Författare Ämne: Mäta effekten i värmepumpen?  (läst 9213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Mäta effekten i värmepumpen?
« skrivet: 19 februari 2010, 21:35:53 »
Om jag installerar en sådan här, hur fungerar den att mäta effekten i värmepumpen?

http://www.energibutiken.se/11-varmematare

Hur mäter man? En flödesmätare och två tempsensorer som äter temperatur för respektive efter värmepumpen?

Köper man till Pulsutgångskortet motsvarar frekvensen antalet kWh som värmepumpen bidrar med?
 
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 19:52:53 av Rickard »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2010, 23:49:20 »
Om jag installerar en sådan här, hur fungerar den att mäta effekten i värmepumpen?

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=25&osCsid=3l0cbg6of0gorf3v7fbs0b3dq7

Hur mäter man? En flödesmätare och två tempsensorer som äter temperatur för respektive efter värmepumpen?

Köper man till Pulsutgångskortet motsvarar frekvensen antalet kWh som värmepumpen bidrar med?
 

Hej Erik!
Det är tydligen ingen som har lust att svara pÃ¥ dina frÃ¥gor. Jag har gjort samma erfarenhet vid flera tillfällen när jag frÃ¥gat efter resultat frÃ¥n värmemängdsmätare och speciellt Actarismätaren som säljs pÃ¥ Webshopen. Ingen ville svara och jag tog bort mina frÃ¥gor och köpte en mätare utan att ha fÃ¥tt svar.  :-X
Nu har installationen försenats så jag kan tyvärr inte uttala mig om hur den fungerar. Vad det gäller pulsutgångskortet så behöver man inte ett sådant om man inte har för avsikt att föra över mätvärden till en dator. Actarismätaren har en egen loggningsfunktion och man kan förutom momentan effekt läsa av de antal kWh som värmepumpen har levererat. Den här typen av mätare används även som debiteringsmätare och jag utgår ifrån att den lagrar över långa perioder om man inte nollställer den. Det går lätt att hitta mer information via Google.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2010, 06:45:45 »
Efterspm upplösningen inte är den högsta har jag funderar på att köpa en vanlig vattenmätare med pulsutgång och sedan mha en givare på respektive VBin och VBut beräkna effekten.

Enligt Richard är svårigheten att kalibrera temposensorerna mot varandra. Det borde gå om man stoppar ned dem i en kastrull med vatten tillsammans med en termometer. Under omrörning värmer man vattnet sakta och skriver av termometern temperatur och sensorerna loggar man mha datorn och på så sätt får man fram en korrektion för respektive temperatur.

Hade tänkt att använda one-wire för detta och Linux på datorn. Och samtidigt logga elförbrukning mha S0-utgång på ett antal mätare.

Är givetvis intresserad av att mäta kWh, dvs antalet pulser. Men är också intresserad av att mäta momentan effekt, och då är en hög upplösning på flödesmätare samt elmätare att föredra.

Som ni kan läsa är detta än så länge endast planer...
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2010, 07:03:12 »
Om jag installerar en sådan här, hur fungerar den att mäta effekten i värmepumpen?

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=25&osCsid=3l0cbg6of0gorf3v7fbs0b3dq7

Hur mäter man? En flödesmätare och två tempsensorer som äter temperatur för respektive efter värmepumpen?

Köper man till Pulsutgångskortet motsvarar frekvensen antalet kWh som värmepumpen bidrar med?
 

En värmemätare mäter flöde och temperatur före och efter värmekällan.
Tempgivarna som används måste vara av bra kvalitet och matchade, alltså de skall visa exakt lika i hela det uppgivna mätområdet för att stora mätfel inte skall uppkomma.

Ex: Om skillnaden mellan fram och returtemp när värmepumpen går är 5°C och man har en felvisning på 0.5 grader på en av tempgivarna får man en felvisning på 10% när effektberäkningen är gjord.
Mätarna i webshopen mäter med mindre än 2% fel, normalt mindre än 0.5% (I det normala flödesområdet).

Vi kommer framöver att inegrera någon form av värmemätning i logger 2020 där man använder två tempgivare + en flödesmätare för att få fram en enklare typ av värmemätning, hur rätt den visar kommer att bero dels på flödesmätarens kvalite och dels på hur lika de två temgivare man använder i beräkningen visar.
Man kan även tänka sig att bygga in en värmemätarfunktion utan flödesmätare, för de som har ett system helt utan termostater (som gör att flödet ändrar) eller i solfångarsystem där man "bakåt" kan räkna ut vilket flöde som bör vara rimligt utifrån den effekt som indikeras vid olika angivelser av flödet.

När detta kan komma integrerat i Loggern är osäkert, men föhoppningsvis närmaste halvåret.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2010, 09:04:12 »
Ex: Om skillnaden mellan fram och returtemp när värmepumpen går är 5°C och man har en felvisning på 0.5 grader på en av tempgivarna får man en felvisning på 10% när effektberäkningen är gjord.
Mätarna i webshopen mäter med mindre än 2% fel, normalt mindre än 0.5% (I det normala flödesområdet).


Fel i temperaturdifferensen blir inte så stort problem i varianten utan flödesmätare. Pumpens effekt varierar inte så mycket. Effekten på min pump varierar mellan 5 och lite över 6 kW. Största delen av värmen produceras när pumpen ger ungefär 5,7 kw. Extremvärdena är varmvatten vintertid och radiatorvärme i början av uppvärmningssäsongen. Ett fel i temperaturdifferensen på 10 % kan man kompensera för i omräkningsfaktorn från differens till kW. I och med att effektintervallet är så litet blir felet bara någon procent i ytterkanterna av intervallet om man väljer rätt omräkningsfaktor någonstans i mitten av intervallet. Det blir förstås större fel när tillsatsen går in men antalet tillsatstimmar är ju för de flesta lite i förhållande till drifttimmarna.

Ett problem är att med varianten med enbart temperaturgivare och antagande om konstant flöde är att det det utöver pumpens flöde finns ett bidrag från självcirkulationen som ökar när temperaturen ökar men det är ju inte precisionsmätning det handlar om. Den flödesmätarfria varianten skulle i alla fall duga bra för min del.
« Senast ändrad: 10 mars 2010, 16:15:55 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2010, 19:13:35 »
Om jag installerar en sådan här, hur fungerar den att mäta effekten i värmepumpen?

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=25&osCsid=3l0cbg6of0gorf3v7fbs0b3dq7

Hur mäter man? En flödesmätare och två tempsensorer som äter temperatur för respektive efter värmepumpen?

Köper man till Pulsutgångskortet motsvarar frekvensen antalet kWh som värmepumpen bidrar med?
 


En värmemätare mäter flöde och temperatur före och efter värmekällan.
Tempgivarna som används måste vara av bra kvalitet och matchade, alltså de skall visa exakt lika i hela det uppgivna mätområdet för att stora mätfel inte skall uppkomma.

Ex: Om skillnaden mellan fram och returtemp när värmepumpen går är 5°C och man har en felvisning på 0.5 grader på en av tempgivarna får man en felvisning på 10% när effektberäkningen är gjord.
Mätarna i webshopen mäter med mindre än 2% fel, normalt mindre än 0.5% (I det normala flödesområdet).

Vi kommer framöver att inegrera någon form av värmemätning i logger 2020 där man använder två tempgivare + en flödesmätare för att få fram en enklare typ av värmemätning, hur rätt den visar kommer att bero dels på flödesmätarens kvalite och dels på hur lika de två temgivare man använder i beräkningen visar.
Man kan även tänka sig att bygga in en värmemätarfunktion utan flödesmätare, för de som har ett system helt utan termostater (som gör att flödet ändrar) eller i solfångarsystem där man "bakåt" kan räkna ut vilket flöde som bör vara rimligt utifrån den effekt som indikeras vid olika angivelser av flödet.

När detta kan komma integrerat i Loggern är osäkert, men föhoppningsvis närmaste halvåret.

Hej Rickard!
I dag blev Actarismätaren monterad i värmepumpen. Trångt och besvärligt men den är igång. Nu efteråt har jag blivit osäker på om den trots allt hamnat på rätt ställe. Det finns en stålomspunnen slang som ansluter till elpatronen som sitter före växelventilen. Här monterades flödesdelen och givaren för returtemperaturen före inloppet till cirkulationspumpen. Av det lilla jag har hunnit kolla verkar värdena rimliga. Framledningstemperatur och retur har bra överensstämmelse med dem värden som vp visar. Den momentana effekten stämmer bra med specifikationen för vp.

Det jag blev osäker på är vad den momentant avlästa effekten representera när eltillsatsen går till. Under en avsevärd period kommer den att visa vp´s uteffekt utan inverkan av eltillsatsen men efter ett tag kommer returtemperaturen att påverkas av eltillsatsen och som jag ser det just nu kan det innebära att den momentana uteffekten som mätaren visar blir lägre än vp´s nominella uteffekt vilket kanske inte är helt bra för energiberäkningarna som mätaren lagrar. Det här gäller ju också när vp producerar varmvatten men kanske i mindre utsträckning. Nu är jag trots allt mer intresserad av vad vp producerar utan eltillsatser och med lite räknande går det kanske att räkna fram ett skapligt värde.

Det verkar inte finnas plats för flödesdelen strax före växelventilen. Hade det varit bättre om den kunnat monterats före växelventilen?
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2010, 22:05:02 »
JAg har lite svårt att se hur kopplingen ser ut utifrån din beskrivning.
Skulle du kunna göra en skiss?

Elpatronen borde inte ha någon påverkan på mätningen om du mäter flöde och temp för framledningen före elpatronen, och temp på retur direkt före varma sidans värmeväxlare.
Den stegring av temperaturen på returledningen som elpatronen skapar kommer inom någon sekund även att påvarke framledningstempen, den enda reella tillförseln av effekt kommer att vara den från kompressorn.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2010, 22:54:16 »
JAg har lite svårt att se hur kopplingen ser ut utifrån din beskrivning.
Skulle du kunna göra en skiss?

Elpatronen borde inte ha någon påverkan på mätningen om du mäter flöde och temp för framledningen före elpatronen, och temp på retur direkt före varma sidans värmeväxlare.
Den stegring av temperaturen på returledningen som elpatronen skapar kommer inom någon sekund även att påvarke framledningstempen, den enda reella tillförseln av effekt kommer att vara den från kompressorn.

Hej Rickard!
På den bifogade bilden ser man flödesdelen monterad till höger om elpatronen. Returgivaren är monterad på samma ställe som vp's returgivare.
Jag skall börja notera elmätarställning och ackumulerad energi från vp den första dagen i varje månad med början den första april. På sikt skulle det vara bra att kunna överföra mätvärden från Actaris till en dator men dem färdiga lösningar jag hittat kostar ca. 4000-5000 kr (tillkommer dessutom ett optionskort för Actaris). Har du något att erbjuda som inte är fullt så dyrt?
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #8 skrivet: 22 mars 2010, 06:56:22 »
 :-\ En skiss hade varit bättre, men som sagt, du skall montera tempgivare och flödesmätare sÃ¥ att elpatronens energitillförsel sker efter tempgivare och flödesmätare för framledning, men före tempgivaren för returtemp.

Min konstruktör arbetar med en lösning för COPmätning via webtjänsten e-logger.se, denna mätning blir dock med hjälp av de tempgivare som loggern använder, och initialt bara med hjälp av ett uppskattat flöde, så det blir ju inte nån exakt vetenskap direkt.

Du kan överföra mätvärden från actaris till din PC via pulskortet direkt till Logger 2020 och få trender och momentanvärden visade i LoggerSoft eller i webtjänsten.
Enda bristen med detta är att actasismätaren (och alla andra mätare jag kollat) bara ger en puls/kWh, vilket gör att antalet pulser blir rätt lågt, vilket ger en något grov visning av energimätningen, även om inga direkta mätfel visas.
På en veckotrend kommer det säkert att se bra ut, men vill du mäta med en kort tidsintervall, typ 1-6 timmar så kommer trenden över producerad energi att bli rätt hackig.

Logger 2020 kostar 1150 kr och optionskortet 325 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #9 skrivet: 22 mars 2010, 09:38:13 »
:-\ En skiss hade varit bättre, men som sagt, du skall montera tempgivare och flödesmätare så att elpatronens energitillförsel sker efter tempgivare och flödesmätare för framledning, men före tempgivaren för returtemp.

Min konstruktör arbetar med en lösning för COPmätning via webtjänsten e-logger.se, denna mätning blir dock med hjälp av de tempgivare som loggern använder, och initialt bara med hjälp av ett uppskattat flöde, så det blir ju inte nån exakt vetenskap direkt.

Du kan överföra mätvärden från actaris till din PC via pulskortet direkt till Logger 2020 och få trender och momentanvärden visade i LoggerSoft eller i webtjänsten.
Enda bristen med detta är att actasismätaren (och alla andra mätare jag kollat) bara ger en puls/kWh, vilket gör att antalet pulser blir rätt lågt, vilket ger en något grov visning av energimätningen, även om inga direkta mätfel visas.
På en veckotrend kommer det säkert att se bra ut, men vill du mäta med en kort tidsintervall, typ 1-6 timmar så kommer trenden över producerad energi att bli rätt hackig.

Logger 2020 kostar 1150 kr och optionskortet 325 kr.
Tack Rickard!
Värmemätaren har hamnat på rätt ställe. Jag får fundera vidare på hur jag skall göra med överföringen till dator. Helst skulle jag vilja kunna överföra alla mätvärden från Actaris, dvs. energi, volym, flöde, temperaturer, m.m. vilket är möjligt med M-buss kortet enligt beskrivningen av de olika optionskorten. En upplösningen på 1 kWh stör iofs inte mig. Jag har den gamla typen av elmätare enbart för VP och minns inte om den återger bättre än en decimal.
Eftersom nätverksleverantören ger mig månadsvisa förbrukningar och löpande årsredovisningar för huvudmätaren så kommer jag att vilja jag samordna mina avläsningar. På sikt om dem övergår till timredovisning blir läget ett annat.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #10 skrivet: 22 mars 2010, 12:22:31 »
Ex: Om skillnaden mellan fram och returtemp när värmepumpen går är 5°C och man har en felvisning på 0.5 grader på en av tempgivarna får man en felvisning på 10% när effektberäkningen är gjord.
Mätarna i webshopen mäter med mindre än 2% fel, normalt mindre än 0.5% (I det normala flödesområdet).

Fel i temperaturdifferensen blir inte så stort problem i varianten utan flödesmätare. Pumpens effekt varierar inte så mycket. Effekten på min pump varierar mellan 5 och lite över 6 kW. Största delen av värmen produceras när pumpen ger ungefär 5,7 kw. Extremvärdena är varmvatten vintertid och radiatorvärme i början av uppvärmningssäsongen. Ett fel i temperaturdifferensen på 10 % kan man kompensera för i omräkningsfaktorn från differens till kW. I och med att effektintervallet är så litet blir felet bara någon procent i ytterkanterna av intervallet om man väljer rätt omräkningsfaktor någonstans i mitten av intervallet. Det blir förstås större fel när tillsatsen går in men antalet tillsatstimmar är ju för de flesta lite i förhållande till drifttimmarna.

Ett problem är att med varianten med enbart temperaturgivare och antagande om konstant flöde är att det det utöver pumpens flöde finns ett bidrag från självcirkulationen som ökar när temperaturen ökar men det är ju inte precisionsmätning det handlar om. Den flödesmätarfria varianten skulle i alla fall duga bra för min del.

Kör med en begagnad Pollux-mätare. (Flöde +rörmont tempsensorer)

Fel i tempdiffen betyder inte så mycket om man är intresserad att mäta och jämföra vad pumpen ger vid olika tillfällen. (Tempdiff-felet är ju konstant. Dessutom ser man ju enkelt om mätaren visar värmemängd fast VP inte är i drift.).

Effekten i en BV-anläggning ändrar ju sig ganska litet vid olika driftförhållanden. Men för en LV är det ju hela havet stormar. Sjunker utetemp 20 ºC så tappar min lilla Ecoair nästan halva effekten.

Dessutom  ändrar man ibland flödet. Tex sommartid dÃ¥ man bara värmer pannan.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #11 skrivet: 12 april 2010, 12:58:15 »
Om jag installerar en sådan här, hur fungerar den att mäta effekten i värmepumpen?

http://www.energibutiken.se/11-varmematare

Hur mäter man? En flödesmätare och två tempsensorer som äter temperatur för respektive efter värmepumpen?

Köper man till Pulsutgångskortet motsvarar frekvensen antalet kWh som värmepumpen bidrar med?
 

En värmemätare mäter flöde och temperatur före och efter värmekällan.
Tempgivarna som används måste vara av bra kvalitet och matchade, alltså de skall visa exakt lika i hela det uppgivna mätområdet för att stora mätfel inte skall uppkomma.

Ex: Om skillnaden mellan fram och returtemp när värmepumpen går är 5°C och man har en felvisning på 0.5 grader på en av tempgivarna får man en felvisning på 10% när effektberäkningen är gjord.
Mätarna i webshopen mäter med mindre än 2% fel, normalt mindre än 0.5% (I det normala flödesområdet).

Vi kommer framöver att inegrera någon form av värmemätning i logger 2020 där man använder två tempgivare + en flödesmätare för att få fram en enklare typ av värmemätning, hur rätt den visar kommer att bero dels på flödesmätarens kvalite och dels på hur lika de två temgivare man använder i beräkningen visar.
Man kan även tänka sig att bygga in en värmemätarfunktion utan flödesmätare, för de som har ett system helt utan termostater (som gör att flödet ändrar) eller i solfångarsystem där man "bakåt" kan räkna ut vilket flöde som bör vara rimligt utifrån den effekt som indikeras vid olika angivelser av flödet.

När detta kan komma integrerat i Loggern är osäkert, men föhoppningsvis närmaste halvåret.

Rickard!
Har du någonting att erbjuda för att kunna överföra mätvärden från Actaris till en dator dvs. förutom dem optionskort som beskrivs? Du kanske har tittat på olika interface som är tillgängliga t ex det från Elvaco som moteras inuti Actaris. Se också bilaga.
sansun
« Senast ändrad: 19 februari 2011, 19:52:28 av Rickard »
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #12 skrivet: 12 april 2010, 13:11:23 »
Jag har inte titat så mycket på den typen av lösningar, men så här ser i vart fall testkörningen på COP-beräkningen med fast flödesvärde:
Visst blir det lite konstiga spikar här och var men under drift av kompressorn visar det rätt rimliga värden så länge man som jag kör med fast flöde i systemet.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #13 skrivet: 12 april 2010, 20:14:43 »
Jag har inte titat så mycket på den typen av lösningar, men så här ser i vart fall testkörningen på COP-beräkningen med fast flödesvärde:
Visst blir det lite konstiga spikar här och var men under drift av kompressorn visar det rätt rimliga värden så länge man som jag kör med fast flöde i systemet.


Rickard!
OK- men ja vill gärna använda Actarismätaren som jag köpte och flödet kan väl ändra sig av olika orsak t ex om cp är varvtalsreglerad. Jag skall kolla med hjälp av Actaris hur mycket flödet ändras p.g.a termostaterna och t ex när vp med växelventil gör varmvatten.
 
Det är knappt man törs frÃ¥ga vad du menar med COP men jag tror att du avser ett momentant värde och dÃ¥ fÃ¥r man dra sina egna slutsatser varför det blir lägre eller högre ibland.  ;)
 sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mäta effekten i värmepumpen?
« Svar #14 skrivet: 13 april 2010, 17:40:20 »
Jag har följt med min maskin "ute på väggen" och kommit fram till detta:
Exempel på mätresultat under 2 dygn=

Husets värmeförbrukning= 120 kWh
L-V Värmepump förbrukad el= 41,3 kWh
Elmotstånd i tanken= 91,6 kWh

Hur svänga på siffrorna för att få fram effekten?
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!