Författare Ämne: Nibe vs IVT  (läst 6082 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RoggaB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nibe vs IVT
« skrivet: 04 februari 2005, 07:02:52 »
Jag står i startgropen för beställning av en värmepump. Har begärt in 4 offerter från 4 välkända företag i trakten. Så här i efterhand visade det sig att två av dem sålde IVT och de andra två sålde NIBE, hade kanske varit bra med offert på ytterligare märken?!

Nu till mina offerter som alla täcker en helkonvertering från el. För att bäst kunna jämföra offerterna så är att räknade med samma antal radiatorer och installation.
 
Den billigaste är i det här fallet NIBE. Här har det offererats en 1215-5 och 95 m aktivt borrhål samt 6 m foderrör. Total kostnad 170.000:-
Jämfört med IVT-offerten - IVT Greenline HT+C7 med 135 m aktivt borrdjup och 10 m foderrör. Total kostnad 211.600:-  ??? ??? ???

Förvisso skiljer det 40 meter på hålet men ska det verkligen kosta 40.000 extra för dessa meter??
Sedan ställer jag mig också frågande till varför NIBE offererar en 5 kW pump där IVT behöver 7kW, är det så stor skillnad mellan dessa två stora märken?

Finns det någon som kan tala om varför jag skulle välja det dyrare alternativet?

-----------------
1 plans villa med källare, 105 + 105 m2
Total el förbrukning 27.000kWh/år
4 familje-medlemmar som gillar att bada och duscha
-----------------
 //Roger

admin

  • Gäst
admin
SV: Nibe vs IVT
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2005, 08:29:18 »
Du har inte funderat på att göra det själv, framför allt inköpet/installationen av radiatorerna kan du spara stora pengar på att göra själv.

Mellan tummen och pekfingret borde pump/radiatorer+installationsmaterial gå få loss för ca 80-95000 kr. ( de offererande företagen betalar naturligtvis betydligt mindre än så...)
Tillkommer borran. ca 35-55000 beroende på var i landet du bor.

Har du möjlighet att anlägga ytjord istället för att borra så kan du spara ytterligare 10-20000 kr. (gäller oavsett du gör det i egen regi eller på offert)

Bor du i södra delarna av landet skulle jag rekommendera dig att be dem räkna på en luft/vattenvärmepump med tillhörande elpanna istället. Det borde ge en betydligt bättre kalkyl.

Nu fick du nåt att tänka på, kommentarer?

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Nibe vs IVT
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2005, 08:34:23 »
Hej

Ett inlägg Myndigheterna tittar på att sätta skatt på Mark,berg VP system pga miljöpåverkan ( ner kylnings av mark, sättningar av hus, Läcka av köldmedel etc)

MVH
Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Nibe vs IVT
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2005, 08:36:24 »
Fråga 1 Vart bor du ?

Tycker den dyrar är att ta I, håler ca 250/M och 40 m = ca 10.000k r extra + 4 m foder CA 600kr/ meter. Tot ca 12500 dyrare + kostnad skillnad mellan VP ....

Nä jag tycker inte att det motiverar en skillnad på 20-25kkr, finns det annat som gör skillnaden Tex konverteringen, det kan vara en förklaring. kolla va 170kkr skulle vijla ha du ustället beställer en nibe 7:a och 140 meter hål

Du skriver AKTIVT, är du säker på att de lovar aktivt så det inte bara står 140m på offerten och 140 aktivt på deras beräkning ? Det är en stor skillnad.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Nibe vs IVT
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2005, 08:37:19 »
Det rickard skriver är viktigt! Kör man med direktverkande el är en luft/luft VP klockren. Där har utvecklingen gått med stormsteg. Det blir betydligt billigare installering och du kan ändå sänka förbrukningen radikalt. Om du inte redan gjort det, bottna det spåret först!

Nu över till bergvärmen:

I mina trakter är det lite allmänt känt att vissa leverantörer med fördel offererar större pumpar än andra. Varför det är så har inte jag någon bra förklaring till eftersom jag inte djupintervjuat leverantörerna i fråga. En relativt kvalificerad gissning är dock att de använder sig av olika teorier. Några menar att det ska vara så stor pump som möjligt för att få så lite eltillskott som möjligt medan andra hellre tar en lite mindre för att de menar att en mindre pump då får längre gångtider och färre starter vilket gör att de håller längre.

Tack vare detta forum har man dock insett att man genom att aktivt använda inställningarna kan få en större pump att gå med färre starter och därmed kombinerar man både färre starter och lite tillskott.
Jag tycker att du därför ska sikta på en större pump (oavsett märke).

När det gäller Nibe kontra IVT som märke finns det hyllmeter om teorier skrivna om detta. Men jag kan försöka mig på en sammanfattning (med risk för angrepp från något håll).
IVT är generellt dyrare som pump. Detta beror på att de kommit till en sådan position på marknaden att deras marknadsföring om "nyare och bättre teknik" (och då är det väl scrollkompressorn med typ 800 patent från Japan som de menar) fått genomslag på marknaden och genom att hålla ett högre pris upprätthåller de den statusen. Nibe kör däremot mer traditionellt. Tyvärr finns det inga oberoende tester vad jag vet där dessa två möts i en duell (jag tror den nyaste är någon från 1997 med vad är den värd i dag?). Råd och Rön håller på med en test men den är vad jag vet inte klar ännu. Därför får man använda sitt sunda förnuft. Som jag kan se det finns det tre saker som kan avgöra ett val:
1: Pumpens effektivitet (COP), dvs hur bra den omvandlar det man trycker in till det man får ut. Där ser det ut att vara ganska jämt skägg mellan IVT och Nibe.
2: Pumpens livslängd. Här vet man inte ett smack. Möjligen kan man glutta lite på en undersökning som Folksam gjort. Där har Nibe mindre skador än IVT.
3: Möjlighet till inställningar. Här kan man utgå från vad som skrivs på detta forum. Och då verkar Nibe ha bättre och enklare möjligheter till inställningar.

Nibe är som sagt var lite billigare i pris. Tyvärr är det inte säkert att du som konsument får fördel av detta när du väljer en helhetsleverantör. Eftersom det är sådant tryck på Bergvärme kan man lätt gissa att de seriösa spelarna håller ganska jämna priser på hela konceptet (de träffas garanterat på fredagkvällar över en öl tillsammans). Däremot kan det finnas lite mer "glada amatörer" som borrar med en hilti slagborr och sätter in en egentillverkad värmepump. Dessa kan vara billigare. MEN VARNING! Här kan man råka illa ut.

Så om man sammanfattar detta till ett konkret förslag från mig: Ta in en offert till på Nibe fast med en 7:a. Då kan du göra en mer realistisk värdering och jämförelse.

Jag personligen kör Nibe och är än så länge väldigt nöjd. Men det är och andra sidan min granne också som kör IVT.....
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

admin

  • Gäst
admin
SV: Nibe vs IVT
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2005, 08:39:48 »
De funderar att sätta skatt på dem för att höja skatten, inte p.g.a. miljöpåverkan, det skyller de bara på.

Om vi minskar elförbrukningen tappar de skatteintäkter, detta måste då kompenseras, antingen genom att skattebelägga värmepumparna eller nåt annat.

(men nu var ju det här en tråd om en ny installation, kommentarer på skatten undanbedes därför)

Utloggad RoggaB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe vs IVT
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2005, 09:43:35 »
Mnja, göra jobbet själv känns uteslutet. Dels har jag inte kunskapen och dels har jag inte tiden (två småbarn hemma ½ resp 4 år = heltidsyssla)

Att anlägga ytjord istället för berghål har jag funderat på men kommit fram till att det skulle förstöra för mycket av tomten.

Vi bor i Gävle och det jag hört är att luft/vatten kan vara lite riskabelt.

Visste inte att det var skillnad på djup och aktivt djup i offerten!? I den billiga offerten står det "aktivt djup 95 m" medan det i den dyra står "borrdjup 135m". Ska detta tolkas olika?

Vad jag undrar över är, om det går att trimma in en större pump att gå med färre starter, varför kan inte då firman komma med dessa tips? Det skulle ju gynna dem genom att de får sälja en större och troligtvis dyrare pump, med förbehållet om längre livslängd (troligtvis)......!? För att jämföra min offerter bättre ska jag genast be om ett nytt pris från NIBE fast då på en 7:a.

Av Rippes tre punkter så vann NIBE med 2-0, någon som tycker annorlunda?


admin

  • Gäst
admin
SV: Nibe vs IVT
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2005, 10:40:29 »
Nibe skall normalt vara billigare.
Har själv en Nibe och är nöjd.
Jag valde den p.g.a. dess låga pris och höga verkningsgrad, samt det faktum att de uppvisar få skador i Folksams rapporter, speciellt kompressorhaveri verkar vara ovanligt på dem.

När firman dimensionerar radiatorerna är det viktigt att de ser till så att framledningstempen - även med tillskottet inkopplat inte överskrider 55 grader. Detta skulle i så fall göra att värmepumpen stannar p.g.a. hög returtemp vid kall väderlek. Det innebär i sin tur att du står där med en ren elpanna när värmepumpen som bäst behövs.
Detta är en viktig punkt som du bör få skriftliga garantier på. (att värmepumpen inte skall stanna p.g.a. hög returtemp - inte ens i kombination med eltillskott)

Dessutom ger ju speciellt Nibe betdligt högre uteffekt vid låga framledningstemperaturer, så om du får ett radiatorsystem som klara av att göra av med all effekt som värmepumpen kan ge vid t.ex. 40 graders framledningstemp får du en otrolig verkningsgrad på anläggningen. COP minst 4.0!

Om radiatorerna kan göra av med 7 kW vid 40 graders framledningstemp finns ju även marginaler för de tillfällen eltillskottet behövs, då kanske framledningen går upp till 55 grader, vilket är nära gränsen för vad Nibes värmepumpar klarar av. (den styr på returtempen, eller trycket, men den är ju ett resultat av framledningstempen)

Lycka till!

Inloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Nibe vs IVT
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2005, 11:04:27 »
210 km boyta och 4 som gillar att duscha är alldeles för litet med 5 kW. Har själv IVT 5 kW och det blir för mycket tillskott just vid bad/dusch tackvare att pumpen inte orkar med.

Obereonde av vad du väljer så är kW lika med kW. Vad som skiljer är effektivitet dvs vad matar du in för effekt för att få ut dessa kW.

Välj Nibe eller IVT 7 kW och minst 125 meter aktivt hål. Fördel Nibe lägre pris och mer "trimmningsvänlig". Fördel IVT ger mer tappvarmvatten och kanske längre livslängd. Har många kamrater som aldrig skruvat på sin IVT och det fungerar ändå.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Nibe vs IVT
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2005, 12:17:54 »
Visste inte att det var skillnad på djup och aktivt djup i offerten!? I den billiga offerten står det "aktivt djup 95 m" medan det i den dyra står "borrdjup 135m". Ska detta tolkas olika?

Vad jag undrar över är, om det går att trimma in en större pump att gå med färre starter, varför kan inte då firman komma med dessa tips? Det skulle ju gynna dem genom att de får sälja en större och troligtvis dyrare pump, med förbehållet om längre livslängd (troligtvis)......!? För att jämföra min offerter bättre ska jag genast be om ett nytt pris från NIBE fast då på en 7:a.

Med aktivt borrdjup menas det borrdjup där det finns vatten. Om någon tar fram sin Hilti slagborr och jobbar sig 135 meter ner i berget så kanske vattnet kommer först 20 meter ner i berget. Då är aktivt borrhål 135 - 20 = 115 meter.
Nu är det ju så att inte alla borrare exakt mäter så noga vart det blir vatten. Då offererar de ett borrdjup och sedan får man hoppas att det blir rimligt bra. Om man vill vara noga bör man alltså se till att man får en borrare som kan dokumentera och intyga aktivt borrhål. Nu ska man ju komma ihåg att detta ändå inte är en fullständig garanti för optimal drift. Det beror ju även på hur mycket vatten som finns, om man borrat mitt i en vattenfåra, hur berget är konstruerat och hundra andra parametrar. Dock verkar det vara ovanligt att det bli helt galet om man väljer en borrare som har lite vettigt innanför huvudet.

Varför rekomenderar inte leverantörerna justeringar? Det är en bra fråga! Där har jag heller inte fått något bra svar. Så jag teoriserar lite. För det första så förutsätter leverantörerna att alla deras kunder är som Olga 95 år, dvs helt ointresserad och oförmögen att ändra på någonting i något som har en meny. Oavsett om det är en TV eller en värmepump. Pang in och sedan ska det fungera rimligt bra. Om VP sedan håller 8 år eller 28 är inte så där värst intressant. För det andra KAN trimning mot färre starter innebära viss släpning i inomhustemperaturen. Som aktiv VP-driver kan man ta det om man vet orsaken. Men en icke aktiv person blir bara ilsken. Summa av det det hela blir att leverantören trycker in VP, ställer den på fabriksinställningar med enbart små justeringar, packar bussen och drar. Och visst fungerar det bra. Men inte lika bra som VI aktiva vill.

En offert på en Nibe 7 blir nog perfekt att jämföra med.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nibe vs IVT
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2005, 13:22:06 »
-----------------
1 plans villa med källare, 105 + 105 m2
Total el förbrukning 27.000kWh/år
4 familje-medlemmar som gillar att bada och duscha
-----------------
 //Roger

Det här reagerar jag på !!!
vad har du källaren till? hur upvärmd är den & hur isolerad är den?
Jag tycker det låter som om en 7:a är det minsta du ska instalera, kan till o med gå att få dit en 8,5:a (kanske blir förstort, men kolla nogrant)
vad har du för inner temp i dag i huset? tror du att det kanske kan vara så att du kommeer att ha en grad högre innertämp när det blir billigare att värma huset?

Kolla nogrant på offerterna vad som ingår exakt, när jag kollade mina offerter så hade den som var billigast mäst paragrafer o att dett + detta tillkomer & sen ingen prisuppgift för vad detta kostade.

sen är det som Rickard sa MYCKET viktigt att radiatorsystemet blir kraftigt överdimensionerat, det blir lite dyrare radiatorer, men du kommer att skaratta Ã¥t elräkningarna när dom kommer  ;D
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ingo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe vs IVT
« Svar #11 skrivet: 07 februari 2005, 13:13:39 »
Jag tycker att priserna drar iväg lite på offerterna...
Rickard: Skulle vi inte kunna samla lite prisdata någonstans på forumet?
Mina Nibe o IVT offerter för 7 mån sedan var:
Nibe 7 kW, 400m plöjd ytjordvärme, totalinstallation (borttag av Panna o tank inkl.) 90000:-
IVT 6 kW, 305m grävd ytjordvärme, totalinstallation (borttag av Panna o tank inkl.) 99000:-
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe vs IVT
« Svar #12 skrivet: 07 februari 2005, 13:54:21 »
jag bor oxå i Gävle!
valde bort luft/vatten av den enkla anledningen att verknings graden blir sämmre när det blir kalt ute!

jag borrade 180M instalerade en NIBE Fighter 1115-8,5 med en VPA200/70 samt konverterade hela huset till Purmo radiatorer.
innan jag började med värmen så kunde jag inget om VVS men jag läste på och bestämde mig för att göra det själv!
huset är på 135+135, dom firmor jag var i kontakt med ville ha mellan 245000 och 270 000 för jobbet.
instalerat och klart landade jag på 160 000. då med större radiatorer och monterad Cpump för sommarens projekt med frikyla.

jag valde nibe pÃ¥ Styrningen och priset och är hitils jätte nöjd. (frÃ¥n en förbrukning beräknad dock, dÃ¥ dom som bodde i huset inte använde hela och hade 19 grader + kofta inne, pÃ¥ 30..35 000 KWh/Ã¥r  till under en takt pÃ¥ under 15 000 KWh/Ã¥r)

NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nibe vs IVT
« Svar #13 skrivet: 09 februari 2005, 21:14:23 »
Jag tycker att priserna drar iväg lite på offerterna...
Rickard: Skulle vi inte kunna samla lite prisdata någonstans på forumet?
Mina Nibe o IVT offerter för 7 mån sedan var:
Nibe 7 kW, 400m plöjd ytjordvärme, totalinstallation (borttag av Panna o tank inkl.) 90000:-
IVT 6 kW, 305m grävd ytjordvärme, totalinstallation (borttag av Panna o tank inkl.) 99000:-


tror det kan bli rätt missvisande!
Jag hade en billigoffert, men om man lusläste så had denna medt tillägg som var ospect pris på.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad RoggaB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe vs IVT
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2005, 08:15:54 »
Till alla er som undrar, nu har jag fått in ytterligare offerter varav jag bestämt mig för en av dem.

IVT Greenline HT+C7 med 130 m borrhål och 12 m foderrör samt helkonvertering (offert liknande alla de andra på övrigt) - allt som allt 180.000:- Alltså 30 lök under den andra IVT-offerten men 10 över den billigaste Nibe-offerten som dessutom bara var på 5kw.
Samma Nibe-offert fast med en 7:a skulle öka priset med totalt 15.000:- (större pump och djupare hål) vilket definitivt avgjorde beslutet.

Nu återstår bara att se om man valde rätt.  :D

Till sist vill jag råda alla som planerar att installera värmepump - begär in många offerter och be gärna om ett möte där ni tillsammans går igenom vad som egentligen står i offerten. Jag tror att många kan stirra sig blind på slutsumman och därmed missa vad som ingår och inte ingår.
Jag har tillsammans med leverantören gått igenom offerten så att jag är säker på att det inte ska tillkomma något på priset, frånsett borrhålet. Dessutom har jag krävt att alla som lämnat offert ska grundligt förklara hur garanti och försäkringar fungerar och vad som täcks av dessa.
Tänk på att de flesta säljare är lik varandra, oavsett om dom säljer bilar eller värmepumpar. Deras främsta mål är att få dig att köpa deras produkt och det är upp till dig att genomskåda och hitta alla falluckor.

Tack alla ni som kommit med tips och ideer. 8)

//Roger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser