Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillskottets inverkan pÃ¥ kompressorn i Nibe 1215  (läst 40015 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #105 skrivet: 20 mars 2005, 19:30:26 »
Citera
Nu har jag kört utan TS några nätter och det går ju otroligt bra. Nu får man ju mycket hjälp av solen på dagarna och dessutom har det inte varit SVIN-kallt på natten utan bara kallt, men jag hade fått TS om jag inte slagit av det, det framgår av gradminuterräknaren på morgonen.

Får väl se hur man gör till nästa höst/vinter, men jag kommer noga köra utan TS påkopplad så långt det går... Med Nibes system med gradminuter/TS så känns det bästa alternativet att ha TS bortkopplat helt.

Det här med TS när man är bortrest är ju lite dubbelbottnat. Om man har det inkopplat kan man få massa "onödiga" TS timmar som man ändå inte fick "glädjen" av eftersom man inte var hemma. Samtidigt är det ju en risk om pumpen ger upp. Och samtidigt för tredje gången så lär det mest troliga felet kunna vara strömavbrott och då fungerar ju ingenting......Ja, tål att suga på............

Vad ska man säga... hmmm grattis  *hehe*  det går faktiskt pilla en hel del i styren!!
Om du vill kan du plocka bort minusminuter också, dom behövs ju kanske inte när solen skiner så här våldsamt på dagarna.

Inte svinkallt  :o :o här har det varit -25 varje natt sÃ¥ länge som jag minns  _/-  men finfina dagar väger upp en del.
Men jag åkte skidor på sjön idag, man kan direkt känna vart luften kommer ifrån, den är isande kall  huvuddunk  Men men jag såg slöjor mot väster, dom har lovat bättring och det kommer nog snart
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #106 skrivet: 20 mars 2005, 20:00:18 »
Nu våras det i Skåne Vi satt ute och drack kaffe. Solen sken  och såg flyttfåglarn komma och dra norrut. jag tror de gör bäst i att stanna här i södern.

Våren verkar komma till påsk. Men fortfarande är det -5 till 6 under natten. Under dagen tinar alla sura miner och får glädjen att sitta och sola utan snö och is. Enda kalla vinden är från min L/V VP som nu autom fortsätter att producera värme när jag har inget värme eller varmvatten behov det går till poolvärme automatiskt.

Tempen steg från +9,5-12 idag i min stora balja på 50000 l. 14 dar till är vi i fullfart och doppar oss med premiär dopp och 20-22 grader i vattnet.

Jag tänker tillbaka till min tid "UNDER THERE/ DOWN UNDER" eller vad det heter.
Där fick man lära sig att kyla ner sin bostad istället för att värma den.

Det var Vp men tvärt om. Då pratade man om att spara el genom att minska sitt kylbehov.

Vi lever i en föränderlig värld.
« Senast ändrad: 20 mars 2005, 20:02:12 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #107 skrivet: 20 mars 2005, 20:03:19 »
Höj starten för vv-laddning, då blir det inte så långa avbrott i radd-laddningen.
Din vän i nöden.

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #108 skrivet: 21 mars 2005, 08:09:38 »
Höj starten för vv-laddning, då blir det inte så långa avbrott i radd-laddningen.

Jaha? Menar du när man är bortrest eller överhuvudtaget? Du kanske till och med förordar HÖGT värde på VV-start för att få fler men kortare VV-laddningar? Du kan väl utvecka dig lite snälla silver.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #109 skrivet: 21 mars 2005, 16:25:39 »
På sommaren ska man inte höja starttempen, det ökar starterna mycket!
På vintern går ju pumpen ofta så då, men jag tycker den går ofta för vv ändå!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #110 skrivet: 22 mars 2005, 16:26:55 »
På sommaren kan man sänka vv-starten för att inte få så många starter. Hur lågt är beroende på vv-åtgång.

PÃ¥ vintern tycker jag att man kan höja starten för att förhindra lÃ¥nga vv-laddningar. Radd-systemet slipper svalna av för mycket.  PÃ¥ det sättet kan kanske kompressorn hÃ¥lla ner gradminuterna sÃ¥ att Ts slipper gÃ¥ in. Sen att antalet vv-laddningar ökar spelar ingen roll dÃ¥ kompressorn direkt växlar över till radd-systemet utan att stanna.

Ursäktar för mina korta komentarer. (tror ju att ni vet vad jag menar)  :'(

Ska försöka att skärpa mig på den fronten.....
Din vän i nöden.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #111 skrivet: 22 mars 2005, 22:37:58 »
Citera
På sommaren kan man sänka vv-starten för att inte få så många starter. Hur lågt är beroende på vv-åtgång.

På vintern tycker jag att man kan höja starten för att förhindra långa vv-laddningar. Radd-systemet slipper svalna av för mycket

Lustigt,,, för ett par timmar sedan höjde jag VV-start just för att undvika att radd-vattnet skulle hinna kylas av så mycket och på det sättet minska mina knäppningar, dessutom borde ju VP gå direkt från värme till VV oftare utan att stanna emellan. Jag har nu starttemp 44 grader( som orginal  ;D) men under sommaren kändes det bättre med 40 grader.
 DÃ¥ finns det alltsÃ¥ hopp om att det funkar,,, Jag som trodde det var en dum ide men som var värd att provas. Jag Ã¥terkommer med resultat.
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #112 skrivet: 23 mars 2005, 07:07:41 »
På sommaren kan man sänka vv-starten för att inte få så många starter. Hur lågt är beroende på vv-åtgång.

På vintern tycker jag att man kan höja starten för att förhindra långa vv-laddningar. Radd-systemet slipper svalna av för mycket.  På det sättet kan kanske kompressorn hålla ner gradminuterna så att Ts slipper gå in. Sen att antalet vv-laddningar ökar spelar ingen roll då kompressorn direkt växlar över till radd-systemet utan att stanna.

Ursäktar för mina korta komentarer. (tror ju att ni vet vad jag menar)  :'(

Ska försöka att skärpa mig på den fronten.....

Först: Ja skärpning pÃ¥ kommentarerna. SLARVER  ;)

Sedan: Det där låter ju ganska sunt. Samtidigt som jag inte direkt kan påstå att en sänkning av gränsen för VV-start påverkar saker och ting speciellt mycket. Jag hade tidigare 44 och nu 42. Och de där första 2 graderna avverkar ju VP på väldigt kort tid så stilleståndet från värmen känns ju inte så där jätte mycket längre direkt. Däremot får man ju för sig att den inte hoppar in i VV laddning lika ofta.

Det här skulle ju egentligen Rickard eller någon kommenterat som har logg både från sommar och vinter.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #113 skrivet: 23 mars 2005, 07:21:30 »
Silver har rätt, om man höjer startvärdet så får man dels bättre varmvattenkomfort, och dels kortare vv-värmningsperioder, vilket i sin tur ger kortare avbrott på radiatorvämningen.

Avbrottet på radiatorvärmningen saknar dock helt betydelse, då den totala tiden helt avgör om gradminutundersott uppstår eller ej.

En nackdel som innfinner sig med högre starttemp är att anläggningens totala COP blir något sämre.

Om varmvattnet värms vid temperaturer mellan 44 grader och 55 grader istället för mellan 40 och 55 grader så blir det fler vv-värmningar med hög framledningstemp vilket kostar mer.

Små skillnader, visst, men dock!

Vid längre vv-laddningar så blir ju dessutom radiatorsystemet mer nedkylt vilket även ger högre COP när kompressorn går över till värmning av rad-kretsen.

Även här små skillnader, men dock.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rippe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västernorrland
  • Antal inlägg: 350
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det man inte minns, har inte hänt!
SV: Tillskottets inverkan på kompressorn i Nibe 1215
« Svar #114 skrivet: 23 mars 2005, 10:00:41 »
Tack Rickard för det uttömmande svaret. Jag tycker ditt resonemang låter rimligt och bra.
Tidigare ägare av en Nibe 1215-7 Fighter som värmer 90+90 kvm sutteränghus från 1964 utan tilläggsisolering. Totalförbrukning för Värmepump: 7.797 kwh.
Har nu köpt annat hus. 117+117 kvm sutteränghus från 1988 med luftburen värme via frånluftsvärmeväxlare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!