Författare Ämne: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?  (läst 14727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« skrivet: 15 november 2010, 09:27:14 »
Har nyss flyttat in i ett hus som har vattenburet system med vedpanna och ackumulatortankar.
Ackumulatortankarna är på 1500 L (3 x 500) från Borö med VV-beredare i en av tankarna. Vedpannan är från Atmos. Har Laddomat 21 och en manuell shunt. Allt är installerat 2001. Huset är enplans på 140 kvm, pannrummets golv ligger ca. ½ våning nedanför husets golv.

Har hittills eldat 4-5 gånger och det fungerar relativt bra, acktankarna värms upp och elementen blir varma, MEN vid tre av tillfällena har elementen varit kalla fastän acktankarna har visat på temperaturer över 80 grader. Efter mycket om och men (är helt grön på detta) så lokaliserade jag problemet till att cirkulationspumpen hade stannat. Jag skruvade centrumskruven (heter det så?), såg att vatten kom ut (vid ett av tillfällena kom det MASSA luft ut) och skruvade tillbaka skruven. Då hoppade pumpen igång igen.

Kan det vara så att vattnet blir för varmt så pumpen inte klarar av att pumpa runt vattnet och därmed lägger av?
Isf, är det rätt beteende? Kan jag inte elda till varmare än 80 grader?
OM det är så, vilken termometer skall man titta på för att inte gå över 80 grader? Den på pannan (visar vattnets temperaturen i vedpannan gissar jag?) eller på någon av tankarna? Eller ska man sätta en termometer precis innan cirkulationspumpen?

Går det att byta pump för att kunna elda upp tankarna till högre temperatur? Vid samtliga tre tillfällen har pumpen inte hoppat igång automatiskt när vattnets temperatur har sjunkit utan jag har fått starta den manuellt (skruva ut centrumskruven)...

Följdfråga: När cirkulationspumpen inte går, borde det inte komma viss värme till elementen ändå? I dessa fall har de varit iskalla fastän de var uppskruvade på max. Kan det vara för lågt tryck i systemet? Hittar bara en tryckmätare, som sitter precis under tryckexpanionskärlet (sitter uppe vid taket i pannrummet) och den ser ut att peka på 0, är det rätt?

Massa frågor, men är som sagt helt ny på detta med vedeldning och ackumulatortankar.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #1 skrivet: 15 november 2010, 10:03:48 »
Det låter som att pumpen börjar bli dålig. Trycket i expansionskärlet skall definitivt inte vara noll, men det kan ju vara manometern som inte fungerar. Testa att fylla på vatten i systemet och se om den rör sig.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2010, 10:45:53 »
Tack för ditt svar.
Cirkulationspumpen är en CP53 från 'Circulating pumps'.
Hittade följande på deras webbplats:

"Minimum static head - open vented systems CP pumps may be fitted to
systems with a minimum static head of 300mm provided the pump inlet is adjacent
to the neutral point and the water temperature does not exceed 80oC."

Är dock osäker på vad det innebär, hur tar jag reda på om det är ett sådant system jag har? Det här med 80 grader har jag fått av en bekant som sa att det kan vara som så att pumpen inte orkar driva över 80 grader..

Vilket tryck bör jag sikta på att ha?
Hur snabbt bör manometern röra sig när jag fyller på?
Är det påfyllningen vid Laddomaten som man ska öppna?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2010, 11:02:50 »
Även om pumpen inte är gjord för temperaturer över 80 grader så verkar det konstigt att den skall stanna exakt vid den temperaturen.
Trycket i systemet skall vara 0,1 bar per meter höjdskillnad mellan exp-kärlet och högsta punkten i systemet + ca 0,5 bar. Med andra ord: har du, t ex, 6 meter från körlet till högst belägna rör/radiator så skall du ha lite mer än en bar när all luft är borta.
Jag vet inte exakt vart din påfyllning sitter, men nånstans har du ett rör med en kran mellan inkommande kallvatten och radiatorsystemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2010, 11:06:57 »
Pumpen har gått hela tiden tror jag, men om pumpen sitter olämpligt till
och det samtidigt inte är något tryck i systemet så fylls pumphuset med
luft och vattnet sluter cirkulera. Det finns ingen anledning att tro att pumpen
slutar snurra vid 80 grader....

Har du slutet eller öppet expansionskärl?

Det purjo_ skrev gäller bara för slutet expansioskärl.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2010, 11:13:44 »

Har du slutet eller öppet expansionskärl?


Han skrev ju tryckexpansionskärl...

"Hittar bara en tryckmätare, som sitter precis under tryckexpanionskärlet"
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2010, 11:24:26 »
Har du slutet eller öppet expansionskärl?

Hur ser de olika ut?

Mitt expanionskärl sitter ca. 1 meter ovanför radiatorerna i huset.
Från expansionskärlet går ett rör ut genom väggen och slutar precis utanför och ur det har jag sett att kommit ånga någon gång.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #7 skrivet: 15 november 2010, 11:25:07 »

Har du slutet eller öppet expansionskärl?


Han skrev ju tryckexpansionskärl...

"Hittar bara en tryckmätare, som sitter precis under tryckexpanionskärlet"

Kan ha varit jag som använde fel benämning. Det kanske heter expansionskärl bara?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2010, 11:43:24 »
Jo, det var ju precis vad jag misstänkte... Du har alltså ett öppet expansionskärl!
Jag tror volymen på kärlet är för litet. Om det inte byttes när tankarna sattes
in så är det ca 60 liter för litet. Man räknar 4-5% på systemets volym och du
får bara räkna upp till det rör som går ut genom väggen, för högre än så kan
vattnet inte stå.

Du måste nu ta reda på hur du fyller på nytt vatten på systemet. Fyll när systemet
är varmt och fortsätt fylla tills det "pissar" ut denom skvallerröret. Från kärlet
skall även ett kokningsrör gå rakt upp på taket...

Gör först följande: Stäng cirk.pumpen. Lufta några högt sittande radiatorer.
Om det inte kommer ut vatten efter en liten stunds luftande så behöver du fylla
på mera.

Manometern skall visa höjden från manometern upp till vattenytan räknat i hekto.
Du måste snarast se till att rätta till problemet eftersom risken för rostangrepp
på stigarröret upp till expansionskärlet är extremt stort om det hela tiden omväxlande
utsätts för vatten (varmt system) och luft (kallt system). Själva kärlet klarar detta
eftersom det är av koppar, rostfritt stÃ¥l eller plast, men stigarröret är troligen av järn  :'(

Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #9 skrivet: 15 november 2010, 12:57:01 »
Jo, det var ju precis vad jag misstänkte...
Tack!
Börjar alltså med att lufta några element utan att cirkulationspumpen går, kommer inte vatten vid elementen så fyller jag på tills det kommer vatten ur skvallerröret. Ska det spruta vatten, eller ska man stänga påfyllningen när det börjar droppa/rinna lite ur skvallerröret?

Antar att detta kommer leda till att viss värme kommer ledas ut till elementen även när cirkulationspumpen inte går?

När ska luftning av element och påfyllning av systemet ske?
När det är varmt (ca. 80 grader) eller "kallt" (ca. 40-50 grader)?
Behöver systemet luftas efter påfyllning? Ska alla element luftas då eller räcker det att lufta vid ett ställe i systemet? Eller jag kanske inte behöver lufta alls med tanke på att jag har öppet system?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #10 skrivet: 15 november 2010, 13:48:14 »
Börja med att fylla på vatten, sen luftar du. Kommer det mycket luft så fyller du på vatten igen.
Lufta behöver man oavsett om man har öppet system eller inte.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #11 skrivet: 15 november 2010, 14:18:45 »
Börja med att fylla på vatten, sen luftar du. Kommer det mycket luft så fyller du på vatten igen.
Lufta behöver man oavsett om man har öppet system eller inte.
Bör man fylla på när systemet är kallt (ca. 40-50 grader) eller varmt (ca. 80 grader) ?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #12 skrivet: 15 november 2010, 14:38:20 »
Det spelar inte så stor roll. Fyller du på när det är kallt så kommer det att rinna ut lite vatten ur skvallerröret när det värms upp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #13 skrivet: 15 november 2010, 15:48:43 »
Om du får runt varmt vatten utan pump beror bl.a. på hur rören är dragna.
Bra för självcirkulation är:
- stadig lutning på rören uppåt från värmekällan till radiatorerna
- stadig lutning tillbaka från radiatorerna
- grova rör
- hög temperaturdiff mellan framledning och rumstemp.
- hela radiatorn FULL med vatten. Luft i radiatorn stoppar cirk. direkt!
- tvårörssystem
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad ducken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpen stannar, vattnet för varmt?
« Svar #14 skrivet: 16 november 2010, 09:39:01 »
Fyllde på systemet igår. Tyckte det gick i en massa vatten, öppnade kranen fullt och den spolade säkert i 5 minuter innan det kom något i expansionskärlets skvallerrör.
Sedan tänkte jag ge mig på att lufta systemet, men de element jag kunde lufta (har ingen elementnyckel så jag kunde enbart lufta de som hade vanlig skruv) verkade inte innehålla någon luft alls.

Borde jag kunna hitta någon slags luftning på pannan eller på ackumulatortankarna eller hur luftar man normalt ett system?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser