Författare Ämne: Compress 6000 aw: kondensationstemp utanför regleringsomrÃ¥de  (läst 2734 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mikkonii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Har haft en Bosch Compress 6000aw i drygt ett år nu och har vid temperaturer under -10 ofta fått larm/varning 5512 "kondensationstemp. utanför regleringsområde". Nån mer som fått detta? Nån som vet vad det kan bero på?

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag får samma larm när maskinen i någon form av förvirrat tillstånd glömt att avfrosta.
Såhär kan min se ut: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57703.msg639040#new
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

Utloggad mikkonii

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok! Jag har nog deltagit i den trÃ¥den förra vintern ocksÃ¥!  :) Ska precisera att jag har 9kw pumpen och att jag haft kring 18-19 grader inomhus när detta inträffat.

Fick "ljud-kittet" (isolering runt kompressor, nytt kort och ny mjukvara) installerat på mitt system i december.
Detta skulle enligt Bosch fixa avfrostningsproblematiken. Har dock inte varit ute och tittat när jag får kompressionstemp-varningen, så jag vet inte om det varit igenfrostat då som hos dig. Ljudnivån är aningen bättre dock efter isoleringen.

Har du fått detta installerat på ditt system?

Installatören har också varit ute 2 gånger efter denna uppgradering för att försöka lösa kompressionstemp-varningen.
De har dock inte kunnat/lyckats göra någonting åt detta. De snackade med Bosch/IVT-supporten som hävdar att denna varning är normal vid temperaturer under -10 eftersom den inte orkar göra varmvatten! :( Detta tror jag dock inte alls på.

Mvh,
Mikko

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Misstänker att det är normalt larm när den inte orkar längre. Jag fick ljudkitt och programvaruuppdateringen installerad på min AW7 i somras. Kan inte påstå att ljudkittet gjort någon märkbar förändring - men det har säkert påverkat en del. Får känslan av att den passerar kritiska varvtal snabbare. Jag är glad att jag inte har den utanför sovrummet. Förvisso är det bara när det är några minusgrader och kallare som jag störs av den. Annars är den tyst.

Min är installerad med pex-slag. När jag skall flytta den kommer jag att ställa den på rejäla vibrationsdämpande gummi och ansluta med flexslang. Förmodligen blir jag tvingad att sätta någon ljuddämpning i husriktningen.

Hur jag skall göra för att lösa avfrostningen vet jag inte - och det vet förmodligen inte Bosch/IVT heller. Får väl montera en webkamera och avfrosta manuellt.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

conny.ericsson

  • Gäst
conny.ericsson
SV: Compress 6000 aw: kondensationstemp utanför regleringsområde
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2016, 22:09:54 »
Min Bosch 6000 AW  la av i trettonhelgen när tempen lÃ¥g pÃ¥ -15ca. Fredagen den 8 kon en Tekniker hem som pÃ¥ ca 4 minuter konstaterade att den numera väl hatade kretskortsmodulen var paj. Den 22 ( 3 veckors väntetid frÃ¥n Bosch ) Fick jag en uppgraderad modul installerad pÃ¥ ca 30 minuter. Sen dess har allt funkat men det har inte varit nÃ¥n vidare kyla i Stockholm senaste veckan.Detta är ett mycket vanligt fel som är känt av Bosch sen första kylan i november 2014. Tycker att det är en stor skam att leverera pumpar som inte är fungerande när nästan alla mÃ¥ste repareras vid första köldknäpp.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!