Författare Ämne: Framledningstemperatur  (läst 12932 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
Framledningstemperatur
« skrivet: 13 januari 2013, 10:14:47 »
Har lite kallt inne nu när utetemperaturen är -10 grader, ligger runt 20 grader fast innegivaren är ställd på 22.

Har spenderat morgonen i pannrummet och observerat :-)

Utan tillskott kommer framledningstempen upp i ca 40 grader, när första steget kickar in så ökar temperaturen till ca 45 grader (börvärdet är 55 grader).
Kör jag däremot växelventilen i läge varmvatten så höjs framledningstemperaturen (i röret innan ventilen) avsevärt, så kapaciteten finns för högre framledningstemperatur, så vad begränsar tempen när den kör till radiatorkretsen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2013, 10:33:15 »
Det som begränsar är att värmesystemet kyler vattnet ett antal kW. När avkylningen är lika stor som VP'ns uteffekt så blir det ingen temperaturökning.
När den värmer varmvattnet så är det vatten i ett isolerat kärl som värms så i princip all instoppad energi stannar kvar och höjer temperaturen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2013, 10:43:01 »
Tack :-)

Problemet att det är kallt inne kvarstår dock, visst borde pumpen klara mer än 45 grader i framledningstemp när elsteg 1 är på?
Vill inte gärna köra på steg 2, det kostar på...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Framledningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2013, 10:49:27 »
Det beror på hur anläggningen är dimensionerad i förhållande till husets behov. Om kompressor och elsteg 1 ger mindre effekt än vad huset kräver så blir det kallare inne. Enkla fysikaliska principer...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2013, 11:40:16 »
Vill du att huset ska vara så varmt som du önskar så måste du låta tillskottet jobba.

säkerställ att inte vissa termostater ligger och stryper och motverkar. Det kan tvinga dig till en högre kurva än du behöver.

Just nu är säkert bör-värdet högre än normalt vid -10 som ett resultat av att värmepumpen inte fått det tillskott den behövt. Ett underskott har upparbetats och innegivaren gör att framledningen indikerar ett högre värde, just nu, än vad som normalt sett hade behövts. Gissar jag.

Bor du så till att tillskottet blir en betyngade del av driftekonomin så kanske du får se över anläggningens dimensionering, byta VP etc, eller komplettera med något annat.

Förhoppningsvis är det inte så farligt ofta mycket tillskott behövs och då är det inte mycket att fundera över.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2013, 21:25:54 »
Tillskottet är tyvärr en ganska tung post i driftekonomin, antagligen är huset inte så bra isolerat för tillskottet stöttar redan vid ett par minusgrader. Under -5 så stöttar den i stort sätt hela tiden.
Exempel hur det ser det ut med förbrukningen vid olika medeltemperaturer ute på ett dygn(endast vp):
0 grader - 65 kWh
-2 grader - 85 kWh
-7 grader - 130 kWh

Byte av vp behövs inte tror jag, min Atria har ju 5 elsteg om det behövs (inte för att säkringarna räcker till för det men ändå).
Har lättbetong-tegelhus så isolera fasaden är inte att tänka på, vinden är redan isolerad.
Komplettera hur? fler radiatorer, l/l-pump, byta till golvvärme?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2013, 23:19:39 »
hur stort är huset (uppvärmd yta) och vars bor du?
Byggår?
Hur stor är värmepumpen (kW)?
Hur gammal är värmepumpen?
Vad drog du kWh innan värmepump per år?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2013, 00:01:43 »
150 kvadrat fullt uppvärmt+50 kvadrat i källaren med panelradiatorer (15 grader).
Huset byggt i slutet på 50-talet.
Atria-12:a
Har haft pumpen i tre år, bytte direkt vid inflyttning så har ingen koll på förbrukningen innan. Ligger nu runt 25000 kWh per år beroende på hur stränga vintrarna är...

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2013, 00:04:41 »
och vart är dessa vintrar belägna i detta avlånga land! :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemperatur
« Svar #9 skrivet: 14 januari 2013, 00:07:33 »
Ah just det :-)
I Örebro.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledningstemperatur
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2013, 00:19:17 »
en anledning kan vara att huset kräver en ganska hög framledning. Värmepumpen får jobba extra hårt när framledningen är hög. framförallt drar den mer ström.

med 35 grader i framledning och 7 plusgrader i utetemp ger din VP 11kW.

Vid minus 8 i dygnsmedel kräver mitt hus ca 8kW och en framledning på 40 grader för att ge 22 grader inne.
Vid minus 8 ger din Luft/vatten mindre än 11kW. och om framledningen därtill är högre så blir kalkylen än sämre.

Är din atria av typen optimum? Om inte så kan du läsa av deltat över värmepumpen vid kompressordrift (värme ej VV) vid olika utomhustemperaturer, skriv även ner vad det är för framledningstemperatur. Då får du en uppfattning om effekten. (elpatron ska ej vara aktiv). Om du inte har optimum och värmepumpen ger ett delta på 6 grader vid 0 grader ute och 3 grader vid -10 så ger värmepumpen halva effekten då. (bara ett grovt exempel).

Om vi utgår från att allt fungerar som det ska så skulle du kunna tilläggsisolera huset eller skapa förutsättningar för huset att värmas upp med en lägre framledningstemperatur för att minska mängden tillskott och elförbrukning.

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledningstemperatur
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2013, 00:22:50 »
om jag ska tillåta mig att generalisera så tycker jag att förbrukningen du anger för den yta och ute-temperatur som du beskriver låter lite väl hög.

Men samtidigt kanske ändå inte :)

Jag landar på ca 200kWh per dygn i värme och varmvatten vid -10 i dygnsmedel. Sedan är det bara att applicera rimligt COP på detta.
Vid +7 gissar jag att du ligger närmare 4 och vid -20 har du 1.

Vid -10 ger du kanske hälften av vad du behöver och resterande är ju med COP 1 (tillskott). samt att framledningen är hög så COP på det som kompressorn ger är ju ganska lågt då (dvs inte 4).

om du drar 200kWh vid -7 och förbrukar 130kWh så är ditt COP 1.5 då.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Harpya

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
SV: Framledningstemperatur
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2013, 00:31:50 »
Sedan jag hittade forumet så har jag sökt och letat, man hoppas ju att det ska vara någon felinställning eller liknande :-)
När du skrev om deltat, är det framledning/retur du menade eller brine?


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Framledningstemperatur
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2013, 00:36:35 »
VP fram och retur.

Om det är en optimum så kommer värmepumpen justera hastigheten på cirkulationspumpen och då går inte mitt förslag att tillämpa.
Inte med mindre än att man de-aktiverar den funktionen.

Ett konstant flöde krävs för att mitt exempel ska fungera.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Framledningstemperatur
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2013, 14:24:12 »
Står pumpen i källaren eller i markplan?
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!