Författare Ämne: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/LÃ¥genergihus  (läst 99757 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag söker en vätska/vatten maskin till ett passivhus. Effekten bör ligga i intervallen 2-3 kW, 2 kW är nog mer optimalt sett ur uppvärmningen och 3 kW är nog att föredra för varmvattnen produktionen.

Finns det någon som har en, sett en eller kan referera till dokumentation för en?

Handlar alltså om vätska/vatten värmepump, inte luft/luft eller luft/vatten.
5,5 kWp, solpanel

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nibe har en med variabel effekt från 1,5 till 6 kW, IVT har en på 4,5 kW och det finns flera. Sätter man en arbetstank så kan man använda en 5 - 6 kW utan att det ger några "problem" med korta gångtider.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har du benämningarna på dem? Länk till data/produktinformation?
5,5 kWp, solpanel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
Nibes heter 1255 men kompressorn drivs från 1 fas vilket jag tycker är en stor nackdel.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tittade på NIBE f1255-6, anges 3x400V i produktbladet.

Problemet är bara att vid 0/50 ligger den på 2 kW och kompressorn på 1%.
Undra vad som händer med smörjningen om den ligger där konstant.
Hur som helst tycks den vara för stor i mitt fall.

Jag vet inte om Bosch/IVT gör någon på 4,5 kW. För 25 år sedan hade de värmepumpar på 4 kW, men är ytterst tveksam till att de har någon idag på den effekten.
5,5 kWp, solpanel

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har man en arbetstank sÃ¥ är det inga problem med en lite stor VP. Och  IVT PremiumLine HQ är pÃ¥ ca 4,5kW. Men du fÃ¥r Googla själv efter fakta.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan väl då konstatera att det inte finns eller att den som känner till någon maskin inte läst detta ännu.

Man kan naturligtvis sätta in hur stor maskin som helst och med en tillräckligt stor tank och skicka ut den effekt som behövs, men det var inte min fråga.

Nästa problem är märkeffekterna, HQ har tillexempel en el-patron på 9 kW. med vilken du säker värmer tre passivhus. Kan vara idé att sätta in en HQ 4,5 och bygga kulvert till grannarna, att förse 3 stycken grannar är inget problem. Problemet är nog förlusterna.
5,5 kWp, solpanel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
Tittade på NIBE f1255-6, anges 3x400V i produktbladet.

Problemet är bara att vid 0/50 ligger den på 2 kW och kompressorn på 1%.
Undra vad som händer med smörjningen om den ligger där konstant.
Hur som helst tycks den vara för stor i mitt fall.

Jag vet inte om Bosch/IVT gör någon på 4,5 kW. För 25 år sedan hade de värmepumpar på 4 kW, men är ytterst tveksam till att de har någon idag på den effekten.
Det är kompressorn som är 1 fas vp ansluts till 3 fas för det används till elpatron som jag tror ligger på 7 kw om du nu vill lägga kuvert. Om du bygger nytt och följer reglerna så ska elpatron spärras till en viss effekt vilket görs i styren. Vet inte hur Nibe löst smörjningen men gissar att kompressorn varvar upp ibland för att få runt oljan om den gått länge på låg hastighet och den vp kommer inte vara för stor.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om du bara vill ha svar på din fråga om en så liten V/V VP så är jag rätt säker på att det enda alternativet är en inverter. Och eftersom efterfrågan är ytterst begränsat, då man vid så låga behov brukar använda frånlufts V/P, så är utbudet ytterst begränsat. Den enda som jag personligen sett är Niben och den verkar fungera bra. Konstruktionen på maskinen tror jag inte du behöver oroa dig för Nibe har med all säkerhet full kontroll på dom maskiner dom i dag sätter på marknaden.
I alla VP kan man blockera eltillskottet så det är inga som helst problem.
Det är naturligtvis ett problem (för vissa) att man på ett forum som det här ibland får svar på frågor man inte ställt, men det får vi nog acceptera.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NJa, följer man BBR:en (vilket nu ligger utanför min fråga, eftersom den handlade om Passivhus), så är det märkeffekten på den installerade värmekällan som avgör hurvida en är eluppvärmd eller inte. Man kommer inte runt det genom att sätta in en större el-panna och spärra den. Detta är inget jag tror utan vet.

Att sätta in NIBE f1255-6 blir huset att betrakta som eluppvärmt, enligt BBR20. Kommer en ny 2015-01-01 om boverket håller vad de lovar. Då blir kraven ändå tuffare.

Detta bör kanske också betraktas:
http://geoenergicentrum.se/2014/06/19/geoenergicentrum-diskuterar-solenergi-i-almedalen/

Men som sagt min fråga gällde egentligen Passivhus och en värmepump anpassad för detta och utan elvärme.

Väntar och ser om någon känner till detta.


5,5 kWp, solpanel

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
Man spärrar elpatron i styren och efter 7 dagar går det inte att ändra tillbaka till högre eleffekt vilket inte lär behövas heller.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #11 skrivet: 07 juli 2014, 09:13:12 »
Jag söker en vätska/vatten maskin till ett passivhus. Effekten bör ligga i intervallen 2-3 kW, 2 kW är nog mer optimalt sett ur uppvärmningen och 3 kW är nog att föredra för varmvattnen produktionen.

Finns det någon som har en, sett en eller kan referera till dokumentation för en?

Handlar alltså om vätska/vatten värmepump, inte luft/luft eller luft/vatten.

3 kW
http://siriusab.se/~siriusab/page.php?page=s1

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Västka/Vatten värmepump till Passivhus/Lågenergihus
« Svar #12 skrivet: 07 juli 2014, 09:58:54 »
När Nibe 1255-6 går på min-effekt (1%) innebär det att den går på 20Hz och jag antar att man har utvärderat hur lågt man kan gå i varvtal med bibehållen smörjning och effektivitet.

Ang. 1-fas eller 3-fas anslutning så tror jag inte att det är något problem att köra kompressorn på 1-fas. Den drar 850 W när den ger 2.92 kW ut vid 0/50 och 3 kW är kanske din toppeffekt? Enl Nibe så går det att låsa upp 1255-6 pumpen från 75% till 100% och på så sätt ge 8 kW men med något högre ljudnivå. Det kanske går att få Nibe att spärra den till max 50% också för att få en så låg toppeffekt att det inte klassas som eluppvärmning. Men jag vet inte vad det innebär i praktiken enl BBR? Du får använda mer energi för uppvärmningen, men det lär ju inte behövas?

När det gäller den ekonomiska biten så är det väl kanske tveksamt med en Nibe 1255-6 och ett borrhål med så låg energiförbrukning som det blir i ett passivhus? Återbetalningstiden blir nog lång.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
Man kan installera vilken storlek på elpatron som man vill, sedan spärras den till exvis 3 eller 6 kw. Då är huset godkänt enligt BBR med den inkopplade effekten. Vi har byggt ett gäng småhus (100m2) med Nibe F750 i år, och gjort så, det fungerar utmärkt och besiktningsman har inte haft något att invända. För övrigt är det PEAB som varit totalentreprenör och de vet vad de gör.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad Gardneri

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE f1255-6 ger väl cirka 3 kW vid 20%-kompressor hastighet, om jag tolkar deras diagram rätt. Men det uppstår bara korta tillfällen för laddning av varmvatten. Visst det är en möjlighet men inte optimalt.

BBR säger 10 W/m2, över är det att betrakta som eluppvärmd med en specifik energianvändning på 55 kWh/m2, idag. 10 W/m2 beräknas på märkplåten som sitter på maskinen.

Sirius Värmeteknik AB tycks inte finnas idag, åtminstonde får jag ingen träff på det då det gäller Räkenskapsår/bokslut.
5,5 kWp, solpanel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser