Författare Ämne: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!  (läst 12263 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lagolag

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: S
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FöresprÃ¥kar luftvärmepumpar !
Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« skrivet: 09 augusti 2005, 23:06:01 »
Vill ha ekonomisk värme i mitt garage på 40 kvm och tyckte att en Luft/luft värmepump kunde passa bra.
Har en på gång till ett mycket bra pris men problemet är att den bara lämnar värme ner till +7'C ! Vad kan man göra för att få den att värma ner till -5 - -10'C ? Apparaten har en värmeeffekt på 3800W och kyleffekt på 3200W. Har en Panasonic E12BKP5 för värmen i huset och jag kan inte ansluta en extra innedel vad jag vet, det är långt till garaget från där utedelen sitter idag. Tacksam för relistiska förslag. MVH Lars

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #1 skrivet: 10 augusti 2005, 09:27:08 »
Vad är det för fabrikat på pumpen som bara går ner till +7, och vad får du betala för den??

Jag letar själv efter en liten pump att värma ca: 30 kvm med, svårt att hitta små maskiner dock.

Vpgr.se har en Midea på 3,2 kW som fungerar ner till -15 grader, kostar 4995:- inkl moms.

Sedan såg jag att citcop.se har en ARGO på 2,3 kW som kostar 4499 + moms, sedan tillkommer intallationskit och vinterutrustning, de säljer väl dessutom bara till företag?

Det vore mycket intressant om någon annan kunde tipsa om små billiga pumpar till garage och små tillbyggnader som mitt är!

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad lagolag

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: S
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FöresprÃ¥kar luftvärmepumpar !
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2005, 18:34:09 »
Det är en Einhell SKA3501 C+H som jag kan köpa i Tyskland via Ebay för ett pris av 3000:- inkl transport till min adress i Göteborg, säkert inte världens bästa grej men jag fÃ¥r tvÃ¥ Ã¥rs garanti och Enhell är ett stort väletablerat företag inom hus och hem med svensk representation, vet ej om de säljer sina grejer i Sverige till slutkonsument. Det finns mindre pumpar i Tyskland som man kan fÃ¥  för runt 2500:- med frakt om man har tur i budgivningen.
Jag fundrerar pÃ¥ att sätta utedelen sÃ¥ att den tar luft inneifrÃ¥n och blÃ¥ser ut den nedkylda luften utomhus pÃ¥ sÃ¥ sätt skulle den alltid vara i klimat över +7'C och samtidigt inte kyla ner garaget, kommenta tack.  MVH Lars

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #3 skrivet: 10 augusti 2005, 20:31:38 »
Problemet bli nog bara att där du tar luften lär det bli kallare än du kanske vill ha det.

Är det på Ebay som jag hittar de här pumparna på 2,5 kW?

Är det av företag du handlar och görs det mot postförskott???

Hur mycket av installationsmaterialet medföljer??

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2005, 21:43:29 »
Vad går du in på för att hitta luftvärmepumpar på Ebay???

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad lagolag

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: S
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FöresprÃ¥kar luftvärmepumpar !
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #5 skrivet: 10 augusti 2005, 22:07:31 »
Du kan söka på Klimaanlage eller så går du in på följande länk:

http://search.ebay.de/Klimaanlage_W0QQfromZR41

Det finns lite olika sätt när det gäller betralning, kredikort via Pay-Pal" som är en säker funktion, förskottsbetalning samt bet vid leverans. Det jag funderar på är betalning i förskott till ett företag via banköverföring.
Jag har köpt grejer förr via Pay-Pal och insättning på konto utan problem.

Du får med innerdel och ytterdel inkl 4 m rör samt att apparaten är fylld så det är samma uplägg som de du köper i Sverige, du får köpa till gummifötter, konsoler och ev isolermtrl som behövs.

MVH Lars

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2005, 18:48:48 »
Tanken med att ta varmluft från garaget för att "värma" utomhusdelen funkar nog inte i praktiken. Luften som du då suger ut ur garaget (väldigt många Nm3/h) måste då ersättas med ny luft utifrån som är kall. För om det funkade så skulle det ju vara en evighetsmaskin...... ;)

mvh
Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

Stefan O

  • Gäst
Stefan O
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #7 skrivet: 26 november 2005, 20:40:35 »
Är det någon av er som har vågat sig på denna maskin än?
Ser att det kommit en nyare modell som har tillägget EQ som ha något högre COP.
Är intresserad att höra om det fungerar bra med avisning osv.

Utloggad gästen

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #8 skrivet: 27 november 2005, 18:28:54 »
du kan ju hitta lika maskiner ( billiga Kina maskiner) i Sverige också. Einhell köper in alla sina produkter från Kina.
LJ

Stefan O

  • Gäst
Stefan O
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #9 skrivet: 27 november 2005, 22:16:32 »
Jag har inte hittat några lika billiga pumpar i Sverige.
Om du vet om nån bra adress kan du gärna skriva den.
Visst kan det vara en chansning att köpa nåt som är så billigt men insatsen är mycket låg, finns inte resurser för dyrare apparat i dagsläget.
Tanken var att använda den som komplement till en kamin som eldas hårt i ett litet hus.
Trodde att de flesta värmepumpar som kostar under 10000 kommer från kina,
nuförtiden importeras t.o.m. granit därifrån! Har själv murat in några hundra meter kantsten kinesisk granit.

Utloggad Thomas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ?
    • webrunner.se
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #10 skrivet: 05 december 2005, 15:31:36 »
Jag har inte hittat några lika billiga pumpar i Sverige.
Om du vet om nån bra adress kan du gärna skriva den.
Visst kan det vara en chansning att köpa nåt som är så billigt men insatsen är mycket låg, finns inte resurser för dyrare apparat i dagsläget.
Tanken var att använda den som komplement till en kamin som eldas hårt i ett litet hus.
Trodde att de flesta värmepumpar som kostar under 10000 kommer från kina,
nuförtiden importeras t.o.m. granit därifrån! Har själv murat in några hundra meter kantsten kinesisk granit.

Om du registrerar dig kan du få Privat Meddelande från någon med sådant tips.

/Thomas

Utloggad lagolag

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: S
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FöresprÃ¥kar luftvärmepumpar !
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #11 skrivet: 12 november 2013, 18:50:25 »
Vill bara meddela att pumpen nu är installerad och driftsatt"
Åtta år efter inköpet! ^-^
Har inte tagit mig tid att installera den innan, ser nu fram emot att kunna ha en lagom värme i garaget under vintertid så man kan mecka när man vill utan att dra igång den bullrande byggfläkten. tummenupp

Utloggad lagolag

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: S
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • FöresprÃ¥kar luftvärmepumpar !
SV: Luft/Luftpump som bara ger värme ner till +7'C ?!
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2017, 09:24:02 »
Tänkte detta kunde vara intressant att veta om denna billiga värmepump som inte kan värma när det är under 7 grader ute.
Denna höst och fram till nu så har den varit igång på heltid och det sjuka är att den levererat värme när det var 10 minus ute! tummenupp
Det visar sig att om man kör den på auto så värmer den men då med låg fläkthastighet, så fort man ställer den på heat/värme så börjar den blåsa kall luft. Det kanske är på liknande sätt för andra billiga pumpar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser