Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15  (läst 7276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« skrivet: 05 oktober 2006, 17:50:36 »
Jag var och talade med nÃ¥gon frÃ¥n IVT idag pÃ¥ Hem och Villa mässan i Göteborg.  Jag undrade lite över deras varvtalsstyrda X15 och pÃ¥ vilket sätt den ger högre Ã¥rs-COP än de fasta pumparna, trots att deras varvtalsstyrda pÃ¥ enskilda driftspunkter ger lägre COP.  Jag undrade vad det var förutom att man slipper ev. tillskottsel som gjorde att man fick bättre Ã¥rs-COP.

Vet inte om jag fick nÃ¥got vettigt svar...  I alla fall sÃ¥ sa han frÃ¥n IVT sÃ¥ här...

IVT:  Eftersom den är varvtalsreglerad sÃ¥ ger den bara precis sÃ¥ mycket energi som behövs momentant.  En fast pump ger ju "alltid" t.ex. 7 kW ut, även om det bara behövs 5 kW.

JAG:  Jamen, den fasta pumpen gÃ¥r ju kortare tid än den varvtalsstyrda...

IVT:  Men säg att du stoppar in 2 kW i den fasta pumpen sÃ¥ fÃ¥r du ut 6 kW.  I den varvtalsstyrda sÃ¥ stoppar du in 1 kW och fÃ¥r ut 3 kW.

JAG:  Ja, men dÃ¥ fÃ¥r den varvtalsstyrda gÃ¥ dubbelt sÃ¥ länge...

IVT:  Ja, men den drar mindre ström under den tiden.

JAG:  Ja, men om den varvtalsstyrda gÃ¥r i tvÃ¥ timmar och drar 1 kW sÃ¥ blir det ju lika mycket som den fasta som gÃ¥r 2 kW och gÃ¥r bara i en timme?

IVT:  Nej

JAG:  ???

IVT:  Förresten sÃ¥ tar det väldigt lÃ¥ng tid för kompressorn att komma upp i effekt.  Det tar minst 15 minuter innan den börjar ge nÃ¥gon positiv effekt.  Innan dess sÃ¥ gÃ¥r till och med en elpanna bättre.

JAG:  JassÃ¥?  Jag har istället sett rapporter att pumparna kommer upp ganska snabbt i COP?

IVT:  Jamen alltsÃ¥...  Det beror ju pÃ¥ hur länge pumpen skall gÃ¥.  Om den bara skall gÃ¥ i 15 minuter, sÃ¥ är behöver den kanske bara 1 minut för att komma upp i bra COP, medan om den skall gÃ¥ i en timme sÃ¥ tar det kanske 15 minuter att komma upp i bra COP.

JAG: ????  Hur kan pumpen veta i förväg hur länge den skall gÃ¥ och varför pÃ¥verkar det hur länge den skall vara lika dÃ¥lig som en elpanna?

Närmare än så kom vi inte lösningen till hur den varvtalsstyrda ger högre års-COP än den fasta, trots att den i de enskilda driftsfallen har sämre COP...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #1 skrivet: 05 oktober 2006, 18:11:25 »
Tydligt att dom anställer vem som heslt som har den rätta tron.

I dagens samhälle blir tron på något allt viktigare. IVT-kyrkan och IVT-partiet kanske?

Säg nej till numerisk integration - om man är anti nåt.
Säg nej till kedjebråk - om man vill ha fler poliser.
Säg Njae till kärnkraften - om man har medlemsbok i svenska apatikerförbundet.

Säg nej till dumma frågor från dumma kunder som inget fattat - om man kommer från IVT-partiet

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #2 skrivet: 06 oktober 2006, 09:21:31 »
Comfortzone har ett diagram på sin hemsida som visar hur cop varierar med varvtalet:



 
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #3 skrivet: 06 oktober 2006, 10:05:59 »
M.a.o. inverterstyrd pump levererar konstant halva effekten med om det inte behövs mer och har då bättre cop än en on/off-pump som istället går halva tiden. De förbrukade effekten blir mindre för inverterpumpen. Har jag rätt?

Utloggad BJohan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #4 skrivet: 06 oktober 2006, 10:51:58 »
Ja, det verkar så.
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #5 skrivet: 06 oktober 2006, 11:28:06 »
Jag var och talade med nÃ¥gon frÃ¥n IVT idag pÃ¥ Hem och Villa mässan i Göteborg.  Jag undrade lite över deras varvtalsstyrda X15 och pÃ¥ vilket sätt den ger högre Ã¥rs-COP än de fasta pumparna, trots att deras varvtalsstyrda pÃ¥ enskilda driftspunkter ger lägre COP.  Jag undrade vad det var förutom att man slipper ev. tillskottsel som gjorde att man fick bättre Ã¥rs-COP.

Vet inte om jag fick nÃ¥got vettigt svar...  I alla fall sÃ¥ sa han frÃ¥n IVT sÃ¥ här...

IVT:  Eftersom den är varvtalsreglerad sÃ¥ ger den bara precis sÃ¥ mycket energi som behövs momentant.  En fast pump ger ju "alltid" t.ex. 7 kW ut, även om det bara behövs 5 kW.

JAG:  Jamen, den fasta pumpen gÃ¥r ju kortare tid än den varvtalsstyrda...

IVT:  Men säg att du stoppar in 2 kW i den fasta pumpen sÃ¥ fÃ¥r du ut 6 kW.  I den varvtalsstyrda sÃ¥ stoppar du in 1 kW och fÃ¥r ut 3 kW.

JAG:  Ja, men dÃ¥ fÃ¥r den varvtalsstyrda gÃ¥ dubbelt sÃ¥ länge...

IVT:  Ja, men den drar mindre ström under den tiden.

JAG:  Ja, men om den varvtalsstyrda gÃ¥r i tvÃ¥ timmar och drar 1 kW sÃ¥ blir det ju lika mycket som den fasta som gÃ¥r 2 kW och gÃ¥r bara i en timme?

IVT:  Nej

JAG:  ???

IVT:  Förresten sÃ¥ tar det väldigt lÃ¥ng tid för kompressorn att komma upp i effekt.  Det tar minst 15 minuter innan den börjar ge nÃ¥gon positiv effekt.  Innan dess sÃ¥ gÃ¥r till och med en elpanna bättre.

JAG:  JassÃ¥?  Jag har istället sett rapporter att pumparna kommer upp ganska snabbt i COP?

IVT:  Jamen alltsÃ¥...  Det beror ju pÃ¥ hur länge pumpen skall gÃ¥.  Om den bara skall gÃ¥ i 15 minuter, sÃ¥ är behöver den kanske bara 1 minut för att komma upp i bra COP, medan om den skall gÃ¥ i en timme sÃ¥ tar det kanske 15 minuter att komma upp i bra COP.

JAG: ????  Hur kan pumpen veta i förväg hur länge den skall gÃ¥ och varför pÃ¥verkar det hur länge den skall vara lika dÃ¥lig som en elpanna?

Närmare än så kom vi inte lösningen till hur den varvtalsstyrda ger högre års-COP än den fasta, trots att den i de enskilda driftsfallen har sämre COP...


Är detta sant eller???
I sÃ¥ fall Herregud,  :D

Utloggad VCL55

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme görs bäst pumpande.
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #6 skrivet: 06 oktober 2006, 16:31:10 »
Jag var och talade med nÃ¥gon frÃ¥n IVT idag pÃ¥ Hem och Villa mässan i Göteborg.  Jag undrade lite över deras varvtalsstyrda X15 och pÃ¥ vilket sätt den ger högre Ã¥rs-COP än de fasta pumparna, trots att deras varvtalsstyrda pÃ¥ enskilda driftspunkter ger lägre COP.  Jag undrade vad det var förutom att man slipper ev. tillskottsel som gjorde att man fick bättre Ã¥rs-COP.

Vet inte om jag fick nÃ¥got vettigt svar...  I alla fall sÃ¥ sa han frÃ¥n IVT sÃ¥ här...

IVT:  Eftersom den är varvtalsreglerad sÃ¥ ger den bara precis sÃ¥ mycket energi som behövs momentant.  En fast pump ger ju "alltid" t.ex. 7 kW ut, även om det bara behövs 5 kW.

JAG:  Jamen, den fasta pumpen gÃ¥r ju kortare tid än den varvtalsstyrda...

IVT:  Men säg att du stoppar in 2 kW i den fasta pumpen sÃ¥ fÃ¥r du ut 6 kW.  I den varvtalsstyrda sÃ¥ stoppar du in 1 kW och fÃ¥r ut 3 kW.

JAG:  Ja, men dÃ¥ fÃ¥r den varvtalsstyrda gÃ¥ dubbelt sÃ¥ länge...

IVT:  Ja, men den drar mindre ström under den tiden.

JAG:  Ja, men om den varvtalsstyrda gÃ¥r i tvÃ¥ timmar och drar 1 kW sÃ¥ blir det ju lika mycket som den fasta som gÃ¥r 2 kW och gÃ¥r bara i en timme?

IVT:  Nej

JAG:  ???

IVT:  Förresten sÃ¥ tar det väldigt lÃ¥ng tid för kompressorn att komma upp i effekt.  Det tar minst 15 minuter innan den börjar ge nÃ¥gon positiv effekt.  Innan dess sÃ¥ gÃ¥r till och med en elpanna bättre.

JAG:  JassÃ¥?  Jag har istället sett rapporter att pumparna kommer upp ganska snabbt i COP?

IVT:  Jamen alltsÃ¥...  Det beror ju pÃ¥ hur länge pumpen skall gÃ¥.  Om den bara skall gÃ¥ i 15 minuter, sÃ¥ är behöver den kanske bara 1 minut för att komma upp i bra COP, medan om den skall gÃ¥ i en timme sÃ¥ tar det kanske 15 minuter att komma upp i bra COP.

JAG: ????  Hur kan pumpen veta i förväg hur länge den skall gÃ¥ och varför pÃ¥verkar det hur länge den skall vara lika dÃ¥lig som en elpanna?

Närmare än så kom vi inte lösningen till hur den varvtalsstyrda ger högre års-COP än den fasta, trots att den i de enskilda driftsfallen har sämre COP...



HAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAAAAAAAaa    ;D ;D ;D ;D ;D *roflmao* *roflmao* *roflmao* *roflmao* ;D ;D ;D ;D :D :D :D

Skicka in till SVT, det bara MÅSTE göras en sketch på detta !!
Innehavare av en Villa Classic 55

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #7 skrivet: 06 oktober 2006, 16:53:00 »
Nu blev jag intresserad (inte av den korkade IVT representanten utan en teknisk grejj)

Hur lång tid tar det egentligen för en kompressor att komma upp i full uteffekt? När kondensering och förångning kommit igång ordentligt och värmeväxlarna är uppvärmda etc etc...

Skillnad på kolv och scroll?

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #8 skrivet: 06 oktober 2006, 18:10:40 »
Lite kul att se hur "alla" värmepumpsnördar tar emot nyheter. Hur många överväger idag att sätta in en on-off maskin när det gäller luft-luft?

Fördelarna som gör att års COP blir bättre med X15 än de gamla on-off maskinerna.
Inget eltillskott behövs.
Varvtalsreglerad köldbärarpump.
Hel/halvfart värmebärarpumpen.
Jämnare temp, maskinen ger så mycket effekt som behövs. Inga onödiga övertemperaturer.
Färre uppstartsfaser.

Nackdelar idag
Priset.
På ett specifikt värde så kan COP vara lägre.

För de flesta hushåll blir det en en märkbar energibesparing med den nya maskinen. Däremot så kan det ta lång tid att tjäna in besparingen med nuvarande energipriser. Men med en höjning så kortas tiden ner.
Givetvis finns lösningar idag som får konvektionella maskiner att gå väldigt bra och i de fallen blir skillnaden mindre, men lösningarna är antingen tekniska, volymtankar eller nogranna "injusteringar" av maskinerna. Materialet och/eller tidåtgången för de lösningarna drar upp prisnivån även på de "gamla" maskinerna.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #9 skrivet: 06 oktober 2006, 18:26:00 »
M.a.o. inverterstyrd pump levererar konstant halva effekten med om det inte behövs mer och har då bättre cop än en on/off-pump som istället går halva tiden. De förbrukade effekten blir mindre för inverterpumpen. Har jag rätt?

Det är nog inte alls så säkert. Du tittade på ett diagram för en FLVP, som inte reglerar farten på frånluften, när den reglerar farten på pumpen. När farten på pumpen går ner blir delta t större genom förångaren. Det ger bättre COP. I en bergvärmepump blir skillnaden på delta t mycket mindre när farten på pumpen minskar. Någon skillnad blir det väl. Så något går väl COP upp men inte som i diagrammet över CZ:n

Dessutom ska man veta att COP:et även är beroende av inställningen av expansionsventilen. Ännu har ingen mig veterligen kombinerat variabelt varvtal på pumpen med en programstyrd ventil. Men det kommer - KTH har bedrivit forskning på området ett tag nu - sponsrade av både NIBE, IVT och Danfos om jag minns rätt.

Med fast ventil kan COP:et för ett visst driftfall vara bättre för en on/off pump som ju är optimerad för det driftläget (bara temperaturerna på brinet och värmebäraren varierar), än för samma driftläge för en med variabelt varvtal.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #10 skrivet: 06 oktober 2006, 18:56:07 »
Nu blev jag intresserad (inte av den korkade IVT representanten utan en teknisk grejj)

Hur lång tid tar det egentligen för en kompressor att komma upp i full uteffekt? När kondensering och förångning kommit igång ordentligt och värmeväxlarna är uppvärmda etc etc...

Skillnad på kolv och scroll?
Kan bara uttala mig om kolv, nämligen en 1130. Delta-T är uppe i knappt 5° efter 30 sek, i i 8° efter 1 minut och 8,9° efter 2 minuter vilket innebär att VP:n levererar full effekt efter i stort sett 1 min.
« Senast ändrad: 06 oktober 2006, 20:28:02 av Bobo »
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #11 skrivet: 06 oktober 2006, 19:08:30 »
Teoretiskt sett borde tätningen bli sämre i en scroll om man kör den på lågt varvtal. Den tätar ju med hjälp av centifugalkraften. I en kolvkompressor finns ju ventiler, i dessa kompressorer kan man misstänka att ventilerna inte hänger med vid högvarv och att man då tappar i verkningsgrad. Så vilken typ av kompressor bör man använda att varvtalsstyra?
Om man dimesionerar anläggningen så att full effekt uppnås vi 50- 60 Hz borde kolvkompressorn ge full verkningsgrad över hela registret från 20-60 Hz.
 Sc:,h
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #12 skrivet: 06 oktober 2006, 19:12:03 »
Han ville väl verkligen höja Invertern till skyarna.
Om han nu fattade vad han egentligen sa
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #13 skrivet: 06 oktober 2006, 19:15:38 »
Lite kul att se hur "alla" värmepumpsnördar tar emot nyheter. Hur många överväger idag att sätta in en on-off maskin när det gäller luft-luft?


Förhållandena är helt annorlunda för berg- och jordvärmepumpar. Det finns inte samma behov av kontinuerlig drift då radíatorvattnet fungerar som buffert.

Om det tar dubbla maskinens livslängd att tjäna in merkostnaden för en varvtalsreglerad pump är inte jag intresserad. Det kan bli annorlunda i en framtid när pumptillverkarna har sålt pumpar till alla som vill vara först med det senaste och blir tvunga anpassa priserna till den grupp som gör lönsamhetskalkyler innan köpet.

Det viktiga med cirkulationspumparna är om de har hög verkningsgrad eller inte, varvtalsregleringen är sekundär. En eloge till Thermia där, cirkulationspumparna verkar ha dubbelt så hög verkningsgrad än de som vanligen används.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varvtalsreglerade pumpar... IVT X15
« Svar #14 skrivet: 06 oktober 2006, 19:41:34 »
Förhållandena är helt annorlunda för berg- och jordvärmepumpar. Det finns inte samma behov av kontinuerlig drift då radíatorvattnet fungerar som buffert.

...och ännu bättre blir driftförhållandena med en acktank emellan...

Om det tar dubbla maskinens livslängd att tjäna in merkostnaden för en varvtalsreglerad pump är inte jag intresserad.

Nu är väl inte en inverterstyr pump dubbelt så dyr, men kanske 50-75% för mycket redan det - och bottom line är precis som du skriver - blir investeringen bättre?

 Det kan bli annorlunda i en framtid när pumptillverkarna har sÃ¥lt pumpar till alla som vill vara först med det senaste och blir tvunga anpassa priserna till den grupp som gör lönsamhetskalkyler innan köpet.

Det viktiga med cirkulationspumparna är om de har hög verkningsgrad eller inte, varvtalsregleringen är sekundär. En eloge till Thermia där, cirkulationspumparna verkar ha dubbelt så hög verkningsgrad än de som vanligen används.

Thermia´s trick kan vem som helst göra t.ex. Danfos har varvtalsreglerade cirkpumpar vem som helst kan montera in, kostar kanske en 5-hundring mer än en standard. Fiffiga, dom har en inställning som är tryckberoende, när mottrycket t.ex. från dina termostatstyrda element (om du har acktank) ökar, minskar den farten så att trycket bibehålls. När dom stänger helt, stänger pumpen helt. Fiffigt.

Mina övriga kommentarer inline i kursivt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!