Författare Ämne: Pressostat lÃ¥gt tryck  (läst 43127 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Pressostat lågt tryck
« skrivet: 16 oktober 2010, 14:25:31 »
Tjena.Har fått larmet,Pressostat lågtryck vad kan det bero på?
Ctc Ecoel+ Ecoair 105.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2010, 18:57:02 »
Några förslag:

Nerisad utedel.
Fläkten funkar dåligt.
Brist på köldmedium.
Felaktig expansionsventil.
Fel på pressostaten.

Det finns säkert fler orsaker...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2010, 12:49:40 »
Fan fick samma larm imorse, Pressostat lågtryck. Kan inte se nån is på ecoair.
Har ringt CTC det kommer en kyl tekniker å tittar nästa vecka.
Några förslag som jag kan göra själv så länge.
Ctc Ecoel+ Ecoair 105.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #3 skrivet: 10 november 2010, 07:14:57 »
Hej,
Hittade teknikern felet på din Ecoair?

Jag har samma fel på min. Den stoppar också på Pressostat Lågtryck, sedan en månad tillbaks. Från början hände det endast då det var minusgrader på natten (då den stoppade) men de senaste dagarna har den stoppat flera gånger trotts det varit över nollan.

/Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #4 skrivet: 20 november 2010, 19:16:18 »
Lågtryckspressostaten löser när det är för kallt på kalla sidan, dvs dåligt med luft genom förångaren, antingen beroende på att fläkten inte går som den ska eller på att förångaren är igenisad. Det kan också bero på att det är för lite köldmedium, då blir det liksom rent naturligt för lågt tryck.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #5 skrivet: 23 november 2010, 07:57:37 »
Lågtryckspressostaten löser när det är för kallt på kalla sidan, dvs dåligt med luft genom förångaren, antingen beroende på att fläkten inte går som den ska eller på att förångaren är igenisad. Det kan också bero på att det är för lite köldmedium, då blir det liksom rent naturligt för lågt tryck.

Reparatören var ute och fixade min EcoAir 107'a igår.
Tydligen är det inte helt ovanligt att lågtryckspressostaten (givaren) går sönder.
Ofta kan det vara svårt att mäta fram felet då givaren inte totalhavererar utan bara ändrar sig i inställning och felet bara visar sig precis i samband med avfrostning men på min värmepump var det solklart att givaren packat ihop.

Nu får vi hoppats att min 107'a har krånglat färdigt. Efter ett felfritt första år så har det i år krånglat mest hela tiden.

/Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad rillen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #6 skrivet: 29 november 2010, 12:22:00 »
Reperatören bytte min Pressostat i fredags, inga larm än Thumbsup
Ctc Ecoel+ Ecoair 105.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #7 skrivet: 29 november 2010, 12:28:31 »
Jäkla tur att jag fick bytt min pressostat i tid innan det busväder vi har nu.
VP har kört nonstop 24timmar per dygn sedan reparatören åkte hem förra måndagen.
Undrar vad som står på tur att gå sönder nu... ^-^

/Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #8 skrivet: 29 november 2010, 14:39:47 »
Har samma problem som dig. Pumpen har stått stilla sedan i fredags. Hoppas att det kommer en reparatör snart /Kristofer

Utloggad U-Erik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #9 skrivet: 02 december 2010, 15:16:27 »
Hej alla CTC-are! Av en slump läste jag om era problem med pressostat lågt tryck. Min bror hade samma fel upprepade gånger på sin Eco Air 105 som är drygt ett år gammal.
I det fallet så försvann problemet genom att man bytte datakortet i värmepumpen på inrådan av CTC.
Är kanske ett vanligt känt fel eftersom CTC rekommenderade den åtgärden när installationsfirman rådfrågade dom.
Ett tips... 
Hälsningar U-Erik
 tomte::
U-Erik

RiD

  • Gäst
RiD
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2012, 15:05:55 »
Hade samma fel under 2010 på min 1 år gamla CTC ecoair. Då hade dom jätteproblem att lösa det, men kom till slut fram till att styrkortet i utedelen hade spruckit. Det var alltså en spricka i kretskortet som gjorde att en ledare bröts då och då. Nu har den fungerat i 2 år, men fick nytt larm idag? Någon som fått tillbaks pressostattryck låg efter ett tag? Undrar om det är kretskortet igen?
Mvh Rickard

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2012, 16:13:30 »
Vi har haft det larmet tidigare i år, med två olika orsaker. Dels backventilen i värmepumpen, dels givarna till avfrostningen.
Edit: Jag kom på nu att det nog var högtryck...
« Senast ändrad: 07 oktober 2012, 18:12:46 av lunk UmeÃ¥ »
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Bravo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #12 skrivet: 08 oktober 2012, 21:37:07 »
Hade samma problem förra Ã¥ret (eco air -09). Nytt styrkort installerades via garantin. Pumpen gick fint i ca 3 mÃ¥n, sedan Ã¥terkom lÃ¥gtryckslarm. Denna gÃ¥ng byttes pressostaten, ocksÃ¥ garantiÃ¥tgärd. GÃ¥tt problemfritt sedan dess. Förvisso är det först nu säsongen drar igÃ¥ng pÃ¥ allvar, problemet tenderade dyka upp när tempen närmade sig nollan. Är f ö mycket nöjd med installatörens/ctc:s proffsiga agerande, snabbt och enkelt, inget tjafs. 

Utloggad Peabe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pressostat lågt tryck
« Svar #13 skrivet: 18 oktober 2012, 10:41:25 »
Hade samma fel förra vintern.
Dom kom dagen efter och bytte pressostat. Han sa att orginal var ofta pressostaten monterad med nedåtlutning på avstickarröret mot pressostaten och att det ofta resulterade i att smörjolja i systemet lade sig där och kleggade fast, vilket i sin tur då betyder att pressostaten inte känner av rätt tryck. Han sa att i vissa fall om man hade tur räckte det med att bara ta i pressostaten och böja den försiktigt uppåt så man fick nedåtlutning så att inte smörjoljan samlades där.
Men han bytte min till en annan ändå när han en gång var där. En modell man bara skruvade på serviceventilen.
EcoEl 1550 + EcoAir 107 installerade 2008. 2-plans sluttningshus på 220kvm byggt 1976 som är tilläggsisolerat. Blandat med golvvärme och radiatorer. Även ett kylrum på 1,7m2 som är igång hela tiden. Bor på Åland.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!