Författare Ämne: Förbättra prestandan pÃ¥ utedelen?  (läst 3879 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Garl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Förbättra prestandan på utedelen?
« skrivet: 10 februari 2013, 16:57:31 »
Utedelen till en split värmepump har normalt en fläkt som har en diameter på ca. 300-400mm och ett djup på ca.100-150mm ytterst på fläktbladen (bladen är bredast längst ut)
Normalt sitter en plåttrumma på ca. 40mm runt om fläkten (strömningsriktare) som är pressad i frontplåten, och öppningen täcks av ett galler som skyddar fläkten.

 Och frÃ¥gan är: om man förlänger trummans djup/längd runt fläkten frÃ¥n ca. 40 till 150mm, förbättras fläktens prestanda dÃ¥?

För min tanke är då att mer luft borde då styras rakt ut än åt sidorna.
Tänker jag rätt eller fel?
 

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Förbättra prestandan på utedelen?
« Svar #1 skrivet: 10 februari 2013, 20:11:34 »
Nej.

Du sänker luftflödet pga mot-tryck.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Förbättra prestandan på utedelen?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2013, 21:29:20 »
Vad då kunde göra är att minska utloppsförlsterna från fläkten.
Enda sättet tror jag är att ordna en så stor radie runt hörnet mellan trumman och ytan radien ska tangera mot (framsidan runt utloppet).
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Förbättra prestandan på utedelen?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2013, 05:10:49 »
Min LVE kan man sitta rakt framför vid -15 o göra upp eld.
Den trycker luften åt sidorna. Blir rundgång på vänstra sidan framifrån sett där den suger i sig den kylda luften igen. Har du en liknande fläkt som mer ser ut som ett skovelhjul så är det fläkten i sig du ska titta på. Jag ska försöka få dit en annan på min när det blir varmare.
Bort med allt som stör flödet, täta onödiga hål för att få mesta möjliga genomströmning genom förångaren.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Förbättra prestandan på utedelen?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2013, 17:43:38 »
Ja, recirkulation är samma sak som förluster.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Garl

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Förbättra prestandan på utedelen?
« Svar #5 skrivet: 07 december 2014, 01:45:31 »
Hej tänkte berätta hur det gått med mina trummor. Gjorde ett antal försök med olika längd på trummor, men ingen av dom gav något resultat som var positivt.
Men man får ju inte ge sig.Började leta på blocket efter en liten frekvensriktare och en trefasmotor. Efter att införskaffat rätt prylar, satte bygget igång med att göra en hylla för motorn och förlänga axeln så att fläkten gick att montera.
Första försöket höll endast en vecka. Suck! Gjorde ett flertal försök med och utan
stödlager men så fort man ökade varvtalet över vad originalfläkten hadde en längre tid uppstod oljud,
vibrationer och obalans. Suck.
Nästa försök var att göra en separat lagring för fläkten och en liten motorkoppling med ett gummielement mellan motor och fläkt.
Efter några justeringar av motorns och fläktens uppriktning, så nu går det att varva fläkten allt vad motorn klarar utan oljud och vibrationerna är helt acceptabla.
DÃ¥ jag gjort  alla ombyggnader klart är det i slutet av mars, sÃ¥ dÃ¥ var vinter ju slut. Suck!
När man kör högre varvtal (luftflöde) borde ju effekten öka? Men det verkar inte så säkert? Är det någon effektökning så är den minimal. Suck! Har inte provat den när det är riktigt kallt -8°C och kallare, där kanske det finns något att hämta?
Största skillnaderna är hur förångaren isar på, så länge det är plusgrader är på isningen minimal och tinar nästan alltid själv mellan körningarna av värmepumpen (on off pump). Men när det kryper under noll så sker på isningen märkbart snabbare än förut. Suck!
 



Utloggad Thelemorf

  • Mättekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 373
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Barmark är fult!
SV: Förbättra prestandan på utedelen?
« Svar #6 skrivet: 08 december 2014, 17:36:34 »
Ett längre rör ger högre flödesmotstånd, ett kort rör med fullradietratt ska det vara för att gynna flödet.
Ivt greenline HT C7 med 600m slinga + Bacho ACJ

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förbättra prestandan på utedelen?
« Svar #7 skrivet: 08 december 2014, 19:48:24 »
Jag har i brist på annat stått både framför och vid sidan av ett antal värmepumpar under hela driftscykler för att se hur flödet utvecklar och förändrar sig och har noterat att det just efter avfrostning är ett kraftigt luftflöde rakt ut framåt från värmepumpen, men i takt med att påfrysning sker så minskar flödet, och allt mer av det lilla flöde som trots allt finns åker bara runt hörnet och in i förångaren igen, viket måste ge oerhört dålig verkningsgrad i slutet av driftsperioderna.

Det borde sitta en kanalfläkt med ett rejält avluftsrör på utedelen!

Snyggt, nej, Effektivt, ja.  tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser