Författare Ämne: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill  (läst 96785 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Deebs

  • Gäst
Deebs
Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« skrivet: 07 december 2012, 23:15:57 »
Hej

Nu när det är så ruggigt kallt ute upptäckte jag att det inte blir riktigt varmt i vardagsrummet. Ett av elementen verkar ha problem med flödet. Jag hade problem med detta element förra året också, men efter att ha luftat + bankat med en hammare vid termostaten så kom den igång och blev varm.

Nu känner jag hur det kommer in varmvatten efter termostaten och elementet är varmt upptill (ju närmare inflödet desto varmare). Men nertill är elementet alldeles kallt. Det verkar alltså som om det inte blir någon cirkulation i elementet.

Jag har försökt att googla mig till vad det kan vara för fel men känner mig inte helt bekväm vid att prova mig fram.

Om jag har förstått det rätt så är det en strypventil som sitter vid utflödet. Jag vågar inte skruva på den eftersom jag är rädd att det kommer läcka vatten. Hur fungerar den? Skruvar man loss den 6-kantiga grejen och justerar något under den, eller justeras utflödet direkt om jag skruvar på den 6-kantiga grejen?

Skulle det kunna lösa problemet, eller kan det finnas gojs inuti elementet som kan orsaka stopp?

Jag bifogar en bild på hur det ser ut. Tack på förhand!


Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« Svar #1 skrivet: 07 december 2012, 23:42:30 »
Den sexkantiga hatten är ett lock som ska täta mot små läckage. Skruva av locket med en skiftnyckel, och leta fram en insexnyckel som passar. Ventilen är antagligen helt öppen, men prova att skruva den i botten, och öppna den sedan igen samma antal varv, eller tills den är i nivå med locket. Det läcker ofta några droppar, det är ingen fara, det är därför man ska sätta på locket när man justerat ventilen.
Ta sedan av termostaten och tryck in piggen några gånger. Ev måste du dra försiktigt med en liten polygrip.
Lufta också radiatorn, för säkerhets skull.

Deebs

  • Gäst
Deebs
SV: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« Svar #2 skrivet: 07 december 2012, 23:54:29 »
Tack för snabbt svar! Jag ska prova imorgon när jag fått lite sömn och återkommer med resultatet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« Svar #3 skrivet: 08 december 2012, 08:07:43 »
Det kan även vara själva termostaten som inte funkar som den ska, lossa denna och kör utan och se vad som händer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Deebs

  • Gäst
Deebs
SV: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« Svar #4 skrivet: 08 december 2012, 10:43:20 »
Halloj igen,

Nu har jag monterat loss termostaten, sprutat 5-56 på piggen och motionerat den.

Jag har även skruvat loss locket till strypventilen och den var redan i sitt yttersta läge. Jag skruvade åt den helt och skruvade sedan ut den till där den var innan.

Nu verkar det bli ordentlig ruljans i elementet och vardagsrummet har redan gått från 18,0 till 19,0 grader.

En följdfråga bara; piggen under termostaten sticker ut ca 10 mm i sitt yttersta läge. Jag vågade inte trycka så hårt när jag motionerade den, men kunde då bara trycka in den 3-4 mm. Är det normalt, eller ska den gå att trycka in ännu längre?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« Svar #5 skrivet: 08 december 2012, 15:08:53 »
En följdfråga bara; piggen under termostaten sticker ut ca 10 mm i sitt yttersta läge. Jag vågade inte trycka så hårt när jag motionerade den, men kunde då bara trycka in den 3-4 mm. Är det normalt, eller ska den gå att trycka in ännu längre?

Det är helt normalt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Deebs

  • Gäst
Deebs
SV: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« Svar #6 skrivet: 08 december 2012, 17:24:26 »
Tack ska ni ha, nu har vi det varmt och skönt i vardagsrummet igen!

Utloggad krökarn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« Svar #7 skrivet: 11 december 2012, 00:48:31 »
http://www.vvs-boden.se/mmaradiatorventilfvr10rak-p-5127.html?cPath=24_180_743

Till våren är det bara att byta, hur lätt som helst med lite lin på stålgängan :) Låter som det är dags iallafall. Så slipper du jävlas mer med den!

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« Svar #8 skrivet: 11 december 2012, 08:22:49 »

Till våren är det bara att byta, hur lätt som helst med lite lin på stålgängan :)

Njjae, har man inte hjälp och inte har gjort det förut så är det inte alla som ger sig på att montera av en radiatorventil. Det är ändå en del man bör ha koll på i så fall, visserligen kan det tyckas självklart om man kan, men ändå.

Perb123

  • Gäst
Perb123
SV: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« Svar #9 skrivet: 21 november 2014, 20:17:47 »
Den sexkantiga hatten är ett lock som ska täta mot små läckage. Skruva av locket med en skiftnyckel, och leta fram en insexnyckel som passar. Ventilen är antagligen helt öppen, men prova att skruva den i botten, och öppna den sedan igen samma antal varv, eller tills den är i nivå med locket. Det läcker ofta några droppar, det är ingen fara, det är därför man ska sätta på locket när man justerat ventilen.
Ta sedan av termostaten och tryck in piggen några gånger. Ev måste du dra försiktigt med en liten polygrip.
Lufta också radiatorn, för säkerhets skull.

Tackar ödmjukast för tipsen, äntligen fick jag värme i huset! När jag använde polygrip för att lossa stiftet på badrumselementet kom en stråle vatten. När jag satte tillbaka stiftet och skruvade i termostaten upphörde det. Någon som kan svara på om jag behöver byta eller om det är normalt?

NilsNN

  • Gäst
NilsNN
SV: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« Svar #10 skrivet: 21 november 2014, 21:28:04 »
Du ska inte dra ut piggen med tång......... Innanför packboxen sitter en liten ring och en klump armaturfett, är den tät idag så är det bra, kan också vara tät om ett år, men har du parkettgolv i rummet hade jag bytt den.

Om den fastnat ska du prova att trycka in den ett flertal gånger och se om den börjar flexa, fungerar det inte kan du knacka på sidan av kopplet med skaftet till en mejsel eller annat och se om den kommer ut.
Köp en ny packbox av lämpligt fabrikat, gör systemet trycklöst(eller stäng nere på kopplet), byt packboxen.

Perb123

  • Gäst
Perb123
SV: Vattenburet element som blir varmt upptill men inte nertill
« Svar #11 skrivet: 22 november 2014, 18:33:16 »
Aj då.. Ok, tack för hjälpen!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!