Författare Ämne: Thermia Diplomat TWS - frÃ¥gor kring drift (start/stopp,framledningstemp.kurva)  (läst 5989 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thomander

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej, jag hoppas kunna få hjälp av någon som är kunnig på området bergvärmepumpar och gärna med erfarenheter av Thermias Diplomat-serie. Jag har ställt frågan till min leverantör och fått ett svar att allt är OK men jag känner mig inte helt säker på det svaret. När jag var hos en vän häromdagen så tittade jag lite på deras anläggning och insåg att våra anläggningar verkar fungera på olika sätt. Jag har en relativt nyinstallerad Thermia Diplomat 10 TWS som är inställd på 21 grader och än så länge har ingen justering på värmekurvan gjorts. Min vän har en Thermia Diplomat 12 TWS som är inställd på 20 grader och justering på värmekurvan har gjorts. När det är 0 grader och +5 grader så skall värmepumpen justera ner temperaturen med -3 grader.

Jag undrar följande:

1. Vad är normal drifttid per dag (vid ca 2-5 grader i utetemperatur)? Alltså, hur många procent av dygnet är värmepumpen igång?
I mitt fall så visar januari och februari ett genomsnitt på 40 % drifttid (januari = 43% och februari 37%) av dygnets totala timmar.
Är medveten om att vi har en ovanligt mild vinter.

2. Hur många start och stopp är normalt under ett dygn? I mitt fall startar pumpen ca 2 ggr i timman…ibland 3 ggr dvs ca 50 – 55 ggr/dygn. Min väns pump startar ca 1 ggr i timmen men går under längre tid och ger jämnare kurvor i framledningstemperaturen.

3. Framledningstemperaturen för vår anläggning ser ut enligt bild 1 nedan (Toppar och dalar, ej jämn kurva), ser det normalt ut? Min anledning till varför jag är osäker är för att en vän till mig har en Thermia Diplomat 12 TWS och hans framledningstemperatur (kurvan är mer jämn) ser ut enligt bild 2 nedan (den står på 20 grader plus att han har justerat ner temperaturen på värmekurvan vid 0 grader och +5 grader, därav den lägre framledningstemperaturen).

4. Hastighet på cirkulationspumpen? Jag har sänkt den till lägsta hastigheten då det inte verkar har någon betydelse på värmen i mina element. Det har låtit en hel del i ett par element (jag har luftat men det låter fortfarande) så jag tänkte att om hastigheten på vattnet som cirkulerar är lägre då borde även ljudet bli lägre (gjorde detta häromdagen och har inte riktigt hunnit kolla efter men skall göra det till helgen nu). Finns det någon nackdel att ha den på lägsta hastigheten om det fortfarande ger bra flöde och värme till elementen?

Bild 1 – Min värmepump


Bild 2 – Min kompis värmepump


Dela gärna med er och beskriv/posta bilder på era framledningstemp.kurvor och hur många start/stopp ni har. För vår del känns det som om kalkylen som är lämnad kommer att hålla men vill ändå försäkra mig om att vår anläggning är korrekt inställd.

Tidigare värmdes huset med olja (ca. 3,4 - 4 m3 per år) och beräknad elförbrukning för huset inkl. hushållsel som är ca 5000 kwh/år skall bli 16 500 - 17 000 Kwh.

Tack på förhand!

Villa från 1928, 1½ plan med källare. 125 + 65 kvm (Stockholm)
Thermia Diplomat TWS 10, 180 meter borrhål. Installerat december 2007.
Tid. oljepanna (3,5 - 4 m3 olja per år)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1. Det beror på var i landet man bor, i Södra sverige så bör drifttiden ligga över 50% vid 0 ºC ute och i norra kanske strax under 50%. Detta beror på att en VP ska vara dimensionerad att gå 100% då det är som kallast ute och detta varierar ju över landet. Jag bor i mitten av Sverige (medelpad) och min VP går ca 50% av tiden vid 0 ºC ute.

2. 1 gång i timmen max är lämpligt (20 starter/dygn är annars ett bra riktvärde), justera upp integral A1 så för att minska antal starter. Justera även A2 så att den är ca 5xA1.

3. Jag skulle tro att din vän har ett hus med betydligt mer vattenvolym i sitt system, antingen en volymtank eller rejäla sektionsradiatorer? Stora variationer är normalt ingen större fara, men du ska kanske justera upp hysteres för värmepump några grader. (Du har väl alla termostater vidöppna?)

4. Hastigheten bör regleras sÃ¥ att diff VB blir 7-8 ºC dÃ¥ kompressorn gÃ¥r för optimal drift. 

Sen tycker jag nog din framledningskurva ser mysko ut, kör den en VV-laddning i slutet av varje laddnings-cykel? Eller sÃ¥ ser det ut som att nÃ¥gra termostater stryper flödet vid slutet av varje cykel.  Sc:,h
« Senast ändrad: 29 mars 2008, 08:09:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
Carl
Du måste titta från höger till vänster på kurvorna.

Thomander
Jag gissar att Jensen har golvvärme i betong, och du har radiatorer. Om du justerar integralen (till max 99) som Carl föreslår, så minskar du starterna med 40%.

Rum 20 och 21 har inget med önskad rumstemp att göra. Rum 21 parallellförskjuter kurvan 3° d.v.s. kurva 40 + rum 20 ger 40° på framledningen vid ±0°. Kurva 40 + rum 21 ger 43°.

Har du fabriksinställd kurva 40 samt rum 21, så har du antingen klena radiatorer eller för lågt flöde. För lågt flöde kan du få när någon/några radiatorer kortsluter systemet d.v.s. har ett för högt flöde på grund av att dessa inte är strypta tillräckligt.

Om inte jag tolkar loggbilden fel, så har du över 8° deltaT. Kolla skillnaden mellan fram och retur, när pumpen går för värme.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Carl
Du måste titta från höger till vänster på kurvorna.

Oj, tack.  *roflmao*

I så fall så tror jag att din kompis har lite för hög fart på sin cirkpump, framledningstemp bör ju sjunka 7-8 ºC då kompressorn stannar om diff VB är rätt inställt, på din kompis bild ser det ut att diffa max 3-4 ºC.

Själv har du kanske lite för låg fart om jag läser kurvorna rätt, det ser ut att diffa minst 10 ºC på framledningen mellan vid start och stopp på VP:n på din bild.
« Senast ändrad: 30 mars 2008, 09:00:45 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Thomander

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej och tack för svar!
Som en nybliven VP-ägare sÃ¥ har jag inte koll pÃ¥ alla begrepp och vad de innebär  Sc:,h...t.ex.

1. Hysteres (Hittade följande på Wikipedia)
Hysteres kan vara gynnsamt i vissa avseenden. Inom till exempel styrtekniken, säskilt vid applikationer av typen av/på-reglering, används hysteres ofta för att förhindra ett oroligt uppträdande hos sytemet nära jämviktsläget. I exempelvis en termostat som ska hålla temperaturen +20 grader i ett rum kommer elementet att oavbrutet växla mellan av och på då temperaturen ligger på 20 grader, dels på grund av verkliga små variationer kring denna temperatur, dels på grund av mätstörningar. Genom att införa en hysteres på några tiondels grader, förhindrar man det oroliga uppträdandet hos systemet, utan att användaren märker av skillnaden nämnvärt. Rumstemperaturen kommer dock att pendla mellan dessa temperaturer. I elektriska kretsar använder man ofta en Schmittriggerkoppling, men liknande funktion kan byggas upp även i mekaniska, hydrauliska och pneumatiska system.

Carl N skriver du ska kanske justera upp hysteres för värmepump några grader. (Du har väl alla termostater vidöppna?) Vad innebär justeringen i sig för anläggningen? Kommer den fördröja start/stopp eller vad blir effekten? Jag har ett par element lite "strypta" t.ex det i garaget och i ett arbetsrum i källaren. Påverkar detta systemets funkionalitet/effektivitet negativt alltså?

2. VB diff
Carl N skriver framledningstemp bör ju sjunka 7-8gr då kompressorn stannar om diff VB är rätt inställt, på din kompis bild ser det ut att diffa max 3-4gr
Förstår jag det rätt om det är så att när VP stannar så skall cirk.pumpen ha ett sådant flöde att grafen för framledning bör visa ett "drop" i temp. på 7-8 gr. Visar den mindre eller mer så skall hastigheten justeras?

Lexus skriver Har du fabriksinställd kurva 40 samt rum 21, så har du antingen klena radiatorer eller för lågt flöde. För lågt flöde kan du få när någon/några radiatorer kortsluter systemet d.v.s. har ett för högt flöde på grund av att dessa inte är strypta tillräckligt.
Efter installationen uppmärksammade jag att temperaturen för framledning och retur till elementen var väldigt olika. Det syntes också tydligt på displayen på VP där skillnaden var så hög som 20 gr mellan framledning och retur. Det visade sig vara att flera av mina element av samma typ (har ett par tre olika modeller i huset) som hade termostat var "strypta" i inloppet i elementet vilket gjorde att flödet inte var bra.

Med ett specialverktyg öppnades dessa upp och cirkulationen kom igång ordentligt. Jag kan väl iofs tycka att en del element fortfarande blir varmare än andra även om samtliga av dessa är fullt öppna. Detta kan kanske då vara pga att de har för högt flöde som Lexus skriver och ev. bör "strypas" lite, eller?

Carl N skriver Sen tycker jag nog din framledningskurva ser mysko ut, kör den en VV-laddning i slutet av varje laddnings-cykel? Eller så ser det ut som att några termostater stryper flödet vid slutet av varje cykel.
Den verkar inte körra vv-laddning i slutet av cykeln utan det kan kanske bero på att flödet stryps, vad vet jag. Ett tag (innan jag fick förklarat för mig att så är inte fallet) trodde jag att min cirk.pump stannade upp under VP-drift vilket orsakade de höga topparna och dalarna i historiken på framledning.
Min VP-installatör meddelade att cirk.pumpen går alltid annars utlöses ett larm (Högtryck, ?)

Just det, glömde ocksÃ¥ skriva innan att jag bor i Stockholm. Jag har justerat integralen till 99 och A2 stÃ¥r pÃ¥ 600 (det gjorde den frÃ¥n start sÃ¥ jag har inte ändrat den). Lite orolig för att ändra inne i setupen dÃ¥ jag inte är kunnig pÃ¥ omrÃ¥det men det känns som om ni kan era saker...hoppas jag i alla fall!  ;) Detta verkar ha gjort att VP startar mindre antal ggr per timma....närmare 1 ggr än 2.

Igen, stort tack för ert engagemang och att ni tar er tid för att hjälpa mig med lite funderingar/frågor kring anläggningen.
Villa från 1928, 1½ plan med källare. 125 + 65 kvm (Stockholm)
Thermia Diplomat TWS 10, 180 meter borrhål. Installerat december 2007.
Tid. oljepanna (3,5 - 4 m3 olja per år)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!

1. Du måste in i system-menyn för att hitta hysteres.
Ladda hem en "riktig" maual. Där kan du hitta hur man gör.
http://www.energicenter.com/downloads.shtml
Hysteres påverkar normalt inte hur VP:n går, om inte framledningstemp variarar väldigt mycket. Då kan detta värde starta och stoppa kompressorn (och inte integralen). Jag ser egentligen ingen normal anledning till att man skulle vilja låta hyteres styra VP:n. Ökas värdet på hysteres så försäkrar man sig om att den inte styr start och stopp av kompressorn.

2. VB-diff är enklast att läsa av på VP:n då den värmer radiatorerna, min metod är lite förenklad då jag inte kan se både framlednings- och returledningstemp på graferna.

Sen läste jag framledningskurvan bakofram som Lexus faktiskt pÃ¥pekade.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser