Författare Ämne: Vattenmantlad kamin m. laddventil och självcirkulation  (läst 4538 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad epi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • citcop RA-0929PVXU
Hej.

Har en vattenmantlad kamin (Romotop Sorbas, 6 kW på vattensidan) som jag skulle vilja utrusta med en laddventil, ESBE har en sån som heter VTC300 och öppnar vid 70 grader. Eftersom jag gärna vill slippa en till pump undrar jag om det är möjligt att få ventilen att öppna genom självcirkulation om den monteras bakpå kaminen på värmeväxlarens utlopp och sen ansluts med ett 22 mm rör direkt ner till inloppet.

När ventilen (förhoppningsvis) öppnar mot huvudkretsen drivs vattnet sen runt av en cirkpump som ständigt är på och också är tänkt att pumpa vatten till solfångare.







Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin m. laddventil och självcirkulation
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2010, 13:15:35 »
Jag skulle sätta en pump i laddkretsen eller ännu hellre en laddomat eller trevägsventil med automatisk styrning för konstanttemp. Pumpen behövs för att jämna ut temperaturen i laddkretsen och för att öka värmeöverföringen (turbulent flöde).
Det är inte bra att få tillbaka för kallt vatten in i kaminen. Temperaturen på inloppet bör inte understiga 70 grader.
Om jag förstår dej rätt så kommer ventilen öppna när vattnet i toppen på kaminen är 70 grader men eftersom du inte har cirkulation så kommer vattnet att skikta sej. Ventilen öppnar och kallt vatten strömmar då in i kaminen tills dess att kaminen är "tom" på varmvatten och temperaturen i toppen, vid ventilen, understiger 70 grader och ventilen stänger.
Riskerna som jag ser är för låg temperatur och därmed dålig förbränning i kaminen samt dålig laddfunktion

Det kanske inte är omöjligt att få det att fungera men du måste ha en höjdskillnad mellan kamin och acktank så att självcirkulationen har en chans att fungera.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad epi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • citcop RA-0929PVXU
SV: Vattenmantlad kamin m. laddventil och självcirkulation
« Svar #2 skrivet: 26 maj 2010, 00:22:55 »
Laddventilen (tänkte mig en ESBE VTC300) sitter alltså direkt på utloppet från kaminen och leder vattnet till inloppet, ca 20 cm nedanför i ett 22mm rör så laddkretsen blir kort. Tänker mig att ventilen öppnar successivt och inte ger ett så kraftigt inflöde av kallvatten i inloppet utan att det blir ganska uppblandat med det utgående varmvattnet men det är ju bara en gissning. Ditt resonemang med skiktning är en aspekt som skulle ge en slags pulsning som väl inte är så lyckad. Man kunde ju experimentera men det är trångt och arbetskrävande så det blir väl trots allt enklare med en pump då.

Tack för svar.

Om jag förstår dej rätt så kommer ventilen öppna när vattnet i toppen på kaminen är 70 grader men eftersom du inte har cirkulation så kommer vattnet att skikta sej. Ventilen öppnar och kallt vatten strömmar då in i kaminen tills dess att kaminen är "tom" på varmvatten och temperaturen i toppen, vid ventilen, understiger 70 grader och ventilen stänger.
Riskerna som jag ser är för låg temperatur och därmed dålig förbränning i kaminen samt dålig laddfunktion

Det kanske inte är omöjligt att få det att fungera men du måste ha en höjdskillnad mellan kamin och acktank så att självcirkulationen har en chans att fungera.

/Raptor

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad kamin m. laddventil och självcirkulation
« Svar #3 skrivet: 26 maj 2010, 07:47:52 »
Skiktningen är nog ditt största problem. Det och den låga laddtempen.
Problemet i din idé är att du inte kan få vattnet att cirklulera tillbaka "nedåt" från utloppet till inloppet via själcirkulation.
Jag är ganska säker på att vattnet kommer att skikta sej även i laddkretsen.
Om du skulle dra två rör tex till övervåningen till en tank och sätta laddventilen vid tanken skulle du kunna få självcikulation som kan fungera. Det varma vattnet stiger och det kalla sjunker och cirkulation uppstår.
Du har ganska låg tillför effekt så punktkokning bör inte vara ett problem.

Hur som helst är det säkrare med en pump och det ger en bättre funktion.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!