Författare Ämne: Dimensionering- IVT och känslor.  (läst 11807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Dimensionering- IVT och känslor.
« skrivet: 21 november 2004, 06:11:58 »
Kommer närmare och närmare ett beslut om att byta ut min trogna gamla Norah frÃ¥n 1959  8), mot en bergvärmepump. Jag är väl fortfarande i informationsfasen men lutar Ã¥t att under den närmaste tiden ta in offerter för att jämföra med min egen bild av en lämplig anläggning.

Just nu håller jag på att mäta erfoderlig framledningstemp. och har efter en del trixande med digitaltermometrar och en kärvande manuell shunt, kommit fram till det jag befarade, en relativt hög framledningstemp. ~50grader, -10ute, 24inne :P, med öppna termostater. (Förmodligen skulle den väl sjunka ner mot 45 med säg runt 22grader inne, men så lågt klarar jag inte av att shunta. Får vänta tills det blir lite kallare ute!!)

Huset är byggt -36, 11/2 plan 100m2 med sågspånsisolering, plus uppvärmd källare 50m2 och ligger i Sundsvall.
Oljeförbrukning över 5år 3,3m3/år på 2personer (24gr).
Planerar att ev. bygga dubbelgarage med golvvärme.
Möjligt att byta ut 6 perspektivfönster och tilläggsisolera fasad och vind.

För att få en vettig verkningsgrad på pumpen vill jag ha golvvärme på bottenvåningen, men kanske ändå om det är möjligt behålla de gamla "sektionselementen." (Är det så de kallas, typen man kan se väggen mellan flänsarna på.)
Golvvärmen ligger dock några år framåt i tiden.
Oroar mig ocksÃ¥ för en kallare källarvÃ¥ning där jag däremot inte vill ha golvvärme.  

Rent känslomässigt landar jag på en IVT HT+ med nya mitsubishikompressorn, 5 alt. 7kW med ett rejält borrhål på minst 160m (aktivt).
Sedan börjar skeptikern i en att jobba!

 
-Är t.ex. HT+ en bättre pump även sedan jag installerat golvvärme, eller är jag bara påverkad av effektiv marknadsföring? Hur en ny kompressortyp fungerar på sikt kan ju också vara en osäkerhetsfaktor.

-Antar att den alltid värmer beredaren till 65gr även om den jobbar i ett lågtemperatursystem? +++

-Tycker IVT nämns relativt lite här på sidan i förhållande till sin storlek. Vad beror det på? Fungerar de så bra att det inte finns så mycket att säga om dem? ..eller har de flesta här haft förstånd nog att välja andra märken.

-Är IVT ensam om sin typ av styrsystem? Har fått intrycket att det skulle vara sämre än konkurrenternas system. En enkel P-reglering mot de andras PI. Har inte satt mig in i gradminuter o.s.v. men grunderna kommer man väl ihåg från skolan.

-Man verkar också aningen småaktig i sitt kundbemötande. (ref. Folksam)

-Med andra ord, -är IVT nÃ¥nting att ha?  ;D

1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #1 skrivet: 21 november 2004, 09:52:34 »
Har en kollega med IVT..han tycker tillskottet går in väl tidigt å pratade med dem...de ansåg att 7-800 timmars tillskott per år är fullt normalt, helt OK och ABSOLUT inget fel utan så ska det vara, säger inte att alla skulle ge det svaret...men men....
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #2 skrivet: 21 november 2004, 10:06:24 »
   7-800 timmars tillskott per Ã¥r  
grannen har hafr en ivt 6kw sen februari...ca 150 timmar i tillskott
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #3 skrivet: 21 november 2004, 10:12:51 »
Är IVT-ägare sedan 2,5 år tillbaka. IVT verkar vara den enda större tillverkaren som har ett reglersystem som arbetar med start- och stopptemperatur. Det är ingen proportionalreglering. Reglermetoden fungerar även om gradminuter verkar mer sofistikerat.

Anledningen till att IVT inte nämns sÃ¥ mycket kan vara att det finns inte lika mÃ¥nga variabler i reglersystemet att ändra. AlltsÃ¥ inte sÃ¥ mycket att diskutera och pilla pÃ¥.  

IVT använder dubbla cirkulationspumpar på varma sidan, vilket borde öka elförbrukningen. Förstår inte varför man har valt det systemet.

Jag tycker det verkar som om du bör välja 7 kW. Var i en liknande situation, valde 5 och önskar att jag hade en kW till.  

Har du väl installerat värmepump lönar det sig inte att göra något åt fönstren. Isolering av vinden kan nog löna sig.

Varför tycker du att du behöver HT+? Du verkar inte ha något behov av hög framledningstemperatur. Troligen är radiatorsystemet dimensionerat för 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur.

Tillägg: Har haft i snitt 345 timmar/år tillsats (omräknat till 3 kW) de två senaste vintrarna vid en produktion av ca 23000 kWh/år. Kör normalt med tillsatsen frånkopplad. Huset klarar en kall natt utan tillsats om pumpen har möjlighet att "köra ifatt" under dagen.

« Senast ändrad: 21 november 2004, 12:42:48 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #4 skrivet: 21 november 2004, 10:13:33 »
Säger inte att ALLA underdimensionerar eller svamlar å beter sig illa, .men, ringer man dem å det är på väg till 7-800 timmars tillskott per år, då pratar man inte om att det är fullt normalt, allt alla har det så å att det ska vara på det viset, hade de sagt "din pump är dimensionerad efter de siffror vi fått, de var visst fel, men vi måste ju lite på de uppgifter vi får" eller något i den stilen så hade det gått att köpa...men att säga att det är normalt å ska va så..näe..
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #5 skrivet: 21 november 2004, 10:36:30 »
Jag har ett el tillskott på 234 h på 2 års drift..
Första Ã¥ret hade jag 174 H  och andra Ã¥ret har jag haft 60 H eltillskott.. Minskningen anser jag beror pÃ¥ att jag körde pÃ¥ för hög kurva tidigare , SÃ¥ jag fick info av Bertil här pÃ¥ Forumet hur man ska  knäcka värmekurvan + att jag har inst en rumsgivare ! (Det verkar som om man kan spara en hel del om man "pillar" lite själv...Installatören gör ju inte det, utan de slÃ¥r pÃ¥ ON knappen och sedan drar dom)  >:(  Men hjälpen att finjustera fÃ¥r man ju av proffs pÃ¥ denna sida  :D  I övrigt sÃ¥ tycker jag att min VP har fungerat fint.. Det enda jag Ã¥ngrar är att jag lätt mig övertalas av borrfirman att det räcker med ett borrhÃ¥l pÃ¥ 140m idag skulle jag ha borrat betydligt djupare.Men som sagt det fungerar bra tycker jag.
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #6 skrivet: 21 november 2004, 10:46:11 »
Jag har haft min IVT C5 i fyra år och totalt sett är jag väldigt nöjd och det är mina grannar som också valt IVT.

Att deras styrsystem inte är så sofistikerat är ju helt klart men det fungerar trots allt. Lite pillande får man göra för att inte få in för mycket elpatrondrift.

Man får inte glömma bort att för fyra år sedan gick snacket om att det var väldigt viktigt att pumpen inte hade för mycket starter. El priset gjorde också att det inte var så attraktivt att borra djupare och ta en storlek större pump.

Med facit i handen hade även jag tagit en storlek större pump trots att det tar ca 10 år att tjäna in pengarna om man tittar på de antal timmar elpatrontid som jag har.

Det som också gjorde att jag tog IVT var deras generösa garantier, 6 års totalgaranti och 10 år på kompressorn. Detta motarbetades av alla andra aktörer på marknaden för 4 år sedan.

När det gäller Folksams statistik så är ju det största utfallet på luft-luft och det härrör sig till det företag, Elektroterm, som IVT köpte upp. De har alltså inte konstruerat dessa pumpar.

Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad challem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #7 skrivet: 21 november 2004, 13:05:47 »
Har nyss installerat en IVT HT+ E9 och är väldigt nöjda. Tempregleringen fungerar bra. Varmvattentempen ställs in separat som du antog, däremot är max värde på inställningen 54 grader.
Antar att de marknadsförda 65 graderna är max vad pumpen kan prestera till radiatorerna? HT+ kan även styra en extra shunt till golvvärme i kombination med radiatorer.
Mängden eltillskott beror nog inte primärt på pumpens märke, utan storlek. Har man inte så stor radiatoryta är det en klar fördel med en pump som kan prestera lite högre temp. Har för mig att vissa märken inte gillar höga returtemeraturer också och gissar att det kan strula till det med kombinationen eltillskott och vp drift, men vet ej säkert. Kan vara värt att kolla. Tror att även Varmitek pumparna kan producera högre temp, de är lite mer sofistikerade och lite dyrare.
Mitt råd är: Köp en relativt stor pump med möjlighet till höga temp, iallafall om du har höga radiatortemperaturer. Verkar även vara en god ide att borra lite djupare än vad säljaren föreslår.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #8 skrivet: 21 november 2004, 14:30:48 »
+24°C, går ni med bar överkropp?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #9 skrivet: 21 november 2004, 15:12:05 »
Bästa radiatorerna som finns!!! dom verkar dessutom rejält tilltagna!! Kolla mer vid svinkyla.
Jag tycker absolut du ska välja 7 kw ingen blir glad av en massa dyr tillskottstid!!!!  
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #10 skrivet: 21 november 2004, 15:48:53 »
Hmm, jag kanske inte var sÃ¥ fel ute i alla fall som det verkar!  :)

Finns det någon praxis för hur många tillskottstimmar som kan vara lämpligt att ha på en väl dimensionerad anläggning? Jag har aldrig hört någon så'n siffra!
Har siffran möjligen sjunkit i takt med att pumparna utvecklats!!??
Citera
Varför tycker du att du behöver HT+? Du verkar inte ha något behov av hög framledningstemperatur. Troligen är radiatorsystemet dimensionerat för 55 grader fram vid dimensionerande utetemperatur.
Min tanke var att mitsubishikompressorn kunde vara åtråvärd. Att HT+ är den senaste generationen och därmed den mest utvecklade. Hur stor är egentligen prisskillnaden??? :-\
Citera
IVT använder dubbla cirkulationspumpar pÃ¥ varma sidan, vilket borde öka elförbrukningen. FörstÃ¥r inte varför man har valt det systemet.  
PÃ¥ grund av reglersystemet kanske??   ::)  
Citera
Har du väl installerat värmepump lönar det sig inte att göra något åt fönstren.
Säger inte emot dig!  ;D ;D ;D
Citera
Varmvattentempen ställs in separat som du antog, däremot är max värde på inställningen 54 grader.
Det ger väl nästan en vanlig pump? Vart tar man då de 45 procenten extra varmvatten ifrån som man "skryter om" i reklamen.
Citera
HT+ kan även styra en extra shunt till golvvärme i kombination med radiatorer.
LÃ¥ter ju utmärkt, är den ensam om det? Hur fixar man det pÃ¥ andra modeller? Antar att man köper till en "shuntgrupp?" för ett antal slingor. DÃ¥ sparar man alltsÃ¥ in den kostnaden med en HT+. :) Men om man behöver flera slingor dÃ¥??  :(
Citera
+24°C, går ni med bar överkropp?
Träskor! ;D ;D ;D
Citera
Bästa radiatorerna som finns!!! dom verkar dessutom rejält tilltagna!! Kolla mer vid svinkyla.
Låter bättre och bättre det här. Själv lutade/lutar jag åt att jag hade en relativt hög framledningstemperatur främst p.g.a. dålig isolering. Samtidigt har 2 element i entrén/hallen fastnat i strypt läge och det leder naturligtvis till att det krävs en högre temperatur på de andra.
På övervåningen är jag tvungen att låta termostaterna jobba för att inte kvamna.

Källaren då? Kan det räcka med att sätta in 2-3 element i pannrum och hall. (Tvättstugan har 2 redan.) Eller kommer de inte att bli varma nog. Är fläkt konvektorer att föredra??
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #11 skrivet: 21 november 2004, 16:24:32 »
Har nyss installerat en IVT HT+ E9 och är väldigt nöjda. Tempregleringen fungerar bra. Varmvattentempen ställs in separat som du antog, däremot är max värde på inställningen 54 grader.

Glöm inte att verklig vattentemperatur är ca 5 grader högr än visad/inställd temperatur då den mäts i botten
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #12 skrivet: 21 november 2004, 16:30:54 »
Citera
Samtidigt har 2 element i entrén/hallen fastnat i strypt läge och det leder naturligtvis till att det krävs en högre temperatur på de andra.

Danfoss termostatventiler antar jag  ;)
Skräm iväg dom innan du kollar vilken temp fram du behöver, om öp plan kan strypas in blir det nog ocksÃ¥ bättre, har du nyare danfoss dÃ¥ har du en strypring innanför termostatdelen du kan strypa pÃ¥ den sÃ¥ inte termostaterna mÃ¥ste ta hela stöten...kanske om du söker pÃ¥ danfoss här sÃ¥ fÃ¥r du upp en bild tom, ja om du har sÃ¥na  :-[ gÃ¥r du bet frÃ¥ga pÃ¥  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norrlänningen 2.0

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt gÃ¥r, det är bara olika svÃ¥rt
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #13 skrivet: 21 november 2004, 21:04:33 »
Skaka visst igång IVT:arna här ser jag.. ;D

Vad jag ville ha sagt, IVT i alla ära, men bara för att de har finast annonser så BEHÖVER de inte vara bäst, i bland snackar de precis lika mycket skit som den obskyraste handfatshängare till rörkrökare du kan ha oturen att snubbla över.

Viktigast är trots allt att du får fram en installatör som KAN sin sak, som inte betraktar dig som "easy money" utan ser det som en sund affär där alla inblandade ska få en bra deal å tjäna pengar i slutändan. Vilket av di storé han sedan säljer spelar, faktiskt, mindre roll. Å det sista du vill göra, det är att pruta på borrhålet...lägg hellre på, å sov gott på nätterna...
Nu: Direktel (0 radiatorer på) Sanyo 123 och pelletskamin med kreativ skorstenslösning. Souterränghus, västerbotten

Tidigare:Thermia Villa 5.5, borra ~130 aktivt djup. FLM30 & Thermia SVR 110.  Enplansvilla i västerbotten, 175 kvm.

Utloggad Rinda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Dimensionering- IVT och känslor.
« Svar #14 skrivet: 21 november 2004, 21:12:50 »
Citera
 Danfoss termostatventiler antar jag  ;)  

Hmm,..Nej snarare Honeywells frÃ¥n 1974  :-[ , energikrisen du minns.
Mina föräldrar investerade i ny oljebrännare och termostater pÃ¥ alla element. Jag fick lära mig att stänga av vattnet när jag borstade tänderna.  ;D  
 
1 1/2 plan 100m2 + 50m2 källare, sågspånsisolering. Sundsvall
D8TSW Borrhål 190m
Tidigare: Olja 3,3m2/år, gjutjärnspanna från -59.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!