Författare Ämne: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....  (läst 19739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Här får Ni några tips om riktigt bra gratisprogram till Windows, vilket det faktiskt finns ett enormt utbud av.

Avast Home Edition: http://avast.megalink.se/laddaner.htm# helt gratis antivirusprogg som slår det mesta av det som går att köpa. Har fått utmärkelsen VB100 som är en test där progget måste klara alla virusattacker + att inte varna eller ingripa mot fejkade virus m.m. Är även godkänt för Windows Vista. Själv använder jag aldrig nåt annat antivirusprogg. Det har självklart möjlighet att köra en bootscanning, vilket är det enda som garanterat kan ta bort ett virus, som lyckats installera sig på din PC.

OpenOffice: http://wiki.services.openoffice.org/wiki/Sv.openoffice.org Ersätter MS-Office så gott som fullt ut. Är helt gratis å finns på de flesta språk. Är Ni vana med MS-Office är det inga större problem med att använda OpenOffice då mycket ser ut som i MS-Office. En del skiljer såklart, men inte mer än att det mest är en vanesak.

Smart FTP: http://www.smartftp.com/ En komplett FTP-klient som är gratis för privatbruk, å som finns på svenska + massor av andra språk. Går att ställa in så att t.ex de som gillar Windows Commander känner igen sig + en massa andra inställningar.

Nöjer mig med det, just nu. Har Ni frågor eller önskemål om progg, så låt höra.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 09 februari 2007, 21:14:39 av humlan57 »

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2007, 15:00:23 »
Håller med. Jag kör/har kört alla tre.

Open Office: Inte helt nöjd med kalkylblad, speciellt grafer. Word-document öppnas ganska långsamt men det fungerar tillräckligt bra för min aändamål

Avast: Fungerar klockrent, men sÃ¥ har jag aldrig haft ett virus ens innan jag skaffade Anti-Virus. Bästa virusskyddet är ett sunt förnuft  ;D

SmartFTP: Körde det länge på annan dator men nu när jag bytte dator så fick jag den nya installatione att fungera endast ett par veckor, så jag bytte till en Plug-in till Firefox: FireFTP. Har fungerat bra.

Dessutom kan jag rekommendera
* FireFox för surfning
* Thunderbird för email
Så är man i stort Microsoft-fri förutom OS som de fortfarande får tillhandahålla.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2007, 15:14:49 »
FireFox = Klart överreklamerat å som dessutom snott det mesta av sina finesser från Slimbrowser. Slimbrowser använder allt bra från IE (inga problem med några sidor hos t.ex bankerna), men har mycket eget, inkl alla finesser som Firefox snott. Dessutom är det självklart helt gratis å finns såklart på svenska: http://www.flashpeak.com/sbrowser/

mvh humlan.

PS. Hade FireFox varit en MS produkt, skulle den ha varit utdömd för länge sen. Välkänt strul med sidor, å enligt många, inkl mig, rena plagiat/stölder från Slimbrowser.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2007, 20:46:48 »
Hej

Är virusprogrammet en testversion, typ tremånader eller något liknande?
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7637
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om du menar AVAST så är det inte tidsbegränsat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #5 skrivet: 09 februari 2007, 21:12:19 »
Hej

Är virusprogrammet en testversion, typ tremånader eller något liknande?

Nej, men det kräver att Du registrerar dig, vilket bara är positivt i just det här fallet. Du får en reg-nyckel som räcker 1 år, å som Du blir påmind att förnya när det är dags för det. Du får alltså ta dig omaket å fylla i lite uppgifter, å lämna din email, så skickas nyckel till den. Ingen reklam eller annan skit kommer att drälla in till din mail, ifall Du undrar.

mvh humlan.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2007, 14:34:32 »
Antivirusprogrammet var riktigt trevligt! tackar för tipset!
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2494
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2007, 14:39:30 »
FireFox = Klart överreklamerat å som dessutom snott det mesta av sina finesser från Slimbrowser. Slimbrowser använder allt bra från IE (inga problem med några sidor hos t.ex bankerna), men har mycket eget, inkl alla finesser som Firefox snott. Dessutom är det självklart helt gratis å finns såklart på svenska: http://www.flashpeak.com/sbrowser/

mvh humlan.

PS. Hade FireFox varit en MS produkt, skulle den ha varit utdömd för länge sen. Välkänt strul med sidor, å enligt många, inkl mig, rena plagiat/stölder från Slimbrowser.

Host host hmmm Maxthon browser som jag använt de senaste 2 åren kan säjas samma sak om, dvs den använder IE:s motor men hade firefox alla funktioner innan firefox hade dem och de mest vettiga funktionerna finns utan plug-ins , dessutom på svenska.

Avast har jag kört med i 3år nu , superprogram!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2007, 15:24:30 »
FireFox = Klart överreklamerat å som dessutom snott det mesta av sina finesser från Slimbrowser. Slimbrowser använder allt bra från IE (inga problem med några sidor hos t.ex bankerna), men har mycket eget, inkl alla finesser som Firefox snott. Dessutom är det självklart helt gratis å finns såklart på svenska: http://www.flashpeak.com/sbrowser/

mvh humlan.

PS. Hade FireFox varit en MS produkt, skulle den ha varit utdömd för länge sen. Välkänt strul med sidor, å enligt många, inkl mig, rena plagiat/stölder från Slimbrowser.

Host host hmmm Maxthon browser som jag använt de senaste 2 åren kan säjas samma sak om, dvs den använder IE:s motor men hade firefox alla funktioner innan firefox hade dem och de mest vettiga funktionerna finns utan plug-ins , dessutom på svenska.

Avast har jag kört med i 3år nu , superprogram!

Tror även Avant har det..., FireFox verkar bara vara ett stort snyltar progg  >:D knUp Själv har jag använt Slimbrowser länge, Ã¥ har ett flertal ggr förvÃ¥nats när FireFox slagit pÃ¥ "stora trumman" för dom nya finesserna. Dom sk nyheterna/finesserna har dÃ¥ redan funnits ett längre tag i Slimbrowser. NÃ¥ja nu har jag inte testat FireFox det senaste halvÃ¥ret, sÃ¥ det kanske blivit riktigt bra. Förut var det iaf inget att skrika sig hes över... Snabbare..., jasÃ¥! Inte märkbart snabbare än Slimbrowser iaf, bara en massa problem med sidor som var anpassade till MS java variant..., om jag inte minns fel.

mvh humlan. 

PS. Allt skit som ligger synligt när man inst Slimbrowser för först gången, är bara att avmarkera, så slipper man eländet. Det är heller inget som kommer tillbaka när uppgraderingarna dyker upp.

Senaste Open Office har numera åxå auto-uppdatering av progget som standard. Å för de som inte testat senast V, så är det ett enormt lyft mot föregående V.
« Senast ändrad: 10 februari 2007, 15:29:24 av humlan57 »

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #9 skrivet: 10 februari 2007, 17:31:41 »
Hej

Jag försöker lära mig programmera i VB6 och ett av mina problem just nu är att jag kan inte hitta någon modul för att rita kurvor med.
Jag vet inte ens var jag skall leta och vet inte hur man sen använder dessa moduler, det heter säkert inte ens "Moduler" men jag har inte lärt mig jargongen i det här med objektorientering för jag började programmera 1969 och då hette det modulprogrammering.

Så om ni har lite hum om sånt här så berätta för mig snälla.

MVH
Messer

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #10 skrivet: 10 februari 2007, 18:13:50 »
Hej

Jag försöker lära mig programmera i VB6 och ett av mina problem just nu är att jag kan inte hitta någon modul för att rita kurvor med.
Jag vet inte ens var jag skall leta och vet inte hur man sen använder dessa moduler, det heter säkert inte ens "Moduler" men jag har inte lärt mig jargongen i det här med objektorientering för jag började programmera 1969 och då hette det modulprogrammering.

Så om ni har lite hum om sånt här så berätta för mig snälla.

MVH
Messer

http://www.bokus.com/b/0764508741.html Annars sÃ¥ finns/fanns iaf, en massa om VB att ladda ner frÃ¥n Internet. Vete fan varför, men jag ser att jag har 6st CD med VB 6.0 ;D ;D Jag som inte har ett uns intresse av det  Sc:,h.

mvh humlan.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #11 skrivet: 10 februari 2007, 18:18:14 »
Här kommer en superlänk !!!!!
program med open source

http://sourceforge.net/index.php

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #12 skrivet: 10 februari 2007, 18:19:31 »
Ã… här Ã¥xÃ¥, fast kanske inte sÃ¥ super  ;)

http://www.supportdata.net/vb_cd.html

mvh humlan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #13 skrivet: 10 februari 2007, 18:32:48 »
Här är en riktig lite pärla, ett guldkorn, som självklart är gratis!

http://ccollomb.free.fr/unlocker/

Tar bort de filer som Ni blir nekade till att radera från HD:n. Är säker på att de flesta nån gång råkat ut för att inte kunna radera en fil, mapp, eller annat, men med det här progget så är sånt inga problem.

mvh humlan

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Eftersom intresse verkar finnas för program till PC.....
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2007, 17:14:39 »
Humlan, du som kan lite om detta.

Windows Vista. Jag tankade hem det igår. Tydligen så finns alla versioner på samma skiva (?), alltså även Ultimate.

Har inte formaterat min dator på 2½ år iaf och känner att det börjar ju närma sig.
Vågar man lägga in en "fulversion" av Vista?

Man har ju 30 dagar på sig innan den ska registreras och tydligen så stannar nedräkningsklockan efter 30 dagar.

Lite nytt men någon kanske ha någon erfarenhet?
Dags att uppdatera här.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser