bra att söka efter återförsäljare på Daikins hemsida; http://www.daikin.se/aterforsaljare/index.jsp
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2016, 15:18:11 »
Tuborg4
Mitsubishin var nog en FD eller FA.
Var det en FA så är dom inte jämförbara.

Grym skillnad på nyare modeller jämfört med dom vanliga gamla modellerna från tex Panasonic så vad man än byter till så lär man bli nöjd, självklart beroende på att den placeras på ett bra ställe.

FD hette den såklart.
Som sagt utvecklingen har gått framåt. Och gör man sen som jag byter från en medelstor pump till en kraftig så är det väl självklart att man ska märka skillnad, annars vore det riktigt tråkigt att byta.
Vår sitter ju på exakt samma ställe som den gamla, då det är bästa möjliga platsen i huset.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2016, 15:21:17 »
TS Comfort.
Tack för ditt svar.

Börjar inte Mitsubishis FH-modeller bli lite till åren och väntar på en ersättare?

-Jag tror dock inget ont om pumparna som i sig är riktigt bra enligt allt jag läst.

Dom har hängt med ett bra tag.
Prestandamässigt ligger dom ändå väldigt bra till.
En fördel med lite äldre modeller för slutkund och återförsäljaren är att dom inte har några barnsjukdommar och dom är väldigt prisvärda till slutkundens fördel.

Mitsubishi Electric byter inte modeller lika ofta som flera andra så ersättaren till FH serien lär komma först till nästa säsong.
Dom har flera olika modeller med R32 i dagsläget på andra kontinenter så om det är någon av dessa som anpassas mer för våra förutsättningar eller om det blir en helt ny vet jag inte.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2016, 15:27:04 »
Har surfat rut ett bra tag och ändå inte hittat så mycket som ett riktpriser på Ururu Sarara R

Alla vill att man ska begära offert 😴

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #13 skrivet: 14 oktober 2016, 08:07:27 »
TS Comfort.
Tack för ditt svar.

Börjar inte Mitsubishis FH-modeller bli lite till åren och väntar på en ersättare?

-Jag tror dock inget ont om pumparna som i sig är riktigt bra enligt allt jag läst.
Se min senaste tråd om ersättare till min pump. FH-serien är 5 år gammal och presterar bättre än både C50-R och C35-R när det blir -10 och senare. Sen är det såklart så att över året kanske du kan spara mer med en R32-pump, problemet är att de är dyrare i inköp.

Jag har tyvärr inte fått något visat för mig som gör att en investering på 4000-6000kr mer är värt det. Iofs, wifi-styrningen.

Sen är det hål i huvudet att ersätta en pump innan den gått sönder, men det är såklart om pengar är det viktigaste. Komfort är inte att förakta.

Utloggad Tuborg4

  • Energi snÃ¥l
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrort
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Erfarenheter eller åsikter om DAIKIN SIESTA C50 -R
« Svar #14 skrivet: 14 oktober 2016, 09:42:25 »

Sen är det hål i huvudet att ersätta en pump innan den gått sönder, men det är såklart om pengar är det viktigaste. Komfort är inte att förakta.

Behöver det inte var. Min far bytte sin gamla Hitachi med cop på hissnande 2,3(eller var det 2,1). Levererade bra med värme efter en fyllning för 5år sedan. Helt bekymmersfri på dom åren han haft den. Det var den första värmepumpen jag hörde talas om. Kan det varit innan 2005 som jag skrev innan 01-02?
Men en ny pump ger mer värme, bättre cop och framförallt en mycket bättre komfort. Värt varje dag i veckan att byta.
Samt att en 10-15år gammal pump kan ju lägga av när som, en ny är ju mer pålitlig. Dom är ju borta större delen av vintern och har då en bra värmekälla dom kan lita på.
Enplansvilla från 75, 120kvm att värma plus garage. 2vuxna 3barn.
Låg på 10600kWh under 2016.
Värms av kamin och en Daikin C50 Siesta.
Nytt för vintern 2017 9,6kW Solceller på taket.
Närmar oss ett noll värde på elen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!