Författare Ämne: Brand i NIBE Fighter 310  (läst 15977 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Brand i NIBE Fighter 310
« skrivet: 27 juni 2013, 16:40:01 »
Den 31 oktober 2012 på förmiddagen, min hustru stod och strök skjortor i vårt kombinerade badrum/grovkök  där också vår återvinnings-värmepump av märket NIBE Fighter var placerad.

Plötsligt hör jag en liten knall och hustrun kallar på mig, strömmen har gått. Eftersom vi har ”spottar” i taket trodde jag att en av dessa exploderat (vilket hänt tidigare på annat ställe i huset) tänkte jag att det var väl ingen fara att byta ut en sådan.
Vid närmre kontroll visade det sig att ingen av ”spottarna” hade exploderat…konstigt.
Efter en stund började det lysa konstigt i pumpens manöverfönster…ännu konstigare. Därefter började det ryka lite från värmepumpen. Rusade ut och stängde av huvudströmbrytaren och tillbaks igen.

Ringde Räddningstjänsten (Brandkåren) talade med dessa som ville komma med en gång men jag tyckte röken avtagit och föreslog istället att det kanske var enklare att ringa en el-firma. Strax innan vi skulle avsluta vårt samtal råkade jag titta ner mot golvet och såg då klara eldsflammor från värmepumpen och då var saken klar…bara för brandkåren att komma hit.

Troligen var det en kortslutning inne i värmepumpen som var orsaken och nu brann det riktigt och svart sotrök från pannans isolering gjorde det omöjligt att stanna i huset. Dessutom fick vi besked på att lämna huset omedelbart eftersom röken var giftig.

Brandkåren kom hit med rökdykare och fick efter ett tag elden släckt men förstörelsen var då tämligen omfattande.
Det skulle visa sig att alla textiler fick tvättas eller kasseras, hela badrummet/grovköket var helt fördärvat och behövde rivas och byggas upp på nytt.
Skadan och följderna tvingade oss att bo i vår husbil mellan den 31 okt till den 21 dec, alltså mitt i den smällkalla vintern. Vi föredrog att bo i husbilen som vi kunde ha uppställd utanför huset istället för att placeras på något vandrarhem som försäkringsbolaget föreslog. Dessutom kunde vi på detta sätt ha bättre koll på hantverkare och annat som var aktuellt.
Vid skaderegleringen visade det sig att vår värmepump som var 6 år gammal, lika gammal som huset vi bor i skulle drabbas av åldersavdrag, inte bara värmepumpen utan också ut- och inmontering av ny pump. Det skulle kosta oss ca 35.000:- för bara värmepumpen plus många tusen kronor för fördärvat lösöre.
Självklart kontaktade jag NIBE eftersom deras produkt var orsaken till eländet. Från första början verkade man bestört över det inträffade och menade att självklart skulle man på alla sätt försöka kompensera oss för kostnader som skulle kunna drabba oss.

Men, efter ett tag började man så sakta ändra tonläge och intresset för någon kompensation svalnade betydligt. Man hänvisade till att orsaken till den uppkomna situationen först måste klargöras genom ett utlåtande från SKL.

Vilket larv! Att branden hade uppstått i värmepumpen var helt utan tvivel vilket kunde konstateras av brandkåren vid släckningsarbetet men att ta sitt ansvar för sin levererade produkt…nä det kände inte NIBE för. Oanständigt.

Hela spektaklet har kostat oss förutom en massa pengar obehag, psykiskt och fysiskt lidande vilket verkar vara ointressant för NIBE.
Jag skall inte utveckla detta vidare, även om jag har dokument och bilder för åtskilligt mer, jag vill bara få er ev spekulanter på NIBE värmepumpar att tänka efter före genom att fundera på en annan tillverkare eller höja brandförsäkringen.
Detta bara en varning i all välmening.
Lars Jacobsson
Dösjebro.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2013, 08:11:52 »
Jag förstår inte varför försäkringsbolaget inte skulle ersätta rökskadorna på lösöret? ???
Jag vet att försäkringsbolaget gör åldersavdrag på själva värmepumpen, men det innebär inte att de kan komma ifrån att ersätta själva brandskadan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2013, 08:23:00 »
De flesta värmepumpar är uppbyggda med (i många fall) samma komponenter.
Det rör sig om kompressorer, kontaktorer, motorskydd, relän, reläkort, styrkort och i vissa fall fläktar, cirkulationspumpar och mjukstartsutrustning mm.
Ytterst få saker i värmepumparna från Nibe är "Nibes egna" utan sånt som andra tillverkare tillverkat, testat och fått godkända.
På samma sätt är Nibes egna komponenter alldeles säkert testade och godkända i CE-tester.
Ytterligare en parameter är installationen, som om den görs undermåligt mycket väl kan vara orsak till branden.
För att en brand skall kunna starta måste det finnas tillgång till rätt höga effekter, och anslutningspunkten i värmepumpen är det ställe där man har tillgång till högsta spänningen och strömstyrkorna, en glappkontakt där kan resultera i varmgång, ljusbåge, och att något fattar eld med en "knall".

Att en tillverkare utan vidare skall bära ansvaret för en enstaka brand där man inte kunnat konstatera exakt var branden startade, efter att garantin gått ut tycker jag är lite väl mycket att begära.
Om man kunde se en tendens där Nibes värmepumpar oftare än andra började brinna vore det en annan sak.

En annan fråga.
Har ni inte brandsläckare i huset?
Just vid denna typ av händelser kan en brandsläckare vara skillnaden mellan ett tillbud och en totalskada.

För övrigt är denna typ av inlägg, vars avsikt är att smutskasta/förtala enskilda tillverkare inte i enlighet med regelverket för forumet då det ofta görs i utpressningssyfte, för att få tillverkare att ta ett större ansvar för sina produkter än vad konsumentskyddslagarna kräver.
Jag kan ha förståelse för att man i frustration vill hänga ut företag på detta sätt, men ser man det i ett större perspektiv så kan skadan för enskilda tillverkare bli avsevärd, och med den spridning som ett forum som detta har kan det enligt skada även ett företag som i allt övrigt tar ansvar för sina produkter i enlighet med de krav som ställs på dem som tillverkare.

Som tillverkare är det mer eller mindre omöjligt att försvara sig mot denna typ av inlägg, enda chansen för dem att "rädda ansiktet" är att ta fullt ansvar för i detta fall branden, och alla kostnader ni haft för detta, vilket för mig inte framstår som rimligt på en 6 år gammal produkt, OM det inte är ett seriefel som orsakat många liknande, och då är det i så fall viktigare att de byter ut den undermåliga komponenten i de pumpar som ännu inte brunnit än att betala dina försäkringskostnader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2013, 11:32:45 »
Smutskasta eller inte? Jag har inte funderat i dessa banor. Min avsikt med inlägget har varit att informera om en händelse där NIBE är inblandad och inget annat!
Jag förstår att mitt inlägg av vissa kan uppfattas som smutskastning men det ju alltid en risk man får ta då man framför negativ kritik. Den som blir kritiserad känner sig naturligtvis i sådana sammanhang orättvist uthängd, lite tragiskt men detta är ju ett av den ”lilla” människans sätt att informera omvärlden i det fall man anser sig överkörd eller orättvist behandlad.

Anledningen jag går så hårt åt NIBE är deras subtila löften om ett ansvarstagande då jag först tog kontakt med företaget och deras eftermarknadschef. Välvilligheten vid våra inledande samtal var som jag tidigare skrev var stor, vilket jag kan påvisa bland annat i den mailväxling som förekommit. Under tid har emellertid denna välvilja så sakteligt sjunkit till ett bottenläge.

Beträffande brandsläckare fick vi rådet av ambulanspersonalen, som var på plats tämligen omgående, att inte använda denna eftersom det var mycket elektriska komponenter, utan invänta brandkåren som redan var på gång.

Visst hade garantin på pumpen gått ut men jag anser ändå att ett väldsomspännande företag som NIBE borde vara mera goodwill inriktat och i fall som detta ändå känna ett visst ansvar.

Vad beträffar försäkringsbolagets ersättning för fördärvat lösöre ersatte man en stor del men vi fick naturligtvis godta prutningar på den slutliga summan som vi ändå noggrant redovisat med delsummor inhämtade från olika leverantörer eller inköpsställe.
Så förutom åldersavdraget på värmepumpen om 35.000:- tillkom ett antal tusenlappar för det lösöre som inte ersattes fullt ut med avdrag för viss förbrukning eller ålder.

Slutligen kan jag meddela att till ny värmekälla valde vi NIBE samtidigt som vi utökade brandförsäkringen.
« Senast ändrad: 28 juni 2013, 11:35:39 av Karaby »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2013, 12:46:35 »
OK, i så fall är det väl mer det att de inte höll vad de fröst lovade som man kan ha synpunkter på, ett så långtgående ansvar som 6 år för en såld produkt har man ju annars normalt inte om man inte uttryckligen erbjuder en sån trygghetsförssäkring eller garanti.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #5 skrivet: 28 juni 2013, 12:58:26 »
Bränder kan uppstå av damm, ogynnsamma förhållanden som elektronikprodukten inte är avsedd för. Jag är ganska säker på att nibe eller vilken annan tillverkare av vilken produkt som helst vill ha en opartisk utredning där källan fastslås. När man sedan vet anledningen så går man till tillverkaren av den enskilda produkten och kontrollerar så att det inte är ett fel som ligger i produktionen eller ändring som bryter mot iso certifieringen. Då vet man om det var en isolerad händelse eller ett fel som kan upprepa sig. Är det komponentfel orsakat av underleverantören blir denna skyldig att ersätta nibe för deras eventuella utgifter i samband med återkallning/byte av komponenter.är det en isolerad händelse vilket detta förmodligen är så är sannolikheten liten att ni får ersättning för detta på samma vis somni inte hade fått ersättning för er 6 år gamla TV om den brunnit upp. Försvarar inte med detta Nibe men ni får nog vänta och se vad utredningen visar först. Tråkigt att ni drabbats och mycket obehagligt med bränder.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #6 skrivet: 28 juni 2013, 13:57:47 »
Bränder kan uppstå av damm, ogynnsamma förhållanden som elektronikprodukten inte är avsedd för. Jag är ganska säker på att nibe eller vilken annan tillverkare av vilken produkt som helst vill ha en opartisk utredning där källan fastslås. När man sedan vet anledningen så går man till tillverkaren av den enskilda produkten och kontrollerar så att det inte är ett fel som ligger i produktionen eller ändring som bryter mot iso certifieringen. Då vet man om det var en isolerad händelse eller ett fel som kan upprepa sig. Är det komponentfel orsakat av underleverantören blir denna skyldig att ersätta nibe för deras eventuella utgifter i samband med återkallning/byte av komponenter.är det en isolerad händelse vilket detta förmodligen är så är sannolikheten liten att ni får ersättning för detta på samma vis somni inte hade fått ersättning för er 6 år gamla TV om den brunnit upp. Försvarar inte med detta Nibe men ni får nog vänta och se vad utredningen visar först. Tråkigt att ni drabbats och mycket obehagligt med bränder.


Din liknelse mellan en 6 år gammal TV och en 6 år gammal värmepump är inte relevant.
Dessutom har jag tillfullo efter dagens telefonsamtal med NIBE accepterat att avstå ersättning eftersom jag offentliggjort de rådande omständigheterna.

Vad försäkringsbolagens åldersavdrag beträffar kan knappast detta heller räknas som relevant då man beräknar en värmepumps livslängd till10 år på .

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #7 skrivet: 28 juni 2013, 14:13:34 »
En mycket stor del av försäkringsärenden är på pumpar som är  just 6 år. Vet du vad brandorsaken var?
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #8 skrivet: 28 juni 2013, 18:59:57 »
Nej, kan inte vara säker. Men vi har en granne med samma hustyp och samma VP. För ett eller kanske två år sedan drabbades han av ungefär samma sak, dock blev det inte till någon brand. Han ringde en Nibe-reparatör och beordrades att omedelbart bryta strömmen.
Dagen efter var reparatören på plats och felet visade sig vara kortslutning i eltillsatsen.

Så förmodligen var det samma sak här.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #9 skrivet: 28 juni 2013, 23:24:38 »
Hur utökar man brandförsäkringen?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Karaby

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #10 skrivet: 29 juni 2013, 10:43:56 »
Hur utökar man brandförsäkringen?

Hos Folksam kan  man teckna utökad hem-villaförsäkring som begränsar åldersavdraget.
« Senast ändrad: 29 juni 2013, 13:30:27 av Karaby »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3880
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #11 skrivet: 29 juni 2013, 22:27:05 »
Vad kostar det ?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #12 skrivet: 29 juni 2013, 22:58:10 »
Nya NIBE "Fire" Fighter med rekordhög COP - en stund då...  ^-^

Nej men trist upplevelse! Tur i oturen att ni var hemma då det hände och kunde slå larm i tid.
En brandvarnare i anslutning till värmepumpen, och för all del i tvättstugan är alltid en bra idé.
Så länge det handlar om höga effekter så finns det alltid en förhöjd risk för brand.
« Senast ändrad: 29 juni 2013, 22:59:56 av Volvo245GLT »
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad snuppesno

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #13 skrivet: 29 juni 2013, 23:12:04 »
Usch vilken tråkig historia, håller med TS att Nibe borde som godwill hjälp kunden som hamnat i en så tråkig sits.
Det här är nog inget som Nibe är ensamma om, hade nog inte spelat någon roll vilket märke det varit klistrat på fronten av pumpen tyvärr..
Men tänk vilken bra PR det varit för Nibe OM det vart lite schysta i det här fallet istället för
att börja tjafsa om utredning till vilken del av vp som orsakat brand när brandkåren säger sig vara säkra på sin sak.
Sen en kommentar till Rickards inlägg om att alla vp har komponenter från samma leverantörer.
Visst, så är det ju givetvis, men dessa komponenter monteras och kopplas samman på hundratals olika kopplingspunkter och det räcker med dålig kontakt på en för att en brand ska kunna starta vilket inte kan skyllas på underleverantör.
Känns som detta är en trend hos de flesta företag...mindre och mindre ansvar gentemot kund.
Kan ta ett till ganska orelevant ex.
Jag och tjejen köpte oss vars sina mobiler för inte längesen, hon en iPhone 5 och jag HTCone på en teliabutik. Hon fick ETT års garanti och jag TVÅ, apple behöver inte fjäska för kunder då skiten säljer sig själv, men uppstickare som HTC måste värna om varje kund.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3396
  • Karma +4/-7
SV: Brand i NIBE Fighter 310
« Svar #14 skrivet: 30 juni 2013, 08:23:24 »
Varför har man försäkringsbolag om tillverkarna skall ersätta alla tillbud i evinnerlig tid?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!