Författare Ämne: Compress 5000  (läst 14850 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hugh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Compress 5000
« skrivet: 09 juli 2015, 20:50:14 »
Hejsan, hade efter mycket om och men bestämt mig för att köpa en Bosch 3500  9 LW/M frÃ¥n en grossist, men när jag skulle beställa den hade den försvunnit frÃ¥n webshoppen.... Ringde till säljaren och han erbjöd mig ersättaren som är helt ny  tydligen och heter Bosch 5000 9 LW/M...
Började genast söka efter info på Bosch hemsida och via google, men det verkar finnas flera typer av 5000 och verkar ha gjort så under flera år, bla fastighetspump med lite mer kw.
Har mailat Bosch för att försöka få en manual eller datablad men inte fått något svar ännu..
Är det någon som har koll på läget? Vad skillnaderna är osv mot 3500?

//Göran

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Compress 5000
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2015, 08:31:02 »
Bosch och IVT är i grunden samma, om jag fattat det rätt så är ofta Bosch äldre IVT som fått nytt namn, så kanske någon av de utgående/utgångna IVT-modellerna ser likadana ut?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Compress 5000
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2015, 09:35:08 »
Om man tittar på Bosch hemsida så verkar Compress 5000 börja vid 22 kw så det bör vara en Compress 6000 du blev erbjuden men den finns inte som 9 kw men den använder R410 som köldmedia och bör vara densamma som Ivt premiumline HQ Compress 3500 borde då vara nån av greenline modellerna. Den nya modellen ger säkert lite högre cop men klarar inte lika höga temperaturer om du skulle behöva det.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hugh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 5000
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2015, 10:41:54 »
Hittade faktiskt manualer på http://www.bosch-climate.no/service-og-support/brosjyrer-og-manualer.html och den verkar heta 5000 villa i Norge.
Men det vore kul att veta skillnaderna mellan 3500 o 5000, för dom borde väl ha gjort något mer än bara bytt namn och vilken Ivt denna ev motsvarar.

//Göran

Utloggad M_VedBerg

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Närke
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dags att byta ut vedpannan mot bergvärme
SV: Compress 5000
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2015, 11:16:17 »
Om man tittar pÃ¥ användarhandledningen för Bosch Compress 5000 LW/M 6-17 kW pÃ¥  http://www.bosch-climate.se/pages/static.asp?lngID=379&lngLangID=1
så verkar dokumentationen vara från 2012/09 så det verkar ju inte vara någon helt ny vp direkt..

Utloggad Hugh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 5000
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2015, 11:44:06 »
Hittade också den manualen nu men när man öppnar den så står det bara att den heter Bosch EHP, och inte något om 5000.. Känns som det är lite förvirrande i sortimentet för jag fick tag på supporten via telefon och han sa att 5000 är helt ny så dom har inte hunnit lagt upp några manualer på hemsidan...
Det enda som han visste om 5000 var att den hade fått nya energiklassade cirkpumpar..

//Göran

Utloggad Hugh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 5000
« Svar #6 skrivet: 17 juli 2015, 08:30:00 »
Det blev en 5000 9 LW/M... Kändes som ett rätt val för mig,, Jag kommer att installera det mesta själv och i samband med detta så börjar ju funderingarna hur allt ska göras osv.
Ett litet dilemma som jag funderar över är att, på min pelletspanna (Ariterm) har jag kört med 2st kretsar en för källare och en för resten av huset och på pannan är det uttag för 2st kretsar vilken innebär att jag har kunnat köra med olika framledningstemperaturer helt oberoenda av varandra.
Men nu när man blir med värmepump kommer det inte att bli så, det blir väl så att jag aldrig kan få högre framledning på krets 2 än krets 1, och då kommer funderingen ang vilken krets ska få bestämma, den i källaren där det är där det är badrum, tvättstuga och hobbyrum eller "bostaden" där vi myseldar i en plåtkamin som håller värmen i 15 sekunder efter elden har slocknat men som naturligtvis sprider värme också..Jag kommer att använda mig av innetermostater och det natuliga valet känns som att det är källaren som ska få "bestämma" men på krets 1 med innertermostat kan man aktivera extra varmvatten vilket vore bra att kunna göra utan att gå ner i pannrummet om man väljer "bostaden" som krets 1.
Ã…sikter mottages tacksamt..
//Göran 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Compress 5000
« Svar #7 skrivet: 17 juli 2015, 11:15:27 »
Kommer värmen vara på i källaren i stort sett hela året ? kommer du att ha arbetstank till vp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Compress 5000
« Svar #8 skrivet: 17 juli 2015, 12:09:48 »
Bosch och IVT är i grunden samma, om jag fattat det rätt så är ofta Bosch äldre IVT som fått nytt namn, så kanske någon av de utgående/utgångna IVT-modellerna ser likadana ut?

Nja Rickard........du kan vara helt lugn. Bosch har samma färska produkter som IVT.  tummenupp

Bosch 5000 är en modell som ersätter 3500. Tyvärr har inte hemsidan uppdaterats, som man kanske kan ha överinseende med i semestertider.

Skillnaden är att 5000 har energisnÃ¥la cirkpumpar som pÃ¥ varma sidan är deltaT-styrd.  :)


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Compress 5000
« Svar #9 skrivet: 17 juli 2015, 15:17:46 »
OK, tack för saklig komplettering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hugh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 5000
« Svar #10 skrivet: 17 juli 2015, 16:14:25 »
Kommer nog att ha lite grundvärme i källaren på sommaren, har funderingar på att sätta en konvektor där.
Vad menas med deltaT-tyrd?

//Göran

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Compress 5000
« Svar #11 skrivet: 17 juli 2015, 16:57:46 »
En värmepump är optimerad för en viss temperaturskillnad mellan fram och returledning, på moderna pumpar sitter snåla varvtalsstyrda cirkulationspumpar som ser till att önskad tempdiff nås (DeltaT).

Med underhÃ¥llsvärme sommartid sÃ¥ skall  man helst ha arbetstank för att det inte skall bli väldigt mÃ¥nga start/stopp pÃ¥ värmepumpen.
Ditt beslut att använda termostater för att reglera värmen talar också för arbetstank om värmepumpen skall kunna få bra driftsförutsättningar.
Låga flöden och hög effekt är sällan en bra lösning när det gäller värmepump, och både termostater på radiatorerna och underhållsvärme sommartid är sånt som egentligen värmepumpar av on/off-typ har mest problem med.
Helst skall man köra helt utan termostater med en centralt placerad rumsgivare som får kompensera börvärdet om det blir för varmt eller kallt inne.

Du måste låta den slinga som kräver högst värme (i normalfallet) styra värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hugh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 5000
« Svar #12 skrivet: 17 juli 2015, 17:35:26 »
Tanken är att ha en centralt placerad rumsgivare, dels i källaren och på bostadsplanet, har haft det så tidigare vilket har fungerat jättebra, det här med arbetstank har jag inte fattat riktigt än...
Jobbar som elektriker och har kopplat in åtskilliga värmepumpar och kan inte minnas att jag någonstans har sett någon arbetstank men kan naturligtvis ha missat det då jag inte vetat vad det har varit..
Har en 60l varmattenberedare som kommer att bli över vid installationen av VP, går den att använda som arbetstank?

//Göran

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Compress 5000
« Svar #13 skrivet: 18 juli 2015, 10:58:29 »
Nej, men kanske som volymtank, det gör att du får lite längre gångtider, men löser inte problemen med felaktig deltaT p.g.a strypande termostater.
Rumsgivare kopplade till värmepumpen, som ställer ned börvärdet för framledningen stryper inte bort flöde och är vad jag rekommanderar framför radiatortermostater.
Underhållsvärme i källaren skall man egentligen inte köra om man inte har arbetstank, skulle tro att över en livscykel blir lika dyrt som att värma med elradiatorer, eller köra en avfuktare i källaren sommartid.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hugh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Compress 5000
« Svar #14 skrivet: 18 juli 2015, 17:02:25 »
Ok,, om jag fattar allt rätt så får det bli så här,
- Bort med alla radiatortermostater
- Installera en rumsgivare för varje krets
- Använda varmvattenberedaren 60l som jag redan har som volymtank
- Strunta i att ha lite underhållsvärme i källaren sommartid och ev komplettera med en arbetstank senare, men om somrarna kommer att fortsätta vara lika som denna behövs det värme i hela huset året om.. :(
- Använda kretsen i källaren som nummer 1 och kretsen för bostaden nummer 2

Tack för hjälpen så långt men kommer nog behöva lite mer hjälp när hjärnan kokar över med funderingar..

//Göran

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser