Författare Ämne: Perfecta cirkulationspumpar frÃ¥n SmÃ¥land  (läst 5012 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wlagom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Perfecta cirkulationspumpar från Småland
« skrivet: 12 december 2006, 11:52:54 »
Är det någon som har erfarenhet av Perfecta pumpar?

Monterade i Småland, vilket är ju alltid trevligt. En rörmokare jag litar på rekommenderar dem.

Vad säger forumet?

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Perfecta cirkulationspumpar från Småland
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2007, 22:13:14 »
Jag hade hoppats du skulle få svar på din fråga Wlagom.

Jag sitter och kollar på data för 25-4U/130
http://perfecta.gotlandica.se/pumpguiden/show_pump_details_all.asp?pumpID=31&refp=cat6
och 25-6U/130
http://perfecta.gotlandica.se/pumpguiden/show_pump_details_all.asp?pumpID=36&refp=cat6

Vilken ska man välja egentligen? De ha ungefär samma flöde. Skilnaden är att 6U drar mer effekt, har högre varvtal och högre lyfthöjd.

Vilken ska man välja? Jag har visserligen över 4 meter från pumpen till högsta punkt men det spelar väl ingen roll då systemet är fyllt? Då har jag ju motsvarande pelare på returen som "väger upp".

Jag behöver inte det högre flödet för jag ska ha den till en solfångare och jag tror inte jag behöver högre flöde än 10l/min. Behöver jag inte den högre lyfthöjden så köper jag 4U.
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Perfecta cirkulationspumpar från Småland
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2007, 22:35:33 »
I ett vanligt villasystem så bör pumpen kunna ge ca 700 - 1200 liter/h vid en lyfthöjd på ca 20-25 kPa. (2-2.5 M)
Har du ett stort radiatorsystem eller ett litet kan du ligga över eller under detta.

När jag dimensionerade vårt system gav det ett totalt flöde på 895 lit/h vid en lyfthöjd (Difftryck, har inget med höjden att göra) på ca 25 kPa.
Jag har 13 radiatorer med en sammanlagd uteffekt på ca 10 kW vid 50°C framledningstemp (DT30) i mitt system.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Perfecta cirkulationspumpar från Småland
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2007, 07:30:55 »
I ett vanligt villasystem så bör pumpen kunna ge ca 700 - 1200 liter/h vid en lyfthöjd på ca 20-25 kPa. (2-2.5 M)
Har du ett stort radiatorsystem eller ett litet kan du ligga över eller under detta.

När jag dimensionerade vårt system gav det ett totalt flöde på 895 lit/h vid en lyfthöjd (Difftryck, har inget med höjden att göra) på ca 25 kPa.
Jag har 13 radiatorer med en sammanlagd uteffekt på ca 10 kW vid 50°C framledningstemp (DT30) i mitt system.
Aha, då förstår jag. Det är alltså ett mått på motståndet i systemet. Då ska jag isf ha den minsta pumpen. Den ger enligt diagrammet nästan 10l/min vid 2mvp på läge 1. Om man i ett normalt radiatorsystem har difftryck på 2-2,5m så måste jag ha mindre i mitt system (2 heatpippe och 18mm cu).
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Perfecta cirkulationspumpar från Småland
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2007, 08:10:30 »
Eftersom du skall ha det till solfångare skall du ta pumpen med den större lyfthöjden. Anledningen är att i solfångare är det ofta små rördimensioner som ger högt tryckfall.
Man använder 15mm stigare och i själva panelernea är det 10mm rör ofta. Ta den större pumpen. Du har ju alltid möjlighet att varva ner den.
Själv fick jag byta pump till en större , och fick därmed köpa 2 st , dyrt.


AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Perfecta cirkulationspumpar från Småland
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2007, 10:25:25 »
Eftersom du skall ha det till solfångare skall du ta pumpen med den större lyfthöjden. Anledningen är att i solfångare är det ofta små rördimensioner som ger högt tryckfall.
Man använder 15mm stigare och i själva panelernea är det 10mm rör ofta. Ta den större pumpen. Du har ju alltid möjlighet att varva ner den.
Själv fick jag byta pump till en större , och fick därmed köpa 2 st , dyrt.


AndersA

Jag har två heatpipe-kollektorer med 22mm anslutning och 18mm resp 3/4" rör i kretsen. Värmeväxlaren har 1" anslutningar. Tror du det blir problem?

Vad ska du ha för den begagnade pumpen  ;)

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

ny i gamet

  • Gäst
ny i gamet
SV: Perfecta cirkulationspumpar från Småland
« Svar #6 skrivet: 14 januari 2007, 11:07:32 »
om frÃ¥gan gälle vilken kvalite man fÃ¥r för pengarna om man köper en perfecta pump sÃ¥ frÃ¥gade jag min röris om det jag med .  och hans svar blev. om dom bara är hälften sÃ¥ bra i dag mot vad dom va innan wilo köpte gammla frabriken sÃ¥ är det en hög kvalitativ vara Thumbsup.
m.v.h e *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser