Författare Ämne: Nibe Split  (läst 226760 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
Nibe Split
« skrivet: 11 oktober 2009, 20:39:36 »
Hej!

Går i investerings tankar :

Hus:
Eskilstuna,+6°C i snitt,165kvm,1991,24000kvh(inkl hushålls el),vatten radiatorer.
Dagens Värmepump:
CTC 103-9R frånluftsvärmepump med förvärmd tilluft. (kompressor slut)

Har funderat på snart allt:
nu är jag inne på att köpa en luft/vatten.

Nibe Split eller
en CTC ECO AIR.
CTC'n  är ju stensäker men jag vill helst ha Nibe'n för att den verkar vara något bättre verkningsgrad på.

Är det någon som kan hjälpa mig jämföra + - med dessa två eller vet något bra eller dåligt med Nibe Split ?  Den är ju tyvärr så ny. När Panasonic kom ut förra året med sin luft vatten hade den ju en hel del barn sjukdomar. Vad tror ni kan man veta redan nu hur Splitten kommer att vara?

All info om Splitten är av intresse. Låter innedelen respektive utedelen mycket ? Vad har den för COP vid olika temperaturer?

Tacksam för alla svar / tankar / fakta! Måste Splitten ha 20A säkring? Vad har den för takhöjd?

 

(Eftersom jag har förvärmd tilluft så måste jag köpa en ctc ecovent för ventilationen den har samma anslutningar som min nuvarande pump. Den är fristående.

« Senast ändrad: 11 oktober 2009, 22:24:42 av freeze 77 »

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2009, 06:35:56 »
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2009, 19:18:38 »
Hej!
Tack jag såg dessa inlägg. Det var så jag kom in på 20A frågan bl.a. Varför måste denna anläggning ha 20 A?
Vad innebär det att den kan ge 3,5 till 12 kW ut beror inte det vilken temperatur det är ute?

CTC'n 105 ger ju 5,7/4,8/3,6 kW vid +8/0/-8 alltså bara 3,6 kW ut vid -8 grader. Frågan är vad Niben kan leverera?

Den kan väl inte ge 12 kW vid -8 grader eller?

Jag tycker också att det borde vara bra med steglös effekt 3,5-12 eftersom det borde innebära mindre start stop och på så vis ge längre livslängd!?

Jag är nog inne på att slå till på en Split som det ser ut nu. Vad tror ni om proset ca 110kkr (med en ecovent ventilation kostar ca 15-20) Är detta ett rimligt pris?


Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2009, 19:38:28 »

Det var så jag kom in på 20A frågan bl.a. Varför måste denna anläggning ha 20 A?


Anläggningen behöver inte ha 20A men om du använder 15A till kompressorn så kan den fasen inte hantera mycket mer. Så vill du koppla in annat måste du höja till 20A.


Vad innebär det att den kan ge 3,5 till 12 kW ut beror inte det vilken temperatur det är ute?

CTC'n 105 ger ju 5,7/4,8/3,6 kW vid +8/0/-8 alltså bara 3,6 kW ut vid -8 grader. Frågan är vad Niben kan leverera?

Den kan väl inte ge 12 kW vid -8 grader eller?


Allt finnes i manualen: http://www.nibeonline.com/pdf/031210-1.pdf. Sidan 74.

Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2009, 19:58:35 »
Tack Marcus!

Den hade jag missat.

Verkar som om den ger ca 6 kW vid -15 grader ute och 45 graders framledning.
6,03 ut/3,25 in. Om jag förstått rätt.

Den kommer nog nästan aldrig gå på patron.

/ Daniel

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2009, 22:45:24 »
Hej freeze 77 Har själv fått pris på spliten installerad & klar ca 90000 pix så det verkar som du ligger i samma segment mycket pengar är det. Mvh tyke.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2009, 23:19:25 »
Hej Spliten har nu varit igång 3 dagar och jag har flyttat ner i pannrummet
det finns väldigt mycket inställningsmöjligheter och jag försöker lära mig
den hörs knappt i källaren och på utsidan blåser det bara hörs knappt på 10 meter
varmt o gått i huset och jag försöker justera ett ettrörssystem
jag bor utanför göteborg och jag tror att elen aldrig kommer att gå in
lycka till med valet av värme
Ronnie

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2009, 18:21:01 »
Ok Ronnie låter fint!

Du som har en ny pump måste också tänkt tanken barnsjukdomar. Hur bedömer du riskerna för det?

vad har du för hus?
Vad har man för garantier?
vad kan gå fel?

Vänligen / Daniel

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2009, 18:26:08 »
Hej igen!

Har idag min frånluftsvärmepump ganska nära vardagsrummet.

Hur bedömer du ljudet skulle innedelen kunna stå nära vardagsrummet?

Mvh / Daniel

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #9 skrivet: 13 oktober 2009, 19:10:44 »
Hej!

Imorgon skall jag bestämma mig ctc105 eller split.

Inget lätt beslut.

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split
« Svar #10 skrivet: 13 oktober 2009, 19:34:36 »
Hej Daniel
Jag tror inte nibe släpper ut något utan att testa noga och blir det något fel tror jag att det rättas till fort vad kann man förlora elpannan utan utedel blir billigare jag hade olja innan
Jag har ettohalvplans med källare ca 120kvm boyta samt 80kvm källare allt öppet och uppvärmt
samt 60kvm garage som skall värmas upp värmen till garaget inte klart än tyvärr.
Står jag i rummet brevid pannrummet hörs bara ett svagt ljud av cirkulationspumpen ingen dörr imellan utedelen står utanför köket hörs inte inn runt hörnet är altanen där jag sitter på sommaren och det verkar inte höras mycket för kallt att testa
Lycka till med valet känns skönt när man väl bestämt sig
ps Jag har mer varmvatten nu än vad oljepannan gav som var från 1960
lycka till Ronnie

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #11 skrivet: 13 oktober 2009, 19:55:47 »
Hej!

Nej jag tror som du inte att nibe släpper ifrån sig otestade grejer.
Jag har dock funderat ett tag på allt från pellets till bergvärme.
Förra året tänkte jag köpa den nya panasonic pumpen luft vatten.
(Pellet/ved för mycket jobb
bergvärme minst 50kkr till inte lönsamt)

Det borde ju också vara testade grejer. Den var dock inte så bra. Mycket problem och absolut inte lika bra besparing som man först utlovade eller trodde. Det är ju dock en helt annan konstruktion med hydrobox.

Splitten borde kunna ge ca 1000 kr mer i besparing / år jämfört med ctc'n.

Splitten skall vara något bättre då det är kallt + att den är inverterstyrd dvs kan varva upp vid behov. Det borde innebära att den kan ta peakarna bättre + att den inte måste starta/stanna lika ofta stora delar av året.

Det är nog alltid en liten (även om jag tror den här är väldigt liten) chansning att vara bland dem första på marknaden med nya prylar.

men det lutar ändå åt Splitten.

Vet någon om man kan koppla till andra energikällor till denna? Min installatör sade att det självklart gick. När jag ringde Nibe så sade dem att det inte gick?



Vänligen / Daniel.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split
« Svar #12 skrivet: 13 oktober 2009, 20:33:02 »

Vet någon om man kan koppla till andra energikällor till denna? Min installatör sade att det självklart gick. När jag ringde Nibe så sade dem att det inte gick?

Vänligen / Daniel.


Se manualen http://www.nibeonline.com/pdf/031210-1.pdf sidan 4, 19, 24, 29, 31 etc.

Även: http://www.nibe.se/sv/Produkter/Luftvatten-varmepump/Produktsortiment/NIBE-SPLIT/; "En elpatron finns inbyggd i NIBE SPLIT. Den kan ersättas av annan energikälla såsom sol, gas, ved etc.". Observera temperaturbegränsningen, max temp in från extern källa är relativt låga 65ºC.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Nibe Split
« Svar #13 skrivet: 13 oktober 2009, 21:56:41 »
Hej!

Ja manualen är rätt gedigen.

Jag ska lusläsa den vid tillfälle..

Kan dock bli en vanlig kamin utan vatten men det är väl bra att ha möjligheten att docka i framtiden. 65 grader kanske är lite!?

Jag räknar med att pumpen håller ca 20 år. Då borde nya lösningar finnas. och troligtvis flyttar jag då in till någon bostadsrätt i stan på grund av ålder.

  b00k

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe Split
« Svar #14 skrivet: 13 oktober 2009, 22:02:21 »
Hej Daniel
Hej det verkar som din installatör är mer påläst än den du pratade med på nibe jag tittade i anvisningarna och där finns hur man skall koppla in extern värmekälla
tyckte att jag såg i instruktionerna att extern källa kann leverera upp till 90grader bara en parameter som ändras ( kolla för säkerhets skull har nyss kommit upp från pannrummet)
mvh Ronnie

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!