Författare Ämne: Slinglängd golvvärme  (läst 13164 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kainu82

  • Gäst
Kainu82
Slinglängd golvvärme
« skrivet: 13 september 2013, 21:18:31 »
Hej!

Jag ska lägga in golvvärme, uponor 17mm slang i spårad spånskiva.
Det blir enligt nuvarande uträkning 6 slingor.

Hur känsligt är det med maxlängden om 85m för 17mm uponor?

2 av slingorna blir 92 resp 94m

 Tacksam för svar

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #1 skrivet: 14 september 2013, 00:48:18 »
Svårt att ändra och dyrt, om du skulle få dåligt flöde, så man ska nog ha ganska starka skäl. Kan du inte ha kortare slingor eller 20mm? Vem har gjort slingritningen?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #2 skrivet: 14 september 2013, 08:02:05 »
Det bör vara överkomligt besvär att skapa ytterligare en slinga.............om nu längden är ett problem.

Säljare/tekniker hos leverantör ger dej ett def svar huruvida längden är ett problem.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #3 skrivet: 14 september 2013, 12:39:20 »
Är de slingorna som blir för långa belägna ett sovrum där man ev. kan acceptera lite kallare temp. skulla jag låta det passera med lite för långa slingor.
Vardagsrum/kontor/ kök/ badrum så skulle jag rita om.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #4 skrivet: 14 september 2013, 15:17:35 »
Man kan också ha olika dimensioner i olika rum, fast det är lättare när man gjuter

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #5 skrivet: 14 september 2013, 15:37:12 »
85 meter låter i längsta laget redan det. Jag skulle rekmendera 55 meter vid 17 slang. Risken är annars att de sista metrarn inte avger någon värme alls.
Själv gick jag från 6 slingor på ritbordet vid 20 mm salng till 7 slingor vid 17 mm slang och maxlängd ca 55 meter per slinga.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #6 skrivet: 14 september 2013, 16:28:55 »
HÃ¥ller med, jag har precis lagt 70 kvm  20mm slang och försökte ändÃ¥ hÃ¥lla slingorna kring 50- 60 meter. 

Kainu82

  • Gäst
Kainu82
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #7 skrivet: 14 september 2013, 22:37:00 »
Är de slingorna som blir för långa belägna ett sovrum där man ev. kan acceptera lite kallare temp. skulla jag låta det passera med lite för långa slingor.
Vardagsrum/kontor/ kök/ badrum så skulle jag rita om.

Problemet jag har är att jag inte kan lägga till- och retur under golvet utan måste fräsa mig fram till varje rum. Transport slingorna gör att jag kommer upp i dessa längder. Mätte exakt idag och hamnade på 87 resp 88m. Får inte plats med fler transport slingor därför kan jag inte dela upp rummen på fler slingor.

Borde väl vara returen som kan bli lite kall? Den går dock bredvid en till-, så det borde väl jämna ut sig?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #8 skrivet: 14 september 2013, 22:39:27 »
Kan du glesa lite grand....och ha ex cc 22 cm istället för 20 cm?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #9 skrivet: 14 september 2013, 22:59:57 »
Ja lade matnigarna i spåren i rummen de paserar med 200 mellan och golvvärmeplåtar inte i speciella matningsspår.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Kainu82

  • Gäst
Kainu82
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #10 skrivet: 14 september 2013, 23:00:04 »
Kan du glesa lite grand....och ha ex cc 22 cm istället för 20 cm?

Nej:(

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #11 skrivet: 14 september 2013, 23:30:30 »
Det låter som ruskigt långa slingor. Möjlighet att sätta en andra fördelare närmare andra änden av huset?

Om inte så tänk för sjutton på att få framledningen/första delen på varje slinga mot yttervägg i resp rum (ev tätare vid fönster etc) så du får så lite obehag som möjligt.

Möjligt att du oavsett kan kompensera i slutänden mha kurvförskjutning/högre framledningstemp eller en ruskigt bra snurr pÃ¥ CÃ… för VB. Inte det mest ekonomiska/optimala men iaf behagligt och det är väl det som räknas i slutänden.  tummenupp
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Kainu82

  • Gäst
Kainu82
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #12 skrivet: 15 september 2013, 08:20:54 »
Det låter som ruskigt långa slingor. Möjlighet att sätta en andra fördelare närmare andra änden av huset?

Om inte så tänk för sjutton på att få framledningen/första delen på varje slinga mot yttervägg i resp rum (ev tätare vid fönster etc) så du får så lite obehag som möjligt.

Möjligt att du oavsett kan kompensera i slutänden mha kurvförskjutning/högre framledningstemp eller en ruskigt bra snurr pÃ¥ CÃ… för VB. Inte det mest ekonomiska/optimala men iaf behagligt och det är väl det som räknas i slutänden.  tummenupp
Nuvarande slinglängder är
88
87
85
80
72
68

I uponors handbok står det att maxlängd varierar mellan 80-90 m för 17mm.
Jag har väldigt öppen planlösning och därför har jag planerat slingorna enl detta.
Jag har dragit alla till ledningar efter yttervägg. De flesta returerna kommer gå under köksinredningen, dvs utan värmebehov. Det blir en returtransport på ca 15m per slinga. Borde inte det bara vara returen som blir lite kallare?

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #13 skrivet: 15 september 2013, 13:20:48 »
Det positiva är ju iaf att i princip alla slingor är väldigt lÃ¥nga, risk för "kortslutning" är liten.  a:gl

Att returen blir "kall" betyder ju ocksÃ¥ att du fÃ¥r stort  :dt: , kan ju bli väldigt stor tempskillnad pÃ¥ golvet. Om jag raljerar lite ang resp slinga sÃ¥ kan 1/3-del av golvet bli för varmt, 1/3-del alldeles klockrent och 1/3-del för kallt. Högt  :dt: kan du ju motverka mha högre snurr pÃ¥ CP för VB pÃ¥ bekostnad av lite fÃ¥r lÃ¥gt  :dt: över VP när kompressor gÃ¥r.

Jag har 3 st 20 mm slingor i gjuten betong med kalkstensgolv i ett rum pÃ¥ ca 65-70 kvadrat, värmetröghetsmässigt är mina förutsättningar för bra komfort klockrena. Men jag känner komfort-skillnad pÃ¥ golvet när värmebehovet är stort och det beror pÃ¥ de lÃ¥nga 20 mm-slingorna, gissar att de är ca 80-90 meter. Dessutom rent injusteringsmässigt för flödena i mina totalt 8 slingor pÃ¥ nedervÃ¥ningen är det rätt knepigt dÃ¥ slinglängd varierar rätt kraftigt, ngt du iofs inte "lider" av. Hade jag gjutit om grunden idag hade det varit 5 slingor istället för 3.  tummenupp

Men taget min erfarenhet ovan sÃ¥ känns det som lÃ¥nga slinglängder, klenare slinga och i spÃ¥nskiva sÃ¥ borde riskför liknande "komfortstörning" vara hög hos dig. Men lite trixande med hastigheten pÃ¥ CP lär nog ta bort det mesta av eventuellt obehag (om det ens blir ngt obehag!). Jag säger inte att det inte kommer fungera klockrent hos dig, bara flaggar för vad som kan bli problem.  a:gl
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Kainu82

  • Gäst
Kainu82
SV: Slinglängd golvvärme
« Svar #14 skrivet: 15 september 2013, 13:47:39 »
Anledningen till att jag skriver här och frågar är följande:
Jag hade kniviga förutsättningar för att få till slingläggningen.
Jag ringde uponor och frågade hur känsligt det var med slinglängden och fick till svar att 85m inte är något problem.
Därefter har flera jag känner påpekat att detta kommer att blir problem, och däröver frågar jag den samlade expertisen här.

Systemet kommer drivas av en thermia optimum g3 som jag har förstått skall ha en bra CP.
Det kommer även att limmas golvgips uppepå för stegljudsdämpning.
Alternativet jag har är att skippa 1 vändning i varje rum vilket skulle minska alla slinglängder med ca 10m.

Det här med delta t, vad innebär det egentligen?
Om man skickar ut en temp så borde väl den hålla tempen iaf i 60-70m?
Om det blir kallt på slutet vad har det med början av slingan att göra?
Som jag skrev kommer dom sista 15m vara obetydliga?



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser