Författare Ämne: LÃ¥g temp pÃ¥ brine, för liten kollektor?  (läst 6366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
Låg temp på brine, för liten kollektor?
« skrivet: 25 december 2013, 09:38:13 »
Hej, behöver lite hjälp.
Jag har precis installerat en Danfoss DHP 8kw hos svärfar och tycker brinetempen är lite låg, brine in ligger på 1°C redan efter första veckan i drift och då har de inte ens varit speciellt kallt ute.
Kollektorn består av två parallella slingor varav ena är ett borrhål som har ca 85m aktivt djup(användes förr till dricksvatten men han har borrat ett nytt pga dåligt vatten) och den andra slingan är en markslinga på 200m.
Slangen som används i markvärmeslingan har 3,2 mm godstjocklek i stället för 2,4mm som brukar användas som kollektor.
Så vad tycker ni, är brinetempen något att oroa sig över?
Kan väggtjockleken i markkollektorn påverka eller är det helt enkelt för liten kollektor för pumpen?
Att det inte blev längre markkollektor beror på tomtens beskaffenhet, berg i dagen eller väldigt nära berg på stora delar av tomten.

Tacksam för synpunkter

Mvh

Snuppesno

Edit pga stavfel.
« Senast ändrad: 25 december 2013, 16:42:31 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Låg temp på brine, får liten kollektor?
« Svar #1 skrivet: 25 december 2013, 09:56:38 »
Det är nog för tidigt att säga nått om brine tempen kör några veckor i alla fall och helst i lite kyla så ser man hur bra det är men eftersom det är ganska kort kollektor kommer troligtvis brine vara lite lågt men det gör normalt inte så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Låg temp på brine, får liten kollektor?
« Svar #2 skrivet: 25 december 2013, 11:01:40 »
Räknar man med ett effektuttag på 35W/m för borrhålet och 15 W/m för markslingan (rätt normala värden) ska det inte vara några problem att ta ut 6 kW och det räcker bra till en pump på 8 kW.

Det är helt normalt att temperaturen sjunker väldigt snabbt första tiden, sen går det betydligt långsammare. Det kan vara värt att kontrollera att det inte är snedfördelning av flödet mellan slingorna det bör vara någorlunda lika temperatur på ingående slangar.

Väggtjockleken spelar ingen större roll, det är bara ca 10 % av värmeöverföringsmotstÃ¥ndet som ligger där.   

Jag skulle inte oroa mig men jag skulle hålla uppsikt över temperaturen på ingående slingor. Nu är det nästan lika lång slanglängd i bägge slingorna så det finns ingen större anledning till oro över snedfördelning av flödet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Låg temp på brine, får liten kollektor?
« Svar #3 skrivet: 25 december 2013, 11:10:35 »
Jag brukar räkna att jordvärme motsvarar ca 1/3 av bergvärme men detta är strikt beroende på jordmaterialet. 85+200/3 = 151 Ok för en 8 kW värmepump.

Det är en fördel att få till flödena rätt, helst ska man både kunna mäta returtemp och strypa in flödena individuellt på parallellkopplade kollektorer.
Det kan finnas luft kvar som ställer till fördelningen om man har otur.
Jordvärme oftast blir bättre år 2, eftersom jorden runt slangen sätter sig efter en värmesäsong.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Låg temp på brine, får liten kollektor?
« Svar #4 skrivet: 25 december 2013, 11:18:04 »
Tack för svaren, nu kan jag sova lite bättre :)
Tempen på brinen hamnade på 1 °C på inkommande redan första dygnet och har sedan legat stabilt där, om jag mäter tempen var för sig så ligger inkommande brine från marken på 0 °C och 2 °C från borrhålet.
Har inte satt in strypventiler än för varje slinga, har förberett för dem men avvaktar inköp av dem dÃ¥ de kostade runt 4000-5000kr för ett par och liiite kanske man kan använda kulventilerna till strypning istället om det skulle behövas. Eftersom slinorna är nästan exakt lika lÃ¥nga hoppas jag flöde blir ganska lika i dem, var noga när jag lödde ihop fördelningsrören till dem sÃ¥ det blir "liksidigt", (kommer inte pÃ¥ det rätta ordet  ::)) och inte hindrar flödet mer i nÃ¥gon av slingorna.
Aja, får avvakta tills det kommer en köldperiod och se hur det blir med temperaturerna då.
Anledningen till mina frågor och oro är att de jag pratat med på jobbet ofta har temperaturer runt 4 °C på inkommande brine vid köldperioder men det kanske skiljer lite boroende på vilken typ av mark man lägger slingorna i och givetvis vilket flöde på grundvatten man har i borrhålet.

MVH

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Låg temp på brine, får liten kollektor?
« Svar #5 skrivet: 25 december 2013, 12:05:24 »
Det skiljer ofta mycket pÃ¥ tempen beroende pÃ¥ när man kollar tempen tittar man 5 min efter att kompressorn startat sÃ¥ har man ofta ganska hög temp och alla stÃ¥r inte och kollar vid vp hela tiden  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Låg temp på brine, får liten kollektor?
« Svar #6 skrivet: 25 december 2013, 12:25:44 »
Givarna kan också visa fel någon grad eller två.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Låg temp på brine, får liten kollektor?
« Svar #7 skrivet: 25 december 2013, 13:33:21 »
Det skiljer ofta mycket pÃ¥ tempen beroende pÃ¥ när man kollar tempen tittar man 5 min efter att kompressorn startat sÃ¥ har man ofta ganska hög temp och alla stÃ¥r inte och kollar vid vp hela tiden  :)
Haha, sant, inte alla som är sÃ¥ nördiga som jag/vi när det kommer till vp  :)

Roland, givarna är kollade och de visar rätt.

Mvh

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Låg temp på brine, får liten kollektor?
« Svar #8 skrivet: 25 december 2013, 14:04:12 »
Det troligaste är väl dålig cirkulation eftersom du inte hunnit kyla ner borran och marken ännu.
Har du koll på verkligt flöde? Luft verkar ju vara en vanlig anledning vid problem med markvärme, har du möjlighet att lufta i fördelningsbrunn eller hur ser det ut?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Låg temp på brine, får liten kollektor?
« Svar #9 skrivet: 25 december 2013, 15:02:29 »
Det troligaste är väl dålig cirkulation eftersom du inte hunnit kyla ner borran och marken ännu.
Har du koll på verkligt flöde? Luft verkar ju vara en vanlig anledning vid problem med markvärme, har du möjlighet att lufta i fördelningsbrunn eller hur ser det ut?
Har själv varit inne på detta, men med 3 °C :dt: på mellansteget i effekt på cp borde väl flödet va ok eller tänker jag fel?
Lånade en pump av vår lokala djupbrunnsborrare och fyllde slingorna var för sig tills returvätskan var helt fri från luftbubblor, borrhålsslingan tog lång tid innan all luft var borta men markslingan gick betydligt fortare, där blev returvätskan tvärt helt fri från luftbubblor efter en kort tids körning.
Har ingen fördelningsbrunn, har istället byggt två "grenrör" av 28mm cu och monterat på väggen med kulventiler på vardera slingan.

Kan det kanske vara en luftficka i markslingan som hindrar energiupptag på en sträcka men tillslut borde väl luften bli borta, bubbla för bubbla? Nivån i exp.kärlet är konstant och jag kan inte höra något porlande från brinerören.
Om jag stänger av borrhålsslingan ligger brine på ca 0 °C in och -3 ut och om jag istället bryter markslingan får jag 2 °C in och -1 ut.
Dock är dessa siffror inte exakta, har inte testat så länge och grundligt som jag skulle vilja eftersom anläggningen är hos svärfar och det har vart mycket annat nu ett tag, jul å skit.

MVH

Snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Låg temp på brine, för liten kollektor?
« Svar #10 skrivet: 25 december 2013, 19:16:33 »
Stryp markslingan tills temperaturerna blir samma in som från berget.
Då har du gjort optimeringen av flödena. Observera att "rätt" flöde
ändrar sig över året, så titta till termometrarna och justera ventilerna
allt eftersom årstiderna växlar....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Låg temp på brine, för liten kollektor?
« Svar #11 skrivet: 25 december 2013, 20:58:31 »
Har själv varit inne på detta, men med 3 °C :dt: på mellansteget i effekt på cp borde väl flödet va ok eller tänker jag fel?
Då är flödet ok.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Låg temp på brine, för liten kollektor?
« Svar #12 skrivet: 26 december 2013, 10:32:25 »
Då är flödet ok.

Mmm, mkt märkligt tycker jag!
Verkar nästan som att markslingorna ligger uppe på backen. ..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Låg temp på brine, för liten kollektor?
« Svar #13 skrivet: 26 december 2013, 10:47:30 »
Mmm, mkt märkligt tycker jag!
Verkar nästan som att markslingorna ligger uppe på backen. ..
Ska dom grävas ner?! :o  :P
Skämt åsido, jag funderar på om man kanske ska ta och stänga av borran och bara använda markslingan ett litet tag för att se om det driver bort eventuell luft eller är det ingen ide'?
Har monterat expansionskärlet efter konstens alla regler så att eventuell luft ska samlas där.
Markslingan ligger till stor del i en surdrog så jag tycker det borde ge bra förutsättningar för energiupptag men det kanske är en tankevurpa från min sida?

Mvh

Snuppesno
« Senast ändrad: 26 december 2013, 11:06:07 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!