Författare Ämne: installation av värmepump pÃ¥ egen hand  (läst 50749 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
installation av värmepump på egen hand
« skrivet: 15 september 2015, 08:12:42 »
vissa kanske känner igen att jag frågat om råd här på forumet ett bra tag inför min värmepumpsinstallation.

2012 grävde jag iaf ned 2x280 meter jordvärmeslang,  sedan dess har huset renoverats och fÃ¥tt en hel del golvvärme i sig, samt ett tillbyggt garage pÃ¥ 135m2 med golvvärme.

jag har kontaktat 2 rörfirmor angÃ¥ende installationen av värmepump,  troligen är jag en för besvärlig kund sÃ¥ jag fick bristfällig Ã¥terkoppling,  en installatör skrek nästan Ã¥t mig, SÃ… DÄR FÃ…R MAN INTE GÖRA! när jag berättade hur jag tänkt mig,  han ringde dock upp nÃ¥gra dagar senare och mer eller mindre bad om ursäkt, och medgav att det visst gick...
men det blev ingen firma, utan jag la beställningen av värmepumpen själv och kommer även installera den själv.

denna tråd får väl bli lite av en projekttråd, där jag hoppas på många förslag/tips under resans gång...

pumpen kom förra veckan, en nibe 1245-12.  efter lite städning i "pumprummet" var det dags att flytta in den i sitt nya hem.
pumpen väger drygt 300kg men efter lite tankeverksamhet rullade den nästan sig själv pÃ¥ plats med nÃ¥gra rörstumpar samt brädbitar undertill,  fick tyvärr ingen bild pÃ¥ detta.

sedan vart det dags att ställa in acktanken,  en KV500 med förvärmningsslingor.  yttermÃ¥tter är ca 74cm, dörröppningen var 74 cm... det gick inte alls sÃ¥ dörrkarmen demonterades och ett nytt försök ska göras ikväll förhoppningsvis.

jag bifogar bilder pÃ¥ pumpen i sitt nya hem  samt en bild pÃ¥ tanken.

till vänster skymtar matningen till golvvärmecentralen samt tappvatten, mellan dessa och VP kommer acktanken att hamna är det täntk. till höger bakom dörr och karm (under swedolpåsen) kommer kollektorslangen in...

EDIT:  bilderna hamnade pÃ¥ sidan,  hur roterar man dem rätt?



« Senast ändrad: 15 september 2015, 08:18:05 av thestrut »
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #1 skrivet: 15 september 2015, 11:26:28 »
Kul att följa denna tråden, bilderna hamnar rätt om de är bredare än de är höga, annars blir det så här.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #2 skrivet: 15 september 2015, 11:57:36 »
okej,  dÃ¥ fÃ¥r jag ta "liggande" bilder framöver.

sitter nu och skriver inköpslistor pÃ¥ kopplingar etc,  jädrans vad mycket det blir,  och antagligen kommer man fÃ¥ komplettera flera gÃ¥nger....
några tips ang rördragning, typ tänk på detta, eller sätt en extra ventil här för framtida underhåll etc...

jag kommer beställa frÃ¥n rinkaby dÃ¥ de har bra priser pÃ¥ diverse,  samt rorprodukter dÃ¥ de har bra priser pÃ¥ annat...  har gjort ett vÃ¥ldsamt exceldokument där jag jämför priserna pÃ¥ varje pryl  tummenupp
men har valt att ändÃ¥ begränsa mig till 2 leverantörer.  och varken rinkaby eller rorprodukter har allt jag behöver...

Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #3 skrivet: 15 september 2015, 14:05:56 »
Om du tänkt sätta in medföljande filter på radiatorkretsen så skulle jag rekommendera en filterball istället.
Både på kalla och varma sidan.
Då det kommer ut en del vätska med ett vanligt filter så drar man sig för att rengöra...


Snåla inte på dimensionen på kalla sidan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #4 skrivet: 15 september 2015, 20:53:52 »
Rikard menar du att det ska vara en filterball både på radiatorkretsens ut samt in? Alltså 2st nr du skriver både på kalla och varma sidan?

Eller menar du 1 på radiatorkretsen och en på jordvärmeslingan?
Jag har köpt nibes kb25 påfyllnadssats, och den har inbyggt filter.

Kör 28mm både på värmen samt köldbärare.
Då passar jag på att fråga hur jag ansluter påfyllnadssatsens utv25R på 28mm koppar, blir det en klämringskoppling? Jag har hört man ska undvika dessa just på köldbäraren pga frysrisk.


Idag kom även acktanken på sin plats efter att dörrkarmen demonterats, och även elmatningen lossats, denna elkontakt har drivit 2st elpatroner märkt 12kw, den bör väl räcka? Iaf om man inte kör elpatronen i vp.

Eftersom golvet lutar mot golvbrunnen lutar acktanken en aning, bör man palla upp den så den står rakt? Isåfall hur?

Bildbevis som visar att även tanken är på plats:)
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #5 skrivet: 16 september 2015, 06:18:36 »
Filtret i påfyllnadskitet är helt OK, kommer inte att läcka ut just nåt som det ser ut (bara du stänger ventilerna).
Filterballen på radiatorkretsen skall sitta på returen från radiatorerna, man vill fånga upp skiten innan det kommer till värmeväxlaren.
Annars går det naturligvis att montera filtret ungefär som i påfyllnadnskitet, med två avstängningsventiler före/efter, men det blir nog dyrare än en filterball.

Klämringskopplingar är inget problem, kom bara ihåg att fylla gängorna med pasta eller lin så att det inte kan lägga sig kondensvatten i gängorna - som fryser och spränger muttern.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #6 skrivet: 16 september 2015, 08:32:32 »
Eftersom golvet lutar mot golvbrunnen lutar acktanken en aning, bör man palla upp den så den står rakt? Isåfall hur?

Går inte fötterna att justera? Annars kan man väl palla upp väl valda fötter med skruvbrickor?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #7 skrivet: 16 september 2015, 08:38:10 »
Går inte fötterna att justera? Annars kan man väl palla upp väl valda fötter med skruvbrickor?

pÃ¥ värmepumpen finns justerbara föttter,  dessa är justerade.

på acktanken är det bara en slät botten.
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #8 skrivet: 16 september 2015, 08:45:47 »
Inga skruvhål i botten att sätta fötter i?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #9 skrivet: 16 september 2015, 08:47:03 »
Funktionsmässigt kvittar det om acktanken lutar lite, men man kan ju vilja att det ser snyggt ut.
Bäst är att gjuta på en liten sockel som är helt i plan att ställa upp tanken på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #10 skrivet: 16 september 2015, 08:53:14 »
har faktiskt inte kollat under acktanken,  det är möjligt att det är fästen för fötter där,
kollar man på beskrivningen så ser det ut som någon slags fötter...

http://www.stromsnaspannan.se/pdf/KV300_500.pdf

EDIT:

ringde strömsnäspannan AB och de säger att den ska ha 4 st fötter, jag måste kolla när jag kommer hem om det finns fötter under den men som är så försänkta att de inte syns...


EDIT 2:

krÃ¥nglade mig  under acktaken och hittade fötter där=)
nu är dessa justerade och tanken står plant! =)

nu är det inköpslista på rör+kopplingar som står på schemat... kommer garanterat få komplettera flera ggr... :=
« Senast ändrad: 16 september 2015, 21:03:53 av thestrut »
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #11 skrivet: 17 september 2015, 09:28:41 »
dÃ¥ är rör, kopplingar + lite smÃ¥tt o gott beställt,  ca 10000:-  tummenupp (trodde det skulle bli ca 5000:- innan)
men la till en filterball bla Rickard  ;)

vad tror ni om elinkopplingen pÃ¥ VP? jag kommer troligen inte köra elpatron alls,  eller iaf kraftigt begränsat.

det sitter 16A säkringar i undercentralen till matningen man ser på väggen.

kanske bör man byta ut den gamla handsken mot en jordfelsbrytare och sedan ansluta VP till JFB?
« Senast ändrad: 17 september 2015, 10:41:42 av thestrut »
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #12 skrivet: 17 september 2015, 09:39:30 »
16 ampere räcker till vp och lite elpatron utan problem och det medföljer ju effektvakt som sköter ev överlast.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad thestrut

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 484
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #13 skrivet: 17 september 2015, 10:05:05 »
16 ampere räcker till vp och lite elpatron utan problem och det medföljer ju effektvakt som sköter ev överlast.

justerar man hur mycket elpatron man vill köra i menyn?  och det bara är om man vill köra mer än 7kw som man mÃ¥ste ändra kablar i pumpen,  tolkar det iaf sÃ¥ i bruksanvisningen,  dÃ¥ kan man ju köra ett par kw elpatron om pumpen gÃ¥r sönder eller liknande..

inget elforum detta,  men rekommenderar ni JFB till värmepumpen?
Nibe 1245-12 mot 500 liters acktank med förvärmningsslingor för varmvatten.
Ca 2x280 meters jordkollektor i sandjord.
Golvvärme 4 slingor 100 m2 bottenplan +1 slinga 20 m2 övervåning ( kommer bli radiatorer resten ö.v)
braskamin installerad februari 2017

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: installation av värmepump på egen hand
« Svar #14 skrivet: 17 september 2015, 10:42:07 »
Man monterar lämpligen strömtransformatorerna på inkommande matning och sedan konfigurerar man huvudsäkringsstorleken i installationsmenyn. Då drar den ner elpatronen om man har andra förbrukare som drar mycket.

Och ja, om man behöver mer än 7kW patron får man flytta en kabel. Då blir stegen 2kW istf 1kW och man kan då köra upp till 9kW patron.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!