Författare Ämne: Frikyla för Ã¥terladdning?  (läst 6528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Frikyla för återladdning?
« skrivet: 22 april 2007, 10:50:32 »
Hej,

Det verkar vara många som tror på att återladda borrhålet med solvärme sommartid (jag är tveksam). Men varför talas det så lite om att återladda med frikyla? Eller är det bara jag som missat de inläggen, jag läser ju mest om solvärme. Frikyla borde väl återladda minst lika mycket som överskottet från solfångare? Och även om det inte är säkert att man tjänar på återladdningen så an man i aalla fall dra nytta av kylan på sommare.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #1 skrivet: 22 april 2007, 11:34:37 »
Temperaturen på min borra gick upp till ca 8 ºC förra sommaren (7 ºC nyborrat) men inte märktes det något av detta på vintern. Återladdning funkar kanske om borran inte hinner återhämta sig på sommaren, men i mitt fall gick KB-in upp till 7 ºC varje sommar innan jag skaffa frikyla så någon återladdningseffekt blir det inte i mitt fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #2 skrivet: 22 april 2007, 12:03:11 »
Det är inte lätt att i ett normalhus återladda med enbart frikyla.
Säg att du har en 7kw värmepump vilket blir ca 5kw kyla
Om sedan denna går 3000 timmar/år så blir det 15000kw
Om man sen behöver lite frikyla på sommaren så kanske man kan ta ut 3kw=30 m2 max 10 timmar / dag i 2 mån
3x10x60=1800kwh
Det bli att titta på decimalerna på brine in det i återladdning
Ett annat sätt vore att koppla en köldmediekylare i storlek med en luft-vatten placerad på utsidan, men vem vill ha det??
Bäst är nog trots allt solvärme som man kan ta till vara på till vv samt överflödig solvärme kopplat mot borran.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #3 skrivet: 22 april 2007, 14:48:40 »
Jag läste en svensk studie på nätet som just konstaterade att återladdning knappast ger mer än vad effekten till de extra cirkulationspumparna kostar. Tyvärr hittar jag den inte just nu.

Carl N: Du ska väl inte säga att det inte ger något alls. Du har ju mätt 1 grads höjning, det måste ge något även om det är otroligt lite.

luckyman: Jag hänger med i din uträkning. Frikylan står alltså för 12% av återladdningen i ditt exempel. Vad det ger i ökad cop vet jag inget om men jag kan tänka mig att det är marginellt precis som du skriver.

Men ni kan väl båda hålla med om att det är sak samma om man återladdar 1800kwh med frikyla eller med solfångare? Jag räknar inte med att få mer än högst 1000 kwh överskott med mina 60 vakumrör. Det är bla därför jag undrar varför inte frikyla är minst lika intressant för återaddning som solvärme.

Frikylan ger iaf svalt och skönt på sommaren samtidigt som den laddar ner lite värme i hålet. Sedan kan man tro vad man vill om effekten återladdningen, det är redan debatterat i så många andra trådar tidigare så det behöver vi göra här oxå.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #4 skrivet: 22 april 2007, 14:50:10 »
Jag läste en svensk studie på nätet som just konstaterade att återladdning knappast ger mer än vad effekten till de extra cirkulationspumparna kostar. Tyvärr hittar jag den inte just nu.

Carl N: Du ska väl inte säga att det inte ger något alls. Du har ju mätt 1 grads höjning, det måste ge något även om det är otroligt lite.

luckyman: Jag hänger med i din uträkning. Frikylan står alltså för 12% av återladdningen i ditt exempel. Vad det ger i ökad cop vet jag inget om men jag kan tänka mig att det är marginellt precis som du skriver.

Men ni kan väl båda hålla med om att det är sak samma om man återladdar 1800kwh med frikyla eller med solfångare? Jag räknar inte med att få mer än högst 1000 kwh överskott med mina 60 vakumrör. Det är bla därför jag undrar varför inte frikyla är minst lika intressant för återaddning som solvärme.

Frikylan ger iaf svalt och skönt på sommaren samtidigt som den laddar ner lite värme i hålet. Sedan kan man tro vad man vill om effekten återladdningen, det är redan debatterat i så många andra trådar tidigare så det tycker jag inte vi behöver ta upp en gång till.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #5 skrivet: 22 april 2007, 15:00:43 »
1800kw   man ska kanske snarare tro att hälften av det borde vara en ok siffra.
Med solvärme måste man kunna återladda mycket mer där du kan återladda redan när solvärmen är uppe på +10 grader och en solig sommardag +120 grader.
Har ställt frågan innan men ingen verkar ha kopplat på sin solvärme till borrhålet för återladdning.
Jag tror att om 10 år när alla har sin bergvärmepump betald så håller alla på att sätta upp solvärmepaneler och för att ta ut max av denna investering kommer de att i 1a hand gjöra vv och värme och sedan återladda borrhålet för en effektivare värmepump vintertid.
Om 2 år är min solvärme inkopplad mot borrhålet
Mest kyla men lite värme också

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #6 skrivet: 22 april 2007, 17:23:00 »
Carl N: Du ska väl inte säga att det inte ger något alls. Du har ju mätt 1 grads höjning, det måste ge något även om det är otroligt lite.

När hösten kom så vart den där graden snabbt borta och KB-in var nere på normala temperaturer. Inget av temperaturhöjningen på borran varade särskillt länge.

Men om borran har svårt att komma upp i samma temperatur på sommaren som omgivande berg så kan säkert frikyla hjälpa borran att komma upp i temp, det kan säkert hjälpa om man har klen borra eller bor där det är tätt mellan borrhålen. Men för den som normalt inte har problem med detta så tillför inte frikyla något extra förutom svalka på sommaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #7 skrivet: 22 april 2007, 20:13:43 »
Med solvärme måste man kunna återladda mycket mer där du kan återladda redan när solvärmen är uppe på +10 grader och en solig sommardag +120 grader.
Menar du att man ska ladda borrhålet istället för att värma acktanken? Det kan inte vara någon vinst med det. I första hand ska man ladda acktanken full, sedan kan man stoppa överskottet i marken och hoppas på lite bättre cop. Ingen risk at man överdimensionerar solfångarna i alla fall. Men om man ska köpa 60 rör till bara för att ladda borrhålet så kostar det minst 20'. Tar nog ett tag at tjäna in på bara högre cop. Men så kan man ju inte heller räkna för man får ju bättre soltäckning oxå.
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #8 skrivet: 22 april 2007, 20:27:33 »
Nä givetvis inte, i 1a hand givetvis till vv och värme och överflödigt till borran, men detta händer ju bara sommartid normalt med en solanläggning för det måste bli varmare på taket än i acc.tanken. Så en egen styr som fixar så att solvärmen går mot borran redan vid en temperatur vid +10, dock ej mot acc.tank förrän solvärmen är högre än temp. i tanken. På detta vis kan man återladda minst 8 månader om året anser jag
« Senast ändrad: 22 april 2007, 20:30:13 av luckyman »
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #9 skrivet: 22 april 2007, 20:37:59 »
Nä givetvis inte, i 1a hand givetvis till vv och värme och överflödigt till borran, men detta händer ju bara sommartid normalt med en solanläggning för det måste bli varmare på taket än i acc.tanken. Så en egen styr som fixar så att solvärmen går mot borran redan vid en temperatur vid +10, dock ej mot acc.tank förrän solvärmen är högre än temp. i tanken. På detta vis kan man återladda minst 8 månader om året anser jag

Hur hade du tänkt det? Börjar du ladda borran redan vid +10 från solfångaren kommer ju denna aldrig upp i temp som är högre än acc.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #10 skrivet: 22 april 2007, 20:44:59 »
Varför skulle den det??
Alltså mot acc. tank när solvärmen har en högre temperatur än själva acc.tanken (sommartid mestadels)
Men resten av Ã¥ret dÃ¥....  när solvärmen bara kommer upp i tex 25 grader ja dÃ¥ stÃ¥r det normalt stilla eller hur, medans i borran är det , ja lÃ¥t oss säga max +5 sÃ¥ varför inte utnyttja solvärmen maximalt och ha en ventil som gör att glykolen ej gÃ¥r mot acc.tanken utan till växlare mot borrhÃ¥let där man kan utnuttja den värme som annars inte kommer till ngn nytta???
Jag skulle nästan tro att man kan ta till vara på värme 8-10 månader om året från solvärmen, även molniga dagar Thumbsup
Mest kyla men lite värme också

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #11 skrivet: 22 april 2007, 20:53:56 »
Det var hur du hade tänkt styra det ja frågade om.. Börjar du ladda på morgonen, säg att det är molnigt.. Då går värmen till borrhålet sedan kommer solen fram, men eftersom du då laddar mot borrhålet så kommer solfångaren aldrig upp i temp över acctank.

Och det är väl inga problem att komma upp i temperaturer runt 50 grader Ã¥ret runt, det beror ju bara pÃ¥ vad man väljer för typ  8)
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #12 skrivet: 22 april 2007, 22:13:04 »
Men resten av Ã¥ret dÃ¥....  när solvärmen bara kommer upp i tex 25 grader ja dÃ¥ stÃ¥r det normalt stilla eller hur, medans i borran är det , ja lÃ¥t oss säga max +5 sÃ¥ varför inte utnyttja solvärmen maximalt och ha en ventil som gör att glykolen ej gÃ¥r mot acc.tanken utan till växlare mot borrhÃ¥let där man kan utnuttja den värme som annars inte kommer till ngn nytta???
Jag kan bara jämföra med mina egna solfångare och kommer de inte upp i 50 ºC så finns det inte heller någon energi att hämta vid 25 grader. Även om man startar pumpen på lägsta varv med ca 1 l/min så tar det mindre än en minut innan tempen sjunkit 15 grader och sedan tar det en evighet innan den kommit upp i temp igen.

Det var hur du hade tänkt styra det ja frågade om.. Börjar du ladda på morgonen, säg att det är molnigt.. Då går värmen till borrhålet sedan kommer solen fram, men eftersom du då laddar mot borrhålet så kommer solfångaren aldrig upp i temp över acctank.
Man skulle kunna lösa det med en varvtalsreglerande styrning som prioriterar ack-tank. Då börjar den ladda borrhålet på lägsta varv = högsta diff. Om den kommer upp i sådan temp att den kan ladda ack så slår den om. När sedan acken är full slår den över till borrhålet igen. Min UVR skulle klara det men jag antar att man inte kan köra ner 90 ºC i borran så någon form av termostat krävs nog ockå som skydd.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #13 skrivet: 23 april 2007, 19:21:40 »
Man får väl införskaffa ett flerfunktionsrelä till en start, men mekaniskt så skulle 2 magnetventiler och 2 backventiler samt en cirk.pump bara behövas tycker jag.
Sen givare i acc.tank, solfångare, köldbärare, samt framledningstemp. solvärme
Till sist så en bra styrinställning tar säkert sin tid
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Mackey

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Frikyla för återladdning?
« Svar #14 skrivet: 03 maj 2007, 17:56:20 »
Här kommer länken till avhandlingen som visar att det inte är så väldigt lönsamt att ladda borrhål med solvärme, det är bättre att borra 10 m extra.

www.byfy.lth.se/Publikationer/3000pdf/EK-3047.pdf

Har man redan har ett för kort borrhål ökar lönsamheten. Det är troligen enda rimliga åtgärden att öka effekten, särskilt om man gör jobbet själv.

Avhandlingen är klart läsvärd!
IVT Greenline HT Plus C på 6 kW installerad sommaren 2007 (samma installation har gjorts i 24 andra likadana hus i vårt radhusområde).
Borrhålen är 130 m djupa.
Husen ligger i Stockholm/Vällingby, är på 100 m2 och byggda 1957 i sten (tegel och radonfri blåbetong) och med gamla kopplade 3-glasfönster (3 vanliga glasrutor i fönsterbågen).

Priset för denna "löpandebandinstallation" är 107 000:- kr per hus inklusive allt. Dessutom väldigt snyggt arbete både ute och inne.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!