Författare Ämne: Koncentrerad sol-VV till lilltösen  (läst 70016 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« skrivet: 09 maj 2011, 11:36:38 »
Jo, har man en liten tös på ca 1.5 år som älskar vatten i alla former måste man ju se till att hon kan få leka i solvarmt VV nu under sommaren!! Och med det måste ju pappa fixa något heller hur.... Vad det blir tillslut är en helt annan sak...

Själva solfångaren har jag börjat med! Men ni som inte gillar GDS får väl blunda och drömma vidare om svindyra solenergiprylar...

Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2011, 12:24:24 »
Nu blev jag nyfiken.

Hur har du tänkt den här konstruktionen  Sc:,h
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2011, 14:49:42 »
Nu blev jag nyfiken.

Hur har du tänkt den här konstruktionen  Sc:,h

Jo, som bilden nedan! Nja, vore väl önsketänkande att ha en sån anläggning hemma... Nåja, konstruktionen på min solfångare blir ju som på bilden, fast mindre, men glasad dels för högre verkningsgrad, samt att det är inte vidare lyckat o ha en liten tös som kanske springer fram och tar på det runt 400 gradiga röret i centrum på solfångaren...
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2011, 15:05:03 »
Har du räknat på krökningen så att den blir parabolisk?
http://en.wikipedia.org/wiki/Parabolic_reflector
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2011, 15:11:41 »
Har du räknat på krökningen så att den blir parabolisk?
http://en.wikipedia.org/wiki/Parabolic_reflector

Holy smoke  :o

Hoppas verkligen att han har gjort det så inte centrum hamnar utanför.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2011, 20:53:59 »
Har du räknat på krökningen så att den blir parabolisk?
http://en.wikipedia.org/wiki/Parabolic_reflector

Nä, har inte själv räknat utan utgått ifrån färdig lösning jag hittade på nätet, men för att gardera mig har jag gjort så det går att justera höjden/läget på röret. Som syns på en av bilderna. Ja, som ni ser så går bygget framåt! Det roliga är ju att ett sånt här bygge inte kostar så mycket, hittills är väl materialet uppe i runt max 250:-
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2011, 20:57:30 »
Mycket bra! Fortsätt att inspirera folk i deras kreativa del av tänkandet!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2011, 21:00:44 »
hur mycket pulver kommer den att ge ? å hur stor yta räknas det som i en pipe

å sista frågan är den vinkel känslig?

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #8 skrivet: 09 maj 2011, 21:36:35 »
Häftigt, jag har sett en liknande konstruktion på nätet någonstans med halva oljefat, högglanspolerade och fina för att samla solstrålningen mot ett genomgående itudelat lysrör.

 Thumbsup

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #9 skrivet: 09 maj 2011, 22:45:58 »
Problemet med såndana här konstruktioner är att inte få för varmt på fel ställe, och varmt, det blir det garanterat.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #10 skrivet: 09 maj 2011, 22:49:04 »
Häftigt, jag har sett en liknande konstruktion på nätet någonstans med halva oljefat, högglanspolerade och fina för att samla solstrålningen mot ett genomgående itudelat lysrör.

 Thumbsup

Inte leka med lysrör  >:(

De innehåller kvicksilver.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #11 skrivet: 09 maj 2011, 22:53:22 »
hur mycket pulver kommer den att ge ? å hur stor yta räknas det som i en pipe

å sista frågan är den vinkel känslig?

Hmm... Nja, verkar som knappt någon vill uppge hur mycket effekt en koncentrerad solfångare ger... Ok som med alla solfångare hänger det ju mycket på "materialval! mm. Men generellt uppger ju alla tillverkare av koncentrerade solfångare att verkningsgraden är mycket hög, så effekten borde ju ligga ett snäpp över "vanliga" solfångare.

Jo, vinkeln är känslig så det vill allt till en "solföljare", typ enaxlig. Hur jag ska lösa den biten har jag inte riktigt bestämt... Men troligtvis någon enkel lösning....

Tja, när tösen ledsnar pÃ¥ VV kan jag ju alltid leka lite.. Typ detta      
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #12 skrivet: 09 maj 2011, 22:57:07 »
Om man nu ända skall ha solföljare borde en rad med förstoringsglas fokuserade på ett kopparör fungera också?

Eller en fresnel lins.
« Senast ändrad: 09 maj 2011, 23:09:12 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #13 skrivet: 09 maj 2011, 23:11:48 »
Vad är det som får dig att tro att du skulle få ut mer effekt än från en "vanlig" solfångare?
Du (kanske) får högre temperaturer, men det medför automatiskt större förluster.

Jag förutspår rejält mycket lägre effekt per kvadratmeter än vilken "vanlig" solfångare
som helst.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Koncentrerad sol-VV till lilltösen
« Svar #14 skrivet: 09 maj 2011, 23:17:29 »
Vad är det som får dig att tro att du skulle få ut mer effekt än från en "vanlig" solfångare?
Du (kanske) får högre temperaturer, men det medför automatiskt större förluster.

Jag förutspår rejält mycket lägre effekt per kvadratmeter än vilken "vanlig" solfångare
som helst.

  ::)
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!