Författare Ämne: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump  (läst 16683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tsor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« skrivet: 11 december 2012, 21:24:41 »
Har installerat en bergvärmepump, Nibe 1245, cirkulationspump Grundfos UPS 15-60...

Kan ngn hjälpa oss förstå vad som kan vara fel. Först och främst finns det ju 3 lägen på cirk.pumpen, vilket bör man använda, I, II eller III? Vi har provat alla, men oavsett krånglar det till och från.

Ibland så låter cirk pumpen kraftigt, som om om mängder med vatten snurrar runt i den, och cirk pumpen blir då väldigt varm. Ofta då detta händer blir även golven kalla, som om ingen värme går ut i golvet. Ibland låter den inte så mkt, men blir ändå stek het och golven också väldigt varma. Däremellan kan den sköta sig ett tag (ibland nga dagar, ibland en vecka eller hela sommaren), golven ljumna, cirk pumpen ljummen och rätt normalt tyst.

Just nu löser vi det genom att stänga av cirk pumpen ngn timme (genom att ställa den i ett mellan läge, dvs mellan steg I och II exemeplvis) och sedan sätta på den igen, då fungerar den "ett tag". Känns dock inte som ngn bra lösning.

Ska man lufta själva cirk.pumpen? (gör man det genom en enkrona i skåran på framsidan? vilket håll skruvar man åt)?

Ska man lufta själva golvvärmen?

Inställningsfel?

Hjälp gärna till (tacksam för all hjälp, tips), och förklara gärna sÃ¥ vanliga dödliga förstÃ¥r   :) 

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 11 december 2012, 21:31:23 »
Plocka bort termostaterna från golvslingorna, samt sänk värmekurvan till 4.

Utloggad Tsor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 11 december 2012, 21:39:53 »
Lexus, berätta gärna varför! "Vilken" värmekurva menar du?
I dagsläget styr vi inte pÃ¥ rumsgivare även om det sitter sÃ¥dana pÃ¥ väggarna sedan tidigare (installerade innan vi bytte till bergvärmepumpen). Det sitter i och för sig fortfarande termostater pÃ¥ golvslingorna...men jag trodde inte det spelade ngn roll dÃ¥ vi inte aktiverat rumsgivarna i själva bergvärmepumpen, rätta mig om jag har fel?! 
Vi har värmekurva 1 just nu inställd på själva nibe pumpen (om du menar normala värmekurvorna...)?
« Senast ändrad: 11 december 2012, 22:55:31 av Tsor »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 11 december 2012, 21:57:50 »
Du har för hög värmekurva i värmepumpens reglering, som i sin tur orsakar att golvvärmens termostater stänger flödet.

Det medför att cirkulationspumpen pumpar mot stängda ventiler.

Utloggad Tsor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 11 december 2012, 22:00:55 »
har rättat min fråga till dig, se mitt tidigare svar till dig...återkom gärna igen :)!!!

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 11 december 2012, 23:08:49 »
Vi har värmekurva 1 just nu inställd på själva nibe pumpen (om du menar normala värmekurvorna...)?

Värmekurvan ställer du i värmepumpens reglering d.v.s. inte på den svarta ratt i panelen.

Justera regleringens värmekurva till kurva 4, samt koppla bort dina termostater på golvslingorna genom att göra dessa strömlösa.

Återkom först då du åtgärdat detta, och fortfarande har problem.

Utloggad Tsor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 12 december 2012, 13:20:34 »
Hmmmm, jo men självklart ändrar vi värmekurvorna i bergvärmepumpens display...men varför måste jag ha värmekurva 4? Då blir det väl stekhett i huset? Jag har värmekurva 0 ibland 1 inställd nu, varför varmare?

Appropå cirk.pumpen, ska man luft den (se min första fråga i första inlägget) samt vilken nivå ska man köra den på, I, II eller III ?


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #7 skrivet: 12 december 2012, 14:59:28 »
Kan man ha värmekurva 0? Har du några andra värmekällor? Blir det inte kallt i huset med kurva 1?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #8 skrivet: 12 december 2012, 15:18:38 »

Appropå cirk.pumpen, ska man luft den (se min första fråga i första inlägget) samt vilken nivå ska man köra den på, I, II eller III ?

Du ska naturligtvis lufta cirk.pumpen och kolla samtitigt att du har tryck i expansionskärlet 1 till 1,2 bar.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49678.msg500839#msg500839

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #9 skrivet: 12 december 2012, 15:20:16 »
Kurva 1, med förskjutning 0, ger ca 25⁰ ut vid -40⁰.

Undrar om inte Tsor menar "förskjutning" i stället för kurva?

Kurva 1 verkar helt osannolikt, då måste man nog bo i en termos.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #10 skrivet: 12 december 2012, 15:23:49 »
Jag bor i ett tämligen välisolerat stenhus byggt 2010. Isoblock samt solid tegelfasad= 50 cm tjocka väggar. Jag kör kurva 4+1. Och har då ca 22,5 grader inomhus.

Om man inte har en arbetstank så håller jag fullständigt med om att termostaterna till GV skall kopplas ur. Iaf tills man hittar rätt kurva/driftsscenario.

Om du upplever golven som heta så lär du ha en BETYDLIGT högre kurva än vad jag har med betongbjälklag.

AngÃ¥ende circ pumparna sÃ¥ är de mjukvarustyrda i 1245, dvs du ställer ett värde 0-100%. Är det nÃ¥gon extremt tidig modell utan denna mjukvarustyrning dÃ¥ eller?  Sc:,h
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #11 skrivet: 12 december 2012, 15:25:21 »
Kurva 1, med förskjutning 0, ger ca 25⁰ ut vid -40⁰.

Undrar om inte Tsor menar "förskjutning" i stället för kurva?

Kurva 1 verkar helt osannolikt, då måste man nog bo i en termos.


Jag tror också det... Det skulle vara intressant att se vilken kurva som egentligen är inställd.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tsor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #12 skrivet: 12 december 2012, 19:33:38 »
Tack för alla svar! Vi är lite nybörjare pÃ¥ detta omrÃ¥de...inte alls tummen mitt i handen annars  ^-^

Nu har jag "läst på" och ändrat värmekurvan till 4 samt med förskjutning +1. Jag har dessutom dragit ut elsladden till termostaterna på golvvärmeslingorna (torde väl räcka att dra ut elsladden?) :)

Lite följdfrågor: blir det inte samma problem om jag gör många + förskjutningar som om jag har en högre värmekurva?

Vilket steg ska cirkulationspumpen i regel stå på, I II eller III? Jag tror jag har hört/läst I ngn stans men jag kanske har fel?

Nga andra "fabriksinställningar" på Nibe 1245 som är jätte viktiga att ställa om som vi kan ha glömt?

Tack för all er hjälp! Bra att forumet finns! tummenupp


Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #13 skrivet: 12 december 2012, 20:09:15 »
Du har helt rätt i att +1 på vald kurva till slut resulterar i en högre kurva.

Cirkpumpens läge på varma sidan skall skapa en skillnad mellan framledningstemp och returtemp på 5-10 grader. Bt2 och bt3 i VP menyer.
Ju högre läge på pumpen desto större skillnad i temperatur.

Kan du ta en bild på fördelaren till gv slingorna? Jag är inte helt säker på att styrdonen öppnar Max när du bryter strömmen.
Vilken kurva hade du förrut?
« Senast ändrad: 12 december 2012, 20:12:21 av wendtan »
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: grundfos UPS 15-60, cirkulationspump
« Svar #14 skrivet: 12 december 2012, 20:10:49 »
Nu har jag "läst på" och ändrat värmekurvan till 4 samt med förskjutning +1. Jag har dessutom dragit ut elsladden till termostaterna på golvvärmeslingorna (torde väl räcka att dra ut elsladden?) :)

Bra bra.....

Märker du att samma cirkulationspumps som tidigare "låter cirk pumpen kraftigt" inte alla låter någonting?

Var kurvanlutningen inställd på 9?

Cirkpumpens hastighet justerar du så att skillnaden mellan VB-f och VB-r är 5°-8° när kompressorn ensam jobbar med att värma golven.
Förskjutning kan du ha på +1 till att börja med. Du kan höja/sänka med högst två-tre steg, om/då det visar sig att det blir för varmt/kallt.

Om du bifogar bilder på dina golvslingefördelare så är det lättare att tipsa dig om åtgärder, som t.ex. att stänga ner eventuell bypass samt kontrollera golvslingors strypning.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser