Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effekt pÃ¥ VP? Vad tror ni?  (läst 2563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnum

  • Gäst
Magnum
Effekt på VP? Vad tror ni?
« skrivet: 02 oktober 2005, 20:08:49 »
Har ett nybygge med 2 våningar i Stockholm.

150 m^2 platta på mark med golvvärme och ca 50-70 m^2 på andra plan.

Golvärmen är dimensionerad för 7kw (1200 l/h, tryckfall 23 kPa) (50 W/m) och det tillkommer 10 m^2 för badrum och eventuellt radiatorer i 3-4 sovrum på övre plan. En kamin blir nog aktuellt, (mysfaktor) utan fanatiskt eldande.

Har en borra med 190-200 m aktivt.

Funderar på Nibe 1130 med VPA 300/200 och shuntar till golvet och ev. radiatorer.


?Fråga: Skall jag ha en 1130-6 el -8? Antar att man får väga start/stop mot effekttillskott.

?Fråga: Borde jag ha ack.tank för golv/radiatorer?

-M

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Effekt på VP? Vad tror ni?
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2005, 08:10:16 »
Har ett nybygge med 2 våningar i Stockholm.

150 m^2 platta på mark med golvvärme och ca 50-70 m^2 på andra plan.

Golvärmen är dimensionerad för 7kw (1200 l/h, tryckfall 23 kPa) (50 W/m) och det tillkommer 10 m^2 för badrum och eventuellt radiatorer i 3-4 sovrum på övre plan. En kamin blir nog aktuellt, (mysfaktor) utan fanatiskt eldande.

Har en borra med 190-200 m aktivt.

Funderar på Nibe 1130 med VPA 300/200 och shuntar till golvet och ev. radiatorer.


?Fråga: Skall jag ha en 1130-6 el -8? Antar att man får väga start/stop mot effekttillskott.

?Fråga: Borde jag ha ack.tank för golv/radiatorer?

-M


Om du inte redan skaffat dina radiatorer till övervåningen så överdimensionera dessa rejält. Sen kan du skaffa en 8 kW pump. Vill du köra golvvärmen på sommaren kan det vara bra med en acktank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Magnum

  • Gäst
Magnum
SV: Effekt på VP? Vad tror ni?
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2005, 14:42:36 »
Har ett nybygge med 2 våningar i Stockholm.

150 m^2 platta på mark med golvvärme och ca 50-70 m^2 på andra plan.

Golvärmen är dimensionerad för 7kw (1200 l/h, tryckfall 23 kPa) (50 W/m) och det tillkommer 10 m^2 för badrum och eventuellt radiatorer i 3-4 sovrum på övre plan. En kamin blir nog aktuellt, (mysfaktor) utan fanatiskt eldande.

Har en borra med 190-200 m aktivt.

Funderar på Nibe 1130 med VPA 300/200 och shuntar till golvet och ev. radiatorer.


?Fråga: Skall jag ha en 1130-6 el -8? Antar att man får väga start/stop mot effekttillskott.

?Fråga: Borde jag ha ack.tank för golv/radiatorer?

-M


Om du inte redan skaffat dina radiatorer till övervåningen så överdimensionera dessa rejält. Sen kan du skaffa en 8 kW pump. Vill du köra golvvärmen på sommaren kan det vara bra med en acktank.

Jag är inne på att skippa radiatorerna helt och hållet, vill inte ha några element. Man får väl ha dörrarna öppna eller stötta med portabla oljefyllda element när det är som kallast.

Vad gäller för golvytan? Totalt har jag drygt 200m^2 vilket skulle ge 10kW pump (50 W/m), men plattan är ju bara pÃ¥ 150m^2 -> 7kW.  Med min badrumsslinga borde 7,5kW ge 100% effekttäckning.

Är en 1130-8 på tok för stor då, med orimlig mycket start/stop?

-M

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Effekt på VP? Vad tror ni?
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2005, 15:24:53 »
Jag är inne på att skippa radiatorerna helt och hållet, vill inte ha några element. Man får väl ha dörrarna öppna eller stötta med portabla oljefyllda element när det är som kallast.

Vad gäller för golvytan? Totalt har jag drygt 200m^2 vilket skulle ge 10kW pump (50 W/m), men plattan är ju bara på 150m^2 -> 7kW.  Med min badrumsslinga borde 7,5kW ge 100% effekttäckning.

Är en 1130-8 på tok för stor då, med orimlig mycket start/stop?

-M


Ja, men fundera en gång till på övre plan, en vattenburen fläktkonvektor skulle kanske vara lösningen?


Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Effekt på VP? Vad tror ni?
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2005, 22:15:38 »
Varför oljeelement? Ett elkonvektor element med termostatstyrd fläkt sprider värmen betydligt bättre och det komme aldrig att gå läck!

 (ps. att tillverka 1kwh värme kostar ju lika myckt oavsett vilket elelement du använder)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Magnum

  • Gäst
Magnum
SV: Effekt på VP? Vad tror ni?
« Svar #5 skrivet: 04 oktober 2005, 13:34:39 »
Varför oljeelement? Ett elkonvektor element med termostatstyrd fläkt sprider värmen betydligt bättre och det komme aldrig att gå läck!

 (ps. att tillverka 1kwh värme kostar ju lika myckt oavsett vilket elelement du använder)

Jag bara drog till med oljeelement. Vi får se vad det blir!

Jag är inne på att skippa radiatorerna helt och hållet, vill inte ha några element. Man får väl ha dörrarna öppna eller stötta med portabla oljefyllda element när det är som kallast.

Vad gäller för golvytan? Totalt har jag drygt 200m^2 vilket skulle ge 10kW pump (50 W/m), men plattan är ju bara pÃ¥ 150m^2 -> 7kW.  Med min badrumsslinga borde 7,5kW ge 100% effekttäckning.

Är en 1130-8 på tok för stor då, med orimlig mycket start/stop?

-M


Ja, men fundera en gång till på övre plan, en vattenburen fläktkonvektor skulle kanske vara lösningen?




Vattenburen fläktkonvektor är intressant, men ställer en del krav på installationen för att få runt värmen. Därav funderingen på portablaelement.


Hur som helst har jag en bra deal på VP nu och behöver bestämma effekten.

Vad tror forumet? Någon med beräkninsprogram som kan ge lite input?

Vad tror ni om storlek på acktank för golvslingorna om man vill köra badrummet under sommaren?

PS. Lite offerter har ger effekter mellan 6 och 9kW. DS

-M

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Effekt på VP? Vad tror ni?
« Svar #6 skrivet: 04 oktober 2005, 14:33:45 »

Hur som helst har jag en bra deal på VP nu och behöver bestämma effekten.

Vad tror forumet? Någon med beräkninsprogram som kan ge lite input?

Vad tror ni om storlek på acktank för golvslingorna om man vill köra badrummet under sommaren?

PS. Lite offerter har ger effekter mellan 6 och 9kW. DS

-M

Hmmmm.... Sc:,h

Jag kanske missförstod ditt förra inlägg, jag trodde din golvvärme var dimensionerad för att kunna avge max 7 kW men är det husets värmebehov du menar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Magnum

  • Gäst
Magnum
SV: Effekt på VP? Vad tror ni?
« Svar #7 skrivet: 04 oktober 2005, 16:02:24 »

Hur som helst har jag en bra deal på VP nu och behöver bestämma effekten.

Vad tror forumet? Någon med beräkninsprogram som kan ge lite input?

Vad tror ni om storlek på acktank för golvslingorna om man vill köra badrummet under sommaren?

PS. Lite offerter har ger effekter mellan 6 och 9kW. DS

-M

Hmmmm.... Sc:,h

Jag kanske missförstod ditt förra inlägg, jag trodde din golvvärme var dimensionerad för att kunna avge max 7 kW men är det husets värmebehov du menar?

Nja, Det  är kanske lite ovanlig data given ibörjan av trÃ¥den. SÃ¥ här är det!

* 2 vÃ¥ningar: platta pÃ¥ mark med 150 m^2 +  2:a vÃ¥ning 50-70 m^2 (öppen planlösning med "hÃ¥ll" i bjälklaget (öppet till tak), dvs varmlufttransport frÃ¥n vÃ¥n 1 till vÃ¥n 2, mycket med fönster)

* Golvvärmeleverantören har dimensionerat golvärmen för 50 W/m^2 -> 7kW för ca 140 m^2 (150 m^2-väggytor)

* 2:a våningen med 50-70 m^2 har 3-4 sovrum som kanske behöver element för då man vill stänga dörren om sig (ingen lufttransport av värme)

* Detta gör effektbehov uppvärming  pÃ¥  7 + 50*70 = 10,5kW (10 av dem 70kvm:en är vattenburen slinga i badrum 2:a vÃ¥ning)

* 4 pers i familjen -> 5kW varmvatten

* Kommer att ha minst en kamin oxå (ger väl en 5kW om man är snabb med vedträna)

Detta ger ett totalt effektbehov på ca 16kW.

Alternativ för uppvärming på 2:a vån (3-4 rum):
1) Vattenradiatorer (skall vara vältilltagna har jag förstått > 50W/m^2, kanske 70 W/m^2). Jag vill undvika element.
2) Vattenburen fläktkonvektor (bökig installation)
3) Portabla el-element när behov finnes (jag vill ju minska elbehovet så detta alt. tar emot)
4) Inget, dvs värmetransport från undervåning och god ventilation och 3) när det behövs.

Antar att man inte kan brassa på för mycket i golvvärmen då golvet inte tål det.

Så vilken totalt effektbehov har jag igentligen? Är det 16kW? Om jag kör med alternativ 4 ovan på 2:a våningen, måste då golvärmen brassa på 11kW (golvet blir väl då för varmt och förstörs).

Skall totalen inkludera varmvatten behovet (pumpen producerar ju inte golv och varmvatten samtidigt)?

Jag antar att pumpen måste toppa total govlvärmebehov vilket är 7kW( eller 11kW?) + badrum -> 7,5kW.

Till syvende o sist

Efter mycket bläddrande här på forumet har jag kommit fram till att det är en god ide att dimensionera med en Nibe 1130-8 om jag kör med alt. 4) + 3) och får minimalt med tillskott. (detta givet att mitt resonemang om totalt behov är riktigt)

Det är lurigt detta och de offerter jag tagit in är med 6-9kW VP:ar och resonemangen är mellan tumar och pekfingrar.

Sorry om det verkar rörigt, men det är rörigt i huvudet och jag skall fixa denna installation själv. Pumpen måste jag handla nu! Har bra deal på gång med Nibe-pumpar.

Tacksam för ytterliggare synpunkter
-M

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!