Författare Ämne: UtblÃ¥stemp..  (läst 27891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Utblåstemp..
« skrivet: 20 december 2010, 23:34:30 »
Har precis monterat upp en Thosiba Ras 13 Skvp-E
Och har mätt lite utblås temperaturer..

LÃ¥ter det ok tycker ni?
Ute temp -12
inblås till pump +20
utblås temp pendlar mellan 39-40
Börvärde max +30
Fläkt max läge 5(forced och skall då tydligen vara 705m3 fast manualen säger 640m3
Man hör tydligt att fläkthastigheten stegar upp när man snäpper den sista graden från 29
till 30 och max fläkt..
När jag räknar på kw så får jag det till 4,81 kw..
Kan det stämma?

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Utblåstemp..
« Svar #1 skrivet: 21 december 2010, 00:29:46 »
Verkar vara rimliga siffror.
Men det hänger väl mycket på vilken fukt du räknat med att rumsluften innehåller, energin i rumsluften kan väl variera otroligt mycket om fukthalten är 10 eller 50%?

Med -10 grader ute har du troligen inte mer än max 15% luftfuktighet i rummet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Utblåstemp..
« Svar #2 skrivet: 21 december 2010, 20:10:43 »
Nu får vår polar2 13 bekänna färg.
-20gr. ute BRR!!
Max fläkt
Börvärde 30
Inluft 22
Utblås 40-41

Fortsätter det sÃ¥ här blir det till att slÃ¥ pÃ¥ elraddarna i sovrummen imorrn.  Pumpen Lär inte klara att värma huset länge till.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Utblåstemp..
« Svar #3 skrivet: 21 december 2010, 22:26:45 »
Nu får vår polar2 13 bekänna färg.
-20gr. ute BRR!!
Max fläkt
Börvärde 30
Inluft 22
Utblås 40-41

Fortsätter det sÃ¥ här blir det till att slÃ¥ pÃ¥ elraddarna i sovrummen imorrn.  Pumpen Lär inte klara att värma huset länge till.


det var ju bra siffror..=)
ska kolla min enligt boken åxå,dvs efter en avfrostning..
samt en mätare som jag får in mellan vingarna.
gjorde ett nytt test ikväll.

-12
börvärde 30
fläkt högsta UH 705 m3h
in  21
ut 41,7
pumpen drog 1650w
uträknad effekt 5000w
cop 3,02
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad mikke02

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Älmhult
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Toshiban med 3 dagars vatten framför.
SV: Utblåstemp..
« Svar #4 skrivet: 21 december 2010, 22:36:13 »
det var ju bra siffror..=)
....

pumpen drog 1650w
uträknad effekt 5000w
cop 3,02


Förbrukningen pÃ¥ min pump ligger konstant runt 1160w ikväll. Har ingen aning vad cop o uträknad effekt kan vara Sc:,h. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa till med uträkningen?  Nu var inluften 23gr o utblÃ¥s 40. Samma utetemp som tidigare ikväll.

Är impad av att det fortfarande är 19,8gr i kontoret som ligger i andra änden av huset.
Slagit på raddarna i barnens rum på ovanvåningen nu då tempen kröp ner till 18gr där nu.
Toshiba RAS-13 PAVP-ND (även kallad POLAR2) installerad 20100127.
Avlöste en Toyotomi TIN P32 som tjänstgjort sedan 20011105
135m2 1,5plans tegelvilla i Södra Småland.
Acetec PD-250 tar hand om krypgrunden.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Utblåstemp..
« Svar #5 skrivet: 22 december 2010, 14:22:01 »
Börjar fundera på om min pump är frisk..

Testade efter avfrostning..är nu -15 ute
Pumpen ville inte gå upp till max 1700w
utan den stannade på 1550w
+19 in
+33,8 ut(låter lågt)
705m3/h
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Utblåstemp..
« Svar #6 skrivet: 22 december 2010, 14:38:25 »
hejsan kollade min MSZ-FD35 VABH ställde den på
max 31grader
in 22 grader
fläkt 3
då blåste den 35,5 grader
ute temp -24 grader
vet inte om det är normalt ?
den tog ¨då ca 2000 w
« Senast ändrad: 22 december 2010, 14:40:33 av julleb »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utblåstemp..
« Svar #7 skrivet: 22 december 2010, 14:43:07 »
Börjar fundera på om min pump är frisk..

Testade efter avfrostning..är nu -15 ute
Pumpen ville inte gå upp till max 1700w
utan den stannade på 1550w
+19 in
+33,8 ut(låter lågt)
705m3/h


Kompressorns strömförbrukning är ju beroende av tryckskillnaden, som i sin tur är beroende av ute och innetemperaturen. Vet du att den skall dra 1700W vid -15 ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Utblåstemp..
« Svar #8 skrivet: 22 december 2010, 14:56:19 »
Börjar fundera på om min pump är frisk..



Testade efter avfrostning..är nu -15 ute
Pumpen ville inte gå upp till max 1700w
utan den stannade på 1550w
+19 in
+33,8 ut(låter lågt)
705m3/h


Kompressorns strömförbrukning är ju beroende av tryckskillnaden, som i sin tur är beroende av ute och innetemperaturen. Vet du att den skall dra 1700W vid -15 ute?

Njaa.det är vad den skall dra vid max effekt,den stegar upp till 1680w om jag har fläkten på auto
Edit:ändrade mina värden,,har en för seg tempmätare,lät den nu vara i utblåset lite längre och då steg uttempen 2 grader..så nu ser värdena ut såhär.

räknade lite på följande värden.
-15
pumpen drog 1470w
+19 in
+36.6 ut
högsta fläktläge(640m3/h men inte på ultra high(705m3/h) som bara kopplas in vid 30 grader börvärde
Diff=17,6 grader
640x0,36x17,6=4055kw
Cop=2,75
« Senast ändrad: 22 december 2010, 15:05:47 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Utblåstemp..
« Svar #9 skrivet: 22 december 2010, 15:25:36 »
Den går ej upp i märkeffekt i -20, var likadant med min Bosch..Nocrian har jag ej kollat..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utblåstemp..
« Svar #10 skrivet: 22 december 2010, 15:33:57 »
Den går ej upp i märkeffekt i -20, var likadant med min Bosch..Nocrian har jag ej kollat..

Det är samma sak med alla värmepumpar, Berg som luft...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utblåstemp..
« Svar #11 skrivet: 22 december 2010, 16:48:02 »
Hallå Doggydogen. Min pump bär sig lika underligt åt. Hade minus 22 gr och pumpen reducerade sin produktion till en infeffekt 1.4 kW. Tyckte detta var så underligt att jag ringde Fredrik på Ventilationsutv. AB i Malmö. Han förklarade att det är precis som Toshiba har programmerat pumpen!!! Han medhöll att det inte verkar vettigt att pumpen minskar sin produktion när den som bäst behövs. Han menade dock att Ventilationsutveckling AB har inget inflytande alls på Toshiba. Man har ju bara 0.0001 % av marknaden så Toshiba skiter i vad som tycks i köldhålet Sverige. Fredrik angav som skäl att när inte pumpen anser att den kan uppfylla börvärdet så går den in i en vänta och se läge på sparlåga tycks det. Jag föreslog att de kontaktade Toshiba för att ta bort denna negativa funktion men det tyckte han var meningslöst. Ingen lyssnade.

Någon hade ett inlägg att även andra pumpar har samma funktion.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Utblåstemp..
« Svar #12 skrivet: 22 december 2010, 17:26:08 »
Hallå Doggydogen. Min pump bär sig lika underligt åt. Hade minus 22 gr och pumpen reducerade sin produktion till en infeffekt 1.4 kW. Tyckte detta var så underligt att jag ringde Fredrik på Ventilationsutv. AB i Malmö. Han förklarade att det är precis som Toshiba har programmerat pumpen!!! Han medhöll att det inte verkar vettigt att pumpen minskar sin produktion när den som bäst behövs. Han menade dock att Ventilationsutveckling AB har inget inflytande alls på Toshiba. Man har ju bara 0.0001 % av marknaden så Toshiba skiter i vad som tycks i köldhålet Sverige. Fredrik angav som skäl att när inte pumpen anser att den kan uppfylla börvärdet så går den in i en vänta och se läge på sparlåga tycks det. Jag föreslog att de kontaktade Toshiba för att ta bort denna negativa funktion men det tyckte han var meningslöst. Ingen lyssnade.

Någon hade ett inlägg att även andra pumpar har samma funktion.

Ja jag förstod nästan det,när collectorn blir för kall så stryper den effekten,detta borde gå att komma runt genom att
lura utedelen att börvärdet är uppfyllt..
toshiban kör bara på full effekt i läge auto när det är kallt ute,om man kör fläkten manuellt och får för hård avkylning så sjunker tempen för mycke och den går in i vänta mod och drar runt 1400w,detta är vad jag kan förstå utav service manualen.
så summa summarum,ju högre temp man har inomhus desto mer effekt kan man ta ut vid lägre temperaturer,eftersom då returen från innerdelen blir varmare?

Nej det stämde inte..
nu när det är -17 så får jag den inte att gå högre än 1350w oavsett fläkthastighet eller börvärde..
men om man ställer börvärdet på 30 grader samt trycker in hi power knappen då jäklar hostar den igång och stegar upp till 1680w
undra om det då blir någon form av bypass i styrsystemet?
« Senast ändrad: 22 december 2010, 18:21:46 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utblåstemp..
« Svar #13 skrivet: 22 december 2010, 20:22:01 »
Hej igen Doggydoggen (själv har jag en labbe).

Tyvärr så stänger Hi-power av efter 2 timmar säger Ventilationsutv. Så då får man springa hem från jobbet och starta Hi power igen. Jag gjorde som du med hi power men jag märkte tyvärr ingen skillnad.

Nu har jag "bara" (riktigt milt) -13 gr och då levererar pumpen 1.5 kW och 40 grader utluft (jämfört med 35 grader vi 22 grader minus.

Utloggad Bensin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utblåstemp..
« Svar #14 skrivet: 22 december 2010, 20:25:12 »
Hej igen

Sorgligt att vi som användare skall behöva experimentera  pÃ¥ detta sätt. Som du säger sÃ¥ borde det inte vara nÃ¥gon match i mjukvaran att ändra styralgoritmen, men det mÃ¥ste ju sanktioneras av Toshiba och dom struntar i oss i Norden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!