Författare Ämne: Mitshubishi & värme  (läst 5696 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HondaC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Mitshubishi & värme
« skrivet: 03 oktober 2007, 11:01:29 »
 :(
Hej alla som kan bättre än jag !
Jag har nyligen flyttat i en plansvilla pÃ¥ 110 kvadrater.Jag har  luft värmepump i villa och undrar hurmycket skiljer sig temperatur när jag ställer in till 22 grader ?
Pumpen heter Mitsubishi MSZ  GA25 VAH och första dagar som jag använt det är ganska besviken pÃ¥ värme !
Varför ?
Jag har ställt in på 22 och solen(Mode knapp -rekommenderades av CanVac) och Fan knapp på auto,och jag får i min sovrum 18,1 som ligger direkt på vänster sida av pumpen och på alla andra rum temperatur ligger under 20 grader? Temperatur utom hus är runt 7 grader och undrar hur ska man ställa in för att bli varmt i alla rum och att temp. ska inte skiljas mer än 1 grad som jag accepterar ?
När jag växlar till högre hastighet på fan knappen blir det samman!
Det finns säkert nåt annat som ska man trycka men jag hittar inte heller i broschyren ett enkelt instruktion!
Hjälp mig,jag fryser (nästan)
« Senast ändrad: 03 oktober 2007, 13:27:53 av HondaC »

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitshubishi & värme
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2007, 11:22:28 »
Först av allt så heter den inte Samsung utan Mitsubishi Electric och
är en 4.5kW värmepump, allt som allt kanske i minsta laget för ditt hus
men borde ändå ge varmare inne. Försök ställ upp temperaturen till 31
grader som är max, kör ett tag och känn efter om luften blir riktigt varm.
Om den blir det så fungerar värmepumpen men du får ha högre temp
på fjärren för att få varmare, att det skiljer några grader är normalt.
Innedelens placering kan vara så att den suger tillbaks sin egen avgiven
värme ganska snabbt och på så sätt bryter på termostaten.

BjörnK

Utloggad HondaC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Mitshubishi & värme
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2007, 13:55:40 »
Först av allt så heter den inte Samsung utan Mitsubishi Electric och
är en 4.5kW värmepump, allt som allt kanske i minsta laget för ditt hus
men borde ändå ge varmare inne. Försök ställ upp temperaturen till 31
grader som är max, kör ett tag och känn efter om luften blir riktigt varm.
Om den blir det så fungerar värmepumpen men du får ha högre temp
på fjärren för att få varmare, att det skiljer några grader är normalt.
Innedelens placering kan vara så att den suger tillbaks sin egen avgiven
värme ganska snabbt och på så sätt bryter på termostaten.

BjörnK


Hej igen,
Tack för svaret,jag erkänner att jag kan inte så mycket just nu och då gjorde jag miss med namn på VP och har ändrat det.
Tillbaka på huvudproblemet är att jag gjorde som Du rekommenderade och visst det var varmare efter ett tag.Altså pumpen fungerar och nu vill jag veta hur ska jag använda det och ha ett normalt varmt villa (21-22 grader) och samtidig inte använda el element.Om jag håller pumpen upp till 25 grader för att jag har 20-21 tycker jag INTE om den här grejen.Hur mycket el forbrukar en VP om det är hela tiden ställt till 25 jämförelse mot andra sätt att värma huset.Gamla ägare har sagt att han hade inga problem med det och själva VP är så gammal som 1 år och eftersom CanVac har installerat det tror inte att själva placeringen är på fel ställe.
Björn K, jag ber Dig att rekommendera vilka knappar på fjärrkontrollen ska jag använda oftast ?
Tex om jag ställer in på 23 grader,knappen Mode ska bli på "solen"(varför är dom andra 3 knappar),och Vane knapp och ventilatorer ska bli på auto eller vad är din bästa rekommendation?
Tack för svaret och det är kul att det finns folk som vill hjälpa till.
Boris
« Senast ändrad: 03 oktober 2007, 13:58:46 av HondaC »

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitshubishi & värme
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2007, 14:14:09 »
Temperatur utom hus är runt 7 grader och undrar hur ska man ställa in för att bli varmt i alla rum och att temp. ska inte skiljas mer än 1 grad som jag accepterar ?

Tips 1. Byt uppvärmningssystem eller hus om du har sådana exakta krav.
Tips 2. Om pumpen stÃ¥r pÃ¥ 25 eller 24 grader och löser ditt problem sÃ¥ är det väl bara tacka och ta emot om inte hänvisar jag till Tips 1.  ;)
Tips 3. Om du tror att pumpen dra mycket energi så kollar du på elmätaren till huset och jämför med vad alla här på forumet rapporterar in. Här finns allt från nästan 0 kWh till MEGA kWh.

/Fredrik
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitshubishi & värme
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2007, 14:26:23 »
Ett bra tips för att få bästa möjliga luftcirkulation i huset (för att slippa ha börvärdet intällt mycket högre än den temp du vill ha) är att sätta upp tunna remsor av toapapper eller annat liknande i långa remsor i dörröppningar till avlägset belägna rum, ställ sedan på "vane" in ett fast läge för utblåsningsmunstycket så att du får bra "rörelse" på de pappersremsor du har hängande i dörröppningarna, ju bättre cirkulation du får på luften desto mindre skillnad blir det mellan den önskade temperaturen och den temperatur du ställer in på fjärrkontrollen.
Ett fast läge på vingen som du ställer med "vane" är oftast att föredra framför auto.

När det gäller fläkten så funkar autom bra så länge du anser dig ha jämn temp i huset, när/om du börjar få kallt i avlägset belägna rum kan det vara en fördel att manuellt ställa en högre fläkthastighet för att på så sätt få högre hastighet på luftväxlingen i huset.

Det kostar INTE mer att den visar några grader för mycket på fjärrkontrollen, så egentligen är ditt problem ett ickeproblem, men visst kunde man önska sig en bättre övernsstämmelse mellan visat värde och faktisk temperatur.

SÃ¥ länge du vill att värmepumpen skall vara en värmepump skall du köra pÃ¥ läge HEAT (solen), vill du att den skall kyla ställer du den pÃ¥ COOL (brukar vara en snöflinga) och vill du att den  automatiskt skall växla mellan kyla och värme efter behov ställer du den i AUTO.

Normalt är det vettigast att ha den manuellt i läge HEAT när du har värmebehov och manuellt i COOL när du har kylbehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Mitshubishi & värme
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2007, 22:37:45 »
Canvac monterar inga VP de är grossister.

Sätt VP på fasta fläkt lägen och pressa ivägluften. I trånga utrymmen med lite luftvolym så går det inte att köra på auto då stänger VP av sig.

//R

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitshubishi & värme
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2007, 22:54:34 »
Oberoende av vad du accepterar så är det faktisk så att det kan skilja
några grader oavsett vilken värmepump du har. Det är alltid varmare
nära innedelen, termostaten bryter när den känner av den temperatur
du har valt på fjärren, om det inte räcker till får du höja på fjärren,
det kostar inte många ören extra på en vecka eftersom QH4.5 är en
'liten' värmepump med mycket blyg förbrukning. Med facit i hand borde
du haft en större maskin som orkar lite större yta, men igen placeringen
är mycket viktigt och intressant i just detta fall då detta 'problem' uppstår.


BjörnK

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mitshubishi & värme
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2007, 08:49:39 »
Canvac monterar inga VP de är grossister.

//R

CanVac har visst monterat värmepumpar själva och dom är ackrediterade.
Att dom då är grossist har du rätt i.


BjörnK

Utloggad HondaC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Mitshubishi & värme
« Svar #8 skrivet: 04 oktober 2007, 10:31:49 »
 :)Tack alla med bra rÃ¥d.
Jag vill bara fråga Rickard vad är "fasta läge" jamförelse med "auto" läge ?
Om du menar på fjärrkontrolen och Vane knapp,finns 4 olika läge med en liten komma tecken som visar tror jag riktning åt vilken håll ska VP blåsa,femte tryck ger en vinkel pil för att blåsa på sidor mest, och sen sista tryck på fjärren är "auto" läge med liten fläkt !
Vilken ska jag trycka enligt Dig för att få så kallades "FASTA LÄGE"?
Ursäkta språket men jag tror att ni förstår mig i alla fall.
Tack alla för hjälpen (På kvällarna jag trycker in fläkt på 3 fart och på 24 och nu är det mycket bättre )
/Boris/
Canvac monterar inga VP de är grossister.

Sätt VP på fasta fläkt lägen och pressa ivägluften. I trånga utrymmen med lite luftvolym så går det inte att köra på auto då stänger VP av sig.

//R
« Senast ändrad: 04 oktober 2007, 10:33:34 av HondaC »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitshubishi & värme
« Svar #9 skrivet: 04 oktober 2007, 12:30:55 »
Tryck på vaneknappen till luftriktaren står i det läge som ger bästa cirkulationen på luften.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Mitshubishi & värme
« Svar #10 skrivet: 04 oktober 2007, 22:24:19 »
:)Tack alla med bra råd.
Jag vill bara fråga Rickard vad är "fasta läge" jamförelse med "auto" läge ?
Om du menar på fjärrkontrolen och Vane knapp,finns 4 olika läge med en liten komma tecken som visar tror jag riktning åt vilken håll ska VP blåsa,femte tryck ger en vinkel pil för att blåsa på sidor mest, och sen sista tryck på fjärren är "auto" läge med liten fläkt !
Vilken ska jag trycka enligt Dig för att få så kallades "FASTA LÄGE"?
Ursäkta språket men jag tror att ni förstår mig i alla fall.
Tack alla för hjälpen (På kvällarna jag trycker in fläkt på 3 fart och på 24 och nu är det mycket bättre )
/Boris/
Canvac monterar inga VP de är grossister.

Sätt VP på fasta fläkt lägen och pressa ivägluften. I trånga utrymmen med lite luftvolym så går det inte att köra på auto då stänger VP av sig.

//R

Jag menar fläkt hastigheten. Ring mig så förklarar jag 0123-105 60

//R

Utloggad HondaC

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Mitshubishi & värme
« Svar #11 skrivet: 10 oktober 2007, 00:31:41 »
 ;)Tack alla som ville hjälpa till men lyckades inte!
Inte en enda av många råd som rekommenderade var bra.Vet ni varför mina vänner? Därför att jag själv började fundera och kollade luftfilter i inomhus delen !
Ni vet svaret,det var värsta "dammmatta" som jag har sett.
Hur funkar nu,vill ni veta ?Nu är sÃ¥ sent som 00:25 och ute är - 1 och min  Mitsubishi(nu kan jag namn)är pÃ¥ fjärren pÃ¥ 23 och pÃ¥ olika rum är temp.sköna 21,6 - 21,9 C.
Ja vet att ni menade väl men problemet var ganska enkelt,och slutade bra för min del och mina familj som sover lugnt i varma och sköna sängar.
Man lär sig hela livet ut...
Hälsning till alla - /Boris/
« Senast ändrad: 10 oktober 2007, 00:35:44 av HondaC »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!