Författare Ämne: Hur koppla samman Nibe360P, NIBE2020 och vattenvolymförstorare?  (läst 2805 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Jag skulle behöva lite experthjälp om hur jag kan komplettera min befintliga anläggning, bestående av en NIBE 360P och dockad varmvattenberedare NIBE Compact-R, med en NIBE 2020 luft/vatten värmepump.
 
Eftersom golvvärmen installerades 1984 har vi golvrör som inte är diffusionstäta och därför är en värmeväxlare(Cetetherm) installerad mellan pannkretsen och golvkretsen för att undvika korrosion i 360P. Cetetherm ger 3-5 graders temperatursänkning i golvkretsen jämfört med pannkretsen. Den lilla vattenvolymen i pannkretsen kan vara en orsak idag till att regleringen uppför sig lite konstigt. Framledningstemperaturen varierar en hel del men i det stora hela fungerar det rätt hyfsat.
 
Enligt NIBEs dockningsskiss ska dockning av 2020 mot 360P normalt ske med hjälp av en SMO10 som sköter styrning och omkoppling.
 
I vÃ¥rt fall bör man troligen installera en extra ackumulatortank framför värmeväxlaren för att simulera en större golvvattenvolym sÃ¥ att inte 2020  gÃ¥r till och frÃ¥n hela tiden.

-När jag frågade NIBE sa man att ackumulatorstorleken bör vara ca 20l/kw VP och sitta på framledningen, samt att framledningstempgivaren sätts efter ackumulatorn. Kommentarer?

-Lämplig storlek på 2020? Jag lutar mot 2020/10.

-Vilken typ av ackumulator/volymförstorare ska man välja sÃ¥ att man bäst simulerar ökad volym vatten i golvkretsen?  Fabrikat?

-Kan man använda en ackumulator som samtidigt fungerar som värmeväxlare d.v.s isolerar VP-kretsen från golvkretsen (ack med batterikrets tror jag det kallas). Då skulle jag kunna ta bort den plattväxlare jag har idag, eller ta en enklare ack. och behålla Cetetherm.

MÃ¥nga "burkar" blir det i pannrummet.

/lindis
 
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur koppla samman Nibe360P, NIBE2020 och vattenvolymförstorare?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2006, 20:59:43 »
Din idé men att byta ut växlaren mot ett rörsbatteri i acktanken är nog inte helt fel, framledningsgivaren bör då placeras i ett dykrör i tanken. Du ska nog ha minst 200 liter, gärna 300 liters ack om den får plats. Fabrikatet spelar nog mindre roll men t ex borö (http://www.boroe.com/) säljer såna utrustade med valfritt rörbatteri.

Sen är nog bästa idén att göra varmvatten med din 360 och värmen med 2020 samt vid behov spetsa (shunta ut) med 360:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lindis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Jag känner mig nog ändÃ¥ lite osäker när det gäller att utnyttja ackumulatortank med spiralrör som samtidig värmeväxlare. De är väl egentligen  gjorda för att skapa varmvatten frÃ¥n rätt hög temperatur i primärens spiral d.v.s förhÃ¥llandevis stor temperaturskillnad. Den kompakta plattväxlare jag har är rätt effektiv med liten temperaturskillnad mellan primär och sekundärsidan.

Säg att jag stoppar in en enkel volymförstorare (200 eller 300l) på framledningen från en 2020 till primären på min värmeväxlare(VVX) och låter returen från VVX gå direkt till 2020. Golvslingan utgår som idag från sekundärsidan på VVX och drivs av en separat cirkpump.

- Hur ska då framledningsgivare resp. returgivare placeras?
- Helst skulle man vilja sätta dem efter VVX på väg till resp. från golvslingorna. Man utnyttjar ju då summan av volymen i ackumulatorn och golvsystemet och ser de verkliga temperaturerna i golvslingan, men då sitter de ju inte på det sätt som är tänkt när man ska justera laddflödet för att få rätt deltaT vid 2020. Kommentarer?
Editerat:
- Upptäckte just i en av NIBEs dockningsskisser att 2020 och SMO10 ska ha var sina framlednings- och returgivare så man kanske kan göra som jag indikerade ovan?

/lindis
« Senast ändrad: 16 november 2006, 00:04:57 av lindis »
Villa i Stockholmsområdet med 240 m2 uppvärmd yta, golvvärme. IVT Greenline HT Plus C11, volymtank 300L och VBX frånluftsmodul. Golvvärmen är från 1984 med icke diffusionstäta rör därför är en plattvärmeväxlare (Cetetherm)installerad mellan volymtanken och golvkretsen

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29315
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur koppla samman Nibe360P, NIBE2020 och vattenvolymförstorare?
« Svar #3 skrivet: 16 november 2006, 00:15:03 »
Ska du behålla din värmeväxlare så kan du sätta volymförstoraren efter värmeväxlaren, den får då ingen funktion som "knäppningstank" men fördelen är att förlusterna från acktanken blir lägre. Fram och returgivare sätts då direkt efter och före VP:n. (returgivaren ska alltid sitta direkt före VP:n)

Har du acktanken före växlaren kan du sätta framledningsgivaren mellan acktank och värmeväxlare, för att trimma in deltat över VP:n kan du skaffa en extra tempgivare och sätta direkt efter VP:n.

Jag skulle däremot inte sätta framledningsgivaren på golvvärmen, då sitter det helt enkelt för mycket emellan VP:n och givaren för att det skulle kännas OK.

Editerat:
Jag just det, tänkte inte på SMO:n, VP:ns givare sätts alltid närmast VP:n när en SMO10 används.
« Senast ändrad: 16 november 2006, 00:20:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
givaren för att det skulle kännas OK.

Editerat:
Jag just det, tänkte inte på SMO:n, VP:ns givare sätts alltid närmast VP:n när en SMO10 används.

VP:ns givare sätts alltid närmast vp:en oavsett om man har SMO eller inte... Dessa givare är till för att kontrollera temperaturer ut ur 2020 eller motsvarande för avfrostnig max retur max framledning osv osv...

har inget med styren å gradminräknandet å göra... SMO:ns givare sätts ute på systemet... oxg sköter där sitt jobb åt SMO.n
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser