Författare Ämne: Energicentrapumpen Officiell trÃ¥d!  (läst 995637 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Energicentrapumpen Officiell tråd!
« skrivet: 16 januari 2008, 23:00:19 »
Här förs nu "alla" diskussioner om Energicentrapumpen, en billig luft/vattenvärmepump som kan göra att en ny nisch av marknaden öppnar sig, en nisch som innehåller de villaägare som inte kan göra så stora årliga besparingar att det lönar sig med en konventionell (dyr) luft/vatten-värmepumpsanläggning.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2008, 09:45:47 »
Var hittar man information om denna vp?

Mvh ///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2008, 10:16:56 »
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Poha84

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2008, 19:25:15 »
Har fått min pump utbytt utan krångel. Den vägrade avfrosta. Nu snittar jag lite mer än 1 kWh per timma. Kan knappast bli bättre. Det är lite kallare ute än årsmedeltemperaturen.

Ace och Greven1 ska ha ett stort tack för all hjälp..

/Poha84

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2008, 19:41:01 »
Har fått min pump utbytt utan krångel. Den vägrade avfrosta. Nu snittar jag lite mer än 1 kWh per timma. Kan knappast bli bättre. Det är lite kallare ute än årsmedeltemperaturen.

Ace och Greven1 ska ha ett stort tack för all hjälp..

/Poha84
hej
hur stor kåk har du ?
hur länge klarar pumpen av att värma huset utan hjälp eller tillskott ´

återkom gärna med rapport då du kört 2-3 månader å hafft typ 10 minus eller kallare
vore skoj å se hur länge pumpen orkar värma ett hus




Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2008, 20:59:36 »
Har fått min pump utbytt utan krångel. Den vägrade avfrosta. Nu snittar jag lite mer än 1 kWh per timma. Kan knappast bli bättre. Det är lite kallare ute än årsmedeltemperaturen.

Ace och Greven1 ska ha ett stort tack för all hjälp..

/Poha84

tack för detta Thumbsup
har ännu inte hört av din instalatör så jag vet ännu inte vad det var som felade i din pump ??
var det gas brist  eller styr korts fel ??
så vitt som jag förstått ace så var det troligen nått el fel på din pump eller 4 vägs ventilen.

ha de gött
krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2008, 21:09:57 »
Kul att det funkar nu !  Thumbsup
hoppas den blir "analyserad".....sätter en slant pÃ¥ fyrvägaren   :o
mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad värm_oss

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2008, 21:56:58 »
Hej!

Några tips om installatörer i Göteborgstrakten?
Eftersom det är gas rör och inte vatten som skall kopplas ihop är det väl inget för GörDetSjälv antar jag. Sen är man ju lite tveksam inför servicetillgången vid ev strul om man inte har en tillförlitlig installationsfirma relativt nära alternativt en produkt som säljs "överallt" typ CTC m.fl.
150 kvm friliggande i västsverige. ca 30000 kWh allt som allt. Autoterm elpanna inst .1980 som nu sviktar (kretskort). Reserv vvber. Nibe 100. FTX Rexovent inst. sent 80-tal. Vattenburen golvvärme (65 kvm) med 3 olika Push 12. Resten konventionella radiatorer och 3 olika elvärmegolv. Planerar: FLVP eller luft/vatten VP.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2008, 22:04:40 »
Hej!

Några tips om installatörer i Göteborgstrakten?
Eftersom det är gas rör och inte vatten som skall kopplas ihop är det väl inget för GörDetSjälv antar jag. Sen är man ju lite tveksam inför servicetillgången vid ev strul om man inte har en tillförlitlig installationsfirma relativt nära alternativt en produkt som säljs "överallt" typ CTC m.fl.
hej.
finnes med kvick koneckt !! altså med snabb kopplingar så du inte behöver vacum suga eller en kyl teckniker.
normalt så om det strular så skruvar vi inte utan kund får en ny i stället o vi lagar maskinen hemma.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2008, 22:13:30 »
Normalt sÃ¥ om det strular skickar vi en ny istället  Sc:,h
Är det mycket strul ?
mvh
Thomas

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2008, 22:24:11 »
Normalt sÃ¥ om det strular skickar vi en ny istället  Sc:,h
Är det mycket strul ?
mvh
Thomas



hej thomas.
nej det har strulat med 1 st berg pump & 1 st luft vatten på 120 pumpar så jag är nöjd med fel marginalen.

detta med att skicka ny produkt är faktiskt du som lärt mig hur man enklast löser dessa problem på ett enkelt sätt.
har altid berömt dig inför mina kunder att jag gillar din profisionella stil då det jäklas.

ha de gött
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8421
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2008, 22:43:25 »
Tjena igen "greven"
 
Vart i helskotta har du fÃ¥tt det namnet ifrÃ¥n  ;D
Man mÃ¥ste ju kolla felfrekvensen innan man handlar för miljoooooner av dig  ;)
Ha det bra
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2008, 23:39:38 »
Bara en fundering, vore det möjligt att ha ett slags GDS-koncept där man kan välja mellen t.ex 2-3 utomhus-modeller typ 6-10-14kw, sen kunna välja mellan 1-3 olika styr där simplaste är enkelt styr och värstingen i princip klarar all inkl fjärrstyrning m.m, och sen välja t.ex koaxial-vvx, plattisar m.m beroende på div lösningar om man kör direkt mot radd eller acktankar.

Om en leverantör kunde fixa detta kanske det bli en "killer-application" på L/V-marknaden, där man själv kan snickra ihop olika system och effekter.

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2008, 00:20:41 »
Försäljning och upphandling får diskuteras på annat sätt, denna tråd är skapad för att erfarenheter och tekniska frågor skall diskuteras.
Jag vill gärna att detta respekteras från inblandade parter, de officiella trådarna är INTE en gratis marknadsföringskanal för de som importerar eller säljer värmepumpen i fråga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Energicentrapumpen Officiell tråd!
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2008, 00:53:30 »
Bara en fundering, vore det möjligt att ha ett slags GDS-koncept där man kan välja mellen t.ex 2-3 utomhus-modeller typ 6-10-14kw, sen kunna välja mellan 1-3 olika styr där simplaste är enkelt styr och värstingen i princip klarar all inkl fjärrstyrning m.m, och sen välja t.ex koaxial-vvx, plattisar m.m beroende på div lösningar om man kör direkt mot radd eller acktankar.

Om en leverantör kunde fixa detta kanske det bli en "killer-application" på L/V-marknaden, där man själv kan snickra ihop olika system och effekter.



hej.

allt är möjligt men produkt utveckling tar tid !

energicentra pumpen luft/vatten har även fjärr styrning som medföljer !
så om du monterar upp kontroll panelen i huset o ställer denna på flytande kondensering o en rums temp på 21 så kan du med fjärr kontrollen ändra till tex 25 grader så frun lättar på klädseln ;)
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!