Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya  (läst 4676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hetvatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det cirkulationspumpen som är trasig?

Nu börjar det bli kallt! I somras tömde jag systemet och kopplade loss en radiator i källaren, och lät sedan värmen vara avstängd tills i höstas. Då öppnade jag kranarna ovanpå värmepumpen (Thermia Diplomat Optimum TWS) och ändrade från enbart varmvattendrift till att även värma radiatorerna. Det visade sig dock att det endast är den gamla delen av huset (halva huset) från 1947, med sina grova rör som får värme. Den nya halvans radiatorer (från 2010) är helt iskalla. Dessa försörjs av 22 mm rör. Hur kan det komma sig? Det är inget fel på kulventilerna på vilka del nya slingan är kopplade genom. Min gissning är att det kan vara cirkulationspumpen som stannat, och att den gamla slingan hålls varm med hjälp av självcirkulation, men att varmvattnet inte "bryr sig om" att även cirkulera i den nya, lite smalare slingan. Det är fem radiatorer på varje slinga (plus två i källaren i det gamla systemet, men dessa nästan helt avstängda). Om det kan ha någon betydelse så nämner jag att den nya slingan är t-kopplad nästan direkt efter värmepumpen. Kan det vara något annat än cirkulationspumpen? Det borde inte vara stopp i rören, då jag tömt systemet två gånger.

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2013, 02:44:26 »
Sätt en skruvmejsel mot cirkpumpens "skruv"/lock, snurrar pumpen kommer det sjunga om mejseln. Eller lyssna om ngt "surr" försvinner/kommer när du slår av/på den. Lägg örat mot en ventil i gamla slingan, det borde susa om CP går pga flödet.

Kan det vara så att det flödet hellre går i de rova rören enl principen "lättaste vägen"? Om du vet att CP snurrar så stänger du gamla slingan/radiatoerna, kommer det ändå ingen värme till de nya raddarna luktar det stopp/stängd ventil om det är 1-rörssystem. Om systemet varit tömt kanske ventilerna rostat fast o vill motioneras/knackas lite på?

Ännu en fundering:
Om CP inte går borde VP slå ifrån pga stor temp-skillnad/ :dt: på VB?

Du får snart hjälp av ngn som faktiskt kan/vet. Jag slänger bara upp ett par bollar i luften o hoppas att ngn råkar träffa korgen. ;)
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2013, 05:09:03 »
Troligen cirkpumpen som fastnat.
Den behöver som regel inte bytas, bara hjälpas igång.
Öppna den stora "skruven" på motorns bakdel, dra sedan motoraxeln runt med hjälp av en vanlig spårskruvmejsel så brukar det lösa sig.
Det kan komma lite vatten när du öppnar skruven, så ha gärna lite papper eller en handduk liggande under.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2013, 07:22:52 »
Är det cirkulationspumpen som är trasig?

Nu börjar det bli kallt! I somras tömde jag systemet och kopplade loss en radiator i källaren, och lät sedan värmen vara avstängd tills i höstas. Då öppnade jag kranarna ovanpå värmepumpen (Thermia Diplomat Optimum TWS) och ändrade från enbart varmvattendrift till att även värma radiatorerna. Det visade sig dock att det endast är den gamla delen av huset (halva huset) från 1947, med sina grova rör som får värme. Den nya halvans radiatorer (från 2010) är helt iskalla. Dessa försörjs av 22 mm rör. Hur kan det komma sig? Det är inget fel på kulventilerna på vilka del nya slingan är kopplade genom. Min gissning är att det kan vara cirkulationspumpen som stannat, och att den gamla slingan hålls varm med hjälp av självcirkulation, men att varmvattnet inte "bryr sig om" att även cirkulera i den nya, lite smalare slingan. Det är fem radiatorer på varje slinga (plus två i källaren i det gamla systemet, men dessa nästan helt avstängda). Om det kan ha någon betydelse så nämner jag att den nya slingan är t-kopplad nästan direkt efter värmepumpen. Kan det vara något annat än cirkulationspumpen? Det borde inte vara stopp i rören, då jag tömt systemet två gånger.
Hej! Visst kan det vara cpn som har gett upp :'( men du borde få HP larm när den gör varmvatten för då snurrar din cp.Har du inte fått något larm från cpn för den har ett inbyggt larm som borde dyka upp om den inte startar.Har du kollat så det inte är för lite vatten i systemet.
PS;Om du har 1 rörs kanske du måste höja värmen för att få igång cirkulationen eftersom systemet har varit tappad.
« Senast ändrad: 23 oktober 2013, 07:37:59 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #4 skrivet: 23 oktober 2013, 16:34:53 »
Nu börjar det bli kallt! I somras tömde jag systemet och kopplade loss en radiator i källaren, och lät sedan värmen vara avstängd tills i höstas. Då öppnade jag kranarna ovanpå värmepumpen (Thermia Diplomat Optimum TWS) och ändrade från enbart varmvattendrift till att även värma radiatorerna.

Har du satt dit en ny radiator, eller en bypass på rören som är kvar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hetvatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #5 skrivet: 23 oktober 2013, 23:59:22 »
Hej! Tack alla för snabba svar.

Helt riktigt, det susar inte längre (som det gjorde tidigare) i rören. Det har nästan "sjungit" i vissa delar tidigare. CP vibrerar dock när VP:n går, men det är väl bara vattnet som får rotorbladen att snurra och därmed låta/vibrera?

Det förvånar mig att jag glömde bort det när jag skrev det här inlägget, men kom nu ihåg att det knarrade ... eller knastrade i CP tidigare i höstas. Det lät som att t.ex. ett rotorblad spruckit och tog i inne i pumphuset. Kanske var det i samband med att jag kopplade på värmen igen som jag hörde det ljudet först. Den ev. biten verkar inte finnas kvar i CP iaf, då det är tyst. Men det känns som att rotorbladen roterar (pga. vattenströmmen) så det är nog inte stopp i den (det kan ju dock kanske strömma förbi en låst rotor?). Nu blev det lite rörigt, kanske ... Men tipset om att vrida på motoraxeln känns som en väg att åtminstone kolla läget på CP. Men jag förstår nog inte riktigt hur jag ska göra. Jag ser ingen "skruv" som jag kan öppna. Tittar jag på fel pump? Jag lägger upp en bild på det jag antagit vara CP (jag är uppenbarligen novis inom det här området).

(Rören till den radiator som togs bort, är pluggade där de grenar från huvudrören. Det sitter kulventiler där nu, då jag ska koppla in en ny radiator så småningom. Det är förresten ett tvårörssystem.)

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2013, 16:58:55 »
(Rören till den radiator som togs bort, är pluggade där de grenar från huvudrören. Det sitter kulventiler där nu, då jag ska koppla in en ny radiator så småningom. Det är förresten ett tvårörssystem.)

Aha, jag trodde det var ettrörsystem, dÃ¥ är det inte en tankegroda i alla fall.  a:gl
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hetvatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej, ingen tankegroda ...med tanke pÃ¥ just det iaf.  :)

Tyvärr kan jag inte stänga av enbart den gamla slingan, så jag kan inte testa den nya på det viset.

CP har inte larmat.

Jag hade luftat radiatorerna och fyllt upp till 1,1 bar. VP funkar bra till det gamla systemet - där är radiatorerna tillräckligt varma för att hålla rumstemperatur. Rören ut från VP är väldigt varma. Men, nån decimeter från t-kopplingen (till nya slingan) är det kallt. Det är inget stopp i den korta sträckan - det är bara det att värmen bara går "rakt fram", mot den gamla slingan.

Rickard - var det den CP som jag visade här ovan, som du beskrev en lösning till? Dvs. hur jag kunde försöka hjälpa igång den? Det känns som att jag måste lossa på de fyra skruvarna och öppna hela CP för att kunna "peta på nåt".

Jag stÃ¥r fortfarande pÃ¥ ruta ett.  help Tur att det är varmt ute nu igen iaf :)

Utloggad Puckonen

  • Mer intresserad än just
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 683
  • Karma +0/-0
  • Gissar oftast fruktansvärt dÃ¥ligt... :/
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2013, 02:41:56 »
Att det är kallt ett par dm in på slingan för de nya raddarna beror ju på att flödesmotståndet är mindre för gamla slingan så allt vatten går den vägen. Blås i två sugrör samtidigt och täpp för det ena = allt flöde i det andra.

Om det inte vore ngt problem i nya slingan hade det iaf som minst varit lite ljummet i dess första raddar. Omöjligt enl min fysikbok att det är kallt ett par dm in från t-korsningen om det inte finns stopp ngn stans.

Du har tömt raddarna, min gissning är fortfarande ngn ventil som fastnat pga oxidation vid tomt system eller ngt annat irriterande men trivialt. Eller just ja, det var inget 1-rörs... Ingen pluggning/avstängning som lever kvar av misstag efter att du tömde systemet?

Även om nya slingan skylla vara 10 ggr längre än gamla skulle iaf ett litet flöde finnas varpå det inte skulle bli så kallt så snabbt efter t-kors...

VB trycksatt ordentligt igen om nya slingan gÃ¥r högt upp? FÃ¥tt ur all luft vid Ã¥terfyllning?  Sc:,h
200 kvadrat luftigt o välisolerat nybygge, egenritat och självbyggt. Inflyttad 2012, finns ett par stora moment kvar dock...
Värms av en Nibe 1245-8 + FLM, extra VVB i serie med VP. Aktiv RMU 40. 180 meter borra, 5 meter foderrör, gissar ca 170 meter aktivt.
Golvvärme i ca 160 kvadrat gjuten platta samt ca 70 kvadrat träbjälklag. Behov av volymtank finns...
Verkar landa på ca 11000 kWh/år inklusive allt. Elmätare för VP, VVB och klädkammare med serverskåp inköpt "här" av Rickard.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2013, 13:55:20 »
Om det är tvårörsystem så kan du alltid testa att stänga samtliga radiatorer och öppna ett i taget, men då bör du köra VP:n i reservläget så att den inte löser ut på högtryckspressostaten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hetvatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #10 skrivet: 27 november 2013, 15:38:06 »
Hej igen!

Jag har ju ett värmesystem där endast ena halvan får värme (i princip två slingor med radiatorer - ingen golvvärme). Se bild... som kanske är lite väl rörig, men men.
Som jag skrev innan så är det bara den gamla slingan, med sina grövre rör, som får värme. Den nya slingan, som är T-kopplad från den gamla precis ovanför värmepumpen, ger ingen värme till dess radiatorer. Tidigare så har slingan varit helt kall, men nu är den varm i början och ljummen/sval i returen. Helt kalla radiatorer dock. Har tömt systemet två gånger och spolat igenom, och sedan luftat ordentligt. Har testat att stänga alla termostater på den här nya slingan och sedan öppnat det första ... dock utan framgång. Det är fortfarande iskallt.

(Tillägger att allt har funkat bra i två vintrar, men i somras kapade jag rören till radiatorn i garaget i källaren, och när jag satte på värmen igen i höstas så blev den "nya" slingan utan värme (se skiss). En tanke var att den gamla slingan blev mindre och med mindre motstånd(?) och att vattnet då valt att bara cirkulera där. Jag har nu kopplat på en radiator i garaget, men med 16 mm rör istället för tidigare 38 (?) mm rör. Nu går ingen värme till den radiatorn. Pga motståndet?)

Cirkulationspumpen går när VP:n jobbar för värmen. I övrigt tyst.
Fråga: Ska den inte cirkulera vatten även när inte kompressorn jobbar?

Tankar:
1. Jag är fortfarande osäker på om CP gör sitt jobb som den ska.

2. Jag har funderat på om jag ska lägga in en strypning i ut-röret på den gamla slingan (direkt vid VP) för att få liknande motstånd i den grova slingan, som i den tunnare slingan. Kan det vara en lösning? Är det brukligt? Vilken ventil kan vara bra för det? Kulventil eller vred..?

3. Kan jag ändra inställning på CP för att kompensera för motstånd i systemet? Nu står den på "Ext. In 0", dvs rakt upp. Analog ingång 0-10 V.
Kan jag vrida den för att aktivera regelrsystem ^p-c alt. ^p-v? ^ ska symbolisera en trekant. Dvs. kan jag stressa på CP:n lite? Är det isf en långsiktig lösning?

Mycket tacksam för alla svar och tankar.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #11 skrivet: 27 november 2013, 21:25:32 »
Du har svaret i tråden, enklast är att strypa in flödena direkt på de varma radiatorerna.
Alla ska vara lite svalare nertill, annars kortsluter de flödet så att övriga radiatorer inte får nån värme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hetvatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #12 skrivet: 28 november 2013, 13:49:04 »
Enligt min logik (även om jag har en känsla av att den nog inte är helt relevant här ... än så länge :)) så borde den slingan få ännu mindre motstånd då och det blir en ännu svagare cirkulation i den andra slingan. Dessutom blir returvattnet varmare av detta, med de konsekvenser det ger ...

Men jag gjorde som du sa och ströp ventilerna lite i den varma delen (så gott det gick, då åtminstone en av dem har fastnat i helt öppet läge.. ej termostater på de gamla) igår och den första radiatorn i "kalla slingan" fick värme. Bortanför denna var det kallt (i morse iaf).

Jag får se i kväll om värmen fördelat sig bättre.

Utloggad Hetvatten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Enbart värme i gamla rörledningarna - inte i de nya
« Svar #13 skrivet: 28 november 2013, 16:19:31 »
Okej, har tittat på en helt annan tråd och tror jag förstått principerna nu för ett- resp. tvårörssystem och effekten av att strypa flödena direkt i enskilda radiatorer i tvårörssystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!