Författare Ämne: Städa forumet pÃ¥ onödigt skitsnack?  (läst 6727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Städa forumet på onödigt skitsnack?
« skrivet: 26 december 2015, 23:47:22 »
Hej.

Jag tycker mig tyvärr hitta en hel del trådar som börjar med en konstruktiv diskussion. Men sedan ebbar ut i tjafs, ofta om skitsaker. Vissa verkar ha ett stort behov att hävda sig och vill gärna anmärka på fel någon skriver istället för att tillföra diskussionen något.

Jag har just själv i två olika trådar, av olika medlemmar blivit påhoppad då jag skriver watt istället för wattimmar. Det är för mig uppenbart att det är wattimmar jag syftar på och det kan inte missuppfattas. Inte heller skriver man det konstruktivt och gärna en generell personlig nedvärdering.

Jag är van vid påhopp av betydligt grövre karaktär än på detta relativt städade forum men jag kan tänka mig att den är en och annan som tackar för sig efter påhopp. Detta tycker jag är väldigt synd då de oftast drabbar de snälla människorna.

Jag har inte studerat det så noga men kan helt klart se del personer där de i olika trådar enbart kommit med personliga påhopp eller övrigt negativa kommentarer utan förklaring eller hänvisning. Borde man inte ge dessa personer tillsägelse så dessa surgubbar slutar tillföra forumet negativ energi? Visst är det ett fritt land men det gynnar ingen med dessa negativa påhopp.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #1 skrivet: 26 december 2015, 23:59:40 »
jag har aldrig märkt några påhopp
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #2 skrivet: 27 december 2015, 00:30:14 »
Jag tycker detta är ett väldigt städat forum där jag lär mig saker hela tiden.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2015, 06:37:32 »
Watt skall skrivas med stor bokstav...  ;)
Jo, jag tycker också att en del trådar ibland urartar i onödig tuppfäktning. Inga direkta påhopp, men onödiga diskussioner som leder bort från trådens ursprungsfråga.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2419
  • Karma +5/-0
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #4 skrivet: 27 december 2015, 08:19:44 »
Samtidigt bör man ha klart för sig att något som får många ingenjörsmässigt/vetenskapligt skolade personer, som det finns gott om på detta forum, att resa ragg och reagera med ryggmärgen, är just förväxlingar av energi och effekt, hopblandning av enheter och sånt. När det gäller sådana saker är detta forum lika obönhörligt som rättningen av ett fysikprov på gymnasiet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #5 skrivet: 27 december 2015, 12:03:32 »
"Anmäl"-länken som finns i alla inlägg är till just för att jag skall kunna ta ställning till inlägg som upplevs som påhopp.
I ett av ämnena som diskuteras här har jag raderat 5 inlägg, från det där du kallar någon för surgubbe (det första personliga påhoppet i det ämnet) till det senaste inlägget i det ämnet.
Det jag genom åren noterat är att folk som själva uttrycker sig nedvärderande mot andra ofta tycker att anda är nedvärderande mot dem.
Detta är i sak helt naturligt, men blir bemött på samma sätt som man själv bemöter andra.
Ett tips från mig är alltså att man själv uppträder mot andra som man vill bli bemött av dem.

I detta inlägg är jag ärlig och uppriktig, "rak fram", och kritiserar dig för det sätt som du skriver på (som jag uppfattar det i alla fall), det gillar du säkert inte, men samtidigt är det mitt sätt att agera i forumet, och jag är beredd på att få mothugg, vilket är OK så länge kritiken är saklig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1971
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #6 skrivet: 27 december 2015, 22:02:44 »
Det ger ett betydligt bättre intryck om man använder sig av korrekta enheter och beteckningar.
Att någon gör sig omaket att påpeka detta bör leda till uppskattning inte ringaktning.
Kallas för vänskaplig kritik.
Vi gör alla misstag men jag bemödar mig om att t ex skriva kWh, inte kwh. Och definitivt inte "watt".
Som Forsman skriver, sammanblandningen av energi och effekt är väl det vanligaste misstaget när folk pratar om energi. (undrar om energiministern har koll pÃ¥ det  Sc:,h )
Tydligen skulle fler uppskatta om du kunde ta till dig det.  tummenupp
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #7 skrivet: 27 december 2015, 22:21:53 »
Givetvis är det alltid någon som anser att någon annan bemött en dåligt, och ger samma mynt tillbaka. Det är så det startar. Lika så var det i tråden du refererar till där jag tycke att det som skrevs var enbart för att nedvärdera det jag skrivit. Då gav jag samma mynt tillbaka som kallade denna personen surgubbe.

Jag uppskattar att du är ärlig och rak på sak. Du skriver också att du är beredd på mothugg så länge kritiken är saklig. Jag har precis samma syn på saken. Jag möter kritik på ett sakligt sätt på länge kritiken är saklig. De inläggen som nu togs bort tycker jag inte var sakliga och bemötte det således med samma mynt. Tittar du i början på tråden är det inlägg som jag egentligen bara vill säga pucko. Men jag försöker vara så saklig som möjligt just av den anledningen att jag inte själv vill bli kallad pucko.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #8 skrivet: 27 december 2015, 22:37:21 »
Det ger ett betydligt bättre intryck om man använder sig av korrekta enheter och beteckningar.
Att någon gör sig omaket att påpeka detta bör leda till uppskattning inte ringaktning.
Kallas för vänskaplig kritik.
Vi gör alla misstag men jag bemödar mig om att t ex skriva kWh, inte kwh. Och definitivt inte "watt".
Som Forsman skriver, sammanblandningen av energi och effekt är väl det vanligaste misstaget när folk pratar om energi. (undrar om energiministern har koll pÃ¥ det  Sc:,h )
Tydligen skulle fler uppskatta om du kunde ta till dig det.  tummenupp

Det beror väldigt mycket på hur man skriver.
Skriver man tex något i stil med "Du menar väl kwh och inte kw?" så kan det ju tolkas som ett positiv inlägg. Men det kan också uppfattas som att "påpeka på småsaker".
Skriver man istället något o stil med "Du har inte gått i skolan märker jag. Watt är inte energi...." Så blir ju det snarare en nedvärdering.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #9 skrivet: 27 december 2015, 23:03:25 »
Skriver man tex något i stil med "Du menar väl kwh och inte kw?" så kan det ju tolkas som ett positiv inlägg. Men det kan också uppfattas som att "påpeka på småsaker".

Vi gör alla misstag men jag bemödar mig om att t ex skriva kWh, inte kwh.

 >:D  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #10 skrivet: 27 december 2015, 23:15:49 »
Det är väl bra om man får lära sig att skriva rätt. Om någon påpekar en felaktighet, så tag lärdom.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #11 skrivet: 28 december 2015, 06:09:48 »
Givetvis är det alltid någon som anser att någon annan bemött en dåligt, och ger samma mynt tillbaka. Det är så det startar. Lika så var det i tråden du refererar till där jag tycke att det som skrevs var enbart för att nedvärdera det jag skrivit. Då gav jag samma mynt tillbaka som kallade denna personen surgubbe.

Jag uppskattar att du är ärlig och rak på sak. Du skriver också att du är beredd på mothugg så länge kritiken är saklig. Jag har precis samma syn på saken. Jag möter kritik på ett sakligt sätt på länge kritiken är saklig. De inläggen som nu togs bort tycker jag inte var sakliga och bemötte det således med samma mynt. Tittar du i början på tråden är det inlägg som jag egentligen bara vill säga pucko. Men jag försöker vara så saklig som möjligt just av den anledningen att jag inte själv vill bli kallad pucko.

Nu har jag inte följt med i tråden ordentligt, då jag redan tidigt gjorde bedömningen att din teori inte höll, så de som har tagit sig tid att bemöta dina inlägg, och försöka argumentera och räkna anser jag gjort en insats som övertiger mitt engagemang, och min kompetens.
Om de ansåg att din teori var bortkastad så ville de förmodligen skriva att det var ett lönlöst projekt, "pucko", men lindade in det litegrann, dock inte så mycket att meddelandet inte gick fram.
Som sagt, jag har inte följt med, du kanske bevisat dem fel nu när du gjort tester.

De som kommer med nya idéer blir ofta bemötta med skepsis, så det måste man nog vara beredd på om man tänker "utanför boxen".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #12 skrivet: 28 december 2015, 07:39:23 »
Som man frågar får man svar heter det ju. Ställer man udda frågor så får man vara beredd på udda svar ;)

Personligen har jag (försökt) lärt mig att inte läsa saker så bokstavligt, många gånger så framstår man som mer grinig i text än vad man avsåg.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #13 skrivet: 28 december 2015, 08:23:22 »
Problemet är väl att majoriteten av dom som är aktiva på det här forumet är inbitna nördar med drag av Asperger, så det är inte så lätt för alla att dela ut konstruktiv kritik.

Ja, jag talar för mig själv...  :P
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Städa forumet på onödigt skitsnack?
« Svar #14 skrivet: 28 december 2015, 09:03:23 »
När man debatterar är det alltid bra att använda korrekta termer, speciellt när det gäller teknik. Att t.ex använda watt istället för Wattsekund etc och sen bli sur för att det blir missuppfattningar eller pekpinnar är lätt att undvika om man bara försöker hålla sig till rätt benämningar.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser