Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 90 grader vv g2  (läst 1986 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tjoho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
90 grader vv g2
« skrivet: 10 december 2010, 00:34:15 »
Hej!

Är detta verkligen normal vv framlednings temp för en g2 10kw ?
71 grader ligger det ut i kranen på trots dessa inställningar.

Den är inställd på följande.
Varmvatten starttem   40   C
Varmvattentid            20   min
Värmetid                    20   min
Legionella interval   40   dygn
Legionella stopptem   60   C
Varmvatten stopptem   60   C

1 dusch vid 11.30 tiden som syns annars ingen i huset förens vid 21 tiden ändå det tappet vid 18.10 tiden ?

Bifogar en graf för att se hur den har jobbat och temperaturer.
« Senast ändrad: 10 december 2010, 00:42:24 av tjoho »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 90 grader vv g2
« Svar #1 skrivet: 10 december 2010, 00:37:40 »
Temeraturen blir hög.   Det ska monteras blandningsventiler.  Gjorde inte installatören det sÃ¥ fÃ¥r du begränsa vv tempen.
94 grader har jag sett.

Utloggad tjoho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: 90 grader vv g2
« Svar #2 skrivet: 10 december 2010, 00:44:24 »
Jo då så det är ingen fara men blev lite paff när jag såg detta. Jag uppdaterade första inlägget precis med en fråga ang det tappet som blev vid 18.10 tiden. Hur kommer det sig ?

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 90 grader vv g2
« Svar #3 skrivet: 10 december 2010, 10:14:36 »
Det är väl för detta som du hostat upp de extra tusenlapparna för en G2:a?! Eller var det för att den är snygg?  ;D
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 90 grader vv g2
« Svar #4 skrivet: 10 december 2010, 11:23:11 »
Du måste ha en blandningsventil. 71 grader vid tappstället är inte normenligt. Förmodligen straffbart om nån skållar sig...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tjoho

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: 90 grader vv g2
« Svar #5 skrivet: 10 december 2010, 20:05:50 »
Kanske var lite luddigt förklarat. Naturligtvis är det framledning innan blandningsventilen  Thumbsup
Av den installatören som vi valde så skiljde det inte mer än 3000 till g2 och det var det värt för den skäms inte för sig i det minst använda rummet :)

Som ni säkert märkte på första frågan är jag helt novis om inte totalt pantad på detta ämne hur själva värmepumpen fungerar och möjligheter att optimera driften.

Loggar allt och får fram datan men vet inte hur jag ska använda mig av den för att kunna göra något konkret med den. Drog mest igång loggningen för att det gick.

Läst guiden som är klistrad men blir svårt att hänga med ändå. Nån som är sugen på att sparka mig i rätt riktning ?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!