Författare Ämne: IVT 480 slÃ¥r pÃ¥ extra varmvatten...  (läst 10638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Schede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
IVT 480 slår på extra varmvatten...
« skrivet: 06 januari 2011, 12:21:18 »
Hej
Har en 10 år gammal 480, som fått spelet...Det finns en funktion där man kan begära extra varmvatten under en begränsad tid. (typ om man ska tappa upp ett bad).
Men, denna funktion går nu in helt av sig själv! Vilket får till följd att värmen till huset stängs av...
Jag har inget badkar och har aldrig (och kommer aldrig) att behöva den funktionen, så jag ställde då frågan till min lokala installatör, som efter att konsulterat IVT:s tekniker, säger att funktionen inte går att "blockera".
Detta fenomen har nu inträffat minst 1 (ibland fler) gånger per dag...

Fick tipset att byta pump...

Men om nu funktionen kan slås på med en knapp, så borde det väl gå att permanent slå av funktionen, genom att "kortsluta" brytaren eller nått.

Tacksam för mer kreativa svar än de som IVT gav...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2011, 15:52:03 »
Jag hittar tyvärr inte registret för börvärde för extra varmvatten.  Sc:,h
Hittar du detta så ställ ner temperaturen till samma som för vanlig VV-laddning.

Annars är det nog sÃ¥ att styren fÃ¥tt spel, dÃ¥ hjälper det inte att koppla ur själva knappen.  Sc:,h
« Senast ändrad: 06 januari 2011, 15:55:22 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Schede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2011, 17:13:40 »
Tack Carl N, du verkar vara på spåret, men jag behöver mer handfasta gör-det-själv-tips, då jag inte vet mer än vad som står i den "vanliga" manualen. Har förstått att man på nått sätt kan "gå in bakom", men har inte kunskap eller mod till detta.
Kan du guida mej vidare?

Utloggad Schede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2011, 17:40:03 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2011, 19:08:22 »
http://doc.ivt.se/download.asp?fn=Manual_Nyckel _480S.pdf
Funkar nog bättre.

Men jag hittar inte värdet för extra varmvatten här heller...  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2011, 22:29:48 »
Felet beror pÃ¥ knappsatsen och kan tyvärr endast lösas med byte av den. Tyvärr brukar problemet komma tillbaks efter ett tag.  huvuddunk
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2011, 22:37:55 »
Knappsatsen????
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Schede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2011, 17:59:20 »
Yes, Det trodde "min" lokala serviceentreprenör oxå, så den är bytt två gånger de senaste 3-4 åren.
Därav min teori om att "kortsluta" själva knappen...
Om nu "bubbelfolien" som sitter ovanpå själva knappsatsen är boven i dramat, är det ju ändå konstigt att de alltid bara skulle bli fel på just "extra varmvatten"...
Nu när jag har engagerta mej ytterligare i detta problem i syftet att finna den "slutgiltiga lösningen", har jag noterat under de senaste dagarna att felet har uteblivit. Har det att göra med att det är mildväder ute ? Problemet har nog bara uppstått när det är riktigt kallt ute...
Då borde ju Carl N:s teori om nått "programeringsfel, ligga närmare lösningen !?

Uppskattar verkligen om ni "där ute" kan fortsätta fundera, för "min" entreprenör lyser med sin frånvaro, trots att han lovade återkomma...

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #8 skrivet: 09 januari 2011, 20:22:46 »
Kan även dyka upp fenomenet med semestersänkningsfunktionen. huvuddunk
GÃ¥r inte att ta bort funktionen utan att programmera om "cpu" vet ingen som lyckats med det.
Behövs en ny knappsats från tillverkaren, som inte orkar ta fram den. ::)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Schede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2011, 19:39:32 »
jaha, så rekommendationen är att byta knappsatsen!?
Men det verkar finnas tveksamheter om även det ger "den slutgiltiga lösningen" ?
Då var ju bytet av "bubbelfolien" helt onödigt...
Tipset att ställa ner tempen till vanlig VV-laddning -Hur gör man det ? -Någon ?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2011, 09:23:38 »
Tror att du menar samma sak med "bubbelplast" som jag med "knappsats"
Tryckknapparna som sitter på "tangentbordet".
Felet uppstår i den och vid byte av det hela försvnner problemet, tyvärr dyker felen oftast upp igen ibland snabbt efter och ibland fungerar det längre.
Lösningen är att ta fram en ny "knappsats" men intresset är lågt. huvuddunk

Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2011, 10:14:16 »
Tror att du menar samma sak med "bubbelplast" som jag med "knappsats"
Tryckknapparna som sitter på "tangentbordet".
Felet uppstår i den och vid byte av det hela försvnner problemet, tyvärr dyker felen oftast upp igen ibland snabbt efter och ibland fungerar det längre.
Lösningen är att ta fram en ny "knappsats" men intresset är lågt. huvuddunk



Kan man inte ta bort knappsatsen och sätta dit lite mer pålitliga tryckströmbrytare?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2011, 11:06:50 »
Problemet är att det handlar om en produkt som gick ur produktion för mer än 10 år sedan.
Intresset är lågt för att åtgärda från tillverkaren. Vet att det gjordes en ny test/prototyp som fungerade. Det jävliga är att det inte finns något enkelt sätt att kringå fenomenet, möjligtvis att ställa in rätt värden och lossa bandkabeln till kortet skulle fungera. I det läget går det då inte att läsa av några värden.
Och det är inte bara extra varmvatten som lever ett eget liv utan det är lite andra saker som kan ändras också.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2011, 11:09:25 »
Problemet är att det handlar om en produkt som gick ur produktion för mer än 10 år sedan.
Intresset är lågt för att åtgärda från tillverkaren. Vet att det gjordes en ny test/prototyp som fungerade. Det jävliga är att det inte finns något enkelt sätt att kringå fenomenet, möjligtvis att ställa in rätt värden och lossa bandkabeln till kortet skulle fungera. I det läget går det då inte att läsa av några värden.
Och det är inte bara extra varmvatten som lever ett eget liv utan det är lite andra saker som kan ändras också.

Jo, men det är ju inte så många knappar, så det borde inte vara så svårt att dra bort den konduktiva plasten och löda ditt sladdar till några bättre knappar. Kanske inte så snyggt, men det funkar iallafall under pumpens resterande livslängd...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT 480 slår på extra varmvatten...
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2011, 11:14:11 »
Ok, givetvis om man nu har kunskap och ork så är det en lösning som fungerar.
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!