Författare Ämne: Luftavfuktare problem  (läst 7666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hedonse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Luftavfuktare problem
« skrivet: 30 augusti 2009, 12:06:03 »
Har fått en enklare luftavfuktare (KCC) och allt tycks fungera förutom att den isar igen efter några minuters drift och defrosterlampan börjar blinka. Sedan fortsätter den med det hela tiden varför avfuktaren har dålig effekt. Om jag förstår saken rätt så passerar först luften ett kyl-element där den kondenseras och blir torr och därefter ett värmeelement så att den torra luften värms upp innan den kommer ut i rummet.

Eftersom det blir is, så måste ju kompressorn arbeta, men frågan är varför det blir is överhuvudtaget - och så snabbt (avfuktaren står i normal rumstemperatur). Jag tänker att det inte kan bero på att kylvätskan läckt ut för då borde det väl inte bli is alls (?) och det kan ju inte bero på att att värmeslingan fungerar dåligt för den sitter ju bakom kyldelen. Det borde väl rimligen vara så att när temostaten på kyl-delen blir tillräckligt kall, så skall den slå ifrån kompressorn och så sköter rumsluftan avfrostningen. Kan det vara så att kompressorn inte slår ifrån som den skall? Men återigen - varför isbildning så fort överhuvudtaget?

Jag vet att en ny avfuktare inte kostar en förmögenhet, men det stör mig att den "nästan" fungerar och att slänga något sådant bär mig emot. Någon som har idéer?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftavfuktare problem
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2009, 14:39:18 »
Funkar fläkten?
Kolla även att filtret inte sitter igen, det ska blåsa ordentligt i utblåset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Luftavfuktare problem
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2009, 19:27:44 »
Var står denna avfuktare?

avfuktaren kan ju inte jobba med hur låg omgivnings temperatur som helst
det räcker med att komma ner i 12-15°C i omgivnings tempera så klarar inte avfuktare att jobba som den skall
Mina föräldrar har detta problem när de klämmer på avfuktaren i sin källare på vintern men jag har sagt till dem att öka värmen till normal rums temperatur vilket de inte verkar vilja lyssna till.

Edit
Ser att den står i normal rumstemp så bortse från det jag skrev men som CarlN skrev så kanske fläkten inte fungerar som den skall
« Senast ändrad: 30 augusti 2009, 19:30:57 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad hedonse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Luftavfuktare problem
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2009, 20:37:53 »
Jepp. Fläkten snurrar och den står som sagt i cirka 20 graders temp. Filtret är rent och jag har också gjort rent lamellerna på kylelementet för det var rejält igensatt när jag fick den. Jag har också försökt göra rent emellan kyl- och värmeelement även om det är svårt att komma åt och såvitt jag kan förstå så är det så fritt blås det kan vara.

Utloggad rollo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftavfuktare problem
« Svar #4 skrivet: 01 september 2009, 10:13:01 »
Kompressorn fungerar uppenbarligen, fläkten fungerar, omgivningstemperaturen är tillräckligt hög. Vad kan mer vara fel? Kanske defrosterfunktionen är felkalibrerad? Kan du koppla bort den? Borde inte behövas vid denna temperatur.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!