Författare Ämne: CE50 energiförbrukning  (läst 3182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lassepersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
CE50 energiförbrukning
« skrivet: 24 oktober 2012, 13:34:38 »
Hej,
jag har kört fast med ett par grejer och skulle gärna ha lite input från er som kan detta med frånluftvärmepumpar i allmänhet, och kanske CE50 i synnerhet.

Båda frågor baseras på det jag ser på min E-logger sida (http://www.e-logger.se/pub?Villekulla), e.g. mkt högre energiförbrukning än jag förväntade mig i huset redan vid moderata utetemperaturer.

Bakgrundsinfo är följande, 1.5plans villa byggd 2011/2012, tot 179kvm boyta. Platta på mark, golvvärmesystem från Termeco (bv), vattenradiatorer öv. Alla termostater för golvvärmen står på 25gr utom sovrum som står på 18gr. Samtliga radiatorer är nedställda till minimum då vi ej använder övre plan i nuläget. I pumpens inst gäller: varmvatten prio på låg, nattsänkning på 0.5gr, rumstemp 19.5gr, varmvatten 55gr. Fläkt 3.5.

Puck nr 1; pumpen drar för mkt el, eller mkt mer än väntat. Min åsikt baseras på jämförelser mellan sommaren som var och den del av hösten som gått.
Min teori är att jag skickar ut alltför hög framledningstemp till radiatorerna (som sen inte används) och den del som går till golvvärmen shuntas ner till 33 grader. Returen från golvvärmen ligger på 28 grader.
Bör jag mata ut en lägre framledningstemp som inte behöver shuntas ned så mkt?
Högre flöde med lägre temp alt lägre flöde med högre temp, är det likvärdiga metoder?
Kan jag ens ändra framledningstemp på CE50?

Puck nr 2; rumstemp inställd på 19.5 grader. De senaste 30 dagarna snittar jag 21.3 grader (enligt E-logger). (Innetemp givaren till E-logger 2020 sitter i midjehöjd på innervägg utan direkt solljus, pumpens givare sitter i frånluftskanalen inne i pumpen).
Min tanke är att frånluften kyls på väg till pumpen och därför lurar pumpen att det är kallare än det är.

För att komma till sans med dessa grejer har jag precis beställt och fått hem 3st extra rörgivare och 2st innetemp givare från Rickard. Min tanke är att sätta en innetempgivare i frånluftskanalen för att få koll på vad pumpen får för temp på luften. Vidare sätta en rörgivare på framledning (direkt efter pump), en direkt efter shunten (mellan golvvärmefördelaren och shunten) och en på returen från golvet (eller efter att retur från golv går ihop med retur från radiatorer kanske?).

Har även försökt få CZ-Logger att snurra för att se hur saker och ting ligger till inne i pumpen och komplettera den i övrigt kompletta Logger 2020'n, men det vill sig tyvärr inte.

Ni som kan detta, missar jag något uppenbart? Oroar jag mig kanske i onödan, förväntar jag mig för mkt av pumpen? Finns det annan info som jag hellre ska ta reda på än de jag beskrev ovan? All input är välkommen. Kan jag ge mer info/detaljer så säg till.

Tack på förhand!
----------
CE 50 i ett Varianthus, 1.5plan 180kvm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CE50 energiförbrukning
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2012, 19:12:18 »
Det vore intressant att veta hur mycket el som faktiskt går?
Sen kan nybyggda hus ha kvar lite fukt i bottenplattan som gör att en del av energin går till att förånga fukten.
Men har du bara golvvärmen aktiv så bör du ha högt flöde och lägre framledningstemp.
Jag tror inte du kan ändra framledningstemp på nått annat sätt än att ändra börvärdet på innetemp.
Det är inte ovanligt att det är lite offset på rumstemp, vill du ha lite svalare inne så sänk börvärdet (utan att bry dig om vilket värdet är egentligen, se det mer som en skruv än ett absolutvärde)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lassepersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CE50 energiförbrukning
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2012, 21:44:22 »
Tack för svar!

Jag har ändrat den publika grafen på loggesidan nu så att den visar ElVärme endast, det borde ge info om hur mkt el som faktiskt går.

Börvärdet, är inte det effektikvt sett framledningstemperaturen innan förgrening radiatorkrets/golvvärme? Jag undrar hur jag kan komma åt det på annat sätt än att sänka inställningen för Rumstemp på CE50. Den är ju lite som en black box denna pumpen. Eller fattar jag allting fel igen?
----------
CE 50 i ett Varianthus, 1.5plan 180kvm

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: CE50 energiförbrukning
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2012, 22:08:01 »
Se över inställningarna så att du inte har en lägsta returtemp, det kan ge "oväntade resultat" (se tidigare trådar i CZ-delen av forumet). Vidare hade vi vår panna inställd för golvvärme-reglering men efter att ha ändrat till radiator så uppvisar pannan ett helt annat beteende..


Blå linje är radiator-reglering, röd linje är värmegolv, som synes inte alls samma frekvens på kompressorn men likvärdig framledningstemp vilket jag tolkar som en bättre inställning. Vi har inte alls samma förutsättningar i vårt hus som ni har i ert, det inser jag, det enda jag vill uppmärksamma är att det kan ha stor betydelse. Vi har även justerat pumpens min-körtid, varmvatten-hysteres och skruvat ner cirkulationspumpen, och nu tycker jag att vår panna verkar gå bättre än den gjort tidigare, får se om det även visar sig i förbrukningen framöver. Tilläggas kan väl att vi nyligen börjat logga mha czlogger (det är ett gift ;)) så erfarenheterna är rätt färska, och ändringarna vi gjort till följd av denna inte nödvändigtvis helt optimala.

Om du har problem att logga med czlogger så testa att köra på en 32-bitars XP-maskin, när jag labbade med en 64-bitars Win7 så visade det sig helt omöjligt att få databas-anslutningen (mot den medföljande Access-databasen) att funka.
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad lassepersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CE50 energiförbrukning
« Svar #4 skrivet: 28 oktober 2012, 21:29:33 »
Tjena,
spännande detta. Tack för inputen Micke, nu har jag fått CZlogger att snurra också och har lite mer kött på benen. Har även fått dit en givare på framledningen (den sitter dock efter förgreningen radiator/gv men ger iaf temp innan shunten.

Jag tycker själv att framledningstempen varierar väldigt mkt. Jag har en shunt innan gv-fördelaren som är satt till 33grader nu, enligt rek från Termeco (radiatorerna nedskruvade då öv ej anvädns). Finns det ett behov då av att pumpen leder fram ibland 40gradigt vatten?

Vidare är jag fortf förbluffad över att det är så varmt här hemma (snittar runt 21 °C)..., trots att pumpen är inställd på 19.5 °C. Det finns en liten skillnad mellan vad jag får från Dallas givaren under trappan i E-logger systemet och vad jag ser med CZ logger som rumstemp skall påpekas, men jag ska försöka pilla in en dallas givare i frånluften en kväll i veckan för att få svart på vitt.


Det är kul med loggning!
----------
CE 50 i ett Varianthus, 1.5plan 180kvm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CE50 energiförbrukning
« Svar #5 skrivet: 05 november 2012, 10:02:07 »
Det där ser ut som typiska självsvängningar i systemet, börja med att öppna shunten till golvvärmen så att CZ ensam får "bestämma".
Testa även Mickes tips om att ändra till radiator-reglering, golvvärmeregleringen kan i sig ge upphov till självsvängningar.

Sen är som sagt inte tempgivarna nån exakt vetenskap, vill du ha lite svalare inne så ställ ner börvärdet lite till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lassepersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CE50 energiförbrukning
« Svar #6 skrivet: 13 november 2012, 07:07:45 »
Självsvängningar låter rimligt, visste inte att termen fanns.

Följdfråga på det då, om jag öppnar upp shunten helt, riskerar jag inte att skicka ut för hög temp då från pumpen?

Följdfråga 2, ang börvärdet. Är inte börvärdet i praktiken det som CZ kallar Rumstemp i sitt GUI? Det går ju inte att ställa lägre än jag har det nu nämligen, dvs 19.5 grader... Finns det något annat sätt på en CZ att ställa detta?

Tack för era svar, kul med input!

Det där ser ut som typiska självsvängningar i systemet, börja med att öppna shunten till golvvärmen så att CZ ensam får "bestämma".
Testa även Mickes tips om att ändra till radiator-reglering, golvvärmeregleringen kan i sig ge upphov till självsvängningar.

Sen är som sagt inte tempgivarna nån exakt vetenskap, vill du ha lite svalare inne så ställ ner börvärdet lite till.
----------
CE 50 i ett Varianthus, 1.5plan 180kvm

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: CE50 energiförbrukning
« Svar #7 skrivet: 13 november 2012, 12:34:37 »
OK, jag hade inte koll pÃ¥ att lägsta värden var 19,5 °C pÃ¥ CZ.  SkämspÃ¥dig
Då är det kanske läge att skaffa en extern rumsgivare till värmepumpen istället för att mäta på frånluften.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1844
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 energiförbrukning
« Svar #8 skrivet: 13 november 2012, 19:28:27 »
Citera
Det går ju inte att ställa lägre än jag har det nu nämligen, dvs 19.5 grader...

Vad menar du egentligen?

Menar du att det blir för kallt om du sätter ett lägre värde så kan jag kanske hålla med. Menar du istället att det inte går så stämmer det inte med min CE50:a. Jag brukar sätta börvärdet till 15 grader på sommaren så att pannan garanterat bara producerar varmvatten.

Det är ju bara att trycka upprepade gånger på '-' så minskar värdet eller?

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad lassepersson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CE50 energiförbrukning
« Svar #9 skrivet: 14 november 2012, 09:43:25 »
Hmm, det är någonstans här i diskussionen som jag tar på mig dumstruten och inte ens själv begriper hur jag inte lyckats ställa den lägre än så. Minns hur jag prövade i somras men tydligen inte fullt ut, nu gick det såklart galant. Ett problem ur världen.

Av ditt inlägg krambriw så tolkar jag mitt antagande att börvärde och inställd rumstemp i praktiken är samma sak för en CZ-pump.

Jag undrar fortfarande om det inte är risky business med tanke på parkett golv bla att öppna shunten helt och endast låta FLVP bestämma framledningstemp. Som jag fattat det så är det inte alls bra att mata fram för hög temp till golvvärmen. Var går gränsen där, finns det några riktlinjer?

Vad menar du egentligen?

Menar du att det blir för kallt om du sätter ett lägre värde så kan jag kanske hålla med. Menar du istället att det inte går så stämmer det inte med min CE50:a. Jag brukar sätta börvärdet till 15 grader på sommaren så att pannan garanterat bara producerar varmvatten.

Det är ju bara att trycka upprepade gånger på '-' så minskar värdet eller?

mvh
----------
CE 50 i ett Varianthus, 1.5plan 180kvm

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1844
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 energiförbrukning
« Svar #10 skrivet: 14 november 2012, 11:14:13 »
Hej, jag tror du blandar ihop sakerna lite grand.

Rumstemperatur: Jag ställer in min önskade rumstemperatur på panelen. För närvarande 20.5 grader, på sommaren 15.0 grader. Detta blir då min önskade temperatur, "börvärdet" för rumstemperaturen.

Max temperatur för framledning: Det är väl detta du oroar dig över när det gäller dina parkett golv?

För att sätta detta finns ingen parameter verkar det som. Jag såg att det fanns en men den verkar inte vara aktiverad.
Citera
MaxTemp Cirk.vatten Parameter saknar funktion. 70.0 °C 70.0 °C

Så man får väl antaga att detta sköts "inom tillåten marginal" när man valt reglering "golvvärme". Du kan ju börja med att läsa av vad din returtemperatur visar i displayen.

En anledning till att du ibland ser höga temperaturtoppar i din logg (förhoppningsvis kortvariga) kan bero på att shunten switchar från VV till cirkulation. Då strömmar en del varmare vatten ut i radiatorkretsen/golvvärmeslingorna men det blandas ut ganska snabbt. Jag själv kan märka detta ganska tydligt om jag sitter nära ett element när detta händer, det blir en rejäl höjning temporärt när detta varmare vatten cirkulerar förbi.

Att du har för varmt i förhållande till inställd rumstemperatur kan väl bero på att
- din givare har en permanent offset
- din frånluft hinner kylas ner innan den når kompressorn

mvh Walter

PS Googla lite så finner du följande från Bygg AMA:

Citera
Trägolvets yttemperatur

För att inte springor i trägolvet ska bli för stora eller golvbräderna deformeras får yttemperaturen inte vara för hög. Det ger begränsningar för effektstorleken hos golvvärmesystemet och hur golvet kan övertäckas av mattor o.d.

Trägolvens yttemperatur får inte överstiga 27 °C. Det kan i vissa fall, när värmebehovet är stort, innebära att golvvärmen måste kompletteras med andra värmekällor. Detta eftersom all värme som behövs för att värma inomhusluften inte kan tillåtas passera genom trägolvet.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!