Författare Ämne: Byta gamla termostater pÃ¥ element?  (läst 30515 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Byta gamla termostater på element?
« skrivet: 25 januari 2011, 16:24:25 »
Hej!

Hade en VVS-kille hemma. Han sa att jag bör överväga att byta mina termostater på elementen. De var visst från 70-talet eller så.

Blir termostater slitna? Vilka vinster kan man få med nya termostater? Hur märker man att de gamla är dåliga?

Jag kör EcoAir 105 och EcoEl i mitt system.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2011, 18:38:13 »
Har du behov av nya termostater?
Har du svårt att få jämn och bra innetemp?
Oftast så räcker det med en innegivare till EcoEl.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2011, 19:42:52 »
Nja, inga större problem.

Jag har dock märkt att det ibland blir temp över den jag har angivit trots innegivare. Men det kanske har att göra med att jag har en kakelugn och stora fönster i söder. Men det som är lite mysko är att värmepumpen fortsätter att gå och den verkar "skita i" att det redan är "för varmt" inomhus.


Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2011, 19:47:36 »
Har du innegivare till värmepumpen? Och isåfall är den placerad på "rätt" ställe?
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1561
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2011, 20:07:26 »
Om du alltid har lite varmare än du inställt så har du förmodligen lite för hög inställning på din huskurva. Prova sänk en grad till att börja med. Innegivaren kan inte kompensera hur mycket som helst. Därför bör du ha hyfsat rätt lutning och justering för att den ska kunna reglera lite upp och lite ned beroende på tex blåst och solinstrålning.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2011, 21:50:45 »
Den sitter i hallen som löper mitt i huset, ca 2 meter upp. Tror det är ganska rätt.

Okej. Har just flyttat in i huset och trodde att han som bodde här förut hade trimmat in huskurvan men jag får nog göra en "restart" utifrån instruktionsboken som förespråkar några dagars användande utan givare för att hamna rätt.

Men så länge man inte har några problem med fluktuerande rumstempar så är termostaterna ok?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2011, 21:58:58 »
Termostaterna är bra för att förhindra tillfällig övertemperatur i enstaka rum. Om du däremot använder dom för att reglera 'normaltemperaturen' leder det förmodigen till att värmepumpen tillverkar onödigt varmt vatten.

Öppna alla termostater helt, koppla bort innegivaren och justera värmekurvan tills du har lagom varmt i huset. Tänk på att du bör vänta ett dygn efter varje förändring av kurvan för att den skall 'sätta sig'.
Får du obalans i värmen mellan rummen så skall du strypa radiatorerna i det varmaste rummet med den fasta instrypningen, inte med termostaten.
Skaffa en IR-termometer och mät tillopp/retur på varje radiator och kolla att du har minst ca 5 graders skillnad.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gr1pen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kävlinge
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • GripagÃ¥rden
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2011, 22:04:44 »
Hej!

Hade en VVS-kille hemma. Han sa att jag bör överväga att byta mina termostater på elementen.

Du frågade honom inte varför han tyckte så...?
1800-tals skånelänga utanför Kävlinge 150 + 50 m2 + 30 m2 gästrum i annexbyggnad.
CTC EcoEl 1550 + EcorAir 107 v2 (installerad 2005) placerad i annexbyggnad med rör i kulvert in till boningshus. Kompletterad 2013 med Luft/luft Panasonic 2E15.

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #8 skrivet: 26 januari 2011, 09:31:53 »
Tack för bra tips.

Jag ska koppla ur innegivaren och köra ett "race".

Justera med den "fasta instrypningen" - vad är det för något?

Jag brukar ha en tempskillnad in/ut på ca 3-4 grader har jag sätt på EcoEL. Men den flexar i temp ibland är det 31/34 grader och ibland 51/54 grader. Är det normalt?

Får kika efter en IR-mätare.

VVS-killen sa bara att "man brukar passa på och byta termostaterna när man byter till luftvärmepump". Läste även i senaste Vi i Villa att energirådgivaren tyckte man skulle göra ett sådant byte. Och i en Danfoss-annons stod det att man kunde spara upp till 8 procent av värmekostnaderna på ett byte...VVS-kille ville ha 500 kr per termostat. Vi har 8 st.


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #9 skrivet: 26 januari 2011, 09:58:12 »
Justera med den "fasta instrypningen" - vad är det för något?
Det brukar sitta en ventil, antingen på returen eller under termostaten. Vad har du för radiatorkoppel? Lägg upp en bild på dem med termostaten avskruvad så kanske nån vet hur du skall göra.

Citera
Jag brukar ha en tempskillnad in/ut på ca 3-4 grader har jag sätt på EcoEL. Men den flexar i temp ibland är det 31/34 grader och ibland 51/54 grader. Är det normalt?

Framledningstempen bestäms av utetempen och värmekurvan - Ju kallare ute desto varmare radiatorer.
Skillnaden mellan fram och retur beror på flödet. Det viktigaste är nog att se till att du har balans i systemet så att det blir lika varmt i alla rum utan termostaterna och att du inte har några radiatorer tidigt på slingan/slingorna som kortsluter flödet.

Citera
VVS-killen sa bara att "man brukar passa på och byta termostaterna när man byter till luftvärmepump". Läste även i senaste Vi i Villa att energirådgivaren tyckte man skulle göra ett sådant byte. Och i en Danfoss-annons stod det att man kunde spara upp till 8 procent av värmekostnaderna på ett byte...VVS-kille ville ha 500 kr per termostat. Vi har 8 st.

'Upp till 8%' betyder nog att med sämsta möjliga utgångsläge kan man eventuellt spara så mycket. Kan du trimma in VP'n så att den funkar bra utan termostaterna så kan du säkert spara lika mycket på det - Utan att det kostar dig nåt annat än lite tid.
« Senast ändrad: 26 januari 2011, 10:28:14 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2011, 10:23:18 »
VVS-kille ville ha 500 kr per termostat. Vi har 8 st.

Dyrt, fast han kanske ville byta ut själva ventilerna också?
Frågan är om det behövs, man brukar kunna sätta dit moderna termostater på gamla ventiler med hjälp av övergångsadapter.
I så fall kan du göra detta själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2011, 12:33:03 »
Tack för bra info.

Okej, har dock för mig att jag har sett siffror upp till 49/53 grader även när det inte är så kallt ute, men jag ska kolla lite närmare någon vecka framöver.

Drar nu igång operation inställning av huskurva så får vi se hur det avlöper.

Purjo: Vad menar du med "trimma in VP"? Vilka inställningar ska man ratta på?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Byta gamla termostater på element?
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2011, 12:43:22 »
Huskurvan. I kombination med radiatorsystemet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser