Författare Ämne: Cirkulationspump skruv  (läst 15197 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Cirkulationspump skruv
« skrivet: 06 november 2009, 10:31:55 »
Vi har en cirkulationspump som ser ut så här, om det är exakt samma modell vågar jag dock inte säga:
http://www.ipw.se/Pumpar/5731411-large.jpg

Jag misstänker att den har slutat fungera, och har läst att det ska finnas en skruv där man kan känna att pumpen snurrar. Vart hittar man den skruven? Läste även att man ska kunna lufta pumpen, men inte heller något sådant har jag hittat?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2419
  • Karma +5/-0
SV: Cirkulationspump skruv
« Svar #1 skrivet: 06 november 2009, 11:18:21 »
Skruva ur den stora blanka pluggen mitt på gaveln, där innanför kommer man åt axeländen som det finns en skruvskåra i. Det kan komma ut en eller annan droppe vatten när du lossar pluggen. Har man väl lärt känna sitt system brukar det räcka med att lägga en hand på pumpen och känna på vibrationerna för att avgöra om den går normalt eller om den står stilla och "brummar".

Det brukar inte finnas någon luftningsanordning på normala cirkulationspumpar, luften brukar följa med vattenflödet uppåt i rörsystemet och samla sig på någon hög punkt (t ex i radiatorerna). Det är dock bra ur luftningssynpunkt om pumpen är monterad så att vattenflödet går vertikalt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump skruv
« Svar #2 skrivet: 06 november 2009, 11:26:33 »
Tack! Jag testade att lossa på den skruven igår, men det kom så mycket vatten att jag drog åt den snabbt igen. Men då vet jag att det är fritt fram att göra ett nytt försök!

Jag har bott i huset i ett år, så jag är inte helt hundra men jag har för mig att den lät mer förut därav min misstanke.
Om det skulle vara så att den står still, tror du att det räcker att skruva igång den igen, eller måste jag då byta den?

Jag har nyss installerat en ny radiator så då tömdes systemet, jag tror att det är efter detta tillfälle den inte har gått igång. Är det normalt?

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump skruv
« Svar #3 skrivet: 06 november 2009, 11:31:17 »
Prova även att lufta manteln i värmepumpen om du tömt systemet och lagt till ett nytt element.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump skruv
« Svar #4 skrivet: 06 november 2009, 11:39:14 »
Hur gör man det då? :) Jag har IVT Greenline C

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2419
  • Karma +5/-0
SV: Cirkulationspump skruv
« Svar #5 skrivet: 06 november 2009, 12:01:39 »
Prova först att skruva igång cirkulationspumpen och se om den kommer igång. Om den inte alls vill röra på sig så kolla att den får spänning, att det inte bara är glapp i ev omkopplare för olika hastigheter på den osv, innan du kostar på att byta pump.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulationspump skruv
« Svar #6 skrivet: 06 november 2009, 14:53:23 »
min vilo pump går inte skruva ut den blanka skruven i mitten då flödar det vatten till sytemet är tryckutjämnat däremot kommer det inte en enda droppe från grundfospumpen från slutet av 80-talet
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad chrille112

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspump skruv
« Svar #7 skrivet: 06 november 2009, 22:27:43 »
Jag testade att skruva bort skruven nu, men det kom bara mer och mer vatten så jag fick stänga den igen. Men då gick pumpen plötsligt igång igen! Undra om det kan ha fungerat som en avluftning när jag öppnade skruven?

Hur som helst, nu är det problemet ur världen! :) Tack för all hjälp

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Cirkulationspump skruv
« Svar #8 skrivet: 07 november 2009, 10:17:32 »
Jo alltså, det kommer vatten, men det ska inte forsa ut, mer strila litegrann. Man får ha en trasa runt hålet och skynda sig lite.
Men bra att det löste sig iaf.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!