Författare Ämne: Luft/vatten pump eller Bergvärme??  (läst 10229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan i Enskede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« skrivet: 23 oktober 2006, 16:37:32 »
Hej!
Är nybörjare med allt som har med hus att göra..
 
Har ett hus i Enskede, Stockholm på 68 kvm med källare 68 kvm + garage om 10 kvm - Tot 146 kvm. Vi håller på att renovera och klippte ut oljecisternen för några veckor sedan.
Hade helt bestämt mig för luft/vatten pump Nibe fighter 2020 med Nibe VPA 300 men börjar nu att känna mig osäker.. Ska jag istället satsa pÃ¥ bergvärme? Jag vet att installationen av bergvärme totalt kostar mer men att besparingen är bättre. 
 
Vad ska man välja?
Tacksam för svar.
/Johan

Utloggad christer_r

  • GörDetSjälvare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm / Odensala
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2006, 16:55:02 »
 Hej Johan, jag är i liknande sitution som dig. Har hus 1 1/2 plan pÃ¥ 180 m2 och direktverkande EL som uppvärmning.
Jag besökte hus-mässan igÃ¥r och diskuterade med de flesta leverantörer för att skaffa mig en uppfattning om vilken leverantör och vilken teknik som jag skall använda. Varför har du valt Nibe ?  Har detta fabrikat nÃ¥gra fördelar gentemot IVT, Thermia, CTC eller övriga fabrikat ?
En säljare på CTC likställde nästan Luft/Vatten pumpar med Bergvärme men detta tvivlar jag på.
Tacksam för kunskap från kunniga ägare till värmepumpar.

//Christer
Villa 2 våningar 190 m2 uppvärmd med direkt-el, mekanisk ventilation med värme återvinning. Behöver konvertera till annan teknik för värme/varmvatten.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2006, 17:45:51 »
Hej där *vinkar*

Luft/vatten eller berg värme är till syvende og sisdt en fråga om ekonomi enligt mitt sätt att se det.

En komplett luft/vatten anläggning inklusive elpanna går på i runda slängar 85 - 100 kSEK medan en bergvärmeanläggning går på ca 130-150 kSEK.

Den frÃ¥ga man ska ställa sig är om merinvesteringen betalar sig eller inte vilket helt  beror pÃ¥ vilken förbrukning man har idag. Jag tycker personligen att gränsen gÃ¥r nÃ¥gonstans vid 25 000 kwh per Ã¥r när det börjar bli intressant med bergvärme.

Har man däremot möjligheten att gräva ner slang i trädgården och slipper borra så tippar kalkylen nästan per automatik över till nackdel för luft/vatten.

Hälsningar från Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Johan i Enskede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2006, 11:39:29 »
Ok, tack för svar!

Tidigare åtgång på olja har varit ca 3 kubik/ år. Jag är lite osäker på detta då vi ännu ej har flyttat in.

Lutar det åt bergvärme eller?

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2006, 19:05:04 »
Hej igen *vinkar*

3 kubik olja motsvarar ca 25 000 kwh el brutto.
Med en bergvärmeanläggning bör du få en ny förbrukning i spannet 7 500 - 8 000 kwh.
En luft/vatten ger en ny förbrukning i spannet 8 800 - 9500 kwh.

Som du ser så är inte skillnaden gigantisk så om du tror på kraftigt stigande elpriser så kan berg vara intressant men jag skulle nog ordentlig utvärdera luft/ vatten först innan jag bestämde mig.

Hälsningar frÃ¥n CIcero 

Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2006, 19:35:25 »
Lite mer än så sparar man men inte mycket ca 2500 kr.Nu fanns inte 2020 i mitt program men det är ju inte för stor skilnad.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Johan i Enskede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2006, 09:37:11 »
Tack tack!
Som sagt det lutar åt BV. Känns som en mer genomtänkt produkt/installation.
När jag jämför L/V och B/V prismässigt så är BV ca 20.000 dyrare efter skattereduktion. Det måste det vara värt..?!

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2006, 09:57:52 »
Ja helt klart borrhålet är ju lång livstid på så det finns ju kvar till nästa pump och nästa och nästa.
Så har du tänkt att bo där längre än de 8 år det tar för bergvärmen att hämta igen de 20000 kr räknat på dagens elpris så kör på bergvärme.
Lycka till  Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Johan i Enskede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2006, 10:52:33 »
Bergvärme It is!
 :)

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2006, 07:18:41 »
Förutom ekonomin så är estetiken en viktig faktor - åtminstone för mig.
En L/V-pump är stor, ful och bullrar. Visserligen bullrar den som värst då du ändå inte är ute, dvs på vintern. Men faktum kvarstår att den bullrar.
Med ett hus i Enskede som är värt väldigt mycket pengar bör du tänka över hur en sådan klump kan påverka priset om du ska sälja vidare själv en dag.
Det finns inte så många L/V-pumpar att kolla på, men jag gick förbi en på Kyrkogårdsvägen 131 (eller mågot av grannhusen) härom kvällen (CTC), och dessutom vet jag att det finns en utanför Kristina Nilssons väg 14. De båda andra jag sett tidigare är borta. Förmodligen ersatta med bergvärme.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Johan i Enskede

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2006, 09:26:49 »
Jo visst är det så. Nu har jag ok:at beställningen av Bergvärme men i min jämförelse försökte jag att inte väga in det men visst ska det bli skönt att både slippa se lådan samt att inte höra den eller halka på det vatten den släpper på vintern.
Vi bor på andra sidan Nynäsv och har sätt ett par Nibe och CTC luft/vatten där också. Det är inga små lådor! 1x0,5 meter, typ.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2006, 21:47:51 »
Lite mer än så sparar man men inte mycket ca 2500 kr.Nu fanns inte 2020 i mitt program men det är ju inte för stor skilnad.

Enligt ditt diagram så ska en Nibe L/V har årsverkningsgrad 3,2 o Bergvärme 3,6.

Tror du på fullaste allvar på de siffrorna själv?????

mvh Rickard

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2006, 21:56:52 »
Jo visst är det så. Nu har jag ok:at beställningen av Bergvärme men i min jämförelse försökte jag att inte väga in det men visst ska det bli skönt att både slippa se lådan samt att inte höra den eller halka på det vatten den släpper på vintern.
Vi bor på andra sidan Nynäsv och har sätt ett par Nibe och CTC luft/vatten där också. Det är inga små lådor! 1x0,5 meter, typ.

Ja du behöver inte höra något ute men hur blir det inne i huset?

Sen finns det andra tillverkare av L/V än Nibe och CTC som med många andra bygger kyldiskar att ställa i trädgården.

Måtten BxHxD 78x53,3x25,5 är inte speciellt stort.

mvh Rickard

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2006, 21:59:29 »
Tack tack!
Som sagt det lutar åt BV. Känns som en mer genomtänkt produkt/installation.
När jag jämför L/V och B/V prismässigt så är BV ca 20.000 dyrare efter skattereduktion. Det måste det vara värt..?!

Angående skattereduktion så finns inga garantier att du får detta.

mvh Rickard

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: Luft/vatten pump eller Bergvärme??
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2006, 22:11:53 »
Jo visst är det så. Nu har jag ok:at beställningen av Bergvärme men i min jämförelse försökte jag att inte väga in det men visst ska det bli skönt att både slippa se lådan samt att inte höra den eller halka på det vatten den släpper på vintern.
Vi bor på andra sidan Nynäsv och har sätt ett par Nibe och CTC luft/vatten där också. Det är inga små lådor! 1x0,5 meter, typ.

Ja du behöver inte höra något ute men hur blir det inne i huset?

Sen finns det andra tillverkare av L/V än Nibe och CTC som med många andra bygger kyldiskar att ställa i trädgården.

Måtten BxHxD 78x53,3x25,5 är inte speciellt stort.

mvh Rickard

Som Rickard är inne på här så är det många som måste ha sin värmepump i tvättstugan/groventren i bostadsplanet i sitt hus, då är det inte så kul att höra kompressorn jobba i stort sett konstant vintertid, dessa är långt ifrån ljudlösa.
I dessa fall skulle iaf jag hellre ha en luft/vatten -pump utanför huset som väsnas.

Har man däremot källare, så är det ju inga problem.
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!