Har en Thermia Villa 120 från 1996.
Den verkar nu ha börjat krånglar i växelventilen. Dvs huvudproblemet är att vp inte går, eftersom returtemp är för hög. Har haft många kombinationer, men t ex 55 grader i vvb, samtidigt som jag haft 52 i BÅDE framledning och retur.
Har även haft högre returtemp än framledningstemp.
Nåja, jag har öppnat och kikat på min lite åldriga växelventil "Zonventil MXG20".
Misstänker att det är en Honeywell.
Ser i princip ut såhär
http://www.tradera.com/auction/ShowEnlargedImage.aspx?imageID=117384544&seq=1&mega=True(Bortse från den manuella ventilen förstås.)
(När jag rörde på den lilla manuella armen som sticker ut ur motorhuset, så startade kompressorn och jag fick värme.)
Frågan är nu vad jag bör köpa istället?
Det finns väl många alternativ, men jag blir lite gråtfärdig när jag ser röranslutningarna. Åt ett håll (VVB) så är det nog klämring eller i varje fall en mutter. Framledningen till rad-kretsen, är ansluten i ventilens invändiga gänga, och om jag minns rätt är även anslutningen ned mot CP och elpatronen också en invändig gänga. Framledningen är i koppar utanför skåpet, men 90graderskrökenupp dit från ventilen, är ett järnrör som är svetsat i en 90gradersersknix och med diverse gängövergångar osv.
Om jag byter till klämringar åt alla håll får jag troligen för trångt vid framledningens 90graderskrök, som i nuläget är väldigt skarp och kompakt.
Vid närmare kontroll (det är ju rätt trångt), så verkar jag ha invändiga gängor i alla riktningar.