Författare Ämne: Hjälp med att byta värmesystem i 1-planaren  (läst 3683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nirgend

  • Gäst
nirgend
Hjälp med att byta värmesystem i 1-planaren
« skrivet: 16 oktober 2011, 22:56:43 »
Jag söker råd om ett eventuellt byte av värmesystem till huset.

Först lite bakgrund.
Det rör sig om en eluppvärmd 165kvm 1-plans villa i Östergötland, byggd sent 80-tal. Den är ganska välisolerad, har en oinredd kallvind och saknar källare. Planlösningen är inte speciellt öppen. Familjen består av 5 pers. och varmvattenuttaget kommer nog att öka ganska dramatiskt de närmsta åren. Vi vill ha ca 22-23grader inne. Nuvarande värmesystemet utgörs av golvvärme av luftburen typ (Legalett varmgrund med fläktar som drar runt eluppvärmd luft i kanaler i betonggrunden). Dessutom finns en klen Nibe 200P FLVP som förutom att förvärma tilluften (F-T ventilation) också gör varmvatten. Elpatronen går ganska mycket och pumpen kan nog anses sjunga på sista versen. Risken är stor att den måste bytas ut inom en 5-års period. Vi har en 25A huvudsäkring och i dagsläget går ca 20MWh el till uppvärmningen+vv per år. Med dagens el+överföringskostnad blir det ca 20000kWh/år*1.3kr/kWh=26000kr/år.

Alternativen.

Ett alternativ som jag tittat lite på är fjärrvärme.
Vi skulle då koppla ur golvvärmen, eller möjligen undersöka kostnaden för att vattenkonvertera den (det finns vatten-luft värmeväxlare från legalett). Annars finns FJV-leverantörens (kommunens) prisförslag på fjärrvärmeinstallation + konvertering till vattenradiatorer (12 radiatorer). Det ligger på 95 000kr (ungefärligt fördelat: 55000kr för FJV + 40000kr för vattenkonvertering). Värmen+vv kostar då 6000kr i fast avgift/år och sedan 0,48kr/kWh. 20000kWh kostar då 15600kr. Det betyder break-even efter mindre än 9 år (ingen ränta eftersom vi inte lånar till detta. Dessutom sparar vi ca 1000kr / år på att säkra ner huset från 25A). Jag tror inte att det behöver förfula så mycket med rördragningen.

Värmepump?
Vad säger experterna? Inte köpa en ny Nibe 200P väl? Kanske en häftigare VP av något slag + sätta in vattenradiatorer? Ingen ide att vattenkonvertera golvvärmen för att mata med värmepump antar jag eftersom golvvärmeväxlaren vill ha 55gradigt vatten. Bergvärme+vattenradiatorer blir nog lite för kostsamt för att räkna hem under min livstid.

Jag tar tacksamt emot förslag och åsikter om vårt nya värmesystem.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med att byta värmesystem i 1-planaren
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2011, 00:05:13 »
vad kostar vatten/luft konverteringen till nuvarande golvvärme?

Om det är ett större vattenbatteri är det inte säkert att det krävs 55 grader i framledning.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nirgend

  • Gäst
nirgend
SV: Hjälp med att byta värmesystem i 1-planaren
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2011, 00:01:30 »
Jag har skickat en prisförfrågan till Legalett, återkommer med mer info när dom hört av sig. Vattenaggregatet är ett sådant:
http://www.legalett.com/DataBlad/sv/D-10b%204000W-b%20sv%20100915.pdf

I dagsläget sitter 4x1000W elvärmare.

En tanke slog mig. Är det möjligen så att det är en dålig idé att stänga av golvvärmen...? Tänker på fuktvandring i mark och betongplatta. Plattan är isolerad undertill med 20cm cellplast.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med att byta värmesystem i 1-planaren
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2011, 00:21:49 »
Ok sÃ¥ i dagsläget sitter 4x1000w och det utbytes aggregat ger 4x1000w. Det är ju i alla fall goda nyheter. Aggregatet är som ett vanligt radiatorsystem sÃ¥ till vida att det behöver 55 grader i framledning för att avge märkeffekten. När det inte är svinkallt kommer ju huset behöva mindre sÃ¥ det handlar inte om att ligga och köra max framledning hela tiden. 

4kw är ju ganska lite trots allt. värmer ni upp luften mycket också? Eller är det snarare 15-20 grader som kommer in på vintern? Med den förbrukning du anger ska huset behöva lite drygt 6kw. Då står förvärmning för resterande 2kw får man anta.

Hur som haver. En Atria luft/vatten på 10kw skulle fixa förvärmning, VV och golvvärmen så vitt jag kan räkna till. Givet att din indata är hyfsat korrekt. Då skulle du köpa 175kwh spets per år enligt dimensioneringskalkylen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med att byta värmesystem i 1-planaren
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2011, 14:54:50 »
40 000:- för konvertering till vattenburet låter som rena rama reapriset. Är det efter ROT?
« Senast ändrad: 18 oktober 2011, 15:32:17 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med att byta värmesystem i 1-planaren
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2011, 15:10:36 »
det låter som någon som vill låsa in en i ett livslång behov av ökande fjärrvärmekostnader :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nirgend

  • Gäst
nirgend
SV: Hjälp med att byta värmesystem i 1-planaren
« Svar #6 skrivet: 20 oktober 2011, 22:30:49 »
Tack för responsen!

Priset för vattenradiator-konvertering var nånting jag drog till med utifrån prisexemplet på FJV som kommunen anger. De har som prisexempel för 'helentreprenad'. En villa med befintligt vattenburet system: installation av FJV+allt som behövs (central osv) = 57000kr. Villa med elvärme= 92000kr (FJV+central+12st vattenradiatorer rördragning osv...).
Då 'rundade' jag av lite och skrev 40000kr för vattenkonverteringen enbart. Det är väl inte hela sanningen då en separat konvertering kanske kostar mer??

Jag förstår att FJV inte är så poppis här. Nu är problemet att jag inte får svar från Legalett om vattenvärmeväxlare till golvet. Jag har botaniserat lite i ämnet och insett att vattenaggregat kräver att vattenledningar finns framdragna till utrymmet där värmeväxlaren sitter. Jag tror inte att det finns.

Om man utgår från att vi måste ha vattenradiatorer, vad kan totalpriset tänkas landa på med t.ex. den föreslagna Atrian på 10kW? Billigare eller dyrare än FJV?
Hur stor skillnad i värmekostnad är det sedan mellan FJV och Atrian? FJV-priserna finns i första inlägget.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med att byta värmesystem i 1-planaren
« Svar #7 skrivet: 20 oktober 2011, 22:36:37 »
Efter rotavdrag brukar man kunna räkna med typ 5000kr per radiator inkl allt.
Ibland kan det ju vara dyrare eller billigare. Lokala förutsättningar kan påverka. Speciellt om man ska försöka få ner priset ytterligare.

Ska vi dra till med att en atria 10 installation ligger på ca100 000? Nu tar jag bara pekfingret upp i luften. Men så himla fel är det nog inte.

Att dra rör till vattenbatteri borde vara en ganska enkel match och ingen stor kostnad.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!