Författare Ämne: Skall köpa Sanyo 123:a..  (läst 2644 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
Skall köpa Sanyo 123:a..
« skrivet: 16 oktober 2006, 00:34:54 »
Hejsan !!

Nu har jag bestämt mig, jag skall köpa 2 sanyo 123 EHN via en kontaktperson och får de därför till ett bra pris. Jag har några frågor dock.

Vad händer när -20 C spärren aktiveras, slår både ute och innedelen av, eller står innedelen och blåser luft ?

När startar pumpen igen, -18 C eller krävs det högre temperatur ?

Någon som byggt bort denna spärr ?

Vad tror ni jag kommer att göra för besparing, jag har ganska bra planlösning på båda planen för L/L pumpar.. Bor i sundsvall..

Just det, en sak till. Hur länge, och hur ofta, avfrostar de ?

Ännu en sak jag kom på, hur nära taket kan man sätta innedelen, jag har nämligen lust att sätta de ovanför ytterdörrarna ( en på varje plan ) och de ryms där alldeles precis ifall jag tar bort listen runt dörren ?

 

« Senast ändrad: 16 oktober 2006, 01:49:05 av D_Sundsvall »
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Skall köpa Sanyo 123:a..
« Svar #1 skrivet: 16 oktober 2006, 23:47:12 »
Hejsan !!

Nu har jag bestämt mig, jag skall köpa 2 sanyo 123 EHN via en kontaktperson och får de därför till ett bra pris. Jag har några frågor dock.

Vad händer när -20 C spärren aktiveras, slår både ute och innedelen av, eller står innedelen och blåser luft ?

När startar pumpen igen, -18 C eller krävs det högre temperatur ?

Någon som byggt bort denna spärr ?

Vad tror ni jag kommer att göra för besparing, jag har ganska bra planlösning på båda planen för L/L pumpar.. Bor i sundsvall..

Just det, en sak till. Hur länge, och hur ofta, avfrostar de ?

Ännu en sak jag kom på, hur nära taket kan man sätta innedelen, jag har nämligen lust att sätta de ovanför ytterdörrarna ( en på varje plan ) och de ryms där alldeles precis ifall jag tar bort listen runt dörren ?

 



Är det ingen som äger en Sanyo ??  ;)
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad mosse31

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värme!
SV: Skall köpa Sanyo 123:a..
« Svar #2 skrivet: 17 oktober 2006, 00:34:14 »
Hej, är själv nybörjare med min 123:a. Ang. placeringen så ville jag ha den ovanför dörren som du. Minsta takavstånd är tydligen ca 5 cm. Men istället för att demontera några lister så satte jag en spånskiva mellan tak och karm med samma tjocklek som listerna så då fick jag de extra cm som behövdes. // mosse
Mjöbäcks-Villan 1981, 150 kvm. Västkusten, 3 mil inåt land. Focus elpanna + Sanyo 123 EHNA.
Förbrukning före värmepump: ca 18 000 kwh/år.
Förbrukning efter installation: ca 12000 kwh/år

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Skall köpa Sanyo 123:a..
« Svar #3 skrivet: 17 oktober 2006, 14:53:39 »
Hej, är själv nybörjare med min 123:a. Ang. placeringen så ville jag ha den ovanför dörren som du. Minsta takavstånd är tydligen ca 5 cm. Men istället för att demontera några lister så satte jag en spånskiva mellan tak och karm med samma tjocklek som listerna så då fick jag de extra cm som behövdes. // mosse

Ok, 5 cm. Då kommer den att rymmas precis om jag kapar ur listen ovanför dörren, alt. sätter distanser som du skriver.
På nedervåningen är det tightare däremot, där är det ofrånkomligt att den sticker ned 1 cm nedanför dörrkarmen... Vet inte hur det blir, men ovanför ytterdörrarna är nog de vettigaste placeringarna för mina pumpar ( innerdelarna )..

Jag har beställt pumparna idag( 2 st. 123:or ), tyvärr var de restnoterade, men i december kommer de. Hoppas bara det inte hinner bli för kallt för att installera dem ( vaccum sugning m.m.)..
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad jekstro2

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall köpa Sanyo 123:a..
« Svar #4 skrivet: 17 oktober 2006, 23:17:16 »
Hej

Länkar en skärmdump av en logfil från vecka 11.

ftp://sanyo.mine.nu/loggar/temp_log.pdf

De blå "istapparna" är avfrostning, jag bor nära havet i Göteborgs trakten vilket gör att luften ät ganska fuktig. Där kan du se hur ofta den avfrostar under dessa förutsättningar.

Variationer i innetemp beror på solens uppvärmning samt att jag eldar i braskaminen.
Min givare för utetemp sitter på ostsidan och träffas av solen en stund på förmiddagen.

MVH
Jonas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!