Författare Ämne: Ventilationsvärmeväxlare  (läst 16551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Yo Han

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ventilationsvärmeväxlare
« skrivet: 17 juni 2008, 20:54:47 »
Hej

Har ett tillbyggt fritidshus. Fram till nyligen på 88 kvm. Ventilation med självdrag. Jag har nu byggt till ytterligare, till 143 kvm. Allt i ett plan. I den nya delen, som alltså är ca 55 kvm, så har jag ännu inte tagit ut några hål för ventilation.
Häromdagen, så såg jag en annons för ett ventilationaggregat från Mitsubishi. Q vent VL 100. Detta skulle klara att ventilera en yta om ca 80 kvm, samt dessutom vara utrustat med en värmeväxlare. Man skall kunna återvinna ca 70% av värmen i inneluften.Jag tycker att detta låter som en mycket bra idé. Dessutom så skulle det ju göra mitt jobb lättare. De enda ventilationshål som krävs är ett för inkommande, och ett för utgående luft. Jag har haft tankar på att installera ett ftx aggregat på vinden, men trots att jag tänkt mig att göra det själv, så hade det ju ändå kostat en del, och dessutom krävt en del arbete. Q vent VL 100 ska kosta runt 5000 kronor.

Är det någon som har någon erfarenhet av ett sådant här aggregat?
De återförsäljare jag talat med i Göteborgstrakten, vet knappt vad det är när jag frågar.

 

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2008, 23:02:02 »
Hej

Jag undrar vad du får för uppfattning när du läser att den återvinner 70%.
Om vi säger att det utomhus är 0 grader och inomhus 20 grader vad förväntar du dig då att inkommande luft håller för temperatur ?

MVH
Messer

Utloggad Yo Han

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #2 skrivet: 18 juni 2008, 22:49:35 »
Hej

Jag vet inte vad jag förväntar mig. Visst förstår jag att det kommer in kallare luft ju kallare det blir ute. Kanske använder jag siffran 70% på fel sätt. Vad jag gillar är att man tar tillvara en stor del av energin i inneluften innan den skickas ut. Om jag nu vill ha luftväxling i huset, så är ju alternativet att jag tar in kall luft, och blåser ut varm. Mitt alternativ just nu är självdrag, och det är ett sämre alternativ anser jag än mekanisk ventilation. Ftx, eller frånluft arbetar ju enligt samma princip, som aggregatet jag nämnt, men är betydligt dyrare lösningar.
Kan detta vara ett bra sätt att byta luft i huset, utan alltför stora energiförluster? 

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #3 skrivet: 18 juni 2008, 23:07:38 »
Hej

Jag ställde frågan för jag undrar hur folk reagerar på att dom skriver att det återvinner 70% av energin.
Jag vet inte riktigt vad det är för grej men om det är samma som en vi diskuterade tidigare i en annan tråd så var det en apparat där utgående luft skulle värma inkommande luft genom värmeväxling och då tycker jag det är fel att skriva 70% återvinning eftersom om du skulle återvinna så mycket värme som teoretiskt skulle vara möjligt så blir det 50% och då har du inga förluster.
Så jag antar att det dom kan mena är att dom kan återvinna 70% av dom 50% som är möjliga.

Du kan väl lägga in en länk så jag kan läsa vad dum skriver.

Om någon annan kanske kan mera så hjälp till tack

Lycka till
Messer

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #4 skrivet: 18 juni 2008, 23:23:47 »
För att beräkna tilluftstemp för FTX har jag har någon gång fått formeln:
Tillufttemperatur = Verkningsgrad * (Frånluftstemp-Utelufttemp)+Utelufttemp (om jag minns rätt).

Om den stämmer så blir det:
Tillufttemperatur = 0,7 * (20 - 0) + 0 =>
Tillufttemperatur = 0,7 * 20 =>
Tillufttemperatur = 14 grader.

Med 70% av 50% (dvs 35%) skulle det bli 7 grader i tilluftstemp. Mätningar på min egen FTX stämmer dock bättre överens med 14 grader vid 0 grader utomhus. Men det kanske inte är det du menar med värmeåtervinningen i det här fallet messer?
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #5 skrivet: 18 juni 2008, 23:46:41 »
Hej

Jo jag skall försöka förklara.

Det första jag antar är att mängden frånluft är lika stor som mängden tilluft för annars skulle det bli övertryck/undetryck inomhus.

Om man blandar 0 gradig luft med 20 gradig luft och har lika stor mängd av dom båda så antar jag att temperaturen blir 10 grader, annars finns det endera förluster eller energivinst.

För att det skall bli varmare än 10 grader måste man väl tillföra energi på något sätt.

Rätta mig om nått är fel.

MVH
Messer

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2008, 08:14:30 »
Nej, det är som kilo skriver, 70% verkningsgrad innebär 14 ºC på inluften om det är 20 ºC inne och 0 ºC ute.
Luften blandas inte utan frånluften värmer tilluften i motströms värmeväxlare (avluften håller då 6 ºC i detta exempel).

Det sker då en successiv värmeöverföring mellan tilluft och frånluft genom värmeväxlaren, den 6 ºC avluften börjar värma upp tilluften och den 20 ºC frånluften "slutvärmer" tilluften.
« Senast ändrad: 19 juni 2008, 08:19:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2008, 12:01:31 »
Hej

Nu börjar jag sakta sakta förstå tror jag hur det fungerar.

MVH
Messer

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2008, 14:39:08 »
Hej

Tycker att Q vent verkar vara intressant. Lite "fattigmansventilation". Lite som luft/luft värmepumpar.

Luften både tas in och blåses ut i samma aggregat. En fläkt ser till att skicka iväg luften ett stycke så att den inte omedelbart sugs tillbaka in. Ett sådant här aggregat har nog en begränsad räckvidd och man kan nog inte räkna med att det klarar utrymmen med stängd dörr typ badrum etc.

I ett mindre hus med öppen planlösning är det nog en kostnadseffektiv lösning. Det står ingenstans, men förmodligen tas luft in upptill och skickas ut nertill (den får hjälp av naturlagarna på det viset, kall luft sjunker).

Vanlig ventilation är byggd med kanaler och ett centralt återvinningssystem. Luften sugs från våtutrymmen och tas in vid diametralt motsatta positioner. Man får då ett "tvärdrag" som ventilerar hela ytan. I fallet Q vent får man en "zon" runt själva innerdelen, ju längre bort desto sämre ventilerat.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 19 juni 2008, 14:40:40 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Yo Han

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2008, 21:33:01 »
Hej igen

Det låter riktigt, som Gano skriver. Man borde dock kunna hjälpa luftcirkulationen på traven, och därigenom utöka zonen runt värmeväxlaren något. Jag kommer tex att ha 4 st fläktkonvektorer runt om i huset, och dessa kommer ju att suga dit resp blåsa bort luft.
Jag kommer nog i vilket fall att beställa hem en. Jag fick till slut tag på en vettig återförsäljare i stan. Skall dit och kolla nästa vecka hur den ser ut monterad, och så.

Bo Wiman

  • Gäst
Bo Wiman
FTX-aggregat
« Svar #10 skrivet: 05 januari 2013, 20:35:49 »
Är det någon som vet, om värmeåtervinningen
i ett FTX-aggregat fungerar oavsett temperaturinställningen?

WI

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2013, 16:40:37 »
Rumsaggregatet ventilerar bara rummet det sitter i. Hade det kunnat suga frÃ¥n badrummet och blÃ¥sa in ny luft i sovrummet hade det varit nÃ¥n vits med det men dÃ¥ du ändÃ¥ mÃ¥ste suga luft ur vÃ¥tutrymmen sÃ¥ är det en felinvestering.Det finns andra liknande produkter som tex airstar som sedemera har slutat att ge sken av att det är en komplett ventilationslösning  http://airstar.se/tillampning/  utan är ett komplement i det rum som behöver en ökad ventilation. " Fattigmanslösning" nä, inte ens det.Det blir som att tro att en "torrbollen" placerad i sängkammaren för 80:- skall kunna avfukta hela huset

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2013, 18:24:29 »
Men Claese, det beror helt på vilka behov man har för vilken lösning som är bäst.
I badrummet behövs i vilket fall som helst någon form av frånluftsventilation.
Vill man öka luftomsättningen i ett enskilt eller i ett område runt ett antal rum eller förse ett mindre hus med ventilation utan att få kallras så gör dessa aggregat sitt jobb.
Det är dessutom betydligt billigare än en avfuktare i exempelvis en källare.
Men allt har med vilka behov och vilka pengar man är villig att lägga.
Ett heltäckande FTX system får du inte för under 50 000:-.
Rumsaggregaten kan vara ett komplement till ventilationen eller för punktinsatser, men bad- och duschrum behöver alltid frånluftsventilation.
Är inte säker på att rumsaggregaten skulle fungera i badrum med så pass hög fukthalt som det blir under varma duschar.
Skulle inte rekommendera det.
Man kan kombinera system utefter ens behov och vilja att få behaglig luft och god komfort jämfört med summan man är redo att lägga.
Att få aggregaten heltäckande beror helt på storleken på huset, husets utformning och antalet aggregat.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2013, 19:14:28 »
Om det bara vore ett enda rum som skulle ventileras kan väl leksaken ha en funktion men om det ändÃ¥ behöver evakueras luft frÃ¥n ett eller flera vÃ¥tutrymmen sÃ¥ kommer automatiskt ny luft utifrÃ¥n att komma in i huset, eller hur? Kommer denna luft in i de torrare rummen (sov o vardagsrum) sÃ¥ är ju redan huset ventilerat oavsett om man vill eller inte. Varför skall man dÃ¥ ha en manick till som bara överventilerar det rum den sitter i? Det är sÃ¥klart riktigt att manicken inte kan användas i vÃ¥tutrymmen och "torrbollen" var bara en liknelse för det absurda i "ventilationslösningen" men att fÃ¥ en heltäckande ventilation med aggregatet är omöjligt. Där vi genom Ã¥ren använt denna typ av aggregat har varit i mindre affärslokaler o kiosker där det Ã¥tminstone pÃ¥ papperet löst kraven för bygglovet.  Jag förordar inte att man skall behöva sätta in ett vvx i en sommarstuga med de kostnader som du nämner sÃ¥ varför inte bara öppna ett fönster och vädra den gÃ¥ng som det behöver överventileras?

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Ventilationsvärmeväxlare
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2013, 20:32:21 »
Som jag skrev, har man planlösningen för det så kan man mycket väl ventilera ett hus med aggregaten.
Har man en badrumsfläkt med konstant lågfartsdrift så drar du automatiskt runt luften i huset och behöver enbart få in samma mängd kall uteluft som badrumsfläkten drar ut.
Exempelvis 2 Airstar ger 96m3/h plus säg 15-20m3/h kall luft från ventiler ger betydligt varmare innomhusklimat och mindre kallras än att enbart ha badrumsfläkt på fullfart om ca 100m3/h.
Min erfarenhet är att folk i allmänhet tycker det blir för kallt med mekaniskfrånluftsventilation och sedan tycker de att det är att elda för kråkorna så de drar ner eller stänger av ventilationen.
De brukar inte heller vara intresserade av att betala 50k för en heltäckande och näst intill underhållsfri FTX ventilation.
De skulle kunna ha rumsaggregat för att få någon form av ventilation i husen.
Men förmodligen är även detta för mycket pengar så man sitter istället och inväntar fuktskadorna.
Har själv 2 Airstar som en provisorisk lösning tills jag byggt ihop FTX systemet.
Hade enbart spaltventil i sovrummet förra vintern som dessutom hade för låg kapacitet men det var 16 grader i rummet vissa morgnar.
Denna vintern har vi haft större luftombyte (upp till 1,5 ggr) och inga problem med temperaturen.
Den andra sitter i källaren för avfuktning.
Tillsammans med Fresh intellivent på lågfart så får jag tillräckligt luftombyte.
Tar in frånluften genom spaltventiler där vi vistas mest.
Men detta är givetvis punktinsatser från min sida.
Även om det skulle räckt och givit många husägare mycket mer ventilation än de har idag för en hyfsad peng.
Har heller ingen kondens på något fönster i huset där det förra vintern ofta var kondens.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser