Författare Ämne: Lägsta tillÃ¥tna nätspänning frÃ¥n nätleverantör  (läst 14702 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Inför kommande värmepumpsinstallation har jag fått ett problem:

Hade besök av min nätleverantör (ström, inte datornät..) i fredags. Jag ville få besked vad jag kan säkra upp huset till. Har 20A idag. Då huset ligger kallt mellan besöken slår vi på ett antal fristående elradiatorer när vi kommer fram. Enl. mina beräkningar drog vi då ca 25A på en av faserna över vilken spänningen var 201V. Känns lågt. De andra båda faserna var ung. lastade med 15A (alla laster resistiva) med spänning 210 resp 216 V.

Huset matas med en 500m lång 10kvmm kabel. Till saken hör att "efter" mitt hus ligger ytterligare ett hus (som har direktverkande el), inkopplat "parallellt" vid mina huvudsäkringar med ytterligare 100m lång 10kvmm kabel. I grannens kök mätte jag upp 191V på sämsta fasen.

NÃ¥n som kan regelboken?  :,v(

Vad är nätleverantören skyldig att leverera för spänning?  --/

Då huset är stort behöver jag "muskler" i kommande värmepump förutom till två spisar, tvättmaskin, torktumlare, bastu mm
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag tycks minnas att det ska vara mellan +6% och -10%, räknat från 230V, dvs 207-244V. men det är vid överlämningspunkten dvs. mätarskåpet. Har du en 10 mm2 och 500 meter lång jordkabel är det nog gränspuck med 16 A säkring och högre får du inte ha för att avsäkra kabeln. Det har att göra med - utlösningsvilkoret- dvs. den tid det får ta för en säkring att lösa ut vid "kortslutning". Så är det din kabel kan du inte kräva nått, är det elleverantörens har han ingen skyldighet att byta till en grövre kabel så att du kan få en starkare huvudsäkring. Tyvär så har man ingen "rättighet" till el utan det är en uppgörelse mellan två parter.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Enligt nätleverantören har både jag och grannen jag rätt till 25A enligt våra resp. avtal med nätleverantören. Denna nivå säger nätleverantören att de kan säkra upp mig till (från 20A idag). Anledningen till att de kom ut var dels att de inte kunde se på sina ritningar hur grannhuset var inkopplat (byggdes 1970) och dels att jag frågat om det skulle gå att säkra upp till 35A.

Mätarskåpet och mina 20A säkringar sitter i huset. Detta är väl avlämningspunkten?

Kabeln till huset är förlagd av nätleverantöten med ovanstående avtal.

FrÃ¥gade en kollega pÃ¥ jobbet hur motorn till en värmepump fungerar. Han sa att (inom nÃ¥t intervall)  om spänningen minskar sÃ¥ ökar amperen  :( sÃ¥ att effekten förblir konstant.

Kabeln är förlagd i marken.
« Senast ändrad: 12 mars 2007, 21:25:51 av rca1959 »
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Värmepumpen kommar att dra mycket mindre energi än dina elradiatorer, så spänningsfallet borde bli mindre om du sätter in en värmepump.
Jag har inte hört att för låg spänning skulle vara skadligt Sc:,h, men det kan nog ge lite lägre uteffekt på din värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4354
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
För att uteffekten skall bli lägre vid VP-drift krävs väl att kompressorn snurrar långsammare? Mig veterligt kan inte en asynkronmotor snurra speciellt mycket långsammare bara beroende på att spänningen sjunker. Det är ju i huvudsak frekvensen som styr.

Det borde bli sÃ¥ att strömmen stiger med sjunkande spänning, till den punkt dÃ¥ motorn abrupt stannar och bara surrar.  Sc:,h

Tillskottet kommer dock att sjunka proportionellt med kvadraten på spänningsfallet.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lägsta tillåtna nätspänning från nätleverantör
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2007, 10:32:37 »
Eftersläpningen i en asynkronmotor beror inte bara på frekvensen utan även spänningen.

D v s Man kan förvänta sig minskad uteffekt av värmepumpens kompressor om nätspänningen är för låg.

Motorn kompenserar dock lite av detta själv genom att vridmomentet ökar till en viss gräns, maxmomentet.
Sedan faller momentkurvan och om belastningen kvarstår på samma nivå kan motorn stanna.
Oftast händer dock inte det, utan det uppstår en balans mellan "belastaren" och motorn




« Senast ändrad: 13 mars 2007, 10:34:53 av maha6305 »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Som du själv konstaterat, det är en riktig atlantångare du har.

Enda sättet att värma upp snabbt är med ved eller olja. ev lösa kaminer för gasol kan hjälpa en del. Med el skulle du nog behöva 100A om du vill värme snabbt!

Men när du kör en rejäl VP i det huset då behöver du inte så våldsamma säkringar!

På sikt tjänar man på att ha en rejäl vp, för att minimera tillskottet.
Eller om man accepterar det, stödeldning i kamin vid "svinkyla" det är även bra för att det ej "stör" vp.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
Eftersom alla inverterstyrda pumpar fungerar som (delvis) switchregulatorer så kommer pumpen dra mer ström vid sänkt inspänning.
Dock så finns det säkert en undre gräns när tekniken inte klarar av att kompensera för spänningsfallet.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Tack för alla svar!

Jag ringde Energimarknadsinspektionen och talade med en av ingenjörerna där. Han sa att ellagen är väldigt generös i bedömning av vad som är tillåten spänning (se bifogad fil sid 19): 230V +7% resp. -10% (207V resp. 246V), detta vid avlämningspunkten, SSEN50160?. Till detta skall (ev) läggas spänningsfallet i kundens egen anläggning som inte bör överstiga 4% vilket då till slut ger 203V Nätlevevantören skall enl. ellagen leverera "God kvalité på allmänt nät", lite luddigt.

Jag har inte hört att för låg spänning skulle vara skadligt Sc:,h, men det kan nog ge lite lägre uteffekt på din värmepump.

Jag ringde en stor VP leverantör och fick följande svar:
"201V?! Kommer att ligga nära eller bortom den punkt där antingen motorskyddet eller ett bimetall skydd som heter "Clickson" kommer att lösa ut. Dessutom vid den spänningen kommer kompressorn att få kraftigt förkortad livslängd. Jag avråder Dig från att sälja in pumpen till kunden, det kan bli mycket besvär efteråt".

Visade sig att jag talade med serviceavdelningen avsedd (endast) för installatörer och dom hade misstagit mig för en installatör. Eloge till dem - ärligt svar :)

Min tidigare nämnda kollega (han utbildar blivande civ. ing. i bl.a. hur asynkronmotorer fungerar/beräknas) pekade på exakt samma diagram som maha874.

Visst borde nätleverantören vara skyldig att, utan kostnad, ordna en matning till mig som uppfyller 207V vid avlämningspukten vid 25A last (som jag har rätt till i mitt avtal)???
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lägsta tillåtna nätspänning från nätleverantör
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2007, 12:57:37 »
maha874

Va gulligt. Vi blev korsbefruktade du och jag tipo  :-*

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
OOOPS ???
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lägsta tillåtna nätspänning från nätleverantör
« Svar #11 skrivet: 14 mars 2007, 14:08:13 »
Nuförtiden gäller att bråka:

Konsumentombudsmannen?

Tidningar? (dom älskar att kivas med elbolagen - typ "kalle kan inte gå över till miljövänlig uppvärmning p g a... bla ba..")

Du kanske hade tänkt installera själv? Annars be säljare/installatör att ringa och gnälla.

Du riskerar att få betala rättegångskostnaden om du förlorar, men om det i avtalet kan tolkas som att det ligger under avtalat värde, gör en stämning för avtalsbrott.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Har grävt lite till. Visar sig att det är Energimarknadsinspektionen som är rätt instans. På direkt fråga sa dom att om jag och nätleverantören inte kommer överens så skulle jag skriva till Energimarknadsinspektionen som i sin tur skulle ta upp diskussionen med nätleverantören.

I dagsläget vill nätleverantören ha 58000kr av mig för ny kabel från en ny transformator på ca 250m avstånd. Nätleverantör sa att totalkostnaden för ny kabel var ca 125000kr, varav jag alltså skulle betala de 58000kr.

Håll tummarna för mig!!!!
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 820
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
Be dem installera en trafo som höjer spänningen för att kompensera spänningsfallet.
3-fasig trafo sparkopplad för 15-20kVA kommer att bli billigare än 58kSEK, om ni sedan delar på det med eleverantören kanske det inte blir så dyrt?

 
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Lägsta tillåtna nätspänning från nätleverantör
« Svar #14 skrivet: 14 mars 2007, 16:26:29 »
Be dem installera en trafo

Bra ide på ett sätt men ett stort "men"...
Tomgångsspänningen, på sommaren vid låglast, kan flyga upp i icke önskade nivåer och förkorta livslängden på t ex glödlampor. Det får man hålla lite koll på.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser