Författare Ämne: inställningar thermia diplomat optimum för justering av radiatorer  (läst 5060 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Hej, undrar hur man ställer värmepumpen lämpligast för instrypning av radiatorer. Kan man vidare strypa in några radiatorer i taget? Har uppfattat att man bör strypa radiatorerna så tempskillnad är cirka 6 grader mellan ink och utg på varje radiator stämmer det?


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
Min tumregel är att det bör vara minst 5 graders skillnad. Det är svårt att få till det flöde man vill ha, det kan räcka med att man vrider strypskruven 20-30 grader och det gör stor skillnad i deltaT. Lämplig ambitionsnivå i mitt fall var att eliminera alla radiatorer med för lågt deltaT, sen fick resten bli vad det blev.

Vad som är lämplig inställning på radiatorpumpen är nog en fråga om hur många radiatorer som behöver strypas. Man bör sikta på den inställning man tror är den rätta efter allt är färdigstrypt så det kan vara lämpligt att kontrollera deltaT över pumpen. Börja med de radiatorer som misstänks ha för lågt deltaT.

Det kan vara lite jobbigt rent praktiskt, man stryper en radiator i en slinga, de andra får högre flöde och kanske behöver justeras. Man får gå runt ett par varv.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
vad har du för diff nu vid pumpen?
Är den 6-8 grader och du har lagom värme i dina rum då skulle jag sitta nöjd.
Ungefär som när man har en bra kÃ¥k (i kortspel)   >:D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad LukasL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
En dum fråga från en novis... hur mäter ni temperaturen på radiatorn? Jag har ett loggerkit, men bara en stationär dator, och den kan man ju inte gärna släpa runt...

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Var kanske lite luddig. Vad jag menade var hur ställer man pumpen för att få en jämn temp i systemet med öppna termostater för att sedan eventuellt strypa små element med för stort flöde. (som jag förstått att man kan göra) Kör idag med termostater som jag med lite laborerande ställt in en hyfsat jämn rumstemp med. Dock känns det inte som man utnyttjar de större radiatorerna till fullo eller? Kör jag kurva 34 blir det lite för varmt ibland över dygnet och med kurva 33 blir det lite för kallt på morgonen. Vid pumpen är det ca 8 graders tempdiff.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
En dum fråga från en novis... hur mäter ni temperaturen på radiatorn? Jag har ett loggerkit, men bara en stationär dator, och den kan man ju inte gärna släpa runt...

En IR-termometer är nästan ett måste om man inte har en ängels tålamod. Jag gjorde första inställningen med en kontakttermometer men märkte när jag gjorde om det något år senare med en IR-termometer att första intrimningen inte hade blivit bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!