Författare Ämne: utedel gÃ¥r nästan hela tiden  (läst 1704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yngwie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
utedel går nästan hela tiden
« skrivet: 15 oktober 2008, 15:10:42 »
Har nyligen skaffat vp en daikin ftxs20 och undrar om den ska bete sig så här?.Vid ca 3 gr ute så går innedelen ca 4 min och stänger av ca 4 o håller på så hela tiden.utedelen går i ca 6 min o står still i 2 min o håller på så hela tiden.Är det så det ska va? tycker att det borde slita på grejerna med så mycket start o stopp Sc:,h

Utloggad Alpha

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Härjedalen
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: utedel går nästan hela tiden
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2008, 17:13:15 »
Låter lite likt en on/off pump, men din maskin lär väl har inverter funktion, lite väl tidigt för ett kompressorfel med.

Den stannar ju dels när temperaturen i huset börjar närma sig inställt värde med olika steg men sen har ju masinen egna program som avfrostar utedelen till kanske 2-4ggr/h men det förklarar ju inte ditt problem riktigt..


Du kanske får pröva att ställa om spjällen som styr luften ifrån innerdelen samt fläkthastighet, vet inte hur din innerdel är placerad heller, ska ju helst blåsa fritt framåt samt så öppet som möjligt så att det inte blir rundgång på värmen dvs tar sin egen värme tillbaks igen.


Annars får du väl höra efter med din installatör som installerat pumpen åt dig.
Funderar på en L/L-VP till ett 1 1/2 plans timmerhus(Direkt elverkande) på ca 80m2, pågår renovering samt kommer att göra det i nått år till, vem vet :)

Uppbyggnad utifrån sett spontad panel, luftspalt, 50mm isolering, 14cm timmer liggandes.Nya 3-glasfönster i från traryd, innan 2glas kopplade.
Vindisolering påbättrad med 35-40cm ekofiber istället för 10cm spån :)

Blir nog med största säkerhet en LLVP senare samt en mindre kamin.

En F:D Cool kille med heta uppdrag ;)

Utloggad yngwie

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: utedel går nästan hela tiden
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2008, 19:41:13 »
det är en inverter men den verkar inte ha några steg på fläkten den startar med full fart o stänger av direkt utan att varva ned

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: utedel går nästan hela tiden
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2008, 11:01:40 »
Har du fläkten i läge auto?
När man har så lågt energibehov att en inverter inte behöver gå mer än periodvis kan det vara bättre att låta den stå avslagen delar av dagen för att sedan låta den gå under den kalla delen av dygnet, det rör sig ju inte så många veckor/år trots allt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!