Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är min Nibe 1215-7 trasig?  (läst 7089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jakob Larsen

  • Gäst
Jakob Larsen
Är min Nibe 1215-7 trasig?
« skrivet: 11 december 2011, 21:23:10 »
Hej

Vi är mycket fundersamma kring om vår Nibe i källaren på vårt nyköpta hus (från 70-talet fungerar). Framför allt är problemet att den inte värmer utan mycket TS och att köldbäraren påvisar endast marginell och ibland negativ skillnad på fram och retur. Nedan en sammanfattning av läget och frågeställningarna! Hjälp och tips emottages tacksamt:

Bakgrund
* Vi har en Nibe 1215 - 7 kW
* Vi har ett hus på 215 m2, souterräng, från tidigt 70-tal. Lättbetong och relativt väl isolerat
* Kompressorn byttes förra året av tidigare ägare, då den tidigare hade pajat ihop


Problem (som vi ser det):
* När utetemperaturen är mellan 0-5 plussgrader så jobbar TS ungefär 3-5 timmar per dygn, detta trots att vi eldat rätt bra i vår braskamin på övervåningen... Vi tycker detta är orimligt mycket
* Det känns också som lampan som indikerar att det är TS tillkopplat upplever vi lyser för det mesta, dvs mer än de 3-5 timmar som systemet säger. Men jag kan också ha haft otur att bara vara nere i källaren just när den lyser.
* Värmepumpen slår aldrig av, den går för fullt hela tiden.
* Och, det största problemet, är att KB fram och KB retur är samma, eller en grads skillnad max (ibland positiv ibland negativ).

Serviceteknikern som var här förra veckan vred ner cirkulationspumpen på KB till steg 1. Förändrade inte situationen. Han gjorde också lämpliga rutinjobb såsom filterrengöring och luftning. Men verkade inte oroa sig så mycket över ovan situation...

Jag har ocksÃ¥ kontrollmätt med extern termometer pÃ¥ KB rören och kan bekräfta exakt samma skillnad (eller brist pÃ¥ skillnad) i temperatur som pumpen säger.     

Min teori är att kompressorn/värmepumpen inte funkar alls eller bara mycket dåligt. Serviveteknikern såg inget fel, men honom litar jag inte så mycket på....

Något annat sätt jag kan kontrollera att kompressorn/värmepumpen fungerar?

Tacksam för hjälp!

Mvh Jakob



Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #1 skrivet: 11 december 2011, 21:28:28 »
Känner ni att ert hus blir kallt om ni inte eldar i kaminen?

TS-värmen kan du slå ifrån om du vill.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #2 skrivet: 11 december 2011, 21:32:07 »
Just ja. Gör pumpen ert varmvatten också?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #3 skrivet: 11 december 2011, 21:36:28 »
Hej!
Om kompressorn inte ger så mycket kommer elpatron troligen värma varmvattnet också.
Enklast är att blockera elpatron och se vad som händer, ställ in VP:n i vår/höstläge.
Kontrollera VB-fram och VB-r innan och efter elpatron blockeras.

Sen räknar TS-tid om elpatronstid till motsvarande tid med steg tre inkopplat.
Så om TS går med steg ett i 3 timmar räknas bara 1 timme TS-tid.
« Senast ändrad: 11 december 2011, 21:38:37 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jakob Larsen

  • Gäst
Jakob Larsen
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #4 skrivet: 12 december 2011, 07:34:19 »
Hej igen
Jo, vi har prövar att stänga av TS värme helt med resultat att det blir 16-18 grader i huset när det är mellan 0 och 5 plusgrader utomhus.

För övrigt är köldbäraren ut och in runt 7 grader vilket verkar högt när jag jämför med ändras.

Mvh Jakob

Jakob Larsen

  • Gäst
Jakob Larsen
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #5 skrivet: 12 december 2011, 08:11:56 »
några ytterligare svar:

* Med TS (Tillstasel) påslaget blir det varmt och skönt i huset
* Varmvattnet blir varmt även om TS (Tillsatsel) är frånslaget. Antar att det värms av ren el....

Carl, kan du utveckla detta, jag förstår inte riktigt vad de olika "stegen" innebär:

Sen räknar TS-tid om elpatronstid till motsvarande tid med steg tre inkopplat.
Så om TS går med steg ett i 3 timmar räknas bara 1 timme TS-tid."

Mvh Jakob

Utloggad andersktm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #6 skrivet: 12 december 2011, 08:32:44 »
snart slut på gas låter det som om den inte drar ner kb någonting, vad har du för diff på vb utan tillsats?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #7 skrivet: 12 december 2011, 09:47:39 »
Vad du kan göra, vilket andra också har varit inne på, är att kontrollera vilken effekt pumpen ger.

Avläs temperaturerna på värmebärare fram och retur när enbart kompressorn går. Gör samma sak när kompressorn är avstängd och elpatronen är inkopplad. Om pumpens effekt är x kW och elpatronens y kW blir temperaturskillnaderna proportionella mot x respektive y så det krävs ingen komplicerad matematik för att räkna ut pumpens effekt. Helst skall elpatronens effekt vara ungefär lika med den effekt man tror pumpen har för att förhindra att felvisning hos temperaturgivarna påverkar resultatet. Det är inte säkert att de visar värde vid samma temperatur.

Är det en äldre pump brukar elpatronens effekt vara 3 eller 6 kW. Verklig effekt kan skilja något från den angivna pga elpatronens tillverkningstolerans och variationer i nätspänningen men det kan man bortse från i ett sånt har fall. Man skall kunna se på displayen vilken elpatroneffekt som är inkopplad men jag vet inte hur man gör det på en Nibepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Jakob Larsen

  • Gäst
Jakob Larsen
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #8 skrivet: 12 december 2011, 10:08:15 »
Bra tankar, lite att pyssla med.

Följdfrågor för beräkningen ovan:
* När jag kör på TS (tillsatsvärme) så går ju också värmepumpen samtidigt. Vill du att jag på något sätt forcerar pumpen att stanna och kör på enbart TS?
* kompressorn byttes för ett år sedan, så jag tycker inte att det "skall vara slut på köldmedel...".

Jag får kolla skillnaden mellan VB ut och in hemma....

/Jakob

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #9 skrivet: 12 december 2011, 18:32:05 »
Det här blir lika mycket en fråga som ett påstående, jag räknar med att någon mer kunnig kan justera mina tankar lite:

Inte värmer väl denna pump tappvarmvattnet med elpatron, då försvinner väl om inte hela vitsen, väl halva med att ha just en värmepump?

Så om den med bortkopplad elpatron ändå ger rikligt med varmvatten, men dåligt med värme till huset, skulle man då inte kunna dra en slutsats att den relativt låga temperaturen som ges inte riktigt räcker för att värma huset, elpatronen måste toppa upp graderna för att önskvärd effekt skall nås?

Kan det vara dålig cirkulation på värmebärarsidan, kan det vara underdimensionerade värmeavgivningsenheter?

Som sagt, lika mycket en fråga som ett påstående... Sc:,h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #10 skrivet: 12 december 2011, 18:56:55 »
Bra tankar, lite att pyssla med.

Följdfrågor för beräkningen ovan:
* När jag kör på TS (tillsatsvärme) så går ju också värmepumpen samtidigt. Vill du att jag på något sätt forcerar pumpen att stanna och kör på enbart TS?

Det går att ställa pumpen så att den går på enbart tillskottspatronen. Det finns beskrivet i manualen, vet inte hur det ställs om på en Nibepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #11 skrivet: 12 december 2011, 19:00:51 »
Inte värmer väl denna pump tappvarmvattnet med elpatron, då försvinner väl om inte hela vitsen, väl halva med att ha just en värmepump?

Nej, men om pumpen ger t.ex. 4 kW i stället för 7 räcker det för att göra varmvatten i den takt det förbrukas. Ett normalt hushållsvarmvattenbehov (ca 5000 kWh/år) är inte större än att det krävs mindre än en kW i snitt för varmvattenberedningen. Det betyder bara att varmvattenkörningarna tar längre tid vilket i sin tur innebär att det blir mindre tid över för att värma huset.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #12 skrivet: 12 december 2011, 21:30:34 »
Carl, kan du utveckla detta, jag förstår inte riktigt vad de olika "stegen" innebär:

Sen räknar TS-tid om elpatronstid till motsvarande tid med steg tre inkopplat.
Så om TS går med steg ett i 3 timmar räknas bara 1 timme TS-tid."

TS går in i 3 steg, normalt är det 2, 4 och 6 kW.
TS-tid räknar om all TS så det motsvarar 6 kW.
3 h x 2 kW = 1 TS-timme
1,5 h x 4 kW = 1 TS-timme
1 h x 6 kW = 1 TS-timme

Inte värmer väl denna pump tappvarmvattnet med elpatron, då försvinner väl om inte hela vitsen, väl halva med att ha just en värmepump?

Normalt inte men om tillskott behövs så behåller den tillskottet inkopplat vid VV-laddningen.
Den stänger inte av elpatron då den växlar över till VV-laddning om den precis innan hjälper till med elpatron.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jakob Larsen

  • Gäst
Jakob Larsen
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #13 skrivet: 13 december 2011, 12:43:43 »
Fråga på nedan: lyser min TS lampa även när steg 1 är igång? Det innebär att om pumpen bara jobbar med TS steg 1 och statistiken säger att den jobbat i 5 timmar, så har den egentligen jobbat i 15 timmar? Skulle gott förklara varför den nästan alltid lyser....

/Jakob

TS går in i 3 steg, normalt är det 2, 4 och 6 kW.
TS-tid räknar om all TS så det motsvarar 6 kW.
3 h x 2 kW = 1 TS-timme
1,5 h x 4 kW = 1 TS-timme
1 h x 6 kW = 1 TS-timme

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Är min Nibe 1215-7 trasig?
« Svar #14 skrivet: 13 december 2011, 18:14:53 »
TS-lampan lyser så fort steg ett går in.
Tyvärr kan man inte utläsa vilket elsteg som går för tillfället om man inte har nån form av effektmätare installerad på strömmatningen.
Fast tempdiff VB-fram VB-r ger en viss vägledning, tempdiffen ökar med högre effekt på TS.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!